آیا قهوه برای مغز مفید است؟


قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. یک نوشیدنی صبحگاهی (یا چند وعده بعد از ظهر) بیشتر بخاطر محتوای کافئین زیادش معروف است که حتی خسته ترین چشم ها را نیز زنده می کند.

با توجه به محبوبیت قهوه ، مطالعات متعددی تأثیرات آن را بر سلامت شما ، چه فوری و چه طولانی مدت ، آزمایش کرده اند.

به نظر می رسد که مصرف متوسط ​​قهوه با مزایای سلامتی ، از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های کبدی همراه است. (1 ، 2)

محققان همچنین تأثیر کافئین بر مغز شما را مطالعه کرده اند – و نتایج تا کنون برای سلامت شناختی شما بسیار امیدوار کننده به نظر می رسد.

قهوه حاوی صدها ترکیب فعال زیستی است که به مزایای بالقوه قوی آن برای سلامتی کمک می کند.

بسیاری از این ترکیبات آنتی اکسیدان هایی هستند که با آسیب رادیکال های آزاد مضر به سلول های شما مبارزه می کنند.

در اینجا مهمترین مواد فعال قهوه (3):

  • کافئین ماده اصلی فعال در قهوه ، کافئین ، سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند.
  • اسیدهای کلروژنیک. این آنتی اکسیدان های پلی فنول می توانند از برخی مسیرهای بیولوژیکی مانند متابولیسم قند خون و فشار خون بالا سود ببرند.
  • کافستول و کاوهول. این ترکیبات ، که در روغن طبیعی قهوه یافت می شوند ، به مقدار زیاد در قهوه بدون فیلتر یافت می شوند.
  • تریگونلین این ترکیب آلکالوئیدی در دماهای بالا ناپایدار است و هنگام پخت ، اسید نیکوتینیک ، که به نیاسین (ویتامین B3) نیز معروف است ، ایجاد می کند.

با این حال ، میزان این مواد در یک فنجان قهوه ممکن است متفاوت باشد.

خلاصه

قهوه می تواند یک نوشیدنی سالم باشد که حاوی صدها ترکیب بیولوژیکی فعال از جمله کافئین ، اسید کلروژنیک ، تریگونلین ، کافستول و قهوه است.

کافئین به طرق مختلف بر سیستم عصبی مرکزی (CNS) تأثیر می گذارد.

تصور می شود که اثرات عمدتا به دلیل تعامل کافئین با گیرنده های آدنوزین است (4).

آدنوزین یک انتقال دهنده عصبی در مغز شما است که باعث بهبود خواب می شود.

نورونهای مغزی شما گیرنده های خاصی دارند که آدنوزین می تواند به آنها متصل شود. هنگامی که به این گیرنده ها متصل می شود ، تمایل نورون ها به آتش را مهار می کند. فعالیت عصبی را کند می کند.

آدنوزین معمولاً در طول روز تجمع می یابد و سرانجام هنگام خواب شما را به خواب می آورد (5، 6)

کافئین و آدنوزین ساختار مولکولی مشابهی دارند. بنابراین اگر کافئین در مغز باشد ، با آدنوزین رقابت می کند تا به گیرنده های مشابه متصل شود.

با این حال ، کافئین باعث سوختن نورون های شما نمی شود ، مانند آدنوزین. در عوض آن جلوگیری می کند آدنوزین ، که باعث کند شدن فعالیت عصبی می شود.

کافئین با تحریک CNS ، باعث می شود شما هوشیار باشید.

خلاصه

کافئین دلیل اصلی بهبود قهوه در عملکرد مغز است. این ماده محرک آدنوزین ، یک انتقال دهنده عصبی مهاری در مغز است که باعث خواب آلودگی شما می شود.

کافئین می تواند آنتروپی مغز را در حالت استراحت افزایش دهد.

آنتروپی مغز برای عملکرد مغز ضروری است و سطوح بالا نشان دهنده ظرفیت پردازش بالا است. افزایش آنتروپی مغز در حالت استراحت نشان دهنده افزایش ظرفیت پردازش اطلاعات است (7)

کافئین همچنین با ترویج انتشار سایر انتقال دهنده های عصبی ، از جمله نورآدرنالین ، دوپامین و سروتونین ، CNS را تحریک می کند.8)

کافئین می تواند جنبه های مختلف عملکرد مغز را بهبود بخشد ، از جمله (9):

  • حالت
  • زمان پاسخ
  • هوشیاری
  • توجه
  • مطالعه کردن
  • عملکرد ذهنی عمومی

با این حال ، با گذشت زمان ، ممکن است نسبت به کافئین تحمل ایجاد کنید. این بدان معناست که شما نیاز دارید تا قهوه بیشتری نسبت به قبل مصرف کنید تا اثر مشابهی داشته باشید.

با این حال ، به خاطر داشته باشید که همیشه بیشتر بهتر نیست. (10)

در واقع ، سازمان غذا و دارو (FDA) اعلام کرده است که بزرگسالان سالم فقط باید حدود 4 یا 5 فنجان (400 میلی گرم) در روز مصرف کنند تا از عوارض جانبی بالقوه خطرناک یا نامطلوب جلوگیری کنند.

و اگر می خواهید باردار شوید یا باردار هستید ، در دوران شیردهی ، به کافئین حساس هستید ، دارو مصرف می کنید یا با بیماری زمینه ای زندگی می کنید ، ممکن است بخواهید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

با هم می توانید تصمیم بگیرید که چه مقدار کافئین برای شما مناسب است (11)

خلاصه

کافئین باعث تغییراتی در چندین انتقال دهنده عصبی می شود که می تواند خلق و خو ، زمان واکنش ، یادگیری و هوشیاری را بهبود بخشد.

قهوه و کافئین نیز می توانند بر حافظه شما تأثیر بگذارند ، اما تحقیقات در این مورد متفاوت است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

برخی مطالعات نشان می دهند که کافئین ممکن است تأثیرات مثبتی بر حافظه کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشد (12، 13)

سایر مطالعات هیچ تاثیری بر حافظه نشان نداده یا حتی نشان داده است که کافئین عملکرد حافظه را مختل می کند (13، 14، 15)

در یک مطالعه ، هنگامی که شرکت کنندگان پس از کاوش در مجموعه ای از تصاویر ، قرص کافئین مصرف کردند ، توانایی آنها در تشخیص تصاویر 24 ساعت بعد افزایش یافت.

کافئین همچنین این خاطرات را نسبت به دارونما در برابر فراموشی مقاوم تر کرد.

خلاصه

در حالی که برخی از مطالعات نشان داده اند که کافئین می تواند حافظه موقت را بهبود بخشد ، اما برخی دیگر هیچ تاثیری بر آن نداشته اند. تأثیرات آن بر حافظه بلند مدت باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

دلیل اصلی قهوه خوردن مردم این است که احساس انرژی و بیداری بیشتری داشته باشند ، بنابراین تعجبی ندارد که تحقیقات نشان می دهد کافئین می تواند خستگی را سرکوب کند (16)

با این حال ، افزایش انرژی فقط برای مدت معینی قبل از شروع ناپدید شدن ادامه می یابد. سپس ممکن است احساس کنید که به یک فنجان دیگر نیاز دارید.

فقط مطمئن شوید که مقادیر زیادی کافئین در اواخر بعد از ظهر یا عصر مصرف نمی کنید ، زیرا ممکن است خواب شما را در شب مختل کند (17)

اگر نوشیدن قهوه کیفیت خواب را کاهش می دهد ، احتمالاً تأثیر عکس دارد – به جای کاهش خستگی ، می تواند منجر به از دست دادن خواب و عملکرد کلی مغز شود.

خلاصه

مردم اغلب از قهوه برای جلوگیری از خستگی و خستگی استفاده می کنند. با این حال ، وقتی در اواخر روز استفاده می شود ، کافئین می تواند کیفیت خواب را مختل کرده و منجر به احساس خستگی بیشتر شود.

بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل در سراسر جهان است. معمولاً به آرامی شروع می شود ، اما با گذشت زمان شدیدتر می شود.

بیماری آلزایمر باعث از دست دادن حافظه و همچنین مشکلات در تفکر و رفتار می شود. در حال حاضر هیچ داروی شناخته شده ای وجود ندارد.

جالب است که عوامل رژیم غذایی می توانند بر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل تأثیر بگذارند.

مطالعات مشاهده ای مصرف منظم و متوسط ​​قهوه را تا 65 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار داده است (18، 19، 20، 21، 22، 23)

با این حال ، آزمایشات تصادفی کنترل شده ، اثرات محافظتی قهوه و کافئین را تأیید نکرده است.

خلاصه

مصرف منظم مقادیر متوسط ​​قهوه با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است. با این حال ، مطالعات با کیفیت بالاتر برای تأیید این نتایج مورد نیاز است.

بیماری پارکینسون یک بیماری مزمن CNS است (24)

با مرگ سلولهای عصبی در مغز که دوپامین آزاد می کنند و برای حرکت عضلات مهم هستند مشخص می شود (25)

بیماری پارکینسون عمدتا بر حرکت تأثیر می گذارد و اغلب لرزش را در بر می گیرد. هیچ درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد ، بنابراین پیشگیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جالب است که مطالعات نشان می دهد که قهوه می تواند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش دهد (26، 27، 28)

یک مطالعه مروری بزرگ ، 29 درصد خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را در افرادی که 3 فنجان قهوه در روز می نوشند ، کاهش می دهد. به نظر می رسد که مصرف 5 لیوان فایده چندانی نداشته باشد ، نشان می دهد که بیشتر لزوماً بهتر نیست (29)

به نظر می رسد که کافئین موجود در قهوه عامل فعال این اثر محافظتی است (30، 31)

با این حال ، باید توجه داشت که اگرچه شواهد مرتبط هستند ، اما 100٪ قانع کننده نیستند (32)

خلاصه

مصرف متوسط ​​قهوه می تواند در برابر بیماری پارکینسون محافظت کند. این اثر مربوط به کافئین است.

هنگام مصرف اعتدال، قهوه می تواند برای مغز شما بسیار مفید باشد.

در کوتاه مدت ، می تواند خلق و خو ، هوشیاری ، یادگیری و زمان واکنش را بهبود بخشد. استفاده طولانی مدت می تواند در برابر بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت کند.

در حالی که بسیاری از این مطالعات قابل مشاهده هستند – به این معنی که نمی توانند علل و عواقب آن را اثبات کنند – اما به شدت نشان می دهند که قهوه برای مغز شما مفید است.

با این حال ، اعتدال کلیدی است. مصرف زیاد کافئین می تواند منجر به اضطراب ، عصبی شدن ، تپش قلب و مشکلات خواب شود (33)

برخی از افراد به کافئین حساس هستند ، در حالی که برخی دیگر می توانند فنجان های زیادی را در روز بدون عوارض جانبی بنوشند.

با این حال ، برخی از افراد ، از جمله کودکان ، نوجوانان و زنان باردار ، قطعاً باید مصرف کافئین خود را محدود کنند.34، 35)

دیدگاهتان را بنویسید