ارتباط بین امگا 3 ، غذای سرخ کرده و سلامت روان : تغذیه


بسیاری از ما با فواید امگا 3 آشنا هستیم: از تقویت شناختی گرفته تا سلامت قلب ، کاهش التهاب و موارد دیگر. اما چقدر می توان رابطه عکس امگا 3 با چربی های ترانس را مشاهده کرد؟ در مورد شیوع این اسیدهای چرب مضر چطور؟

با نگاهی به شواهد ، به نظر می رسد که مصرف غذاهای سرخ شده و چربی های ترانس می تواند باعث نقایص مادرزادی خفیفی شود که به طور دائم شناخت فرزندان را مختل می کند. این را می توان با سمیت عصبی توضیح داد ، که توانایی آنتی اکسیدان های درون زا را کاهش می دهد[34] تغییرات متابولیسم امگا 3 این می تواند منجر به تضعیف قشر پیش پیشانی (PFC) ، تشدید رفتارهای اعتیادآور و کاهش شناخت شود. از لحاظ نظری ، این امر می تواند مستقیماً بر پاتوژنز ADHD و وقوع مکرر آن تأثیر بگذارد.

2018 FDA زمانی که از قضا توسعه دهندگان هیدروژناسیون جزئی در سال 1912 ، چربی های ترانس را ممنوع کردند. او جایزه نوبل را دریافت کرد. این پست بی رحمی مدرنیته ، پیامدهای آن برای نقص شناختی و آنچه باید از آن دوری کنید را گواهی می دهد.

چربی های ترانس ، غنی از رژیم غذایی غربی:

  • شگفت آور اغلب: دمایی که در آن غذاها پخته می شوند ، روغن پخت معمولی را چرب تر می کند.[1][2] زمان این واکنش را تشدید می کند ، اگرچه به صورت تصاعدی و در عرض چند دقیقه می گذرد. اغلب روغن ساعت ها به طور مداوم گرم می شود. با توجه به اهمیت غذای سرخ شده در غذاهای غربی ، به ویژه در مناطق کم درآمد (فست فودها ، غذاهای ناهار را در نظر بگیرید) ، توجه بیشتری لازم است.

  • ادویه ها: به نظر می رسد شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد سرخ کردن روی حرارت ملایم و استفاده از رزماری ممکن است تشکیل چربی های ترانس را کاهش دهد ، ظاهراً به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن.[17]

نسبت چربی های ترانس ، چربی های غیر اشباع چند و اختلالات روانی:

  • چربی های ترانس می توانند باعث کمبود امگا 3 شوند: امگا 3 در درجه اول به دلیل اثرات ضد التهابی خود شناخته می شود ، که اغلب DHA و EPA ثانویه است. اما این بیشتر از آن است. چربی های ترانس مانع تبدیل ALA به EPA و DHA می شوند.[3] این بدان معناست که در برخی موارد ، چربی های ترانس می توانند عملکرد امگا 3 را به طور مشابه با کمبود مختل کنند.

  • بیش فعالی: بین آنها همبستگی معناداری وجود دارد بیش فعالی و تاثیر چربی های ترانس[20] به نظر می رسد رابطه معکوس بین امگا 3 و چربی های ترانس چند وجهی است. نقش اصلی امگا 3 و اهمیت آن بیش فعالی فعالیت عصبی قوی آن در PFC است.[10] مطالعات نشان داده است که بیش فعالی با عملکرد و ساختار ضعیف مدارهای PFC ، به ویژه در نیمکره راست ارتباط دارد.[11] چربی های ترانس بر فرزندان BDNF ، یادگیری و حافظه تأثیر منفی می گذارد.[21] امگا 3 MAOB PFC را مهار می کند[6]، که استرس اکسیداتیو و سمیت دوپامین را کاهش می دهد در حالی که از تجزیه آن جلوگیری می کند. MAOI های مختلف با اهمیت کمتر به عنوان درمان های احتمالی مورد بررسی قرار گرفته اند بیش فعالیبه[7][8][9] متأسفانه اکثر متاآنالیزها به این نتیجه رسیده اند که امگا 3 بی تاثیر است بیش فعالیبا این حال ، آنها بسیار معیوب هستند زیرا کمبود امگا 3 حداقل به مدت 3 ماه قابل درمان نیست.[22][23] امگا 3 برای کمک پیشنهاد شده است بیش فعالی برای مدت طولانی ، اما اگر آنها از طریق نوروژنز و انتقال مسیر کمک کنند ، این یک روند طولانی مدت خواهد بود. با اينكه بیش فعالی ممکن است در رژیم غذایی با کیفیت پایین و آزاد کننده دوپامین با چربی ترانس زیاد ، عملکرد بهتری داشته باشد[23] و اگرچه امگا 3 ممکن است تا حدی افزایش چگالی دوپامین / D1 ناشی از فرزندان مادر را با مکانیسم های ضد التهابی / آنتی اکسیدانی کاهش دهد ، اما تراکم D2 کاهش می یابد[24]، این استدلالی برای چربی های ترانس یا آگستا امگا 3 نیست. در عوض ، داده ها فعال شدن CDK5 ناشی از چربی ترانس ، ثانویه به آزادسازی دوپامین را نشان می دهند. همانطور که در گزارش های قبلی توضیح داده شد ، مکانیسم افزایش چربی ترانس باعث افزایش دوپامین می شود.[25]

  • اختلال دوقطبی: فقدان DHA ، و در نتیجه عدم حفاظت از PFC ها ، با آن ارتباط دارد اختلال دوقطبیبه[12] افسردگی دو قطبی با استفاده از امگا 3 اضافی به میزان قابل توجهی بهبود یافته است.[14] این امر تا حدودی به دلیل تعدیل اثرات امگا 3 بر انتقال دهنده های عصبی بوده است.

  • اختلال اضطراب فراگیر: چربی های ترانس با بیشتر چربی های ترانس در گلبول های قرمز همراه با استرس بدتر و اضطراببه بیشتر امگا 3 و امگا 6 تأثیر مثبت دارند.[15] افزایش چربی های ترانس در دوران بارداری یا شیردهی اضطراب-رفتار مشابه و تغییر سطح سایتوکاین های ضد التهابی و گیرنده های گلوکوکورتیکوئید در هیپوکامپ فرزندان بزرگسال.[16] علاوه بر این ، نشان داده شده است که امگا 3 استرس را بهبود می بخشد و اضطراب هر دو برای افراد سالم[27] و موش[26]به برخی از توضیحات احتمالی تغییر در پاسخ التهابی ، BDNF ، کورتیزول و سیستم قلبی عروقی است.[28]

  • اوتیسم: امگا 3 مادر و مصرف چربی های غیراشباع مادر با آن رابطه معکوس دارند اوتیسمبا این حال ، استفاده از چربی های ترانس پس از تنظیم مناسب ، احتمال را به میزان قابل توجهی افزایش نمی دهد.[4][18] تصور می شود که فعال سازی سیستم ایمنی مادر (MIA) ، مادری که در دوران بارداری با ویروس / باکتری مبارزه می کند ، خطر ابتلا را افزایش می دهد. اوتیسم و بیش فعالی فرزندان کمبود امگا 3 در دوران بارداری این اثر را تشدید کرده و آسیب میکروبیوم روده را افزایش می دهد.[5] داده ها نشان می دهد که چربی های ترانس فقط ضعیف هستند اوتیسمدر حالی که کمبود امگا 3 قبل از تولد شدیدتر است. مکمل های امگا 3 می توانند خواص غیر مرتبط با عملکرد و رفتار اجتماعی را بهبود بخشند.[19]

سایر اثرات چربی ترانس:

  • خطرات مورد مطالعه ناکافی: ترکیب چربی های ترانس با پالمیتات (یک چربی اشباع شده معمولی) بر اثرات سمی چربی های ترانس مبالغه می کند.[29]

  • کاردیوتوکسیک: چربی های ترانس کاردیوتوکسیک هستند و با بیماری های قلبی مرتبط هستند.[30]

سایر آزمایشات غذاهای سرخ شده:

  • افسردگی و اضطراب: غذاهای سرخ شده زیاد با خطرات بیشتری همراه هستند افسردگی.[31] دریافت که رژیم غذایی غربی حاوی غذاهای سرخ کرده خطر را افزایش می دهد افسردگی و اضطراببه[33]

  • شناخت (مربوط به ADHD): وقتی مادران ماهی بخورند و از غذاهای سرخ کرده پرهیز کنند ، بچه ها بهتر رشد می کنند.[32]

  • اختلال دوقطبی: افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بسیار مشتاق غذاهای سرخ شده هستند و به احتمال زیاد بیشتر غذا می خورند.

این پست توسط u / sirsadalot نوشته شده است ، اما از u / Regenine بسیار متشکرم که علاقه شما را به بیش از 10 مطالعه جالب برانگیخت.

پیوندها:

  1. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0308814616309141

  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24033334/

  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC4190204/

  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23813699/

  5. https://www.nature.com/articles/s41386-020-00793-7

  6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9868201/

  7. (2003) Seligiline treats ADHD with less side effects than Ritalin in double blinded, randomized trial from Nootropics

  8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1546129/

  9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10216387/

  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC2844685/

  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC2894421/

  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC2838627/

  13. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30594823/

  14. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21903025/

  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC7193237/

  16. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0361923020307024

  17. https://grasasyaceites.revistas.csic.es/index.php/grasasyaceites/article/view/689/700

  18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC3988447/

  19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC5634395/

  20. https://sci-hub.se/https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1651-2227.2012.02726.x

  21. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25394793/

  22. https://sci-hub.se/https://www.jaacap.org/article/S0890-8567(11)00484-9/fulltext

  23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC6572510/

  24. https://sci-hub.se/https://link.springer.com/article/10.1007٪2Fs12640-015-9549-5

  25. A science-based analysis on dopamine upregulation using nootropics from Nootropics

  26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC6308198/

  27. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC3191260/

  28. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30264663/

  29. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30572061/

  30. https://sci-hub.se/https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0278691515000435

  31. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC5025553/

  32. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC5623570/

  33. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20048020/

  34. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC7231579/

دیدگاهتان را بنویسید