ماهی قزل آلا وحشی یا ماهی آزاد؟


ماهی قزل آلا اغلب به خاطر فواید سلامتی اش ارزش دارد.

این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که ثابت شده است به عملکرد دیگر سلول ها ، تنظیم سیستم عصبی و واکنش های التهابی کمک می کند.1)

با این حال ، همه ماهی های قزل آلا به یک اندازه ایجاد نمی شوند. امروزه بیشتر ماهی قزل آلا خریداری شده در طبیعت صید نمی شود ، بلکه پرورش داده می شود.

این مقاله تفاوت بین ماهی قزل آلا وحشی و پرورشی را بررسی می کند و توضیح می دهد که آیا یکی می تواند از دیگری بهتر باشد.

ماهی قزل آلا وحشی در زیستگاه های طبیعی مانند اقیانوس ها ، رودخانه ها و دریاچه ها صید می شود.

اما نیمی از ماهی قزل آلا فروخته شده در سراسر جهان از مزارع پرورش ماهی است که از فرآیندی به نام آبزی پروری برای پرورش ماهی برای مصرف انسان استفاده می کنند.

بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد ، مزارع پرورش ماهی تا سال 2030 تقریباً دو سوم مصرف غذای جهان را به خود اختصاص خواهند داد (2، 3)

در حالی که ماهی قزل آلا موجودات دیگر موجود در محیط طبیعی خود را می خورد ، ماهی قزل آلا پرورشی از رژیم غذایی فرآوری شده با چربی و پروتئین بالا تغذیه می کند که باعث بزرگتر شدن آنها می شود (4).

خلاصه

تولید ماهی قزل آلا پرورش یافته به طور چشمگیری افزایش می یابد. ماهی قزل آلا دارای رژیم غذایی و محیط کاملاً متفاوتی با ماهی آزاد است.

ماهی قزل آلا پرورشی از غذای فرآوری شده ماهی تغذیه می کند ، در حالی که ماهی قزل آلا وحشی انواع بی مهرگان را می خورد.

به همین دلیل ، دو نوع ماهی قزل آلا دارای مواد مغذی متفاوتی هستند.

جدول زیر مقایسه خوبی را ارائه می دهد. واضح است که برخی تفاوت های غذایی ، به ویژه محتوای چربی وجود دارد (5، 6)

جالب است بدانید که ماهی قزل آلا دارای سطوح بالاتری از مواد معدنی طبیعی از جمله کلسیم و آهن است.

خلاصه

ماهی قزل آلا اغلب حاوی مواد معدنی بیشتری است. ماهی قزل آلا پرورشی ممکن است حاوی چربی بیشتری باشد.

دو اسید چرب چند غیر اشباع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند. این اسیدهای چرب نقش مهمی در بدن شما ایفا می کنند و به آنها اسیدهای چرب ضروری یا EFA می گویند زیرا در رژیم غذایی به آنها نیاز دارید (7).

با این حال ، باید تعادل مناسب را پیدا کرد.

امروزه اکثر مردم بیش از حد امگا 6 مصرف می کنند و تعادل ظریف بین این دو نوع اسیدهای چرب را بر هم می زنند. دانشمندان معتقدند که ممکن است التهاب را افزایش دهد و ممکن است به رشد برخی بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی کمک کند (8).

اگرچه ماهی قزل آلا دارای چربی بیشتری نسبت به ماهی آزاد است ، اما بیشتر چربی آن از اسیدهای چرب امگا 6 تامین می شود (2، 9).

به همین دلیل ، نسبت امگا 3 به امگا 6 در ماهی قزل آلا پرورشی بیشتر از طبیعت است.

علیرغم تفاوتها ، ماهی قزل آلا پرورشی و وحشی دارای نسبت امگا 3 به امگا 6 سالم هستند ، که باید منجر به بهبود قابل توجهی در دریافت امگا 3 برای اکثر مردم شود-و اغلب برای این منظور توصیه می شود.

در یک مطالعه کوچک 4 هفته ای در سال 2013 ، 19 نفر که ماهی سالمون پرورش ماهی آتلانتیک را دوبار در هفته مصرف می کردند ، سطح امگا 3 DHA در خون خود را 50 درصد افزایش دادند (10)

خلاصه

اگرچه ماهی قزل آلا دارای اسیدهای چرب امگا 6 بسیار بیشتری نسبت به ماهی قزل آلا وحشی است ، اما میزان کل آنها هنوز بسیار پایین است و نگران کننده نیست.

ماهی های پرورشی و وحشی تمایل به جذب آلاینده ها از آبی که در آن شنا می کنند و از غذایی که می خورند (2، 11)

اگرچه یک مطالعه در سال 2005 نشان داد که ماهی قزل آلا دارای سطوح بسیار بالاتری از آلاینده ها نسبت به ماهی قزل آلا وحشی است ، اما ماهی قزل آلا وحشی و پرورشی حاوی PCB و دیوکسین هستند ، ترکیبات مصنوعی که زمانی در فرآیندهای صنعتی و تجاری استفاده می شدند.12، 13)

اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد PCB ها و دیوکسین ها برای انسان سرطان زا هستند ، اما مزایای سلامتی ماهی آزاد وحشی و ماهی پرورشی بیشتر از خطرات ناشی از مقدار کمی از ترکیبات مصنوعی آنها است (13)

و به گفته وزارت بهداشت ایالت واشنگتن ، در حال حاضر مقررات سختگیرانه ای در مورد میزان آلاینده ها در اجزای خوراک دام وجود دارد. این تغییرات باعث کاهش سطح آلودگی ماهیان پرورشی در سالهای اخیر شده است (14).

خلاصه

ماهی قزل آلا پرورشی ممکن است حاوی آلاینده های بیشتری نسبت به ماهی قزل آلا وحشی باشد ، اما می توان از قوانین سخت گیرانه تری درباره مواد خوراکی اجتناب کرد. و در حالی که هر دو نوع ماهی قزل آلا ممکن است حاوی آلاینده ها باشند ، فواید خوردن ماهی قزل آلا بیشتر از خطرات کوچک است.

احتمالاً شما در مورد ارتباط بین جیوه (یک فلز سنگین طبیعی که می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند) و ماهی شنیده اید ، اما اگر نگران میزان جیوه هستید خوردن ماهی قزل آلا چقدر خطرناک است؟

بر اساس گزارش مطالعه ای سال 2006 ، اگرچه جیوه هست یک غذاهای دریایی ، گوشتخواران بزرگتر و طولانی تر (مانند کوسه ها و شمشیر ماهی) دارای غلظت بالاتری هستند و ماهی قزل آلا13)

در واقع ماهی قزل آلا یکی از “بهترین” انتخاب ها است لیست FDA غذاهای دریایی “کم جیوه” (15)

برای سایر عناصر کمیاب ، آرسنیک ممکن است در ماهی قزل آلا بیشتر باشد ، در حالی که سطح کبالت ، مس و کادمیوم در ماهی قزل آلا بیشتر است. با این حال ، این فلزات در مقادیر کمی در هر دو نژاد ماهی قزل آلا یافت می شوند که بعید است مشکلی ایجاد کنند. (16)

اگر باردار یا شیرده هستید و نگران جیوه هستید ، با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد میزان مناسب غذاهای دریایی برای شرایط شخصی خود صحبت کنید.

خلاصه

به نظر نمی رسد که جیوه و سایر عناصر کمیاب در ماهی آزاد وحشی و پرورشی در صورت اعتدال خورده شوند.

به دلیل تراکم بالای ماهیان در آبزی پروری ، ماهیان پرورشی به طور کلی بیشتر از ماهیان وحشی مستعد ابتلا به عفونت ها و بیماری ها هستند. برای جلوگیری از این مشکل ، اغلب آنتی بیوتیک ها به خوراک ماهی اضافه می شوند (17)

از آنجا که استفاده از آنتی بیوتیک ها در پرورش آبزیان همیشه کنترل نمی شود ، استفاده بی رویه و غیرمسئولانه از آنتی بیوتیک ها در بخش آبزی پروری مشکلی ایجاد کرده است (17)

استفاده از آنتی بیوتیک ها نه تنها یک مشکل زیست محیطی است ، بلکه یک مشکل بهداشتی مصرف کننده است. مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به مقاومت دارویی ، حساسیت بیش از حد به آنتی بیوتیک ها و حتی اختلالات فلور روده شود (18)

بسیاری از بزرگترین تولیدکنندگان ماهی قزل آلا در جهان ، مانند نروژ و کانادا ، دارای یک چارچوب قانونی موثر هستند. مثال: بین سالهای 2003 تا 2011 ، برخی از بزرگترین مزارع پرورش ماهی کانادا برای کاهش شدید مصرف آنتی بیوتیک ها تلاش کردند (19)

از سوی دیگر ، شیلی ، دومین تولید کننده بزرگ ماهی قزل آلا پرورشی جهان ، تا همین اواخر ، در سال 2018 ، به دلیل استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها همچنان با مشکلات روبرو بود (20)

تقریباً 530 گرم آنتی بیوتیک به ازای هر تن ماهی قزل آلا در شیلی در سال استفاده می شد. در مقایسه ، نروژ تقریباً 1 گرم آنتی بیوتیک به ازای هر تن ماهی قزل آلا برداشت شده در سال 2008 استفاده کرد (20، 21)

اگر نگران مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها هستید ، ممکن است بخواهید فقط ماهی قزل آلا از مناطقی خریداری کنید که مشخص شده است کاهش یافته است.

خلاصه

استفاده از آنتی بیوتیک ها در پرورش ماهی برای محیط زیست و همچنین یک مشکل بالقوه برای سلامتی خطرناک است. بسیاری از کشورها استفاده از آنتی بیوتیک ها را به شدت تنظیم می کنند ، اما در برخی دیگر هنوز ضعیف است.

ماهی قزل آلا مزایای زیادی برای سلامتی دارد. ماهی ها بزرگتر از ماهی قزل آلا وحشی هستند و گهگاه امگا 3 بیشتری را تأمین می کنند.

با این حال ، به دلیل تفاوت های زیست محیطی و رژیم غذایی ، ماهی قزل آلا پرورشی ممکن است حاوی آلاینده های مضر بیشتری نسبت به ماهی آزاد باشد.

مشکل بزرگ ماهی قزل آلا معمولاً هزینه آن است: این می تواند گران باشد و بسته به بودجه شما برای خرید اغلب یا اصلا ناراحت کننده است.

اگر می خواهید مزایای سلامتی را با هزینه ها متعادل کنید ، خرید مخلوط ماهی آزاد ماهی پرورشی و وحشی یک راه حل بالقوه است. اما اگر هزینه ها نگران کننده است ، هنوز توصیه می شود ماهی سالمون پرورشی بخرید تا اینکه به طور کامل از ماهی آزاد اجتناب کنید.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که اکثر بزرگسالان دو وعده ماهی چرب در هفته مانند ماهی قزل آلا بخورند. این توصیه مربوط به میزان بالای امگا 3 ماهی ، مانند ماهی آزاد و مزایای سلامتی است که می توان از مصرف بهینه آن به دست آورد (22).

اگرچه ماهی قزل آلا پرورشی و ماهی قزل آلا وحشی از نظر مزایای کلی سلامت مشابه هستند ، ماهی قزل آلا پرورشی ممکن است آنتی بیوتیک های بیشتری اضافه کرده باشد.

این احتمال وجود دارد که ماهی قزل آلا پرورشی و وحشی حاوی آلاینده های آلی مانند PCB و جیوه باشند.

اگر سعی می کنید مصرف برخی از آلاینده ها را کاهش دهید ، ممکن است ایده خوبی باشد که ماهی قزل آلا را از مناطقی با دستورالعمل های دقیق تر تهیه کنید یا فقط کمتر بخورید.

با این حال ، به دلیل محتوای بالای امگا 3 ، پروتئین های با کیفیت و مواد مغذی مفید ، هر نوع ماهی قزل آلا همچنان یک انتخاب غذایی مغذی است.

دیدگاهتان را بنویسید