آیا نوزادان می توانند ماهی بخورند؟ امنیت ، مزایا و موارد دیگر


معرفی کودک به غذاهای جامد زمان هیجان انگیز – گاهی اوقات بزرگ – است. پیدا کردن این که کدام غذاها بی خطر هستند و از خوردن آنها برای نوزادان تا سن معین باید اجتناب شود ، دشوار است.

غلات ، میوه ها و سبزیجات کودک اولین غذای محبوب برای نوزاد شما هستند ، اما ممکن است این سوال برای شما پیش آید که آیا غذاهای دیگر مانند ماهی برای نوزاد شما بی خطر هستند یا خیر.

این مقاله نحوه آشنایی کودک با ماهی و همچنین مزایا ، ملاحظات ایمنی و اقدامات احتیاطی مربوط به آن را بررسی می کند.

اغلب والدین در حدود 4-6 ماهگی شروع به معرفی غذاهای جامد به نوزادان خود می کنند. شیر مادر یا شیر خشک منبع اصلی تغذیه نوزادان زیر 1 سال است و هرگونه غذای جامد که به نوزادان ارائه می شود مکمل است (1)

نوزادان تقریباً تمام غذای لازم را با شیر مادر و شیر خشک دریافت می کنند. با این حال ، ویتامین D و آهن دو ماده مغذی هستند که ممکن است نوزادان با شیر مادر به اندازه کافی از آنها استفاده نکنند ، بنابراین اگر غذاهایی که می خورند حاوی آنها باشد مفید است.

ویتامین D برای رشد استخوان ها و مغز سالم بسیار مهم است و آهن یک ماده معدنی ضروری است که برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله حمل و نقل اکسیژن مهم است.2، 3، 4، 5)

فرمول با این مواد مغذی غنی شده است ، اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) قطره آهن و ویتامین D را برای نوزادان توصیه می کند (6)

بسیاری از والدین با ارائه غلات به نوزادانی که معمولاً با آهن غنی شده اند مواد جامد را شروع می کنند. ماهی یکی دیگر از غذاهای عالی برای کودک شما است زیرا منبع آهن است (7)

برخی از گونه های ماهی مانند ماهی قزل آلا نیز منبع عالی ویتامین D هستند که فاقد شیر مادر هستند (8)

علاوه بر این ، ماهی منبع عالی پروتئین است ، یک ماده مغذی مهم که بافت های بدن را می سازد و بازسازی می کند و به نوزادان اجازه می دهد تا سالم رشد کنند.

ماهی همچنین مقادیر سالم روی ، یک ماده معدنی دیگر که برای سیستم ایمنی سالم و رشد سلولی بسیار مهم است ، ارائه می دهد (9، 10)

برخی از انواع ماهی ها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که اسیدهای چرب ضروری هستند و مزایای متعددی برای نوزادان و بزرگسالان به همراه دارند.

به ویژه در نوزادان ، اسیدهای چرب امگا 3 برای عملکرد و توسعه مغز ، چشم و سیستم ایمنی مهم هستند (11، 12، 13، 14)

ویتامین B12 و ید دو ماده مغذی دیگر موجود در ماهی هستند که برای رشد سالم مغز و گلبول های قرمز نوزاد مفید هستند (15، 16)

اعتقاد بر این است که نوزادان به محض شروع به خوردن مواد جامد می توانند انواع مختلفی از غذاها را بخورند. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که قبل از معرفی غذاهای جامد تا 6 ماهگی کودک خود صبر کنید (17).

ماهی یکی از رایج ترین عوامل حساسیت زا است که با نام “8 بزرگ” شناخته می شود و لیستی از غذاهایی است که مسئول بیشتر واکنش های آلرژیک هستند (18)

در گذشته ، متخصصان توصیه می کردند که این غذاها را به تعویق بیندازید. با این حال ، مطالعات اخیر نشان داده است که نیازی به تأخیر در تجویز آلرژن نیست و معرفی زودهنگام 4-6 ماهگی می تواند به جلوگیری از آلرژی کمک کند (19، 20)

اکثر متخصصان توصیه می کنند ماهی و سایر مواد حساسیت زای احتمالی را به سایر غذاهای جامد وارد کنید ، اما بهتر است در یک زمان روی یک غذای جدید تمرکز کنید.

با معرفی یک آلرژن بالقوه هر چند روز یکبار ، می توانید نوزاد خود را برای واکنش احتمالی تحت نظر بگیرید و به راحتی علت آن را تشخیص دهید (17 ، 21).

همه ماهی ها برای نوزادان بی خطر محسوب نمی شوند زیرا برخی از گونه ها حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند. در اینجا چند انتخاب ماهی ایمن برای نوجوانان آورده شده است (22):

بهترین انتخاب:

  • لاسیس
  • ماهی قزل آلا
  • شاه ماهی
  • ماهی سفید ، مانند ماهی کاد ، سیاه یا ماهی تیره
  • کنسرو ماهی تن سبک
  • ساردین

انتخاب های خوب:

  • ماهی آبی
  • چاقو
  • ماهی تن ، زرد
  • هورپر
  • نوعی ماهی پهن بزرگ

در حال حاضر هیچ توصیه ای برای میزان ماهی که به نوجوانان سرو می شود وجود ندارد. با این حال ، توصیه برای کودکان 2 تا 3 ساله 1 اونس (28 گرم) ماهی یک یا دو بار در هفته (23) است.

اگرچه همه ماهی ها حاوی جیوه هستند ، اما از برخی جهات بیشتر از انواع دیگر است. جیوه زیاد می تواند باعث مسمومیت و مشکلات جدی برای سلامتی شود. بهتر است نوزادان از ماهی های جیوه ای مانند (22):

  • چشمهای بزرگ و ماهی تن قرمز
  • ماهی خال مخالی
  • مارلین
  • اره ماهی
  • کوسه
  • نارنجی خشن

طبق دستورالعمل های رژیم غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده ، نوزادان و کودکان خردسال نباید ماهی خام بخورند ، بنابراین از دادن سوشی یا ساشیمی به نوزاد خود اجتناب کنید.24)

روشهای مختلفی برای ارائه ماهی به کودک وجود دارد. اگر از روش از شیر گرفتن نوزاد استفاده می کنید ، می توانید ماهی را به بافت نرم بپزید و آن را به قطعات اندازه مناسب برش دهید.

اگر تصمیم گرفته اید که به پوره پایبند باشید ، می توانید ماهی بپزید و خودتان آن را بپزید. روش دیگر ، آن را آماده خریداری کنید.

برای تهیه ایمن ماهی برای نوزاد ، پوست و استخوان ماهی (از جمله استخوان های کوچک) را بردارید تا خطر خفگی کاهش یابد.

سپس حتماً ماهی را در دمای داخلی 145 درجه فارنهایت (62.8 درجه سانتی گراد) بپزید. دماسنج گوشت می تواند به اطمینان از رسیدن ماهی به دمای ایمن کمک کند (24)

در حالت ایده آل ، ماهی نرم است تا کودک بتواند آنها را به راحتی بجوید. سعی کنید ماهی را قبل از سرو به تکه های کوچک یا تکه تکه کنید ، اگر می خواهید ماهی را روی قاشق سرو کنید ، می توانید آن را خرد کنید.

ماهی های کنسرو شده و یخ زده مزایای تغذیه ای یکسانی را ارائه می دهند و اغلب بدون استخوان و بدون پوست هستند. آنها همچنین می توانند در دسترس تر بوده و نگهداری آنها راحت تر باشد.

شما می توانید آنها را برای کودک خود درست کنید همانطور که خودتان ماهی می پزید. سعی کنید ماهی را سرخ کنید ، سرخ کنید یا فریب دهید. کیک ماهی یکی دیگر از روش های محبوب برای سرو ماهی بچه است.

نوزادان باید میزان سدیم و شکر اضافه شده را محدود کنند ، بنابراین از افزودن نمک و همچنین سس های شیرین یا شیرین خودداری کنید. مطمئن شوید که به ماهی هایی که برای نوزاد خود آماده می کنید عسل اضافه نکنید ، زیرا نوزادان زیر 1 سال باید از عسل اجتناب کنند.

اگرچه هیچ توصیه خاصی در مورد میزان مصرف ماهیان نوجوان وجود ندارد ، اما CDC توصیه می کند که بزرگسالان 2-3 وعده یا 8-12 اونس ماهی کم جیوه در هفته بخورند.

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که یک گرم (28 گرم) برای کودکان 2 تا 3 ساله استفاده کنید ، بنابراین ممکن است کودک شما کمی کمتر غذا بخورد (23 ، 25)

هنگام ارائه هر نوع غذایی به نوزادان ، مهم است که مطمئن شوید که با خیال راحت حمل ، ذخیره و آماده می شوید تا خطر بیماریهای مرتبط با غذا را کاهش دهید.

ماهی ابتدا باید در دمای داخلی 145 درجه فارنهایت (62.8 درجه سانتی گراد) پخته شود و سپس در دمای ایمن برای کودکان سرد شود (24)

ماهی پخته شده را می توان 2-3 روز در یخچال یا حداکثر 3 ماه در فریزر نگهداری کرد.

ماهی های فرآوری نشده فقط باید 1 یا 2 روز قبل از پخت یا انجماد در یخچال نگهداری شوند. ماهی ها نباید بیش از 2 ساعت در دمای اتاق رها شوند (26).

از آنجا که ماهی به عنوان آلرژن اصلی در نظر گرفته می شود ، توصیه می شود به دنبال علائم واکنش آلرژیک باشید.

در صورت مشاهده واکنش خفیف نسبت به ماهی ، با متخصص اطفال خود تماس بگیرید. این ممکن است شامل تورم در اطراف لب و دهان ، اسهال یا استفراغ باشد.

در صورت مشاهده واکنش شدیدتری مانند آنافیلاکسی ، که اغلب در ترشح بزاق ، استفراغ یا اسهال ، خراش و خواب آلودگی در نوزادان ظاهر می شود ، با 911 تماس بگیرید. علائم دیگر ممکن است شامل خس خس سینه ، سرفه یا کهیر باشد (27)

واکنش های آلرژیک ممکن است بلافاصله یا به مرور رخ دهد ، بنابراین توصیه می شود هر چند روز یکبار یک آلرژن بالقوه معرفی کنید تا بتوانید همه علل آن را شناسایی کنید.

ماهی می تواند منبع خوبی از پروتئین ، آهن ، روی ، امگا 3 ، ید و ویتامین B12 برای کودک شما باشد که همه آنها مواد مغذی مهمی برای رشد و نمو سالم هستند.

مطمئن شوید ماهی کم جیوه را انتخاب کرده و با خیال راحت آن را در دمای داخلی 145 درجه فارنهایت (62.8 درجه سانتی گراد) پخته و یا آن را به قطعات اندازه مناسب برش دهید یا تمیز کنید.

قبل از معرفی غذای جامد ، حتماً با پزشک متخصص اطفال کودک خود مشورت کنید ، به خصوص اگر خانواده شما به غذای حساسیت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید