امگا 3 و جوش: ارتباط چیست؟


صرف نظر از سن شما ، آکنه دائمی می تواند احساس افسردگی کند. شما ممکن است گزینه های درمانی بی شماری را امتحان کرده باشید ، از تغییرات رژیم غذایی گرفته تا درمان ، اما هیچ چیز کمکی نکرده است.

برخی از افراد ادعا می کنند که اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 3 می توانند آکنه را به دلیل اثرات ضد التهابی احتمالی بر بدن شما درمان کنند.

سه نوع امگا 3 وجود دارد:

  • ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)
  • دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)
  • آلفا لینولنیک اسید (ALA)

EPA و DHA عمدتا در ماهی و روغن ماهی و ALA در آجیل و دانه های خاصی یافت می شود. آنها ضروری هستند ، به این معنی که آنها باید از غذا یا مکمل های غذایی دریافت شوند.

این مقاله به ارتباط بین امگا 3 و جوش ها می پردازد.

به طور کلی آکنه به عنوان یک بیماری التهابی پوست در نظر گرفته می شود و با برجستگی ها و جوش های ملایم مشخص می شود.

آنها معمولاً قرمز یا صورتی هستند و بسته به رنگ پوست ممکن است دارای نقاط تیره باشند. آنها همچنین دارای چرک هستند و معمولاً در صورت ، گردن ، پشت و قفسه سینه یافت می شوند.

به طور کلی ، تجمع باکتری ها و چربی اضافی منافذ پوست و فولیکول های مو را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش های ملایم و ملایم به عنوان بخشی از واکنش التهابی بدن می شود (1 ، 2، 3)

این ضایعات آکنه می تواند فعالیت واسطه های ضد التهابی بر روی پوست شما را افزایش دهد ، مانند اینترلوکین -1 ، که سپس باعث ایجاد یک سری رویدادهای التهابی می شود (2، 4)

تصور می شد که تنها چند نوع جوش با التهاب مرتبط است ، اما مطالعات اخیر نشان می دهد که التهاب تقریباً در همه انواع جوش ها نقش دارد (2)

با این حال ، التهاب تنها عامل موثر نیست. موارد دیگری که می توانند بر ایجاد آکنه تأثیر بگذارند عبارتند از (1):

  • هورمون ها
  • داروها
  • فشار
  • سن
  • آلودگی
  • رطوبت
  • برخی از غذاها

خلاصه

آکنه یک بیماری التهابی است که با جوش و ضایعاتی که در پاسخ به مسدود شدن منافذ و تجمع باکتری ها و روغن ایجاد می شود ، مشخص می شود.

به دلیل علل ایجاد آکنه ، برخی معتقدند امگا 3 می تواند از آن جلوگیری یا درمان کند.

امگا 3 و التهاب

اسیدهای چرب امگا 3 ، به ویژه EPA و DHA ، دارای اثرات ضد التهابی هستند. بنابراین ، گمانه زنی هایی وجود دارد که آنها می توانند با هدف قرار دادن التهاب به طور غیر مستقیم با جوش ها مبارزه کنند (5)

در یک مطالعه کوچک ، شرکت کنندگان مبتلا به آکنه سطوح EPA کمتری در خون خود و سطوح بیشتری از نشانگرهای التهابی در خون خود نسبت به شرکت کنندگان بدون آکنه داشتند (6)

با این حال ، مشخص نیست که آیا مکمل EPA یا سایر امگا 3 می تواند از جوش ها جلوگیری یا درمان کند.

در یک مطالعه تصادفی و کنترل شده بر روی 45 نفر با جوشهای خفیف تا متوسط ​​، 2000 میلی گرم EPA و DHA روزانه به مدت 10 هفته کاهش قابل توجهی را در ضایعات التهابی و غیر التهابی آکنه نشان داد (7)

از سوی دیگر ، در مطالعه ای بر روی 13 نفر با جوش های التهابی ، تغییر قابل توجهی در شدت جوش یا تعداد ضایعات التهابی پس از 12 هفته استفاده روزانه از 930 میلی گرم EPA (5)

در حقیقت ، اگرچه برخی از شرکت کنندگان شاهد بهبود جوش ها بودند ، اما علائم دیگر شرکت کنندگان بدتر شد. این نتایج ترکیبی نشان می دهد که اثر مکمل های امگا 3 برای جوش ها ممکن است به (5):

  • یک شخص
  • از نوع امگا 3
  • نوع جوش
  • سایر عوامل ناشناخته

به طور کلی ، تحقیقات در مورد ارتباط بین امگا 3 و جوش های التهابی محدود است. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است (8)

مکمل در برابر منابع غذایی

بیشتر مطالعات در مورد استفاده از امگا 3 در درمان آکنه بر مکمل ها ، به ویژه EPA و DHA متمرکز شده است. تاثیر افزودنی های ALA بر جوش ها مطالعه نشده است.

همچنین هیچ مطالعه ای در مورد تاثیر رژیم غذایی افزایش یافته امگا 3 بر جوش ها وجود ندارد.

با این حال ، برخی از مطالعات مشاهده ای نشان می دهد افرادی که از منابع امگا 3 استفاده می کنند کمتر از افرادی که از این غذاها نمی خورند دچار آکنه می شوند (9)

به عنوان مثال ، مطالعه روی بیش از 500 بیمار در کلینیک های پوست نشان داد افرادی که حداقل یک بار در هفته ماهی مصرف می کردند ، 32 درصد کمتر در معرض آکنه متوسط ​​تا شدید بودند (9)

اگرچه این نتایج نشان می دهد که خوردن ماهی بیشتر-بهترین منبع تغذیه امگا 3-می تواند در برابر جوش ها محافظت کند ، اما به ما نمی گوید که چگونه سایر منابع امگا 3 یا امگا 3 می توانند بر این وضعیت تأثیر بگذارند.

خلاصه

از آنجا که آکنه با التهاب همراه است ، گمانه زنی هایی وجود دارد که اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهابی می توانند از آن جلوگیری یا درمان کنند. در حالی که برخی از مطالعات نشان می دهند که مکمل های امگا 3 شدت جوش ها را کاهش می دهند ، برخی دیگر نتایج متفاوتی را ارائه می دهند. در نهایت ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

استفاده از مکمل های امگا 3 برای آکنه می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

به عنوان مثال ، در مطالعه فوق بر روی 13 نفر ، چهار نفر با جوش خفیف علائم را در شروع آزمایش پس از 12 هفته از مصرف مکمل های EPA بدتر کردند. از سوی دیگر ، افرادی که دارای آکنه متوسط ​​تا شدید بودند ، پس از آزمایش علائم بهبود یافته بودند (5)

تاثیر امگا 3 بر جوش ها تا حد زیادی به خود فرد بستگی دارد. از آنجا که تحقیقات در این زمینه محدود است ، نمی توان پیش بینی کرد که آکنه با امگا 3 بهبود یافته یا بدتر می شود.

مکمل های امگا 3 می توانند عوارض جانبی دیگری نیز داشته باشند.

روغن ماهی رایج ترین نوع مکمل امگا 3 است. عوارض جانبی استفاده از روغن ماهی (10):

  • بوی بد دهان
  • عرق بدن که بوی ماهی می دهد
  • سردرد
  • سوزش سردل
  • حالت تهوع
  • اسهال

این بدان معناست که روغن ماهی برای بیشتر مردم بی خطر است. با این حال ، بهتر است ابتدا با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا دریابید که آیا روغن ماهی یا انواع دیگر مکمل های امگا 3 برای شما مناسب است یا خیر.

خلاصه

ممکن است مکمل های امگا 3 در برخی از افراد جوش ها را بدتر کنند ، اگرچه تحقیقات محدودی در این زمینه وجود دارد. استفاده از امگا 3 به شکل روغن ماهی نیز می تواند عوارض جانبی خفیفی (البته نادر) ایجاد کند.

اگرچه برخی از مطالعات نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده اند ، اما مطالعات در مورد ارتباط بین جوش ها و مکمل های روغن ماهی ، ماهی و سایر امگا 3 هنوز محدود است. بنابراین ، هیچ توصیه استانداردی برای درمان جوش با امگا 3 وجود ندارد.

به عنوان مثال ، آکادمی پوست آمریکا استفاده از روغن ماهی یا مکمل های امگا 3 را برای درمان آکنه توصیه نمی کند (11).

اگر آکنه دارید و می خواهید میزان مصرف امگا 3 خود را افزایش دهید ، شروع خوب این است که ماهی بیشتری بخورید. هدف این است که حداقل 8 اونس (227 گرم) غذای دریایی در هفته بخورید. ماهی قزل آلا ، ماهی خال مخالی ، شاه ماهی و ساردین منابع خوبی از امگا 3 هستند (10).

کودکان و زنان باردار باید مراقب جیوه موجود در ماهی باشند ، زیرا می تواند به مغز و سیستم عصبی کودکان متولد نشده و خردسال آسیب برساند. ماهی هایی با میزان کمی جیوه ، از جمله ماهی آزاد ، ماهی کاد و میگو (12)

منابع اسیدهای چرب امگا 3 گیاهی ALA عبارتند از دانه کتان ، دانه های چیا و گردو. با این حال ، به خاطر داشته باشید که اکثر مطالعات روی امگا 3 ، التهاب و جوش ها بر EPA و DHA متمرکز است.

خلاصه

هیچ توصیه استانداردی برای استفاده از امگا 3 در درمان آکنه وجود ندارد. خوردن بیشتر ماهی ، دانه های کتان ، دانه های چیا و گردو مصرف امگا 3 شما را بدون نیاز به مکمل بهبود می بخشد.

آکنه یک بیماری التهابی است که باعث ایجاد جوش و آسیب به پوست می شود. این می تواند افراد در هر سنی را تحت تأثیر قرار دهد ، اگرچه در نوجوانان شایع تر است.

نشان داده شده است که امگا 3 ، به ویژه EPA و DHA ، با التهاب مبارزه می کند و به عنوان درمانی برای آکنه مورد مطالعه قرار گرفته است.

با این حال ، تحقیقات محدود موجود عمدتا بر مکمل های غذایی متمرکز است و نتایج متفاوتی را نشان می دهد. در نهایت ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

اگر به خوردن امگا 3 بیشتر علاقه مند هستید تا ببینید آیا علائم آکنه شما را بهبود می بخشد یا خیر ، پس از مشورت با پزشک ، مصرف ماهی خود را افزایش دهید یا مکمل مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید