روغن زیتون بیشتر ممکن است عمر طولانی تری داشته باشد


نوشته دنیز مان
خبرنگار HealthDay

سه شنبه، ژانویه. ۱۱، ۲۰۲۲ (HealthDay News) — تعویضمحققان می گویند کره یا سایر چربی های مسدود کننده عروق در رژیم غذایی شما برای روغن زیتون سالم برای قلب ممکن است سال ها به زندگی شما اضافه کند.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که بیش از ۱/۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که کمتر از این چربی سالم مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که کمتر از این چربی سالم مصرف می‌کنند کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر یا بیماری‌های ریوی هستند. .

مارتا گواش فر، نویسنده این مطالعه، دانشمند پژوهشی در بخش تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد TH Chan، گفت: فقط اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی شما نیست که از مرگ در اثر بیماری جلوگیری می کند. ما باید به کیفیت کلی رژیم غذایی و سبک زندگی توجه کنیم و مطابق با نتایج ما، کلید اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی به عنوان جایگزینی برای سایر چربی های ناسالم است.

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان های سالم، پلی فنول ها و ویتامین ها است و منبع خوبی از چربی های تک غیراشباع سالم برای قلب است. Guasch-Ferre گفت: “کسی ممکن است مکانیسم های مربوط به خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی روغن زیتون را در این یافته ها نقش داشته باشد.”

استفاده از روغن زیتون همچنین می تواند نشانگر یک سبک زندگی سالم باشد. افرادی که در این مطالعه بیشترین روغن زیتون را مصرف می کردند نسبت به افرادی که روغن زیتون کمتری مصرف می کردند، از نظر بدنی فعال تر بودند، کمتر سیگار می کشیدند و میوه و سبزیجات بیشتری می خوردند.

برای این مطالعه، محققان داده‌های بیش از ۹۰۰۰۰ نفر از مطالعه سلامت پرستاران و مطالعه پیگیری متخصصان سلامت را تجزیه و تحلیل کردند که در زمان شروع مطالعه در سال ۱۹۹۰ از بیماری قلبی و سرطان عاری بودند. این افراد به مدت ۲۸ سال بودند. هر چهار سال یکبار، از آنها پرسیده شد که چند بار غذاهای خاصی از جمله چربی هایی مانند مارگارین، کره، سس مایونز، چربی لبنیات و روغن زیتون مصرف می کنند.

در مقایسه با افرادی که هرگز روغن زیتون مصرف نمی کردند، افرادی که بیش از ۱/۲ قاشق غذاخوری در روز مصرف می کردند، ۱۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی، ۱۷ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان، ۲۹ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار داشتند. مرگ بر اثر یک بیماری عصبی و ۱۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری ریوی است.

محققان همچنین مدل‌های آماری را برای شبیه‌سازی اینکه اگر فردی ۳/۴ قاشق غذاخوری مارگارین، کره، مایونز یا سایر روغن‌های گیاهی را با روغن زیتون جایگزین کند، چه اتفاقی می‌افتد، توسعه دادند. این سوئیچ احتمال مرگ به دلایل مختلف را کاهش می دهد. این مطالعه نشان داد که جایگزینی روغن زیتون به جای روغن های گیاهی دیگر مانند کانولا، ذرت، گلرنگ و سویا تاثیر مشابهی نداشت.

یافته ها در ژانویه منتشر شده است. ۱۱ شماره از مجله کالج آمریکایی قلب و عروق.

سوزانا لارسون در سرمقاله همراه نوشت، بسیاری از سوالات در مورد فواید بالقوه روغن زیتون برای سلامتی نیاز به پاسخ دارند قبل از اینکه بتوان توصیه های گسترده ای در مورد استفاده از آن ارائه کرد. او یک اپیدمیولوژیست در موسسه کارولینسکا در استکهلم، سوئد است.

به عنوان مثال، لارسون پرسید: “مقدار روغن زیتون مورد نیاز برای یک اثر محافظتی چقدر است؟ آیا اثرات محافظتی به روغن زیتون فوق بکر غنی از پلی فنل محدود می شود یا روغن زیتون تصفیه شده و سایر روغن های گیاهی مفید هستند؟”

متخصصان تغذیه که در این مطالعه جدید شرکت ندارند، خاطرنشان می کنند که خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل از هر ماده غذایی مهم تر است.

ماریون نستله، استاد تغذیه، مطالعات غذا و سلامت عمومی در دانشگاه نیویورک، گفت: فقط روغن زیتون نیست که این فواید را برای سلامتی به ارمغان می آورد، بلکه احتمالاً روغن زیتون با چه چیزی سفر می کند و/یا به آن طعم می دهد.

نستله خاطرنشان کرد: روغن زیتون بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای کلاسیک سالم برای قلب است. این سبک غذا خوردن شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل، آجیل، دانه ها و پروتئین بدون چربی است و غذاهای فرآوری شده کمی دارد. او گفت: «این هرگز در مورد یک غذا نیست، بلکه در واقع به الگوهای رژیم غذایی مربوط می شود.

نستله خاطرنشان کرد که روغن زیتون کالری دارد و می تواند به سرعت اضافه شود. ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون حدود ۱۲۰ کالری دارد.

مگان مک‌لارنی، متخصص تغذیه در Nebraska Medicine در اوماها، گفت: این روغن زیتون هم زیاد نیست. یک سالاد معمولی در یک رستوران حدود ۴ قاشق غذاخوری سس دارد.

او گفت که جایگزین کردن چربی با افزودن آن به رژیم غذایی شما متفاوت است و راه های آسانی برای جایگزینی کره و سایر چربی های حیوانی با روغن زیتون وجود دارد.

مک‌لارنی می‌گوید: «اگر دستوری نیاز به کره دارد، نیمی از کره را بردارید و آن را با روغن زیتون جایگزین کنید. “این ترکیب راهی عالی برای انتقال و معرفی چربی سالم تر اما حفظ طعم است.”

تعویض کره یا مارگارین با روغن زیتون یا روغن زیتون دم کرده می تواند طعم دهنده ای عالی برای غلات کامل، سبزیجات و پروتئین ها باشد. او گفت: “می توانید با روغن زیتون هم بپزید.”

اطلاعات بیشتر

در آکادمی تغذیه و رژیم غذایی درباره چربی های سالم و نحوه گنجاندن آنها در رژیم غذایی خود بیشتر بدانید.

منابع: مارتا گواش فر، دکترا، پژوهشگر ارشد، گروه تغذیه، دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی چان، بوستون. ماریون نستله، دکترا، استاد پلت گدارد، تغذیه، مطالعات مواد غذایی و بهداشت عمومی، emerita، دانشگاه نیویورک، شهر نیویورک؛ مگان مک‌لارنی، RD، متخصص تغذیه، نبراسکا مدیسین، اوماها؛ مجله کالج آمریکایی کاردیولعجب، جان ۱۱، ۲۰۲۲