رژیم غذایی عالی که داروهای ضد افسردگی و فشار خون – خبر خوب


به گزارش پایگاه خبری اخبارخوب به نقل از همشهری آنلاین، افسردگی یکی از بیماری های شایع روانی و عصبی است که در آن بیمار دائماً احساس ناامیدی، غمگینی یا عصبانیت می کند، علاقه ای به فعالیت های لذتبخش ندارد و ممکن است دچار بی خوابی یا تمایل به خودکشی شود.

عواملی که باعث افسردگی می شوند عبارتند از: سابقه خانوادگی افسردگی، استرس، تروما و بیماری. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی می تواند احتمال افسردگی را کاهش دهد.

به این ترتیب، رژیمی به نام DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا) که با هدف کاهش فشار خون بالا و شامل خوردن مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، غلات کامل و مقادیر کم قند و چربی اشباع شده است، خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد. .

رژیم داش می تواند سایر جنبه های سلامتی را تحت تاثیر قرار دهد. این رژیم همچنین دارای مزایای زیر است:

کاهش خطر ابتلا به سرطان: مطالعات اخیر نشان می دهد افرادی که رژیم دش را دنبال می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان از جمله سرطان سینه و روده بزرگ هستند.

کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک: برخی از مطالعات اشاره می کنند که رژیم غذایی داش خطر ابتلا به سندرم متابولیک را تا ۸۱ درصد کاهش می دهد.

کاهش خطر ابتلا به دیابت: این رژیم با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. برخی تحقیقات نشان می دهد که این رژیم ممکن است مقاومت به انسولین را نیز بهبود بخشد.

کاهش خطر بیماری قلبی: در یک مطالعه جدید بر روی زنانی که رژیم غذایی مشابهی را دنبال می کردند، این رژیم با ۲۰ درصد کاهش خطر بیماری قلبی و ۲۹ درصد کمتر خطر سکته مرتبط بود.

بسیاری از این اثرات پیشگیرانه مربوط به میزان بالای میوه و سبزیجات در این رژیم غذایی است. به طور کلی، خوردن میوه و سبزیجات بیشتر با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

چگونه رژیم غذایی خود را بیشتر شبیه Dash کنید

از آنجایی که هیچ گروه غذایی خاصی در رژیم دش وجود ندارد، می‌توانید رژیم غذایی خود را با دستورالعمل‌های دش تنظیم کنید:

۱- سبزی و میوه بیشتر بخورید.
۲- غلات تصفیه شده را جایگزین غلات کامل کنید.
۳- لبنیات کم چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید.
۴- پروتئین های بدون چربی مانند ماهی، مرغ و لوبیا را انتخاب کنید.
۵- غذا را با روغن های گیاهی سالم مانند روغن زیتون بپزید.
۶- مصرف مواد قندی مانند نوشابه های گازدار و شیرینی ها را محدود کنید.
۷- مصرف غذاهای سرشار از چربی اشباع شده مانند گوشت های چرب، لبنیات پرچرب و روغن هایی مانند روغن نارگیل و نخل را محدود کنید.
۸- این رژیم علاوه بر مقدار مشخصی آب میوه، استفاده از نوشیدنی های کم کالری مانند آب، چای و قهوه را به شما توصیه می کند.