ساشا اینچی چیست؟ موارد استفاده ، مزایا ، عوارض جانبی و اشکال


شاید تا به حال اسم غذای فوق العاده غذای ساخا اینچی را شنیده باشید.

با وجود محبوبیت جدید ، صدها سال است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده دارای مواد مغذی چشمگیری است ، مزایای بالقوه زیادی برای سلامتی دارد و همه کاره ، خوشمزه است و در انواع دستور العمل ها می توان از آن لذت برد. همه این ویژگی ها آن را به یک افزودنی عالی برای رژیم غذایی جامع تبدیل می کند.

این مقاله نگاهی دقیق تر به ساچا اینچی دارد ، از جمله اینکه چیست ، چگونه می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد و چگونه آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

Plukenetia Volubilisیا ساخا اینچی یک گیاه چند ساله بومی برخی از مناطق آمریکای جنوبی و کارائیب است. میوه ای تولید می کند که برای دانه های بزرگ و خوراکی آن رشد می کند.

از آنجا که پرو به طور سنتی توسط گروه های بومی مصرف می شد ، گاهی اوقات بادام زمینی کوهی یا اینکا نامیده می شود.

اگرچه خود میوه معمولاً مصرف نمی شود ، اما دانه ها بو داده و خورده می شوند. آنها همچنین به صورت پودر خوب خرد می شوند و به غذا اضافه می شوند. علاوه بر این ، روغن از دانه ها استخراج می شود و برای پخت و پز یا مراقبت از پوست استفاده می شود.

علاوه بر این می توان برگ های گیاه را خشک کرد و دم کرد تا چای گیاهی تهیه شود.

خلاصه

ساچا اینچی گیاهی است که میوه هایی با دانه های بزرگ و خوراکی تولید می کند. آنها معمولاً برشته می شوند ، به صورت پودر ریز آسیاب می شوند یا برای به دست آوردن روغن فشرده می شوند. برگها را می توان خشک کرد و برای تهیه چای استفاده کرد.

دانه های ساچا اینچی سرشار از پروتئین ، فیبر و چربی های مفید برای قلب هستند.

یک وعده 0.4 اونسی (10 گرم) دانه های ساچا اینچی حاوی (1):

  • کالری: 70
  • پروتئین: 3 گرم
  • چربی: 5 گرم
  • کربوهیدرات ها: 1 گرم
  • فیبر: 1 گرم

بذرها به ویژه دارای چربی های غیراشباع هستند ، که در صورت مصرف به جای چربی های اشباع یا کربوهیدرات ها ممکن است با خطر کمتر بیماری قلبی همراه باشد (2)

آنها همچنین حاوی عناصر کمیاب مهم دیگری مانند فسفر ، پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم و روی هستند (3).

علاوه بر این ، آنها حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فنلی هستند که می توانند التهاب را در بدن کاهش دهند و از بیماری های مزمن محافظت کنند (4، 5)

خلاصه

دانه های ساچا اینچی سرشار از پروتئین ، فیبر و چربی های مفید برای قلب هستند. آنها همچنین حاوی چندین عنصر کمیاب ضروری و آنتی اکسیدان ها هستند.

دانه های ساچا اینچی می توانند با تعدادی از فواید سلامتی مرتبط باشند.

ممکن است سطح کلسترول را بهبود بخشد

برخی از مطالعات نشان می دهند که ساچا اینچی می تواند سطح کلسترول سالم را پشتیبانی کند.

یک مطالعه کوچک روی 30 نفر نشان داد شرکت کنندگانی که روزانه 10 تا 15 میلی لیتر روغن دانه ساخا اینچی به مدت 4 ماه مصرف کردند ، در مقایسه با گروه هایی که روغن آفتابگردان دریافت کرده بودند ، فشار خون ، کلسترول تام ، کلسترول بد (LDL) و کلسترول HDL (خوب) را بهبود بخشیدند. (6)

در یک مطالعه کوچک دیگر که بر روی 42 فرد بزرگسال انجام شد ، استفاده از روغن ساچا اینچی در ترکیب با محتوای چربی بالا از افزایش کلسترول و التهاب جلوگیری کرد ، اما نتایج نیز بستگی به وضعیت متابولیک افراد دارد (7)

ساچا اینچی همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب اشباع نشده است ، نوعی چربی که می تواند به کاهش کلسترول و حمایت از سلامت قلب کمک کند (8)

از سلامت روده حمایت می کند

اگرچه مطالعات روی انسان محدود است ، برخی از مطالعات روی حیوانات نشان می دهد که ساچا اینچی می تواند سلامت گوارش را بهبود بخشد.

به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد که تجویز روغن ساچا اینچی به موش ها در رژیم غذایی پرچرب به تعادل باکتری های مفید در روده کمک می کند (9)

مطالعه دیگری به طور مشابه نشان داد که عصاره پوست بذر باعث بهبود سلامت میکروبیوم روده در موش صحرایی می شود (10)

دانه ها همچنین حاوی مقدار مناسبی فیبر در هر وعده هستند (1)

فیبر یک ترکیب گیاهی مفید است که می تواند با افزایش مدفوع ، نظم را بهبود بخشد. این می تواند از بیماری هایی مانند هموروئید و دیورتیکولیت محافظت کند ، وضعیتی که با عفونت یا التهاب روده مشخص می شود (11)

می تواند باعث کاهش وزن شود

یک وعده 0.4 اونسی (10 گرم) دانه ساخا اینچی 70 کالری را به همراه مقدار مناسبی پروتئین و فیبر تأمین می کند. این امر آنها را به یک رژیم عالی برای کاهش وزن کامل تبدیل می کند.

به طور خاص ، پروتئین می تواند هوس ها را کاهش داده و از کنترل اشتها برای افزایش کاهش وزن پشتیبانی کند (12)

به طور مشابه ، فیبر می تواند احساس سیری را افزایش داده و به کاهش مصرف کلی غذا کمک کند ، که می تواند به کاهش وزن و کاهش چربی کمک کند (13، 14)

سرانجام ، ساخا اینچی سرشار از چربی های مفید برای قلب است که می تواند تخلیه معده را کند کرده و احساس سیری ایجاد کند (15)

خلاصه

برخی مطالعات نشان می دهند که ساچا اینچی می تواند سطح کلسترول را بهبود بخشد ، سلامت روده را افزایش داده و کاهش وزن را افزایش دهد. با این حال ، تحقیقات بیشتری برای تأیید این مزایای امیدوار کننده مورد نیاز است.

هنگامی که در حد اعتدال مصرف می شود ، ساچا اینچی با برخی عوارض جانبی همراه است و برای اکثر مردم می تواند یک افزودنی سالم برای رژیم متعادل باشد.

در یک مطالعه ، شایع ترین عارضه جانبی روغن ساخا اینچی تهوع بود ، اگرچه با ادامه استفاده از آن به مرور زمان کاهش می یابد (6)

اگرچه نادر است ، اما واکنش های آلرژیک به گیاه نیز گزارش شده است. در صورت بروز عوارض جانبی پس از تجویز ، بهتر است مصرف را قطع کرده و در صورت تداوم علائم با پزشک مشورت کنید (16)

همچنین شایان ذکر است که دانه های درمان نشده ساچا اینچی حاوی مواد مغذی و آلکالوئیدها هستند (17)

مواد مغذی ترکیباتی هستند که می توانند جذب عناصر کمیاب در بدن را مهار کنند و آلکالوئیدها می توانند بر سلامت تأثیر منفی بگذارند. آلکالوئیدها حتی در صورت مصرف زیاد می توانند کشنده باشند (17)

خوشبختانه ، مطالعات نشان می دهد که پختن دانه ها در فر ، میزان آلکالوئیدها و مواد مغذی آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد ، در حالی که فعالیت آنتی اکسیدانی را بهبود می بخشد. بنابراین مهم است که آنها را قبل از غذا سرخ کنید (17، 18)

خلاصه

ساچا اینچی معمولاً بی خطر است ، اگرچه در برخی افراد باعث تهوع و در موارد نادر می تواند باعث واکنش آلرژیک شود. دانه های تصفیه نشده حاوی مواد مغذی و آلکالوئیدهای بالقوه مضر هستند ، اما با پخت در فر کاهش می یابد.

ساچا اینچی به اشکال مختلف موجود است. به طور خاص ، دانه ها اغلب بو داده یا پودر می شوند.

دانه های برشته طعم ملایم و مغذی دارند و می توان آنها را درست مانند یک میان وعده ساده میل کرد. همچنین می توانید آنها را با سایر آجیل های رژیمی جایگزین کرده و به سالاد ، مخلوط های دنباله دار یا گرانول اضافه کنید.

در همین حال ، دانه های آسیاب شده در پودر پروتئین گیاهی یافت می شوند ، که می تواند در اسموتی ها ، محصولات سرخ شده یا گازهای انرژی زا استفاده شود.

برگ های گیاه را می توان خشک کرد و برای چند دقیقه در آب خیس کرد تا چای معطر گیاهی تهیه شود.

در نهایت ، می توانید روغن را روی پوست خود بمالید یا آن را با سالاد ، کوکتل یا سبزیجات دم کرده بپاشید تا طعم و مزایای سلامتی را افزایش دهد.

خلاصه

می توانید از دانه های کبابی ساچا اینچی در دستور غذا یا به عنوان میان وعده لذت ببرید ، دانه های آسیاب شده را در پودر پروتئین پیدا کنید ، از برگ های آن برای تهیه چای گیاهی استفاده کنید و روغن را روی پوست بمالید یا غذاهایی مانند سالاد یا ماکارونی بپاشید.

ساچا اینچی گیاهی است که اغلب به دلیل دانه های بزرگ و شبیه به مغز آن پرورش داده می شود.

این دانه ها بسیار مغذی هستند و می توانند با تعدادی از مزایای سلامتی از جمله بهبود سطح کلسترول ، افزایش وزن و بهبود سلامت روده همراه باشند. با این حال ، برای تأیید این نتایج امیدوارکننده ، مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

آنها همچنین فوق العاده همه کاره هستند و می توانند به صورت کامل و بو داده ، پودر شده یا روغن فشرده شوند. بنابراین می توانید آنها را به دستور غذا اضافه کنید ، از آنها به عنوان میان وعده لذت ببرید یا آنها را در غذاهای نرم و پخته قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید