فشار خون بالا: رابطه بین آترواسکلروز و فشار خون بالا

فشار خون بالا می تواند باعث تصلب شرایین شود و آترواسکلروز باعث فشار خون بالا می شود. در حالی که آنها شرایط متفاوتی دارند، پیشگیری و درمان طبیعی برای هر یک از آنها مشابه است. این مقاله رابطه بین این دو بیماری و نحوه پیشگیری از آنها را شرح می دهد.

رابطه بین آترواسکلروز و فشار خون بالا

آترواسکلروز ماهیچه های صاف داخل شریان ها را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث از دست دادن خاصیت ارتجاعی آنها می شود. شریان ها نیز باریک یا مسدود می شوند. این جریان خون را محدود می کند و فشار خون را افزایش می دهد. فشار خون بالا نشانه مشکلی در داخل بدن ما است.

تصور می‌شود که پیشرفت آترواسکلروز با آسیب وارد شدن به سلول‌های اندوتلیال یا سلول‌های سطحی پوشاننده داخل شریان‌ها آغاز می‌شود. ماهیچه های صاف در زیر سلول های اندوتلیال قرار دارند. عوامل متعددی می توانند باعث آسیب اندوتلیال شوند، یکی از آنها فشار خون بالا است – که …

یک واقعیت خطرناک یا بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی

آترواسکلروز می تواند باعث لخته شدن خون شود که می تواند خون رسانی به یک اندام حیاتی را متوقف کند، مانند:

  • هنگامی که قلب تحت تاثیر قرار می گیرد، بافت آسیب دیده یا از بین می رود که باعث نارسایی ناگهانی قلب یا مرگ می شود. و
  • هنگامی که مغز تحت تأثیر قرار می گیرد، بافت مغز از بین می رود یا دچار اختلال می شود که می تواند منجر به سکته مغزی، فلج، اختلال عملکردی، کما یا مرگ شود.

پیشگیری و معکوس کردن

فشار خون بالا و آترواسکلروز را می توان با انجام برخی تنظیمات ساده در سبک زندگی، هم پیشگیری کرد و هم تا حدی معکوس کرد. اینها هستند؛

#۱. رژیم غذایی سالم داشته باشید:

یک رژیم غذایی سالم متعادل با هدف کاهش فشار خون، مانند رژیم غذایی DASH، در جلوگیری از پیشرفت آترواسکلروز نیز موثر است. چنین رژیمی مؤثر است زیرا چندین علت غذایی آترواسکلروز را از بین می برد. اینها هستند:

  • سطح کلسترول بالا
  • محتوای چربی اشباع بالا
  • التهاب رگ ها
  • مقادیر بالای عوامل اکسیداسیون
  • محتوای بالای لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و محتوای کم لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)

#۲. ورزش منظم:

حداقل ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ورزش قلبی عروقی روزانه، مانند پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، آهسته دویدن یا شنا، می تواند فشار سیستولیک را بین ۴ تا ۸ امتیاز کاهش دهد و فواید آن تقریباً ۲۴ ساعت باقی می ماند.

تحقیقات نشان می دهد که این نوع و میزان ورزش روزانه، به ویژه در میانسالی، فوایدی برای سلامتی دارد که تا سالمندی ادامه دارد. دلیل این امر این است که ورزش منظم التهاب رگ ها را کاهش می دهد که می تواند باعث فشار خون بالا و تصلب شرایین شود.

#۳. کاهش وزن:

بین اضافه وزن و فشار خون بالا رابطه مستقیمی وجود دارد. به ازای هر ۲۰ پوند وزن اضافی که از دست می دهیم، فشار سیستولیک را می توان بین ۵ تا ۲۰ امتیاز کاهش داد.

علاوه بر این، لاغری به اندازه وزن طبیعی بدن، خطر ابتلا به تصلب شرایین را کاهش می‌دهد، زیرا فشار سیستولیک ما بسیار نزدیک‌تر به حالت طبیعی خواهد بود.

#۴. ترک سیگار:

سیگار کشیدن فشار خون را افزایش می دهد و باعث می شود ماهیچه های صاف در شریان های ما حالت ارتجاعی کمتری داشته باشند. سیگار کشیدن همچنین می تواند باعث آسیب اندوتلیال شود که منجر به ایجاد آترواسکلروز می شود.

#۵. کاهش مصرف الکل:

به نظر نمی رسد محدود کردن مصرف الکل به یک واحد در روز هیچ گونه اثرات مضری داشته باشد. با این حال، مصرف بالاتر از این سطح می تواند باعث افزایش وزن شود که منجر به فشار خون می شود. مصرف زیاد طولانی مدت می تواند باعث آسیب اندام ها شود و همچنین ممکن است باعث آسیب اندوتلیال شود که منجر به ایجاد آترواسکلروز می شود.

این تغییرات ساده در شیوه زندگی می تواند از شما در برابر ابتلا به تصلب شرایین و فشار خون بالا محافظت کند. آنها همچنین می توانند فشار خون بالا را به طور طبیعی کاهش دهند.