شاخص قند خون چیست؟ چه غذاهایی در آن طبقه بندی شده است؟


شاخص قند خون یا شاخص قند خون این یک نکته مهم برای بیماران دیابتی و حتی افرادی است که رژیم خاصی را دنبال می کنند. نوع غذای مصرفی می تواند در بالا بردن قند خون بسیار مثر باشد ، اما با توجه به هضم سریع رژیم غذایی روزانه و ترشح قند در جریان خون ، باید در انتخاب آنها دقت بیشتری داشته باشیم. متن را دنبال کنید تا نکات مهم این موضوع را بیان کنید.

شاخص قند خون چیست؟

شاخص قند خون ، که به عنوان شاخص قند خون نیز شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. این شکل محدوده را نشان می دهد میزان هضم کربوهیدرات ها در بدن و میزان افزایش قند خون را به دلیل مصرف غذا نشان می دهد. به عنوان مثال ، قند مصرفی با چای دارای شاخص گلیسمی 100 است که به سرعت جذب جریان خون می شود.

به بیان ساده ، شاخص قند خون ، با توجه به رتبه 0 تا 100 پس از مصرف کربوهیدرات یا سایر غذاها ، اگر قند موجود در غذای مصرفی بلافاصله در بدن آزاد شود ، 100 خواهد بود. بابا. با این حال ، مصرف بسیاری از غذاها با شاخص گلیسمی بالا می تواند خطرات جدی مانند دیابت را به همراه داشته باشد.

به گفته متخصصان تغذیه ، برای اطمینان از سلامت بدن ، مصرف غذاهای دارای شاخص گلیسمی زیر 50 ضروری است. زمان بیشتری برای آن هضم و جذب بدن به آن نیاز دارد و انرژی بیشتری برای این دوره مصرف می شود.

علاوه بر این ، کربوهیدراتهای مصرفی روزانه به دو گروه تقسیم می شوند پیشرفته و ساده آنها تقسیم شده اند. کربوهیدراتهای ساده مانند قند بلافاصله جذب بدن می شوند و منابع کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات و حبوبات هضم و جذب بدن آنها بیشتر طول می کشد.

شاخص قند خون چه کاربردی دارد؟

این یک ابزار بسیار خوب برای شاخص قند خون است پیشگیری از دیابت، آثار چاقی را از بین می برد و از اضافه وزن جلوگیری می کند. متخصصان تغذیه اغلب به این شاخص توجه می کنند تا رژیم غذایی خود را برای کاهش وزن یا مدیریت بیماری تنظیم کنند و رژیم غذایی را با توجه به نیازهای فردی تنظیم کنند.

بنابراین ، لازم است منابع غذایی با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین را بدانید. ما آنها را به طور کامل در زیر ارائه می دهیم.

طبقه بندی شاخص گلیسمی بالا و پایین

همانطور که گفته شد میزان جذب قند در بدن از 0 تا 100 رتبه خوبی است ، به گفته پزشکان ، برای حفظ سلامت بدن ، مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی پایین ضروری است. 50

  • در این طبقه بندی ، غذاهایی با شاخص قند خون زیر 55 ، غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین نامیده می شوند.
  • غذاهایی با شاخص قند خون 56 تا 69 شاخص گلیسمی متوسط ​​نامیده می شود.
  • غذاهایی که شاخص قند خون آنها بیش از 70 باشد ، غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا نامیده می شوند.

در هر کدام از این گروه های غذایی چه غذاهایی وجود دارد؟

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین

غذاهای دارای قند پایین

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین زیر 55 جذب بالایی دارند و در نتیجه مصرف آنها می تواند مصرف انرژی را نیز افزایش دهد. این بدان معناست که فردی که از این گروه غذایی استفاده می کند احساس گرسنگی کمتری می کند. با این حال ، شما می توانید روند کاهش وزن را بهتر مدیریت کنید و حتی دیابت را کنترل کنید.

به طور کلی استفاده از این گروه از غذاها در رژیم غذایی سالم باید بیشتر از سایر گروه ها باشد تا به نتیجه مطلوب برای سلامتی بدن برسیم. نمونه هایی از این گروه عبارتند از:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، کلم و فلفل
  • فندق مانند بادام ، بادام زمینی و فندق و…
  • قارچ
  • حبوبات ، نخود فرنگی ، لوبیا ، عدس ، لوبیا و…
  • غلات کامل مانند جو دوسر ، ماکارونی گندم کامل ، نان گندم کامل
  • محصولات لبنی ، از جمله ماست و شیر

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط ​​بین 56 تا 69 در دستگاه گوارش جذب متوسطی خواهند داشت. این گروه از غذاها باید در مقادیر کم به طور مکرر مصرف شوند و مصرف زیاد روزانه توصیه نمی شود. این گروه از مواد غذایی شامل:

  • بیسکویت جو
  • ذرت و آرد ذرت
  • غذاهایی مانند آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه ای و فرنی که با آنها تهیه می شود
  • ظروف ساخته شده از آرد سفید ، به عنوان مثال ، ماکارونی ساخته شده از آرد سفید
  • میوه هایی مانند خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالای 70 انرژی زیادی در خون مصرف می کنند. این گروه از غذاها به سرعت جذب جریان خون می شوند و اغلب سطح قند خون را بالا می برند. اینها همچنین ترشح انسولین را افزایش داده و باعث عدم تعادل هورمونی و چربی سوزی در طول زمان می شوند. علاوه بر این ، انرژی به دست آمده از این گروه از غذاها بسیار زیاد است که برای سوزاندن آنها نیاز به فعالیت بدنی بالایی دارد.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه توصیه می کنند برای جلوگیری از چاقی و افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت ، غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا را به حداقل برسانید. این گروه از مواد غذایی شامل:

  • گلوکز ، شکر
  • میوه های خشک مانند انگور و خرمای خشک
  • سیب زمینی پخته و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
  • انواع شیرینی ، کیک و کلوچه ، مخصوصا کیک هایی که از آرد برنج تهیه شده اند
  • غلات ساخته شده با غلات عمده یا جو

چرا غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین می خورید؟

مصرف غذاهایی با شاخص قند پایین آثار مثبت متعددی دارد. اینها شامل غذاهای دارای قند پایین برای جلوگیری از دیابت ، کاهش کلسترول بالا و کلسترول بد ، جلوگیری از گرسنگی ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی ، کنترل وزن و جلوگیری از چاقی است.

نتیجه

یک پاشنه پا و چند واقعیت اساسی در مورد نحوه استفاده از آن. با توجه به موارد فوق ، همیشه تاکید می شود که غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین باید بیشتر در رژیم غذایی و غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا کمتر مصرف شوند و حتی از رژیم غذایی حذف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید