راهنمای خرید لبنیات کامل قسمت اول


راهنمای کامل خرید محصولات لبنی

استفاده از محصولات لبنی در رژیم غذایی روزانه و تمرکز بر ارزش غذایی شیر و فرآورده های آن به امری عادی تبدیل شده است. مصرف شیر در کشور ما ریشه های تاریخی دارد و از دیرباز جزء همیشگی سفره ایرانی بوده است ، اما فرهنگ شهر ما تا حدی از اصول تغذیه مناسب منحرف شده است. با این حال ، اطلاعات خوبی که روزانه در مورد رژیم غذایی سالم در اختیار مردم قرار می گیرد. این یک راهنمای خوب برای حفظ سلامت آنها است. بسیاری از تولیدکنندگان بخش دولتی و خصوصی در حال حاضر طیف گسترده ای از محصولات لبنی را تولید می کنند و ما تفاوت بزرگ و بی نظیری را در تنوع محصول نسبت به دهه 60 مشاهده می کنیم.

بنابراین ، مصرف کنندگان نه تنها به انواع محصولات لبنی دسترسی دارند ، بلکه گاهی اوقات تنوع محصولات با انتخاب نوع محصول متناسب با شرایط آنها آنها را گیج می کند. به خصوص که نامه های مختلف تبلیغاتی و مارک تجاری بیش از هر چیز ذهن افراد را مشغول می کند ، اما مهمتر از همه – انتخاب محصول مناسب با توجه به شرایط فردی ، با در نظر گرفتن رژیم غذایی روزانه ، سالم و با کیفیت ، بنابراین هنگام خرید به موارد اصلی توجه کنید به راهنمای شما در مورد نحوه انتخاب مناسب ترین محصول.

انتخاب بر اساس نوع محصول:

لبنیات مختلف حاوی مقادیر متفاوتی از پروتئین ، چربی کل ، چربی اشباع ، کلسترول ، کربوهیدرات ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. شیر ، ماست و پنیر معمولاً بهترین منابع کلسیم هستند. برخی از محصولات حاوی قند هستند. آنها مانند بستنی و برخی دیگر سدیم یا چربی بیشتری (به ویژه چربی اشباع) نسبت به سایر محصولات دارند. برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ، باید میزان چربی ، چربی اشباع و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. توصیه می شود از رژیمی پیروی کنید که حاوی 30 درصد کالری از چربی و 10 درصد کالری اسیدهای چرب باشد. علاوه بر این ، رژیم غذایی شما نباید بیش از 300 میلی گرم کلسترول در روز داشته باشد.

شیرها

تنوع انواع شیر در بازار به گونه ای است که مدتی چشم ها به یخچال های سوپرمارکت نگاه می کنند. بسیاری از مردم فقط از شیر دولتی استفاده می کنند ، بنابراین چاره ای نخواهد بود. این شیرها به طور متوسط ​​2.5 درصد چربی ، 3.4 درصد پروتئین ، 4.8 درصد لاکتوز و 0.8 درصد مواد معدنی دارند. شیر بدون چربی بسته به میزان چربی ، بدون چربی ، کم چرب یا پرچرب است. محصولات بدون چربی کمتر از 0.5 درصد چربی دارند و برای افرادی که رژیم خاصی دارند مناسب است. گاهی اوقات مقدار کمی شیر بدون چربی می توان برای بهبود طعم شیر بدون چربی اضافه کرد.

این شیرها حاوی ویتامین های محلول در چربی مانند A و D. نیستند محصولات کم چرب به طور معمول حاوی 1.5 درصد چربی و حاوی ویتامین های محلول در چربی هستند. شیر پرچرب حداقل 3 درصد چربی دارد. افرادی که به لاکتوز حساسیت ندارند می توانند از محصولات کم لاکتوز استفاده کنند یا از شیر همراه با ماست در بازار استفاده کنند. شیر و طعم میوه و شیر کاکائو برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست زیرا معمولاً مقداری شکر به این محصولات اضافه می شود. اگر برچسب بسته بندی این محصولات حاوی جدول تغذیه است ، می توانید میزان قند آن را از جدول بررسی کنید. در غیر این صورت ، به مصرف کننده اطلاع داده شده است که اجزا یا ترکیبات ذکر شده روی بسته بندی حاوی قند است.


بیشتر بدانید: مکمل هایی برای درمان پوکی استخوان


طبق قوانین FDA ، اگر غذایی که می خورید حداقل 10 درصد نیاز روزانه شما به یک ماده را برآورده کند ، منبع خوبی از آن ماده مغذی است و می توان آن را به عنوان غنی شده برچسب گذاری کرد. ممکن است با محصولاتی که دارای ویتامین های غنی شده یا برخی از مواد معدنی هستند ، یا برعکس – با برخی ادعاهای تغذیه ای برخورد کنید. تفاوت دیگر این است که شیر پاستوریزه یا استریل می شود. شیر پاستوریزه را می توان حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری کرد (یا تاریخ مشخص شده توسط سازنده و ممکن است کوتاهتر از 5 روز باشد).

قبل از باز کردن Fradema (UHT) یا شیرهای استریل شده می توانید چندین ماه در یخچال نگهداری کنید ، اما می توانید پس از باز شدن حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری کنید. ارزش تغذیه ای این شیرها کمتر از شیر پاستوریزه نیست و کازئین یا پروتئین اصلی شیر در حین عقیم سازی تغییر نمی کند ، اما طعم آن متفاوت از شیر پاستوریزه است و برخی افراد آن را دوست ندارند.

فرآورده های شیر تخمیر شده

این گروه شامل ماست ، کفیر ، دوغ ، خامه و کشک است. ماست ، دوغ و کشک بیشترین مصرف را در این گروه دارند. درصد چربی ماست های موجود در بازار متفاوت است و روی بسته بندی آنها مشخص شده است. در گروه ماست های چرب ، ماست با 4 درصد چربی ، ماست با 6 درصد چربی و ماست خامه ای با 9 درصد چربی قابل توجه بود. توصیه می کنیم در صورت داشتن یا داشتن اسهال یا اسهال ، یا بیمار یا بیمار ، و همچنین افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی یا سرطان از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

این ماست با ماست های معمولی متفاوت است و حاوی میکروارگانیسم هایی است که تعادل میکروب ها را در معده شما به سمت باکتری ها هدایت می کند که در حفظ سلامت شما و کمک به درمان برخی بیماری ها مفید هستند. البته استفاده از این ماست ها در بیماران مبتلا به عفونت های پیشرفته و ایمنی ضعیف باید با احتیاط همراه باشد. کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که به تازگی وارد بازار ایران شده است. اسید لاکتیک ، تولید شده توسط باکتری های اسید لاکتیک ، برای سلامتی شما مفید است. کفیر حاوی ویتامین B ، ویتامین K ، کلسیم و پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان است.

خمیر حاوی درصد کمی چربی است ، اما نمک آن ممکن است برای رژیم های خاص مناسب نباشد. آب پنیر همچنین منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی است. توصیه می شود فقط از محصولات تخمیر پاستوریزه استفاده کنید و از محصولات سنتی و غیر پاستوریزه اکیدا خودداری کنید.

راهنمای کامل خرید محصولات لبنی متخصص تغذیه اصفهان است

پنیر

طبقه بندی پنیرها در جهان آسان نیست. با توجه به میزان رطوبت ، پنیرها به دو نوع سخت و نرم تقسیم می شوند. پنیرهای پارمسان ، چدار و آمانتال سخت هستند ، در حالی که کاممبر و فتا پنیرهای نرم هستند. برخی از پنیرها مانند گودا دارای حفره هایی هستند که توسط باکتری ها در حین تولید ایجاد می شوند. پنیر فرآوری شده با هم زدن پنیرهای خرد شده ، افزودن امولسیفایرها و گرم کردن مخلوط تهیه می شود. درصد چربی و نمک پنیر یکی از عوامل مهم تغذیه ای است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

محتوای چربی و سدیم معمولاً در جدول تغذیه به مصرف کننده نشان داده می شود. در جدول صفحه قبل برخی عوامل پنیرهای ساخت ایران با استاندارد ملی ذکر شده است.
اگر بعد از خرید پنیر شور دیدید ، می توانید با افزودن آن به آب آشامیدنی ، شوری آن را کمی کاهش دهید. به آب موجود در بسته بندی برخی از پنیرها توجه کنید. نقش مهمی در حفظ کیفیت و حفظ پنیر دارد. بنابراین ، پنیر را به طور کامل دور نریزید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی رژیم غذایی و میزان و روش غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان رضا آتمینانی کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

آلرژی غذایی

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های کنترل گرسنگی



دیدگاهتان را بنویسید