اگر ماهی تن بیش از حد بخوریم چه اتفاقی برای بدن ما می افتد؟ – سایت خبر خوب


تن ماهی یکی از بادوام ترین و نسبتاً ارزان ترین مواد غذایی است که ارزش غذایی بسیار خوبی دارد و می توان از آن در انواع غذاها از سالاد گرفته تا ساندویچ استفاده کرد. اگرچه نمی توان فواید غذایی ماهی تن را دست کم گرفت، اما هرگز نباید در مصرف آن زیاده روی کرد زیرا می تواند منجر به مسمومیت با جیوه شود.

استفاده صحیح از ماهی تن در رژیم غذایی می تواند فواید زیادی داشته باشد. در این مقاله به جنبه های مثبت و منفی مصرف ماهی تن خواهیم پرداخت.

۱. مصرف پروتئین را افزایش دهید

افزودن پروتئین به رژیم غذایی می تواند یک ترفند ارزشمند باشد زیرا احساس سیری طولانی تری ایجاد می کند و در نهایت کالری را کاهش می دهد. یک قوطی ماهی تن معمولاً حاوی ۳۰ تا ۴۵ گرم پروتئین است، در حالی که این مقدار می تواند تقریباً تمام نیاز روزانه بدن به پروتئین را تأمین کند. بنابراین خوردن ماهی تن می تواند راه خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن باشد.

۲. سلامت مغز و چشم را ارتقا می دهد

ماهی تن یکی از غذاهایی است که به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ باعث تقویت مغز و چشم می شود. DHA، نوعی امگا ۳ که در ماهی تن یافت می شود، خواص تقویت کننده حافظه خوبی دارد. علاوه بر این، ترکیبات امگا ۳ موجود در ماهی تن می تواند التهاب را کاهش داده و علائم خشکی چشم را تسکین دهد. پس اگر واقعاً از ماهی تن طبق الگوی درست استفاده کنید، از این مزیت ویژه نیز برخوردار خواهید شد.

۳. اگر روغن بخورید چاق می شوید

ماهی تن بسته بندی شده در روغن فوایدی مانند ترکیب پروتئین و طعم بهتر نسبت به ماهی تن بسته بندی شده در آب دارد، اما واقعیت این است که ماهی تن چرب در نهایت چربی و کالری بیشتری دارد و می تواند منجر به افزایش وزن شود.

ماهی تن در هر ۳۰ گرم حدود ۵۶ کیلو کالری و ۲ گرم چربی دارد، در حالی که ماهی تن بسته بندی شده با آب معمولاً حدود ۲۴ کیلو کالری و ۱ گرم چربی در هر ۳۰ گرم دارد. اگر به هر دلیلی از ماهی تن چرب استفاده می کنید (مثلاً طعم بهتری دارد) حداقل باید روغن ماهی تن را حذف کرده و دور بریزید تا چربی و کالری دریافتی تان کاهش یابد.

۴. ممکن است نفخ داشته باشید

یکی از ترکیبات موجود در انواع ماهی تن، سدیم است که در مقادیر زیاد باعث نفخ می شود. یک قوطی ماهی تن، چه در روغن یا آب بسته بندی شده باشد، معمولاً حدود یک چهارم سدیم مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند. اگرچه مصرف سدیم برای تنظیم مایعات بدن ضروری است، اما مصرف بیش از حد سدیم می تواند باعث نفخ شود. بنابراین ماهی تن نمی تواند غذای خوبی برای استفاده روزمره باشد.

۵. مصرف زیاد ماهی تن باعث مسمومیت با جیوه می شود

ماهی تن جیوه کمتری نسبت به ماهی تن تازه دارد، اما همچنان جیوه کافی برای استفاده روزمره ندارد. امروزه ماهی تن سبک که جیوه کمتری نسبت به ماهی تن آلباکور دارد نیز در برخی از نقاط جهان به فروش می رسد. بزرگسالان معمولاً می توانند ماهی تن ساده را هر ۲ هفته یا ماهی تن سبک را یک بار در هفته بخورند. عدم رعایت این اصل مهم خطر مسمومیت با جیوه را افزایش می دهد.