تغذیه ، سلامت قلب و موارد دیگر


چای اولانگ تنها حدود 2 of از چای تولید شده و مصرف شده در سراسر جهان را شامل می شود ، اما ارزش کشف آن را دارد (1).

این چای ترکیبی از خواص چای سبز و تیره است و چندین فایده برای سلامتی دارد.

به عنوان مثال ، استفاده از چای اولانگ می تواند به کاهش وزن و کاهش استرس کمک کند.

این مقاله هر آنچه را که باید در مورد چای اولانگ و فواید آن برای سلامتی بدانید توضیح می دهد.

چای اولانگ یک چای سنتی چینی است.

از برگ ساخته شده است Camellia sinensis گیاه ، همان گیاهی است که برای تهیه چای سبز و چای سیاه استفاده می شود. تفاوت در نحوه پردازش چای است.

فرآیند اکسیداسیون چای سبز ، تیره یا اولانگ تولید می کند.

چای سبز از برگهای تازه چای تهیه می شود که تحت اکسیداسیون قرار نمی گیرند – یک واکنش شیمیایی که با قرار گرفتن برگها در معرض هوا شروع می شود و مسئول انواع رنگ و طعم چای است. چای سیاه هنگامی ایجاد می شود که برگها کاملاً له می شوند تا اکسیداسیون افزایش یابد ، و اولانگ هنگامی ایجاد می شود که برگها در زیر نور خورشید پژمرده می شوند و کمی گاز می گیرند تا اکسیداسیون جزئی ایجاد شود (1 ، 2، 3)

خلاصه

چای اولانگ یک چای سنتی چینی است که از برگهای تا حدی اکسیده شده تهیه می شود Camellia sinensis رشد خواهد کرد.

مانند چای سیاه و سبز ، چای اولانگ حاوی چندین ویتامین ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مفید است.

یک فنجان چای دم کرده اولانگ حاوی مقادیر کمی کلسیم ، منیزیم و پتاسیم است. همچنین حاوی حدود 38 میلی گرم کافئین است. در مقایسه ، یک فنجان چای سبز حاوی حدود 29 گرم کافئین است (4، 5)

برخی از آنتی اکسیدان های اصلی موجود در چای اولانگ ، معروف به پلی فنول های چای ، تیفلاوین ها ، تاروبیژین ها و EGCG هستند. آنها مسئول بسیاری از مزایای سلامتی آن هستند (1).

چای اولانگ همچنین حاوی L-theanine-amino acid است که بر آرامش و عملکرد شناختی تأثیر مثبت دارد (6)

خلاصه

چای اولانگ علاوه بر کافئین حاوی ویتامین ها ، مواد معدنی ، اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان های مفید پلی فنول چای است.

به طور کلی ، نشان داده شده است که چای به محافظت در برابر دیابت و عوارض دیابت کمک می کند ، احتمالاً از جمله ، از بین بردن مقاومت به انسولین و کاهش التهاب (7).

بر این اساس ، مطالعه ای در سال 2021 و مروری بر سال 2019 ارتباط بین مصرف منظم چای ، بهبود سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را گزارش کرد (8، 9).

با این حال ، تأثیرات خاص چای اولانگ معمولاً به اندازه اثرات چای سبز یا سیاه مورد مطالعه قرار نگرفته است.

با این حال ، یک مطالعه کوچکتر و قدیمی نشان می دهد که اثر چای اولانگ در کاهش قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می یابد (10).

با این حال ، هر مطالعه ای با توانایی چای اولانگ برای پیشگیری یا کاهش علائم دیابت نوع 2 موافق نیست ، و مطالعه ای در سال 2011 بر روی 5000 مرد ژاپنی به این نتیجه رسید که مصرف چای می تواند پیش بینی کننده شروع بیماری باشد.11، 12)

خلاصه

آنتی اکسیدان های پلی فنول موجود در چای اولانگ می تواند به حفظ سطح طبیعی قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. با این حال ، شواهد مخلوط هستند و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

استفاده منظم از آنتی اکسیدان های چای نیز می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد (13).

چندین مطالعه روی چای خوران معمولی فشار خون پایین و سطح کلسترول و همچنین کاهش خطر بیماری قلبی را نشان داده است (13 ، 14، 15)

در یک مطالعه بزرگ در سال 2003 ، افرادی که بیش از شش فنجان چای در روز می نوشیدند ، به طور قابل توجهی کمتر از افرادی که چای نمی نوشیدند ، دچار بیماری عروق کرونر قلب می شدند.16)

چای اولانگ نیز به طور خاص در چندین مطالعه مورد مطالعه قرار گرفته است.

یک مطالعه روی بیش از 76000 بزرگسال ژاپنی نشان داد مردانی که روزانه 8 اونس (240 میلی لیتر) یا بیشتر چای اولانگ می نوشند ، 61 درصد کمتر در معرض بیماری قلبی قرار دارند (17).

علاوه بر این ، یک مطالعه در چین گزارش داد که بزرگسالانی که روزانه 1 تا 2 فنجان چای سبز یا اولونگا می نوشند ، خطر سکته مغزی خود را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد (18).

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که چای اولانگ حاوی کافئین است که در برخی افراد می تواند فشار خون یا فشار خون را کمی افزایش دهد. با این حال ، در مورد مطالعاتی که به بررسی ارتباط بین فشار خون و کافئین می پردازند ، نتایج متناقضی وجود دارد ، بنابراین قبل از نتیجه گیری قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است (19، 20).

علاوه بر این ، از آنجا که محتوای کافئین در یک فنجان 8 اونسی (240 میلی لیتر) تنها حدود یک چهارم مقدار آن در همان مقدار قهوه است ، احتمالاً هرگونه تأثیر منفی بر فشار خون بسیار ناچیز است (4، 21)

خلاصه

چای اولانگ ممکن است به برخی از افراد در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سکته مغزی و فشار خون کمک کند ، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

مصرف چای و کاهش وزن مدتهاست که با هم ارتباط دارند. و در واقع بسیاری از مطالعات ارتباط بین ترکیبات فعال زیستی در چای و جلوگیری از کاهش وزن یا چاقی را نشان می دهند (22)

اگرچه از مدت ها پیش تصور می شد که فعالیت آنتی اکسیدانی چای تنها عامل آن در کاهش چربی بدن است ، اما محققان بر این باورند که توانایی چای در بهبود مهار آنزیم ها و تعامل آنتی اکسیدان ها با میکروب های روده در واقع می تواند منجر به کاهش وزن شود.23)

جالب است که در مورد خود چای اولانگ است. یک مطالعه اخیر روی حیوانات نشان داد که عصاره اولانگ در واقع انجام داد به افزایش اکسیداسیون چربی ها کمک می کند – این بدان معنی است که آنها به طور مستقیم به کاهش میزان چربی بدن کمک کردند.

با این حال ، از نظر مطالعات انسانی ، تنها یک مطالعه کوچک و قدیمی نشان دهنده توانایی آن در افزایش مصرف انرژی در بزرگسالان است ، که اساساً تعداد کالری هایی است که بدن در حالت استراحت می سوزاند ، اما نه با اکسیداسیون چربی. واضح است که قبل از نتیجه گیری به تحقیقات بیشتری نیاز است (24، 25)

توجه به این نکته ضروری است که فعالیت آنتی اکسیدانی چای ، کافئین و اشتها آور در مطالعات با کاهش وزن همراه است ، این بدان معنا نیست که نوشیدن چند فنجان چای در روز بلیطی برای کاهش وزن است.

عوامل دیگر ، مانند شرایط و رفتار اولیه ، نقش عمده ای در کاهش وزن دارند و میزان چای قابل مصرف با خیال راحت در افراد مختلف متفاوت است (26 ، 27 ، 28)

خلاصه

ترکیب کافئین و پلی فنول های موجود در چای اولانگ می تواند به افزایش مهار آنزیم های خاص و تعداد کالری سوزانده شده در روز کمک کند. این می تواند در نهایت به کاهش وزن شما کمک کند.

گزارشات اخیر نشان می دهد که مصرف چای ممکن است به حفظ عملکرد مغز و حافظه کمک کند و احتمالاً از کاهش سن جلوگیری کند (29، 30).

در حقیقت ، چندین ترکیب چای می تواند برای مغز مفید باشد.

برای مبتدیان ، کافئین ممکن است باعث آزاد شدن نوراپی نفرین و دوپامین شود. تصور می شود که این دو پیام رسان مغز برای خلق و خو ، توجه و عملکرد مغز مفید هستند (31)

مطالعات بعدی نشان می دهد که تیانین ، اسید آمینه موجود در چای ، همچنین می تواند به افزایش توجه و کاهش اضطراب کمک کند. در گزارش سال 2014 آمده است که چای ، که حاوی کافئین و تئانین است ، در 1-2 ساعت اول پس از استفاده ، هوشیاری و توجه را افزایش می دهد (32، 33)

برخی از مطالعات به طور خاص به چای اولانگ پرداخته اند ، اما یک مطالعه در سال 2008 نشان داد که سطوح بالای “مصرف” چای با کاهش خطر اختلالات شناختی و زوال شناختی مرتبط است. این تأثیر به ویژه در مصرف کنندگان چای سیاه و اولانگ معمولی بسیار قوی بود (34)

یک مطالعه کوچکتر دیگر در سال 2010 نوشیدن منظم چای سبز ، سیاه یا اولانگ را با بهبود شناختی ، حافظه ، عملکرد اجرایی و سرعت پردازش اطلاعات در بزرگسالان چینی مرتبط کرد.35)

خلاصه

محتوای کافئین ، آنتی اکسیدان ها و تئانین در چای (از جمله چای اولانگ) می تواند بر عملکرد و خلق و خوی مغز تأثیر مثبت داشته باشد.

دانشمندان معتقدند که آنتی اکسیدان های موجود در چای سیاه ، سبز و اولانگ می توانند از جهش های سلولی که می توانند باعث ایجاد سرطان در بدن شوند جلوگیری کنند (36 ، 37)

پلی فنول های چای همچنین ممکن است سرعت تقسیم سلول های سرطانی را کاهش دهد (38)

در طول این سالها ، بسیاری از مطالعات ارتباط بین مصرف چای و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطانها ، از جمله سرطان ریه ، مری ، لوزالمعده ، کبد و روده بزرگ را بررسی کرده اند. اگرچه به نظر می رسد شواهدی مبنی بر کاهش خطر ابتلا به سرطان وجود دارد ، بسیاری از مطالعات هشدار می دهند که شواهد همیشه از نظر آماری قابل توجه نیستند (39، 40، 41، 42، 43).

بیشتر تحقیقات در این زمینه بر روی اثرات چای سبز یا سیاه متمرکز شده است و بیشترین تأثیرات برای نوع سبز ذکر شده است.

از آنجا که چای اولانگ در نیمه راه چای سبز و سیاه قرار دارد ، می توان مزایای مشابهی را انتظار داشت. با این حال ، تحقیقات بیشتری به طور خاص در مورد چای اولانگ مورد نیاز است.

خلاصه

مانند چای سبز و سیاه ، چای اولانگ می تواند در برابر سرطان محافظت کند.

آنتی اکسیدان های چای اولانگ می تواند به تقویت دندان ها و استخوان ها کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که افرادی که هر روز به مدت 10 سال چای سیاه ، سبز یا اولانگ می نوشیدند ، 2٪ تراکم معدنی کل استخوان را افزایش دادند (44)

چندین گزارش دیگر از تأثیر مثبت مشابه چای بر تراکم مواد معدنی استخوان گزارش می دهند (45، 46)

تراکم معدنی بیشتر استخوان می تواند خطر شکستگی را کاهش دهد. با این حال ، ارتباط مستقیم بین چای اولانگ و شکستگی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

در نهایت ، مطالعات مصرف چای را با سلامت بهتر دندان ها مرتبط کرده اند ، از جمله کاهش پلاک و التهاب لثه ، که به طور کلی دندان های سالم تری هستند (47).

خلاصه

چای اولانگ می تواند به افزایش تراکم مواد معدنی استخوان کمک کند. همچنین می تواند مینای دندان را تقویت کرده و تشکیل پلاک را کاهش دهد.

هر دو چای سیاه و سبز به دلیل توانایی آنها در تسکین علائم درماتیت آتوپیک ، که در غیر این صورت به عنوان اگزما شناخته می شود ، مورد مطالعه قرار گرفته است و اگرچه نتایج امیدوار کننده است ، برای ارائه نتایج قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است.48، چهل و نه)

همچنین ، یک مطالعه کوچک در سال 2001 به بررسی توانایی چای اولانگ در مدیریت اگزما در 118 فرد مبتلا به اگزمای شدید پرداخت. از آنها خواسته شد 33 اونس (1 لیتر) چای اولانگ در روز بنوشند و یک درمان معمولی را حفظ کنند.

پس از یک ماه ، وضعیت آنها “به طور قابل توجهی یا متوسط” بهبود یافت و علائم بهبود در 1 تا 2 هفته پس از مطالعه مشاهده شد.

علاوه بر این ، پیشرفت ها حفظ شد و در 54 درصد افراد 5 ماه بعد مشاهده شد (50)

هنگام بررسی نتایج ، سن و محدوده این مطالعه مهم است.

خلاصه

آنتی اکسیدان های پلی فنول موجود در چای اولانگ می تواند به کاهش علائم اگزما کمک کند و بهبودها ممکن است زمان زیادی طول بکشد ، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

چای اولانگ قرن هاست که مصرف می شود و به طور کلی بی خطر تلقی می شود.

این بدان معنی است که حاوی کافئین است.

مصرف زیاد کافئین می تواند منجر به اضطراب ، سردرد ، بی خوابی ، ضربان قلب نامنظم و در برخی موارد فشار خون بالا شود (51، 52)

علاوه بر این ، اگر مقدار زیادی آنتی اکسیدان پلی فنول مصرف کنید ، می توانند به عنوان پرواکسیدان هایی عمل کنند که برای سلامتی شما مفید نیستند. مصرف بیش از حد با مکمل های پلی فنول ممکن است رخ دهد ، اما این امر با نوشیدن چای بعید نیست (پنجاه و سه)

همچنین ممکن است فلاونوئیدهای موجود در چای باعث اختلال در هموستاز آهن در بدن شده و جذب آهن را با مشکل مواجه کند ، اما تحقیقات بیشتری در مورد میزان مصرف فلاونوئیدها و مکانیسم های دقیق این مشکل مورد نیاز است.54)

هر دو وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) و اداره ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) معتقدند که دوز روزانه 400 میلی گرم کافئین بی خطر است. این معادل 48 تا 80 اونس چای اولانگ (1.4 تا 2.4 لیتر) در روز است (55، 56).

با توجه به اینکه متوسط ​​فنجان 8 اونس (240 میلی لیتر) است ، می توانید در کل 6 تا 10 فنجان چای اولانگ در روز بدون استفاده زیاد از کافئین بنوشید.

با این حال ، به زنان باردار توصیه می شود بیش از 200 میلی گرم کافئین مصرف نکنند ، یعنی حدود 3 تا 5 فنجان چای اولانگ در روز (57)

خلاصه

برای اکثر مردم ، نوشیدن حداکثر 10 فنجان چای اولانگ در روز بی خطر است.

چای اولانگ ممکن است به اندازه چای سبز یا سیاه معروف نباشد ، اما مزایای سلامتی مشابهی دارد. اینها شامل فوایدی برای سلامت قلب ، مغز ، استخوان و دندان است.

علاوه بر این ، چای اولانگ می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند ، از شما در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت می کند و در صورت تلاش برای کاهش وزن به شما کمک می کند.

همچنین حاوی کافئین کمتری در هر فنجان نسبت به قهوه است و برای کسانی که به کافئین حساس هستند گزینه مناسبی است.

دیدگاهتان را بنویسید