آنالایزرهای بدن درصد چربی ، ماهیچه و استخوان را تعیین می کنند


اول از همه ، باید بدانید که از مدل های مختلف برای توصیف ساختار بدن استفاده می شود.

دو مدل کلی برای توصیف ساختار بدن:

مدل 2C

  • توده چربی: چربی ماده ای است که به نظر می رسد همه ما دائماً در بدن خود داریم ، و همه ما تلاش خود را برای از بین بردن این چربی های مداوم انجام می دهیم. با این حال ، وجود چربی در بدن برای عملکردهای مختلف بسیار مهم است: چربی به بدن اجازه می دهد تا انرژی ذخیره کند ، از اندام های داخلی محافظت می کند ، به عنوان یک عایق عمل می کند و دمای بدن را تنظیم می کند. سطح چربی هرگز نمی تواند به صفر درصد برسد و کمتر از 4 درصد چربی بدن در دراز مدت برای سلامتی مضر است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • توده بدون چربی (FFM): همانطور که از نامش پیداست ، توده بدون چربی حاوی هر چیزی است که در بدن چربی ندارد. این توده شامل کلیه اندام های داخلی ، توده اسکلتی عضلانی ، آب و … می شود که همه چیز بدون چربی را می توان در این گروه قرار داد.

با توجه به این دو مقدار کافی است مقدار چربی را بر وزن کل بدن تقسیم کنید تا درصد چربی بدن بدست آید. اگر فقط مسئله تجمع چربی بدن و افزایش توده بدون چربی ، توده عضلانی و غیره دارید. اگر اندازه گیری لازم نیست ، تجزیه و تحلیل با استفاده از روش 2C ممکن است مناسب باشد.

مدل 4C

برای تجزیه و تحلیل دقیق تر ترکیب بدن ، باید از روش هایی استفاده کنید که بدن را به اجزا تقسیم می کند ، یکی از آنها مدل چهار جزء یا 4C است. بدنه در این مدل به چهار ترکیب زیر تقسیم می شود:

  • آب: میزان آب بدن بزرگسالان بیش از 50 درصد است. آب در چربی ، ماهیچه ها ، خون و سایر مایعات بدن یافت می شود. این ترکیبات را می توان بهتر به آب درون سلولی (آب بین سلولی) و آب خارج سلولی (آب خارج سلولی) تقسیم کرد.
  • پروتئین: نسبت این ماده در بدن برعکس پروتئین در عضلات بدن است.
  • مواد معدنی: مواد معدنی عمدتا در دو قسمت بدن ذخیره می شوند: در جریان خون و در بافت استخوانی.
  • چاق

حتما بخوانید: کاهش وزن و کاهش وزن با جراحی

عوامل م .ثر بر ساختار بدن


ساختار بدن تحت تأثیر عواملی است که افراد نمی توانند آنها را کنترل کنند. این عوامل عبارتند از:

  • سن: اگر برنامه مناسبی برای تقویت ماهیچه ها ندارید ، با افزایش سن توده عضلانی کاهش می یابد. در نتیجه ، متابولیسم کند می شود.
  • جنسیت: چربی بدن زنان بیشتر از مردان است ، تفاوتی که راهی طبیعی برای آماده سازی بدن زنان برای بارداری و شیردهی است.
  • ژنتیک: ژن ها نقش مهمی در توانایی ذخیره و ذخیره چربی در مناطق خاصی از بدن با محتوای چربی طبیعی کم دارند.
  • هورمون ها: هورمون ها بر احتباس آب و ترکیب بدن تأثیر می گذارند.

ساختار بدن سالم


مقدار طبیعی چربی در مردان و زنان

شرح زنان

مرد

اسانس 10 تا 13 درصد 2 تا 5 درصد
ورزشکاران 14 – – 20

6 تا 13 درصد

بدن مناسب 21 تا 24 درصد

14 تا 17 درصد

قابل قبول 25 تا 31 درصد 18 تا 24 درصد
چاق بیش از 32 درصد

بیش از 25 درصد

درصد چربی بدن ورزشکاران کمتر است به طوری که این افراد فعال بهتر می توانند در فعالیت های ورزشی مانند دویدن و دوچرخه سواری شرکت کنند. البته چربی بسیار کم نیز نامطلوب است و نشان دهنده وجود مشکل در بدن است. در ورزشکاران زن ، خطر پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از استرس ، از جمله اختلالات خوردن ، اختلالات قاعدگی و کاهش تراکم استخوان ، افزایش می یابد و خطر آسیب و عوارض مختلف را افزایش می دهد. چاقی یا اضافه وزن درصد چربی بدن را افزایش می دهد. برای بهبود ساختار بدن ، باید توده بدون چربی را افزایش داده و با تقویت ماهیچه ها و استخوان های خود چربی اضافی بدن را از بین ببرید.

حتما بخوانید: کاهش وزن و حذف سلولیت بدون آموزش با دستگاه و روش تهاجمی و غیر تهاجمی

روشی برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن


دانستن ساختار بدن شما اولین قدم برای بهبود آن است ، بنابراین بهتر است در اسرع وقت ساختار بدن خود را تجزیه و تحلیل کنید. تفسیر تجزیه و تحلیل بدن اطلاعات ارزشمندی در مورد وزن ، نحوه بهبود سلامت بدن و کمک به داشتن اندامی متناسب ارائه می دهد. خوشبختانه روش های مختلفی برای اندازه گیری ترکیب بدن وجود دارد. برخی از این روشها سریع و آسان هستند ، اما اطلاعات کلی و اساسی را ارائه می دهند. برخی از مراحل طولانی و گران هستند و باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود. در این بخش ، ما چهار روش کلی برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن را شرح می دهیم.

کولیس فرفری چرمی

این یک روش بسیار رایج در باشگاه های ورزشی است. عموماً از کولیس استفاده می شود زیرا قابل حمل و آسان است ، تقریباً همه می توانند بعد از آموزش و با کمی تمرین از کولیس استفاده کنند. برای اندازه گیری با کولیس ، چربی خارجی بدن را در چند نقطه بین دو انگشت نگه دارید ، چین و چروک پوست را بین بازوهای کالیپر قرار دهید و اندازه بگیرید. اعداد به دست آمده در محاسبات ساده ریاضی قرار می گیرند تا جرم چربی در بدن بدست آید. همانطور که مشاهده می کنید ، این روش بسیار ساده است. مدل 2C (دو جزء) را می توان به راحتی با یک کولیس انجام داد. کولیس فقط می گوید چند درصد چربی بدن است. هنگام تجزیه و تحلیل با کولیس ، موارد زیر را نیز باید در نظر داشته باشید: دقت نتایج ممکن است در همه ابعاد یکسان نباشد و منحصر به فرد بودن (بدست آوردن نتایج یکسان در اندازه های مختلف) به اندازه تجزیه و تحلیل با دستگاه های پزشکی خوب نیست. به ؛ دستگاههای پزشکی به منظور کاهش پراکندگی و افزایش دقت طراحی شده اند.

وزن سنجی هیدرواستاتیک

کالیبراسیون هیدرواستاتیک ، که به کالیبراسیون زیر آب نیز معروف است ، درصد چربی بدن را با استفاده از وزن بدن زیر آب اندازه گیری می کند. برای افزایش وزن در زیر آب ، باید تمام هوای ریه های خود را خالی کرده و سپس در زیر آب در حالی که روی ترازوی مخصوص نشسته اید شیرجه بزنید. وزن زیر آب با وزن زمین مقایسه می شود و این اعداد به اضافه چگالی آب استخر در معادلات خاصی قرار می گیرند. درصد چربی ها با این محاسبات بدست می آید. وزن هیدرواستاتیک ، اگر به درستی انجام شود ، راهی بسیار دقیق برای اندازه گیری درصد چربی بدن است و اغلب به عنوان استاندارد طلا برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن در نظر گرفته می شود. با این حال ، گرانترهای هیدرواستاتیک ، مانند اندازه گیری های کولیس ، فقط درصد چربی بدن را محاسبه می کنند و اطلاعاتی در مورد توده عضلانی اسکلتی ، آب بدن یا توده بدون چربی بدن ارائه نمی دهند.

DEX

DEXA ، که گاهی اوقات DXA نیز نامیده می شود ، یک آزمایش پزشکی است که شما را ملزم به خوابیدن در تخت مخصوص می کند تا اشعه ایکس از بدن شما عبور کند. اول ، تفاوت بین انرژی تلف شده در بدن و انرژی خروجی اندازه گیری شده از بدن اندازه گیری می شود. اگرچه DEXA در ابتدا برای اندازه گیری تراکم استخوان طراحی شده بود ، اما اکنون برای اندازه گیری توده چربی و توده عضلانی استفاده می شود. همراه با وزن هیدرواستاتیک ، غربالگری DEXA استاندارد طلایی برای اندازه گیری درصد چربی بدن است. برخلاف کالیپرها و کالیبرهای زیر آب ، DEXA توانایی اندازه گیری انواع ترکیبات بدنه را دارد. در هر بخش ، هر بازو و قسمت فوقانی بدن به طور جداگانه اسکن می شود تا توده چربی ، توده چربی نرم و تراکم استخوان را دقیق اندازه گیری کند. برای انجام اسکن DEXA ، باید در بیمارستان یا کلینیک مجهز به دستگاه DEXA وقت بگیرید.

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA) یک جریان الکتریکی کوچک در بدن فرد ایجاد می کند و مقاومت (امپدانس یا مقاومت ظاهری) جریانی را که از بدن عبور می کند اندازه گیری می کند. ترکیب بدن پس از اندازه گیری قدرت ظاهری محاسبه می شود. برخلاف سایر روش ها ، این روش نیازی به مشارکت تکنسین ندارد و شما می توانید این اندازه گیری را خودتان با استفاده از دستگاه BIA و طبق دستورالعمل انجام دهید. دستگاه های BIA در طیف گسترده ای از کیفیت و دقت در دسترس هستند و باید توجه داشته باشید که همه این دستگاه ها کل بدن را تجزیه و تحلیل نمی کنند. در برخی از دستگاهها ، BIA برای اندازه گیری مستقیم قدرت قابل مشاهده پا استفاده می شود ، و سپس نتیجه به قسمت بالای بدن تعمیم می یابد. دستگاههای دستی فقط امپدانس بازو را مستقیماً اندازه گیری می کنند و نتیجه فرض بر این است که برای قسمت تحتانی بدن است. دستگاه های پزشکی مدرن می توانند کل بدن را به طور مستقیم اندازه گیری کنند و بسیار دقیق هستند ، بنابراین ابعاد آنها با نتایج روش های “استاندارد طلا” مطابقت دارد ، که هیچ تاثیری بر فرد ندارد. حتی پیشرفته ترین دستگاه BIA توانایی تجزیه و تحلیل قسمت های مختلف را دارد. همانطور که IDA تجزیه و تحلیل را با اندازه گیری آب بدن انجام می دهد ، اطلاعات مفیدی از تفسیر تجزیه و تحلیل به دست می آید. اگرچه تقریباً همه دستگاه های IDA درصدی از چربی بدن را گزارش می کنند ، برخی از دستگاه ها پیشرفته تر هستند و آب بدن ، توده اسکلتی عضلانی ، توده بدون چربی و غیره را اندازه گیری می کنند.

چه زمانی باید ترکیب بدن خود را تغییر دهیم؟


اگر درصد چربی بدن شما بسیار زیاد است ، باید سعی کنید آن را کاهش دهید تا سلامت خود را افزایش دهید ، عملکرد ورزشی خود را افزایش دهید و به طور کلی بهتر باشید. همچنین با کاهش وزن خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد. اگر درصد چربی بدن شما کمتر از چربی ضروری است ، باید برای افزایش درصد چربی خود تغییراتی ایجاد کنید تا سلامتی شما به خطر نیفتد. اگر می خواهید ساختار بدن خود را تغییر دهید تا سالم تر و سالم تر باشد ، باید سعی کنید توده عضلانی را افزایش داده و توده چربی اضافی را کاهش دهید. برای این منظور می توانید این کار را انجام دهید رژیم غذایی شما تغییر دادن، برنامه آموزشی منظم با تغذیه مناسب و ورزش منظم به هدف خود برسید یا به آن برسید.

دیدگاهتان را بنویسید