آیا شیر برای کم آبی بدن مفید است؟


حفظ هیدراتاسیون نقش کلیدی در سلامت کلی شما دارد.

اگر مصرف مایعات و الکترولیت ها نیازهای شما را برآورده نکند ، خطر کم آبی بدن وجود دارد. برای جلوگیری از کم آبی بدن ، نوشیدن مایعات در طول روز ، به ویژه در هنگام ورزش ، بیماری یا سایر افزایش مایعات ، بسیار مهم است.

شیر یک رفع کننده عطش محبوب است و شاید برایتان این سال پیش بیاید که آیا این نوشیدنی مناسب آب بدن شما است یا خیر.

این مقاله نشان می دهد که آیا شیر برای دوره های کم آبی خفیف مناسب است یا خیر.

از دست دادن آب بدن شرایطی است که زمانی اتفاق می افتد که مایعات زیادی از بدن خارج شده و دوباره جبران نمی شود.

سطوح مختلف کم آبی بدن از خفیف تا شدید وجود دارد. کم آبی شدید در جمعیت عادی و سالم نادر است ، در حالی که کم آبی خفیف ممکن است شایع تر باشد.

علل اصلی کم آبی بدن مایعات ناکافی ، اسهال ، تب و تعریق زیاد یا ادرار است.

شایع ترین علائم کم آبی عبارتند از:1):

  • خشکی دهان یا زبان
  • تشنگی
  • خستگی
  • پوست خشک
  • ضعف عضلانی
  • عدم توجه
  • سرگیجه

روش دقیق ارزیابی هیدراتاسیون بدن این است که از پزشک خود بخواهید آزمایشگاه هایی را برای اندازه گیری مقادیر خاص خون ، از جمله سدیم و پتاسیم ، که الکترولیت های اصلی بدن شما هستند و با هیدراتاسیون مرتبط هستند ، سفارش دهد.2)

با این حال ، اگر می خواهید وضعیت هیدراتاسیون خود را به سرعت ارزیابی کنید ، آزمایش خون معمولاً عملی یا در دسترس نیست. در عوض ، ساده ترین راه این است که رنگ ادرار خود را بررسی کنید (3)

برای اکثر مردم ، ادرار به رنگ لیموناد حالت هیدراتاسیون مطلوب را نشان می دهد ، در حالی که ادرار تیره تر و کهربایی نشان دهنده کم آبی خفیف است.

خلاصه

کم آبی شدید در افراد سالم نادر است ، اگرچه گاهی اوقات ممکن است موارد خفیفی داشته باشید. عملی ترین روش برای تعیین وضعیت هیدراتاسیون ، آزمایش رنگ ادرار است.

یک لیوان (240 میلی لیتر) از قسمتی از شیر گاو کامل حاوی (4، 5):

شیر منبع مناسبی از سدیم و پتاسیم است ، دو الکترولیت اصلی بدن شما. این مواد معدنی دارای بار الکتریکی برای حفظ هیدراتاسیون مهم هستند (2)

شیر با 8 گرم پروتئین در هر فنجان ، منبع خوبی از پروتئین است ، یک ماده مغذی که در بهبودی بعد از تمرین بسیار مهم است (6)

شیر همچنین کربوهیدرات ها را تامین می کند ، یکی دیگر از مواد مغذی مهم که می تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند (7)

در نهایت ، با توجه به اینکه شیر کامل 150 کالری در هر فنجان تأمین می کند ، قبل از استفاده منظم از آن برای رفع تشنگی ، ممکن است بخواهید در نظر بگیرید که آیا نیاز روزانه شما به کالری را برآورده می کند یا خیر.

خلاصه

شیر گاو به دلیل داشتن الکترولیت و کربوهیدرات ممکن است نوشیدنی مناسبی برای آب رسانی مجدد باشد. علاوه بر این ، منبع خوبی از پروتئین است و آن را به یک نوشیدنی جوان کننده تمرین خوب تبدیل می کند.

اگر فکر می کنید دچار کم آبی شده اید ، مهم است که مایعات و الکترولیت های بدن خود را دوباره پر کنید. به عنوان مثال ، در هنگام تعریق زیاد ، توجه ویژه ای به مصرف مایعات و الکترولیت ها داشته باشید.

این را می توان با نوشیدن انواع نوشیدنی ها یا خوردن غذاهایی با محتوای آب بالا به دست آورد.

با توجه به محتوای الکترولیت مناسب ، شیر می تواند یک نوشیدنی مناسب برای آب رسانی مجدد باشد.

به عنوان مثال ، در سال 2007.8)

علاوه بر این ، در سال 20159)

با این حال ، این مطالعه به افرادی با حالت طبیعی هیدراتاسیون پرداخته است و بنابراین فقط در مورد تعادل مایعات و نه در درمان کم آبی مورد استفاده قرار می گیرد. در همین حال ، اطلاعات مربوط به اثر شیر در درمان کم آبی شدیدتر محدود است.

همچنین به خاطر داشته باشید که اگر از رژیم غذایی مغذی و متنوع استفاده می کنید و مایعات زیادی می نوشید ، این تلاش ها به تنهایی ممکن است برای حفظ تعادل مایعات و الکترولیت ها کافی باشد – حتی بدون افزودن شیر به رژیم هیدراتاسیون.

در نهایت ، اگر مشکوک به کم آبی شدید هستید ، بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

آیا برای مرطوب کردن بهتر از آب است؟

اگرچه آب به عنوان استاندارد طلایی برای هیدراتاسیون در نظر گرفته می شود ، اما فاقد الکترولیت های مهم است که برای بازگرداندن تعادل مایعات مهم هستند.

بنابراین ، برای آبگیری مجدد ، ممکن است بخواهید یک نوشیدنی حاوی الکترولیت مانند شیر را انتخاب کنید ، مخصوصاً اگر ممکن است الکترولیت های کافی از رژیم غذایی خود دریافت نکنید ، مانند بیماری.

در حقیقت ، مطالعه فوق در سال 2007 نشان داد که شیر برای درمان کم آبی خفیف پس از تمرین بهتر از آب یا نوشیدنی ورزشی است (8)

علاوه بر این ، مطالعه فوق در سال 2015 در مورد اثرات مرطوب کننده 13 نوشیدنی نشان داد که شیر در جلوگیری از کم آبی بر آب برتر است (9)

با توجه به اینکه همه ترجیح نمی دهند شیر بنوشند ، سایر گزینه های مرطوب کننده شامل نوشیدنی های ورزشی ، آب پرتقال یا نوشیدنی های هیدراته کننده تجاری است. فقط مطمئن شوید که انتخاب های شما با اهداف کلی تغذیه و کالری شما مطابقت دارد.

خلاصه

داده ها نشان می دهد که شیر گاو در حفظ تعادل مایعات بر آب معمولی برتری دارد. بنابراین ، ممکن است یک نوشیدنی مناسب در هنگام کم آبی خفیف باشد.

اگرچه شیر گاو ساده و پرچرب معمولاً محبوب ترین نوع شیر است که در سراسر جهان مصرف می شود ، اما ارزش رطوبت رسانی سایر انواع شیر را نیز باید در نظر گرفت.

شیر کم چرب ، بدون چربی یا بدون چربی

برای کاهش کل چربی یا میزان کالری ، برخی افراد شیر کم چرب ، بدون چربی یا بدون چربی را انتخاب می کنند.

از نظر هیدراتاسیون ، شیر بدون چربی مرطوب کننده تر از شیر پرچرب است ، که ممکن است با کاهش میزان چربی همراه باشد (10)

بنابراین ، برای کسانی که می خواهند از مرطوب کننده شیر گاو در عین کاهش کالری استفاده کنند ، شیر بدون چربی ممکن است گزینه بهتری باشد.

شیر کاکائو

شیر شکلات معمولاً از شربت شکلات مخلوط با شیر گاو پرچرب یا کم چرب تشکیل شده است.

این نوشیدنی به دلیل نسبت متعادل پروتئین ، کربوهیدرات و الکترولیت به عنوان یک نوشیدنی جوان کننده عالی بعد از تمرین شناخته می شود.

برخی مطالعات این تشخیص را تأیید می کنند و نشان می دهند که شیر شکلات بر آب یا سایر نوشیدنی های کربوهیدرات پس از تمرین برتر است (11، 12، 13)

با این حال ، تحقیقات بیشتری با کیفیت بالا مورد نیاز است تا مشخص شود آیا شیر شکلات برای اهداف هیدراتاسیون بهتر از شیر معمولی است یا خیر.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که معمولاً حاوی مقدار زیادی قند و کالری است که برای برخی از افراد به عنوان یک نوشیدنی نامناسب انتخاب می شود.

بدون شیر

با توجه به محبوبیت روزافزون رژیم های گیاهخواری و گیاهخواری ، در سال های اخیر جایگزین های زیادی برای شیر گاو در دسترس قرار گرفته است.

اگرچه برخی از این جایگزین ها به دنبال تأمین محتوای تغذیه ای مشابه شیر گاو از طریق غنی سازی هستند ، بسیاری از آنها فاقد محتوای پروتئین هستند. در اینجا نحوه جایگزینی لبنیات محبوب با شیر گاو مقایسه می شود:

علاوه بر این ، جایگزین های شیر گاهی حاوی شکر افزوده هستند ، بنابراین قبل از خرید حتماً اطلاعات مربوط به تغذیه را مطالعه کنید.

خلاصه

اگرچه شیر گاو پر چرب معمولاً محبوب ترین گزینه است ، اما برخی دیگر جایگزین های شیر را ترجیح می دهند. وقتی صحبت از هیدراتاسیون می شود ، باید حقایق مربوط به تغذیه را مرور کنید تا از الکترولیت های کافی اطمینان حاصل کنید.

اگرچه کم آبی شدید در افراد سالم به ندرت اتفاق می افتد ، اما بیماری خفیفی ممکن است رخ دهد ، به ویژه در هنگام تعریق زیاد یا بیماری. عملی ترین روش برای تعیین وضعیت هیدراتاسیون ، آزمایش رنگ ادرار است.

اگر متوجه کم آبی شدید ، نوشیدن مایعات الکترولیت به اندازه کافی برای جبران بدن از دست رفته مهم است.

شیر گاو به دلیل داشتن الکترولیت می تواند نوشیدنی مناسبی برای آب رسانی مجدد باشد. علاوه بر این ، منبع خوبی از پروتئین است. با این حال ، قبل از تهیه آن به عنوان یک نوشیدنی آب رسان ، به خاطر داشته باشید که نسبتاً کالری بالایی دارد.

بسیاری از جایگزین های شیر حاوی الکترولیت کمتری نسبت به شیر گاو هستند و ممکن است حاوی قند اضافه شده باشند. بنابراین ، مهم است که قبل از انتخاب یک نوشیدنی ، برگه اطلاعات تغذیه را مطالعه کنید.

اگر نگران این هستید که دچار کم آبی شدیدتری شده اید ، مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی برای کارهای بیشتر مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید