رژیم سلیاک گلوتن و چاقی را بشناسید


امروزه با پیشرفت علم پزشکی می توان علل بسیاری از بیماری ها و انواع حساسیت های غذایی را که گاهی منجر به بیماری های مربوط به دستگاه گوارش می شوند ، شناسایی یا از آنها جلوگیری کرد. شاید قبلاً در مورد بیماری سلیاک و رژیم بدون گلوتن شنیده باشید ، اما در مورد آن چیزی نمی دانید. در حقیقت ، بیماری سلیاک می تواند برای برخی افراد گیج کننده یا غیرقابل درک باشد. در مقاله بعدی خواهید دید که چنین رژیمی برای کمک به کاهش وزن افراد طراحی نشده است ، بلکه برای جلوگیری از بیماری مربوط به جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن طراحی شده است.

اگر بعد از خوردن برخی غلات و نان ها دچار درد و سوء هاضمه می شوید ، ممکن است به غذاهای فاقد گلوتن حساسیت روده کوچک داشته باشید و قطعاً به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز دارید. در زیر اطلاعات مفیدی در مورد علائم بیماری سلیاک و رژیم غذایی بدون گلوتن که برای بهبود سلامت شما مهم است ، خواهید یافت.

بیماری سلیاک و علائم آن

بیماری سلیاک یک بیماری مسری یا لاعلاج نیست ، منبع بیماری اغلب ارثی است و با عفونت مادام العمر همراه است. اما بهتر است بدانید که برای درمان چنین مشکلی نیازی به مصرف داروهای واقعا قوی ندارید. افرادی که از این بیماری رنج می برند باید از رژیم غذایی سلیاک پیروی کنند ، یعنی از غذاهای حاوی آن خودداری کنند. علائم بیماری سلیاک چیست؟ طبق گزارش موسسه ملی سلامت جهانی (PubMed Central) ، هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن می خورد ، بدن واکنش خود ایمنی ایجاد می کند که به پوشش داخلی روده کوچک آسیب می رساند. در نتیجه ، روده کوچک قادر نیست مواد مغذی را از نان و غلات به درستی جذب کند و منجر به علائمی مانند اسهال ، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک رعایت رژیم بدون گلوتن است. این رژیم برای جلوگیری از آسیب روده در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، مصرف غذاهای حاوی گلوتن را کنترل می کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “چسب” گرفته شده است زیرا با آب مخلوط می شود و به آرد قوام چسبناکی می بخشد. این خاصیت چسبناک به نان هنگام پخت حجم نازکی می بخشد و بافتی ترد و جویدنی دارد و در عین حال طعم دلپذیر و رضایت بخشی ایجاد می کند.
متأسفانه بسیاری از مردم پس از خوردن غذاهای فاقد گلوتن احساس ناراحتی می کنند. شدیدترین واکنش آنها به این ماده بیماری سلیاک نامیده می شود. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در غلات و غلات از جمله گندم ، جو و سایر غلات مانند چاودار و پودر گندم یافت می شود. همچنین برخی از مردم نمی توانند بلغور جو دوسر را تحمل کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام پرندگان است.

رژیم غذایی فاقد گلوتن

در رژیم غذایی بدون گلوتن ، توصیه می شود از غذاهای فاقد گلوتن یا گلوتن ، به ویژه غلات ، گندم ، بلغور ، دانه گندم ، آرد گندم ، سبوس گندم ، جو ، چاودار خودداری کنید. به سعی کنید فقط غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند گوشت ، ماهی ، میوه و سبزیجات ، برنج ، سیب زمینی و عدس بخورید. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. با این حال ، به خاطر داشته باشید که برخی از غذاها می توانند گیج کننده باشند زیرا از گندم تهیه شده اند ، اما مواد نهایی فاقد گلوتن هستند. بنابراین ، به انتخاب بسته بندی مواد غذایی بدون گلوتن توجه کنید.

به طور کلی ، طبق اعلام موسسه ملی بهداشت ، غذاهایی که باید بخورید عبارتند از:

  • پروتئین های حیوانیگوشت گاو ، مرغ ، شیر ، تخم مرغ ، شکار ، گوسفند ، گوشت خوک ، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • چربی ها و روغن هاپاسخ: آووکادو ، روغن نارگیل ، زیتون ، روغن و چربی و روغن.
  • میوه ها و سبزیجات: به هر شکل تازه ، یخ زده ، خشک یا کنسرو شده.
  • غلات بدون گلوتن: گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، کینوا ، برنج ، برنج قهوه ای.
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جات: همه گیاهان تازه و خشک شده و ادویه جات به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند و می توانید آزادانه از آنها استفاده کنید.
  • لوبیالوبیا ، عدس ، بادام زمینی ، نخود فرنگی و سویا.
  • فندق و دانه ها: همه انواع ، از جمله بادام ، بادام هندی ، کتان ، پکن ، آجیل کاج و گردو.
  • انواع محصولات ویژه سفارشی نان آنهایی که فاقد گلوتن هستند.

فاقد گلوتن چیست؟

توصیه می شود هنگام خرید غذا برچسب ها و محتویات آنها را بخوانید و گزینه های بدون گلوتن ، یعنی غذاهای بدون گلوتن را انتخاب کنید. اکنون یک برنامه کاربردی جدید با نام جستجوی غذای بدون گلوتن در دسترس است که به شما امکان می دهد غذاهای بدون گلوتن را شناسایی کنید. کافی است آن را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید

غذاهای فاقد گلوتن

جالب اینجاست که غلات ، نان ها و غذاهای گندمی بدون گلوتن نیز به طور طبیعی وجود دارند ، به عنوان مثال ، نان بدون گلوتن ، آرد ، ماکارونی ، کراکر و بیسکویت در سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی سالم و ارگانیک یافت می شود.

نان بدون گلوتن

اگر قصد دارید رژیم سلیاک یا بدون گلوتن بسازید ، از تمام نان های حاوی گندم اجتناب کنید. در عوض ، آرد برنج ، گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، جو دوسر (در صورت عدم وجود گلوتن) ، نشاسته و آرد ، آرد سیب زمینی ، آرد ذرت ، آرد نخود ، آرد سویا ، آرد پودر / بادام ، آرد نارگیل بخورید.

نوشیدنی های بدون گلوتن

به یاد داشته باشید که برخی نوشیدنی ها حاوی آن هستند ، بنابراین در انتخاب خود دقت کنید. نوشیدنی های بدون گلوتن عبارتند از: آب میوه های طبیعی ، آب میوه های طعم دار ، نوشابه های گازدار و لیکور.

تشخیص بیماری سلیاک

برخی از افراد ممکن است بیماری سلیاک نداشته باشند ، اما فکر می کنند ممکن است به گلوتن حساسیت داشته باشند. حتی افرادی هستند که علاوه بر حساسیت به گلوتن از چاقی نیز رنج می برند ، اما ارتباط چاقی با خود ممکن است به دلیل سوء هاضمه یا یبوست ناشی از حساسیت به گلوتن باشد.

آنها می توانند چند هفته رژیم غذایی بدون گلوتن را رعایت کنند تا ببینند آیا به بیماری سلیاک مبتلا هستند و آیا علائم آنها بهبود می یابد یا خیر. اما مطمئن شوید که از پزشک یا متخصص تغذیه کمک می گیرید. پس از چند هفته بیماری سلیاک ، می توانید غذاهای بدون گلوتن را دوباره به رژیم غذایی خود وارد کرده و علائم آن را بررسی کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن به بهبود علائم شما کمک نمی کند ، چیز دیگری می تواند مشکلات گوارشی شما را ایجاد کند.

آیا گلوتن و چاقی ارتباط دارند؟

همانطور که گفته شد ، به تنهایی نمی تواند مستقیماً منجر به چاقی شود ، اما رژیم بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن افراد مبتلا به بیماری سلیاک کمک کند. کاهش وزن هنگام شروع رژیم فاقد گلوتن کاملاً طبیعی است. این امر به این دلیل است که فرد مبتلا به بیماری سلیاک به طور ناخواسته کالری اضافی را از غذاهای فاقد آن دریافت می کند و رژیم غذایی بدون آنها این کالری های ناخواسته را از بین می برد. این به این دلیل است که غذاهای بدون گلوتن جایگزین میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی می شوند.

با این حال ، اگر قصد دارید رژیم غذایی را با این رژیم دنبال کنید ، مهم است که از غذاهای فرآوری شده “بدون گلوتن” مانند کیک ، شیرینی و تنقلات دوری کنید ، زیرا می توانید کالری زیادی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به همین دلیل ، بهتر است بر خوردن غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی تمرکز کنید.

مزایای رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم گوارشی را از بین می برد
  • التهاب مزمن را در افراد مبتلا به بیماری سلیاک کاهش می دهد
  • انرژی را در بدن افزایش می دهد
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • باروری را بهبود می بخشد
  • خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

صبحانه بدون گلوتن

در پایان این مقاله ، ما نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن را به عنوان رژیم غذایی به شما پیشنهاد می کنیم:

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا ، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چایخوری عصاره وانیل را در یک کاسه یا کاسه یک شب خیس کنید. صبحانه بدون گلوتن شما آماده است ، لذت ببرید …

دیدگاهتان را بنویسید