دکتر متخصص تغذیه توصیه های رژیم غذایی انوشه برای روزه داران


از آنجا که کسانی که روزه می گیرند با پرهیز از کارهای بد روح خود را پاک می کنند ، با خودداری از این عادات بد غذایی به سلامت جسم و روح کمک می کنند.

در ماه مبارک رمضان ، متابولیسم بدن کاهش می یابد. یک رژیم غذایی که کمی کمتر از رژیم معمولی باشد برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی مورد نیاز برای فعالیت های روزانه کافی است.

با نزدیک شدن آخرین ساعات روز و زمان افطار ، قند خون به تدریج کاهش می یابد. به همین دلیل ، لازم است در هنگام افطار نیاز بدن به گلوکز (قند) برآورده شود ، به ویژه در مورد سلول های مغز و عصب. در درمان افطار بهتر است غذای بسیار کم بخورید و از خوردن غذای زیاد و انواع غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید.

2-3 خرما ، نصف لیوان آب میوه و بشقاب یا سوپ مناسب ترین غذاها برای افطار است. آب نخل و میوه ها بهترین مواد برای رفع نیاز بدن به گلوکز و در نتیجه شکر ، شیرینی ، بامیه ، شربت و … هستند. ما از استفاده از چنین قندهای ساده ای اجتناب کردیم.

در برخی موارد ، به دلیل فشار گرسنگی ، برخی افراد هنگام افطار زیاد غذا می خورند. این باعث سوء هاضمه ، نفخ ، سوزش سر دل و سنگینی معده می شود. بنابراین ، توصیه می شود به آرامی غذا بخورید و خوب بجوید. خوردن یک تکه میوه بعد از افطار نیز خوب است.

2-3 ساعت بعد از افطار زمان ناهار است. وعده های غذایی نیز می تواند یک وعده غذایی سبک باشد ، اما همه گروه های غذایی مانند نان و غلات ، گوشت ، پروتئین و محصولات لبنی را شامل می شود. توصیه می شود بعد از غذا یک یا دو میوه بخورید.

صبح ها از غذاهای سنگین ، حجیم ، پرچرب ، شور و تند پرهیز کنید. صبح توصیه می شود یک وعده غذایی سبک با سبزیجات و سالاد بخورید ، حلیم می تواند یک غذای خوب برای سحر باشد.

مقدار زیادی آب بین افطار و سحر داشته باشید تا بدن شما در طول روز دچار کم آبی نشود. کافئین موجود در چای ، قهوه و نوشابه های کولا به دلیل خاصیت ادرارآور باعث تشنگی می شود. بنابراین تا حد امکان مصرف آنها را در صبح کاهش دهید.

از خوردن غذاهای شیرین و شیرین ساده برای صبحانه خودداری کنید. این مواد با تحریک ترشح انسولین مصرف قند خون را افزایش می دهند و در نتیجه قند خون را در اولین ساعات روز کاهش می دهند. کربوهیدراتهای پیچیده (نان ، برنج ، سیب زمینی ، نخود ، ذرت و …) این اثر را ندارند و بیشتر برای مصرف سحر مناسب هستند. مصرف سبزیجات و سالاد را افزایش دهید. انجام تمرینات سبک در طول روز یا بعد از افطار توصیه می شود.

روزه گرفتن برای زنان باردار و شیرده و کودکان ضروری نیست و بیماران مبتلا به دیابت ، بیماریهای قلبی عروقی و سایر بیماریها باید با پزشک مشورت کرده و در صورت موافقت پزشک ، داروهای خود را تنظیم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید