رابطه بین ورزش و فشار خون بالا

برای کاهش و کنترل فشار خون بالا ورزش کنید

پرفشاری خون، که شاید بیشتر به عنوان فشار خون بالا شناخته می شود، یک وضعیت پزشکی همیشه حاضر است که در آن فشار خون شریانی افزایش می یابد. با افزایش سن، خطر ابتلا به فشار خون بالا افزایش می یابد، اما اگرچه دارو در اکثر موارد در دسترس است، روشی بدون دارو نیز وجود دارد که از طریق آن می توانید فشار خون را کنترل کنید. یک کلمه کثیف برای برخی است، اما نباید تعجب کرد که شنیده می شود ورزش و می تواند در کاهش و جلوگیری از فشار خون بالا مفید باشد. پس ارتباط بین ورزش و فشار خون بالا کجاست؟

در واقع وقتی ورزش می کنید چه اتفاقی می افتد؟

به طور کلی، ورزش به قوی شدن قلب شما کمک می کند و یک قلب قوی برای پمپاژ خون به اطراف بدن شما تقلا نمی کند. تلاش کمتری که برای پمپاژ خون استفاده می شود به این معنی است که بارها – به عبارت دیگر فشار – روی شریان ها کاهش می یابد و در نتیجه فشار خون کاهش می یابد. در بسیاری از موارد، ورزش برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند در کاهش فشار خون بهتر از دارو عمل کند و به همان اندازه ورزش مداوم هیجان‌انگیز و مداوم می‌تواند به حفظ فشار خون بالا در آینده کمک کند. حتی اگر ورزش نتواند فشار لازم را به طور کامل کاهش دهد، اغلب باعث کاهش دوز دارو می شود که البته همیشه ترجیح داده می شود.

ورزش – وزن شما – فشار خون شما

وزن البته در کنترل فشار خون بسیار مهم است و بعید است که بدون کمک ورزش در سطح قابل قبولی نگه داشته شود، اما مهم است که بدانید این فواید فقط تا زمانی که به ورزش منظم ادامه دهید دوام خواهند داشت.

چه نوع تمریناتی باید انجام دهید؟

ورزش‌های هوازی که معمولاً «ایروبیک» نامیده می‌شوند، مفیدترین تمرین‌ها برای ورزش قلب هستند و معمولاً در مقایسه با سایر رژیم‌های ورزشی، کمترین خطر را دارند. با این وجود، گزینه های دیگری مانند وزنه برداری وجود دارد که برای بسیاری جذاب است. اگرچه در طول یک جلسه وزنه برداری افزایش اولیه فشار خون وجود دارد، اما این یک راه عالی طولانی مدت برای کاهش و کنترل فشار خون است. در میان دیگر تمرین‌های خوب کنترل قلب، می‌توانید دوچرخه‌سواری، بالا رفتن از پله‌ها، پیاده‌روی، شنا و دویدن را انجام دهید. اینها نمونه های خوبی از تمرینات بی نیاز و در عین حال بسیار مفید هستند که در آن شما بر سرعت کنترل دارید. شما حتی می توانید به آی پاد خود گوش دهید یا تلویزیون تماشا کنید در حالی که در برخی از آنها مشغول هستید!

ایمنی

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید قبل از شروع یک برنامه ورزشی انجام دهید، گرفتن مجوز از پزشکتان است. اگر از هر نوع دارویی استفاده می کنید، عاقلانه است که با پزشک خود مشورت کنید که آیا ورزش ممکن است بر اثربخشی آن تأثیر بگذارد یا ممکن است عوارض جانبی نامطلوب ایجاد کند.

ضروری است که قبل از جلسه تمرینی خود، چند تمرین کششی انجام دهید تا از کشیدن هر گونه ماهیچه یا کشش خودداری کنید و ترجیحاً یک دوره گرم کردن کوتاه چند دقیقه ای نیز انجام دهید. اگر در طول تمرینات خود احساس ضعف، تنگی نفس، خستگی مفرط، درد قفسه سینه یا سرگیجه داشتید، فوراً آن را متوقف کنید. اگر این اتفاق بیفتد، معقول است که نزد پزشک خود بازگردید تا در مورد آنچه اتفاق افتاده صحبت کنید

دچار کم آبی نشوید!

ضروری است که به یاد داشته باشید که مقدار زیادی آب بنوشید. شما زیاد عرق خواهید کرد و مایع باید جایگزین شود.

نظارت بر فشار خون

عاقلانه است که قبل از شروع تمرین خود، BP خود را بررسی کنید و میزان خواندن را یادداشت کنید. توصیه می کنیم در پایان جلسه زمانی که به طور معمول فشار شما کمتر از ابتدای جلسه است، مطالعه بیشتری انجام دهید. در مقالات دیگری به سطوح قابل قبول فشار خون پرداخته ایم.

چه نوع مانیتور فشار خون؟

انتخاب بزرگی از مانیتورهای فشار خون خانگی در دسترس است و با هزینه مناسب، ویژگی‌های اضافی دلیل اصلی قیمت‌های متفاوت به جای دقت برتر یا پایین‌تر است. فشارسنج دیجیتال اتوماتیک انتخاب ایده آلی است، اما حداقل یکی از خرده فروشان که می شناسیم، در صورت خرید یکی از محصولات دیگرش، یک مانیتور اولیه رایگان به شما می دهد!

سندرم کت سفید

اگر برای لحظه ای مورد توجه قرار بگیرید، ممکن است متوجه شوید که وقتی BP خود را در خانه می گیرید، به میزان کمتری نسبت به پزشک دست پیدا می کنید. این نشان دهنده این نیست که شما به هم ریخته اید! این احتمال بیشتر به دلیل “فشار خون کت سفید” است، که تصور می شود به دلیل عصبی بودن برخی افراد در طول معاینه پزشکی ایجاد می شود.

خط پایین

اگر از فشار خون بالا رنج می برید، ورزش ساده ترین و ارزان ترین راه برای کاهش و کنترل آن است.