بهترین غذاها برای افزایش وزن نوزاد


تصور اینکه کوچولوی شما بهتر از این باشد دشوار است – اما ممکن است این سوال برای شما پیش آید که آیا او به همان سرعتی که باید رشد می کند.

اگر نگران هستید که وزن نوزاد شما بسیار کم است ، به خاطر داشته باشید که نوزادان معمولاً 3-7 ((و تا 10)) وزن هنگام تولد را که در پایان اولین روزهای زندگی به دست می آورند ، از دست می دهند. هفته دوم آنها (1، 2، 3)

هنگامی که علامت 6 ماهه به دست می آید ، نوزادان باید هر ماه حدود 1 پوند (0.45 کیلوگرم) یا بیشتر وزن اضافه کنند. در پایان سال اول ، وزن آنها باید سه برابر وزن هنگام تولد باشد (1، 2، 3)

به خاطر داشته باشید که این اعداد متوسط ​​هستند و یک نوزاد سالم ممکن است بسته به وزن هنگام تولد ، میزان رشد خطی و عوامل دیگر ، وزن های متفاوتی داشته باشد.

می توانید در هر زمان ، مانند آزمایش کودک ، از پزشک متخصص اطفال در مورد افزایش وزن سوال کنید.

اگر شما و متخصص مراقبت های بهداشتی شما دلایل پزشکی برای افزایش وزن آهسته کودک خود ، مانند مشکلات قلبی یا گوارشی را رد کرده اید ، به غذاهای سالم و پرکالری به او توجه کنید. آنها می توانند باعث افزایش وزن سالم شوند (4)

در اینجا 7 ماده غذایی مفید برای افزایش وزن نوزاد آورده شده است. ما آنها را زیر گروه های سنی گروه بندی کرده ایم.

نوزاد زیر 6 ماه و افزایش وزن بیش از حد متوسط ​​می تواند نگران کننده باشد. از آنجا که تمام یا بیشتر کالری ها در حال حاضر از شیر مادر ، شیرخشک نوزاد یا هر دو تأمین می شود ، اکنون می توانید تعداد دفعات تغذیه آنها و میزان کافی آنها را کنترل کنید (4)

1. شیرخشک یا شیرخشک نوزاد – مکرر و کافی

نوزادانی که شیر می دهند باید هر 2-3 ساعت یکبار تغذیه شوند ، بنابراین باید در 4 ماه اول 8-12 بار یا بیشتر در روز غذا بخورند.

اطمینان حاصل کنید که کودک قفسه سینه خود را کاملاً خالی می کند. یکی از دلایلی که این امر توصیه می شود این است که ممکن است شیری که آخرین بار در طول تغذیه بیرون می آید غنی تر از شیری باشد که در ابتدا تغذیه می شود.

اجازه دهید کودک تا زمانی که سینه های شما بسیار نرم شود ، به طور کامل تغذیه کند. این اطمینان می دهد که آنها تمام شیر موجود را دریافت می کنند و پیامی برای دریافت بیشتر به بدن شما ارسال می کند.

می توانید سعی کنید غذاهایی بخورید که تصور می شود تولید شیر مادر را افزایش می دهند. اینها شامل چای یا نوشیدنی های شیرده با ماده ، خار مقدس یا رازیانه است. جو دوسر و آبجو تیره نیز می توانند مفید باشند. با این حال ، تحقیقات بیشتری در مورد این راه حل ها مورد نیاز است (5).

همچنین ، از پوشیدن سوتین ها یا تاپ های تنگ خودداری کنید.

تا زمانی که کودک شما شروع به خوردن غذای جامد نکند ، نیازی به نوشیدن آب نخواهد داشت. در عوض ، شیر مادر یا شیر خشک به آنها پیشنهاد دهید تا میزان کالری دریافتی در معده کوچک خود را به حداکثر برسانید.

همچنین ممکن است پزشک از شما در مورد هر گونه مشکلی در گیر افتادن بپرسد و هر گونه مشکل پزشکی را که ممکن است بر جذب مواد مغذی یا متابولیسم نوزاد شما در این سن تأثیر بگذارد ، بررسی کند.

اگر فکر می کنید که آیا شیر مادر را با شیر خشک تغذیه کنید یا در فکر این هستید که کدام شیر را انتخاب کنید ، برای دستورالعمل با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید.

این انتخاب ها پیچیده هستند و به عوامل شخصی زیادی بستگی دارد و پزشک شما می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند. همچنین ممکن است بخواهید با یک مشاور شیردهی صحبت کنید.

اکثر نوزادان تمایل خود را برای خوردن غذاهای جامد در حدود 6 ماهگی نشان می دهند.

با پزشک خود در مورد زمان شروع مصرف غذاهای جامد اضافی برای نوزاد خود صحبت کنید.

2. آووکادو

آووکادو چه از روش شیر گرفتن از کودک استفاده کنید ، چه از نوع سنتی غذای پوره شده یا ترکیبی از هر دو ، یک غذای انتقال عالی برای نوزادان است ، که از مواد جامد شروع می شود.

علاوه بر این ، چربی سالم و طعم نسبتاً ملایم آووکادو آن را به یک غذای عالی هنگام تلاش برای افزایش وزن فرزند خود تبدیل می کند (6، 7)

آن را خرد کرده یا در ورقه های ضخیم سرو کنید. همچنین می توانید آن را به غذاهای دیگر مانند پرک برنج یا سایر میوه ها اضافه کنید.

ایده خوبی است که غذاهای جدید را یکی یکی معرفی کنید. به این ترتیب ، اگر فرزند شما دارای هر نوع واکنش آلرژیک باشد ، درک بهتری از آنچه می تواند باعث آن شود ، دارید.

3. بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر یکی دیگر از غذاهای فوق العاده غنی است که به راحتی می توانید به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید.

برای تهیه آن ، جو دوسر ساده را که در آب پخته شده مخلوط کرده و در صورت نیاز آب اضافه کنید تا قوام سوپ به دست آید. برای دلپذیرتر شدن آن ، جو دوسر را با شیر خشک یا شیر مادر تهیه و رقیق کنید. به تدریج آن را ضخیم کنید زیرا کودک شما راحت تر می شود.

بلغور جو دوسر حاوی مقدار زیادی فیبر از جمله بتا گلوکان است که یکی از انواع فیبرهای محلول در رژیم غذایی است. این باعث رشد باکتری های مفید روده نوزاد می شود و می تواند تنوع باکتریایی را در روده افزایش دهد (8).

علاوه بر این ، طعم بلغور جو دوسر کاملا خنثی است ، بنابراین ترکیب آن با سایر غذاهای دلچسب و سالم آسان است. به عنوان مثال ، برای طعم بیشتر ، می توانید یک قاشق میوه له شده و دارچین بریزید.

4. کره بادام زمینی

کره بادام زمینی حاوی پروتئین و چربی است – هر دو می توانند به وزن کودک شما کمک کنند.

به خاطر داشته باشید که بادام زمینی یکی از 8 ماده حساسیت زا است که می تواند جدی ترین واکنش های آلرژیک را در ایالات متحده ایجاد کند (10)

شواهد اخیر تأیید می کند که نوزادان زیر 6 ماه باید از غذاهایی استفاده کنند که معمولاً باعث ایجاد حساسیت می شوند. این شامل بادام زمینی است. مطالعات نشان می دهد که این رویکرد در واقع می تواند به جلوگیری از ایجاد حساسیت کمک کند (11 ، 12)

شما می خواهید به طور روشمند غذاهای حساسیت زا را همیشه یکی یکی معرفی کنید و غذاهای جدید و پرخطر را با فاصله حداقل یک هفته معرفی کنید.

مهم است که آنها را به طور منظم با کودک خود تغذیه کنید – همیشه برای علائم حساسیت ، از جمله کهیر ، قرمزی در اطراف دهان یا خس خس سینه. در این صورت فوراً به پزشک مراجعه کنید (11 ، 12)

هرگز کودک را مستقیماً از شیشه با کره بادام زمینی تغذیه نکنید ، زیرا ممکن است باعث خفگی شود.

بهترین راه برای تغذیه آنها با کره بادام زمینی طبیعی یا هر نوع کره بادام زمینی دیگر مخلوط کردن آنها با آب گرم ، سس سیب ، شیر مادر یا شیر خشک ، یا – اگر قبلاً محصولات لبنی را معرفی کرده اید – ماست است.

برای افزودن غنی ، می توانید آن را به بلغور جو دوسر اضافه کنید.

اگر فرزند شما در معرض خطر بیشتری برای آلرژی است یا دچار اگزما شده است ، قبل از تغذیه با کره آجیل یا غذاهای در معرض خطر ، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

آنها ممکن است توصیه کنند صبر کنید تا بزرگتر شوند و سپس بخواهند آن را در مطب خود زیر نظر داشته باشند یا ابتدا آزمایش آلرژی را توصیه کنند (13)

5. اواس

تخم مرغ یکی دیگر از غذاهای قدرتمند است که هم برای نوزادان و هم برای بزرگسالان عالی است. آنها ترکیبی از چربی و پروتئین را تأمین می کنند. آنها اغلب برای شکم ملایم هستند ، همه کاره هستند و به راحتی آماده می شوند (14 ، 15)

مراقب باشید زیرا این یکی دیگر از غذاهای آلرژیک رایج است که می خواهید به آرامی و روشمند معرفی کنید. چشم خود را برای واکنش آلرژیک باز نگه دارید. در صورت خس خس سینه یا مشکل در تنفس ، فوراً به دنبال کمک فوری پزشکی باشید (11 ، 12)

هنگامی که تخم مرغ ها اساس رژیم غذایی کودک شما هستند ، می توانید آنها را با پنیر و سبزیجات مخلوط کرده و بپاشید تا مواد مغذی بیشتری دریافت کنید.

تخم مرغ را می توان در غذاهای دیگر نیز استفاده کرد. به عنوان مثال ، سعی کنید آنها را با پنیر و سبزیجات به برنج اضافه کنید تا کیک برنج سریع تهیه شود و سپس آنها را به صورت نوار برش دهید تا سرو شوند.

برای معرفی ماهی نیازی به رعایت علامت 9 ماه نیست ، اما نوزادان در این سن ممکن است راحت تر از قبل بافت را کنترل کنند.

6. ماهی

ماهی حاوی پروتئین و چربی های سالم است که برای رشد کودک ضروری است. حتماً به دنبال ماهیانی باشید که دارای میزان کمی جیوه هستند ، مانند ماهی آزاد ، شاه ماهی و قزل آلا (16)

علاوه بر این ، این ماهی ها و سایر ماهی ها حاوی نوع اسید چرب دوکوزاهگزانوئیک (DHA) -امگا 3 هستند که مغز را تغذیه می کند ، که برای رشد مناسب مغز در دوران کودکی ضروری است (17)

ماهی را با یک لیمو غنی از سس ماست پر چرب یا سس ماریناد برای مواد مغذی اضافی اضافه کنید.

به نظر می رسد که این امر غیرعادی است ، اما وقتی کودکان به نقطه عطف 12 ماهگی می رسند ، ممکن است متوجه شوید که آنها کمتر غذا می خورند.

این به این دلیل است که سرعت رشد آنها کاهش می یابد. در حقیقت ، اکثر نوزادان از اولین تا دومین سالگرد تولدشان فقط 5 پوند وزن خواهند داشت (18)

البته ، آنها هنوز در حال رشد هستند و به غذای زیادی احتیاج دارند – آنها به سرعت در 12 ماه اول زندگی رشد نمی کنند.

بنابراین اگر قهرمان غذا خوردن شما ناگهان در این مرحله کند یا زیاد شد ، نگران نباشید. اگر هنوز قدرت بازی دارند و هوشیار به نظر می رسند ، احتمالاً خوب کار می کنند.

7. روغن زیتون یا آووکادو

کودک شما باید به اندازه کافی چربی سالم دریافت کند. در حقیقت ، 30 تا 40 درصد کالری نوزاد شما باید از چربی تامین شود (19)

در این سن ، آنها به حدود 1000 تا 1400 کالری در روز نیاز دارند ، بنابراین روزانه حدود 30 تا 50 گرم چربی دریافت می کنند (19)

اگر کودک شما کمی بیشتر به حمایت نیاز دارد ، در نظر بگیرید که یک وعده روغن زیتون یا روغن آووکادو به وعده غذایی خود اضافه کنید ، حدود 1/4 تا 1/2 قاشق غذاخوری (4 تا 7 میلی لیتر). می توانید آن را به یک کاسه سوپ یا هوموس اضافه کنید یا نان سبوس دار داخل آن بریزید.

مراقب باشید که به نوزاد خود روغن زیاد ندهید ، زیرا ممکن است باعث ناراحتی معده یا اسهال شود.

اگر کودک شما قدرت بازی کردن را دارد و مراحل پیشرفت را دنبال می کند ، به احتمال زیاد رشد خوبی دارد.

مگر اینکه متخصص مراقبت های بهداشتی مشکل وزن نوزاد شما را تشخیص داده باشد ، ممکن است نگران نباشید.

به خاطر داشته باشید که نوزادانی که زودتر از موعد متولد می شوند و دارای نیازهای بهداشتی خاصی هستند ممکن است همراه با نمودارهای کلی رشد ردیابی نشوند.

این بدان معناست که غریزه والدین واقعی است. همیشه هر گونه نگرانی را با متخصص مراقبت های بهداشتی فرزند خود در میان بگذارید. تا آنجا که ممکن است جزئیات مربوط به آنچه شما را نگران می کند را بپذیرید.

به عنوان مثال ، می توانید زمان ، تاریخ ، مقدار غذا و نوع غذایی که کودک خورده است را ثبت کنید.

اگر کودک شما خواب آلود به نظر می رسد ، از خوردن غذا امتناع می کند یا اهداف رشد را برآورده نمی کند ، باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مانند پزشک اطفال وقت بگیرید.

علاوه بر ارزیابی پزشکی ، آنها ممکن است شما را به متخصص دیگر ، مشاور تغذیه با شیر مادر ، کاردرمانگر یا متخصص تغذیه ارجاع دهند.

رژیم غذایی زودهنگام کودک شما می تواند تأثیر مادام العمر داشته باشد. اطمینان از این که آنها به اندازه کافی غذا می خورند – و به اندازه کافی رشد می کنند – برای بسیاری از والدین نگران کننده است.

اگر فرزند شما مانند قبل از غذا پیروی نمی کند یا به طور ناگهانی غذا نمی خورد ، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید تا همه دلایل را رد کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف غذای کودک معمولاً در عرض 12 ماه کاهش می یابد.

بسیاری از غذاهای فوق العاده و مغذی وجود دارند که به رشد کودک شما کمک می کنند ، از جمله تخم مرغ ، آووکادو و کره بادام زمینی.

اگر آنها جوانتر یا کوچکتر از 6 ماه هستند ، سعی کنید به آنها فرصت کافی بدهید تا طبق دستورالعمل گرسنگی شیر بدهند یا از مخلوط کافی استفاده کنند.

همه آنچه گفته شد ، اگر کوچک شما هوشیار به نظر برسد ، با نقاط عطف رشد سنی او مطابقت دارد و او توانایی بازی کافی دارد ، به احتمال زیاد به اندازه کافی غذا می خورد.

دیدگاهتان را بنویسید