اندازه گیری فشار خون: اعداد خود را بدانید

برای حفظ سلامت قلب خود، باید به حفظ فشار خون طبیعی توجه کنیم زیرا ممکن است باعث ایجاد بیماری قلبی یا سکته شود. بنابراین، کنترل آن بسیار مهم است. برای اطلاع از وضعیت، باید حداقل هر چند ماه یک بار شماره های خود را بررسی کنید. اما چگونه می توانید بفهمید که اعداد شما خوب هستند یا نه؟ و چرا اصلاً شناخت آنها اینقدر مهم است؟ بیایید نگاهی بیندازیم!

شاخص های فشار خون چگونه رمزگشایی می شوند؟

فشار خون ما از دو عدد تشکیل شده است: فشار سیستولیک و فشار دیاستولیک. اولین مورد فشار در رگ های خونی شما در لحظه ای است که قلب خون را بیرون می راند در حالی که عدد دوم فشار موجود در شریان های شما در فواصل بین ضربان قلب در لحظه استراحت است.

هنجار یا فشار خون: چگونه می توانید بدانید؟

برای تشخیص پرفشاری خون نیازی به گذراندن هیچ آزمایشی نیست زیرا فشار خون با کمک فشارسنج اندازه گیری می شود – دستگاه مخصوصی که استفاده از آن حتی در خانه آسان است. با کمک آن می توانید فشار خون خود را بدون مراجعه به پزشک کنترل کنید.

برای درک معنی خوانش فشار خون که دریافت می کنید، باید بدانید چه چیزی طبیعی است و چه چیزی نیست.

انجمن قلب آمریکا پنج دسته فشار خون را متمایز می کند:

۱. اعدادی که از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه تجاوز نمی کنند، نرمال در نظر گرفته می شوند.

۲. شاخص های ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی متر جیوه در سیستول و کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه در دیاستول ممکن است به عنوان فشار خون بالا تعبیر شود.

۳. اعداد بین ۱۳۰-۱۳۹/۸۰-۸۹ میلی متر جیوه سیگنال مرحله اول پرفشاری خون.

۴. مرحله دوم بیماری زمانی است که ارقام به ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه یا بالاتر می رسد.

۵. قرائت فشار خون بیش از ۱۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه نشانه بحران فشار خون است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

چه عواملی باعث ایجاد فشار خون می شود؟

هر گونه افزایش در فشار خون ما ممکن است نشانه ای از انتخاب اشتباه در سبک زندگی باشد. علاوه بر این، تعدادی از عوامل دیگر وجود دارد که ممکن است باعث افزایش فشار خون شود:

• وزن. توده بدن بیش از حد بر وضعیت عروق خونی و قلب ما تأثیر می گذارد.

• سن. فشار خون بالا بیشتر افراد بالای ۶۰ سال را تحت تاثیر قرار می دهد، با این حال تعداد بیماران بالای ۳۰ سال یا حتی جوان تر به طور پیوسته در حال افزایش است.

• مصرف الکل و سیگار کشیدن.

• شرایط بهداشتی زمینه ای (بیماری قلبی، تصلب شرایین، مشکلات کلیوی).

برای بازگرداندن فشار خون به حالت عادی چه باید کرد؟

درمان فشار خون بالا سریع نیست. در برخی موارد، ممکن است به درمان مادام العمر نیاز داشته باشید و روزانه مقداری قرص مصرف کنید. علاوه بر این، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما احتمالاً به شما توصیه می کند که تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید، به ویژه:

• اگر چنین عادت مضری دارید، سیگار را کنار بگذارید.

• حداقل ۳۰ دقیقه در روز تمرینات بدنی انجام دهید.

• در تغذیه خود تغییراتی ایجاد کنید. میوه ها و سبزیجات تازه، روغن زیتون، گوشت بدون چربی را اضافه کنید و سعی کنید از لبنیات پرچرب، غذاهای فرآوری شده و فست فود خودداری کنید. نوشیدنی های شیرین شده با شکر نیز باید حذف شوند.

• مدیریت استرس را یاد بگیرید.

• مقدار کافئین مصرفی خود را کاهش دهید.

متأسفانه، چنین اقداماتی ممکن است فقط برای افزایش فشار شریانی و مرحله اول فشار خون (تا حدی) مؤثر باشد. اگر اعداد شما از ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر جیوه گذشت، مطمئناً درمان دارویی فشار خون را شروع کنید.

سریعترین رژیم لاغری