آیا نمک باعث افزایش وزن می شود؟


مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم غذایی غنی از نمک دارند اغلب وزن بیشتری دارند. آنها همچنین دارای شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) ، دور کمر بزرگتر و نسبت دور کمر به قد نسبت به افرادی که نمک کمتری مصرف می کنند ، هستند.2)

بنابراین ، به راحتی می توان فرض کرد که رژیم غذایی غنی از نمک باعث افزایش وزن می شود. با این حال ، ممکن است توضیحات جایگزینی برای این همبستگی ها وجود داشته باشد.

غذای شور ، گرسنگی و اشتها

مطالعات نشان داده است افرادی که بیشترین نمک را مصرف می کنند اغلب بیشترین غذا و بیشترین کالری را در روز می خورند (2)

رژیم های غذایی حاوی نوشیدنی های شیرین و غذاهای فرآوری شده معمولاً بیشتر از حداقل فرآوری شده حاوی نمک هستند (2، 3، 4، 5)

غذاهای مخصوص درمان گرسنگی را کاهش می دهند. در نتیجه ، آنها ممکن است ناخواسته کالری بیشتری از نیاز بدن خود بخورند (2، 3)

در این مورد ، میزان نمک موجود در رژیم غذایی انسان را می توان به عنوان شاخص کیفیت تغذیه در نظر گرفت. از سوی دیگر ، رژیم غذایی بی کیفیت غنی از غذاهای فرآوری شده به جای محتوای نمک آن ، ممکن است باعث افزایش وزن شود.

نمک می تواند وزن آب را افزایش دهد

نمک سرشار از سدیم است ، یک ماده مغذی که همه ما به آن نیاز داریم – اگرچه در مقادیر بسیار کمتری از اکثر ما در حال حاضر مصرف می کنیم.

بدن شما طوری تنظیم شده است که سطح سدیم را محکم تنظیم کند.

خوردن غذاهای شور میزان سدیم بدن را افزایش می دهد. برای جلوگیری از این امر ، واکنش طبیعی بدن شما افزایش تشنگی و کاهش میزان ادرار است.

سپس تا آنجا که ممکن است حاوی مقدار زیادی آب است تا غلظت سدیم به میزان دلخواه رقیق شود (6)

مطالعات نشان می دهد که این احتباس آب می تواند تا 2 کیلوگرم پوند (1 کیلوگرم) در مقیاس (7، 8، 9)

بنابراین مشتریان من ، که نگران وزن بیشتر آنها در صبح بودند ، کاملاً اشتباه نمی کردند.

با این حال ، اگر کالری یکسان باشد ، به نظر نمی رسد رژیم غذایی شورتر چربی بیشتری نسبت به نمک ایجاد کند. بنابراین ، هر وزن اضافی به وزن فقط می تواند وزن آب باشد (8)

نمک به طور مستقیم چربی بدن را افزایش نمی دهد

برخی از مطالعات نشان می دهد که نمک می تواند باعث تجمع چربی بدن شود ، صرف نظر از تعداد کالری مصرف شده (10، 11، 12)

مطالعات روی موش ها نیز نشان داده است که رژیم غذایی با نمک بالا می تواند بدن را در برابر لپتین ، هورمونی که مسئول جلوگیری از گرسنگی و کمک به احساس سیری و سیری است ، مقاوم کند.13)

فرض بر این است که موش های مقاوم به لپتین بیشتر غذا می خورند و بنابراین وزن خود را افزایش می دهند. برخی از محققان خاطرنشان می کنند که رژیم های سرشار از نمک می تواند به همان شیوه بر افراد تأثیر بگذارد ، اگرچه این نظریه هنوز آزمایش نشده است.

نکته مهم این است که مطالعات نشان می دهد که نمک می تواند باعث افزایش وزن شود بدون توجه به میزان کالری دریافتی شما از سوابق رژیم غذایی خود ثبت شده استفاده می کنید ، که به دلیل عدم دقت آنها در ارزیابی آنچه مردم خورده اند مشهور است (14)

هنگامی که محققان تعداد کالری مصرفی شرکت کنندگان را با تأمین همه وعده های غذایی آنها کنترل کردند ، نتایج متفاوتی را مشاهده کردند.

کسانی که رژیم کم نمک را رعایت کردند نسبت به کسانی که نمک بیشتری مصرف کردند وزن بیشتری از دست دادند. با این حال ، هیچ تفاوتی در تغییرات چربی بدن بین افرادی که رژیم غذایی نمک کم یا زیاد داشتند ، وجود نداشت (8)

بنابراین ، نمک می تواند باعث احتباس آب شود ، اما بعید است که باعث تجمع چربی بدن شود.

اگر می خواهید چربی بدن خود را کاهش دهید ، سعی کنید بر تغییرات پایدار در رژیم غذایی خود تمرکز کنید ، که البته باعث کاهش کالری دریافتی شما می شود.

خلاصه

رژیم غذایی با نمک زیاد می تواند به طور غیر مستقیم بر افزایش وزن تأثیر بگذارد. اگرچه نمک می تواند آب را در خود نگه دارد ، اما بعید است که باعث تجمع چربی بدن شود. برای کاهش چربی بدن ، راههای پایداری برای کاهش کل کالری دریافتی پیدا کنید.

نمک می تواند به طور موقت وزن بدن را افزایش داده و باعث احتباس آب شود.

رژیم های غنی از نمک نیز می توانند به طور غیر مستقیم منجر به افزایش وزن شوند ، زیرا اغلب حاوی مقادیر زیادی غذاهای فرآوری شده هستند.

غذاهای بسیار فرآوری شده اشباع کمتری دارند که در نهایت باعث می شود کالری بیشتری بخورید و وزن خود را افزایش دهید.

با این حال ، اگر رژیم غذایی سرشار از نمک برابر با کالری باشد ، چربی بیشتری نسبت به رژیم غذایی کم نمک تولید نمی کند یا از دست نمی دهد.

اگر می خواهید چربی بدن خود را از دست بدهید ، از محتوای نمک یک وعده غذایی به تغییرات پایداری که می توانید برای کاهش تعداد کالری مصرفی خود انجام دهید ، ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید