مزایا ، معایب ، منابع و سایر موارد


رزماری اسید ترکیبی است که در گیاهان خاصی از جمله گیاهان و ادویه جات مانند رزماری و پونه کوهی متمرکز شده است.1)

بشر هزاران سال است که از گیاهان غنی از اسید رزماری برای اهداف آشپزی و دارویی استفاده می کند.

مطالعات نشان می دهد که رزماری اسید دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است. شواهدی وجود دارد که می تواند در درمان برخی از شرایط پزشکی در صورت استفاده در دوزهای متمرکز کمک کند (2).

این مقاله هر آنچه را که باید در مورد اسید رزماری بدانید توضیح می دهد.

رزماری اسید نوعی ترکیب فنولیک است که در گیاهان مختلف یافت می شود.

این در گونه های گیاهی خاصی مانند (3، 4، 5):

  • نعناع ، مریم گلی ، بادرنجبویه ، مرزنجوش ، پونه کوهی ، رزماری و سایر گونه ها Labiatae یا Lamiaceae خانواده گیاهی
  • گونه ها Boraginaceae خانواده گیاهی
  • سرخس و سورتمه

همچنین برخی مکمل ها ، از جمله ملیسا آفیسینالیس (بادرنجبویه) ، عصاره پریلا و عصاره رزماری منابع غلیظ اسید رزماری هستند.

رزماری اسید برای اولین بار در سال 1958 توسط دو شیمی دان ایتالیایی از رزماری جدا شد ، که این ترکیب را به نام گیاهی که از آن جدا شده بود ، نامگذاری کردند: Rosmarinus officinalis یا رزماری (5)

در گیاهان ، اسید رزماری به عنوان یک ترکیب محافظ در برابر آفات و عفونت ها عمل می کند (6)

با این حال ، رزمیک اسید تأثیرات متفاوتی بر روی انسان دارد. این ترکیب عمدتا به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قوی و ضد التهابی شناخته شده است. مطالعات نشان می دهد که ممکن است اثرات ضد ویروسی ، ضد باکتریایی ، ضد درد و ضد سرطان احتمالی داشته باشد (1، 7، 8)

در سیستم های پزشکی سنتی ، مردم در طول تاریخ از گیاهان سرشار از رزماری اسید مانند رزماری برای تسکین انواع بیماری ها استفاده کرده اند ، از جمله:

محققان پیشنهاد کرده اند که رزمیک اسید به همراه سایر ترکیبات مفید موجود در این گیاهان مسئول خواص دارویی آنها است (9، 10، 11)

خلاصه

رزماری اسید به طور طبیعی در برخی از گیاهان مانند رزماری و پونه کوهی یافت می شود. همچنین می توان آن را در قالب مکمل یافت.

رزماری اسید با چندین مزیت برای سلامتی همراه است.

با این حال ، توجه به این نکته ضروری است که بیشتر مطالعات در مورد اثرات اسید رزماری بر سلامتی در حیوانات و لوله ها انجام شده است و نه در انسان. تحقیقات بیشتری در مورد اثرات احتمالی آن بر روی انسان مورد نیاز است.

اثر ضد التهابی

رزماری اسید دارای خواص ضد التهابی قوی است و مطالعات نشان می دهد که ممکن است به درمان بیماری های التهابی مانند آرتریت ، آسم و درماتیت آتوپیک کمک کند.1)

یک مطالعه 1 ماهه در سال 2018 بر روی 44 فرد مبتلا به آسم نشان داد کسانی که روزانه دوز عصاره رزماری غنی از رزماری دریافت می کردند ، فعالیت آسم را از جمله خس خس سینه ، سرفه و ایجاد خلط به میزان قابل توجهی بهبود بخشیدند.12)

با این حال ، عصاره رزماری شامل تعدادی از ترکیبات درمانی است ، نه فقط رزماری اسید ، بنابراین نمی توان مطمئن بود که چه چیزی باعث بهبود این علائم در آسم شده است.

یک مطالعه 16 هفته ای در سال 2014 نشان داد که افراد مبتلا به آرتروز زانو با نوشیدن 2 فنجان (473 میلی لیتر) چای نعناع سرشار از اسید رزماری درد را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند. نوشیدن چای همچنین توانایی راه رفتن را بهبود می بخشد.

شرکت کنندگانی که چای کنترل می نوشیدند ، چای نعناع معمولی ، بهبود قابل توجهی در سفتی و ناتوانی جسمی تجربه کردند ، اما تسکین درد را تجربه نکردند.

چای حاوی مقدار زیادی اسید رزماری در یک لیوان (237 میلی لیتر) حاوی حدود 130-150 میلی گرم اسید رزماری بود ، اما در گروه شاهد – حدود 13 میلی گرم.13)

علاوه بر این ، یک مطالعه در سال 2008 به بررسی اثرات رزماری محلی بر درماتیت آتوپیک ، یک بیماری التهابی پوست پرداخت.

این مطالعه نشان داد که وقتی شرکت کنندگان امولسیون اسید رزماری را روی پوست قرار دادند ، به بهبود خشکی ، خارش پوست و وضعیت عمومی پوست کمک کرد (14)

یافته های چندین مطالعه روی حیوانات نیز نشان می دهد که رزماری اسید دارای خواص ضد التهابی قوی است و ممکن است التهاب موضعی و سیستمیک را کاهش دهد.1، 15)

با این حال ، مطالعات انسانی در حال حاضر محدود است و مطالعات بیشتری برای بررسی مزایای احتمالی ضد التهابی رزماری اسید ، به ویژه برای درمان بیماری های التهابی مورد نیاز است.

به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند

رزماری اسید می تواند اثرات آنتی اکسیدانی داشته باشد که می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد.

آنتی اکسیدان ها باعث کاهش یا جلوگیری از آسیب سلولی می شوند. آنها این کار را با خنثی سازی مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد و محافظت از آنها در برابر فرایندی به نام استرس اکسیداتیو انجام می دهند که می تواند منجر به کاهش حفاظت آنتی اکسیدانی و افزایش تولید رادیکال های آزاد شود.16)

مطالعات نشان داده است که استرس اکسیداتیو با تعدادی از بیماریهای مزمن مرتبط است ، از جمله برخی از سرطانها ، بیماریهای قلبی و دیابت (17)

اسید رزماری در مطالعات حیوانی و لوله ای دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است. این نشانگرهای استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد در حالی که سطح آنزیم های آنتی اکسیدانی را افزایش می دهد (18، 19، 20، 21، 22، 23، 24، 25)

در مطالعه ای در سال 2015 ، موشهای 30 روزه از رزماری اسید استفاده کردند.

در مقایسه با گروه شاهد ، موشهای تحت درمان دارای سطوح بالاتری از آنزیمهای آنتی اکسیدانی خاص در کبد و کلیه و همچنین سطح قابل توجهی از نشانگر استرس اکسیداتیو مالون دی آلدهید (MDA) بودند (18)

جالب اینجاست که اسید رزماری توسط تولیدکنندگان مواد غذایی استفاده می شود زیرا به کاهش آسیب و افزایش ماندگاری کمک می کند (26)

اگرچه این یافته ها امیدوار کننده هستند ، اما در حال حاضر مطالعات انسانی برای بررسی اثرات آنتی اکسیدانی رزماری اسید وجود ندارد. این بدان معناست که ما آن را به اندازه کافی نمی دانیم تا به طور قطع بگوییم که چگونه بر مردم تأثیر می گذارد.

سایر مزایای بالقوه سلامتی

مطالعات اسید رزماری را با تعدادی دیگر از مزایای بالقوه سلامتی مرتبط کرده اند.

  • می تواند برای سلامت مغز مفید باشد. مطالعات روی جوندگان نشان می دهد که رزماری اسید ممکن است به محافظت در برابر افت شناختی و افسردگی کمک کند و همچنین یادگیری و حافظه را بهبود بخشد. با این حال ، مطالعات انسانی مورد نیاز است (27، 28، 29)
  • می تواند در برابر آلرژی محافظت کند. مطالعه ای در سال 2004 نشان داد افرادی که دارای حساسیت فصلی خفیف بوده و عصاره گیاهی حاوی اسید رزماری را به مدت 21 روز مصرف کرده اند ، علائم آن شامل خارش بینی ، آبریزش چشم و خارش چشم کاهش یافته است.1، 30)
  • ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد. یافته های چندین لوله و مطالعات روی حیوانات نشان می دهد که رزماری اسید دارای اثرات ضد سرطانی است. با این حال ، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه اسید رزماری می تواند با سرطان انسان مبارزه کند (31، 32، 33، 34، 35)

رزماری اسید می تواند مزایای دیگری نیز برای سلامتی داشته باشد. به عنوان مثال ، برخی از شواهد نشان می دهد که ممکن است دارای اثرات ضد ویروسی ، ضد باکتری و ضد دیابت باشد (36، 37، 38، 39، 40)

مطالعات انسانی برای بررسی این و سایر مزایای بالقوه رزماری اسید مورد نیاز است.

خلاصه

مطالعات نشان می دهد که رزماری اسید دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است و برخی معتقدند که ممکن است به درمان برخی بیماری های التهابی ، آلرژی و غیره کمک کند. با این حال ، در حال حاضر تحقیقات در مورد انسان ها کم است.

اطلاعات کمی در مورد عوارض جانبی احتراق اسید رزماری جدا شده وجود دارد.

مطالعاتی که به بررسی اثرات محصولات سرشار از رزماری پرداخته است ، عوارض جانبی خفیفی را گزارش کرده است. این محصولات شامل عصاره رزماری ، چای نعناع و رزماری غنی شده با اسید بود Perilla frutescensبه

به عنوان مثال ، در مطالعه ای در سال 2014 ، برخی از افرادی که چای نعناع حاوی 1 تا 150 میلی گرم اسید رزماری در هر فنجان (237 میلی لیتر) مصرف کردند ، عوارض جانبی مانند سردرد ، یبوست و اسهال را گزارش کردند (13)

در مطالعه دیگری ، برخی از شرکت کنندگان که عصاره رزماری مصرف کردند ، بثورات پوستی و درد شکمی را گزارش کردند (12)

بسیاری از مکمل های غذایی ، از جمله عصاره های گیاهی سرشار از رزماری اسید ، می توانند عوارض جانبی ایجاد کرده و با داروها تداخل داشته باشند.

بنابراین ، مهم است که قبل از شروع مکمل جدید ، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید ، به ویژه اگر از دارو استفاده می کنید یا بیماری دارید.

خلاصه

برخی مکمل های حاوی رزماری اسید می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. قبل از استفاده از مکمل ها ، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که یک انتخاب مطمئن است.

اگرچه رزماری اسید به نام رزماری نامگذاری شده است ، اما می توان آن را در مقادیر غلیظ در چندین گیاه دیگر نیز یافت.

در اینجا غنی ترین منابع اسید رزماری و غلظت تقریبی آنها آمده است (2):

  • خود درمانی (Prunella vulgaris L.): 61000 پی پی ام
  • پونه کوهی: 55000 پی پی ام
  • نعناع: 43000 پی پی ام
  • رزماری: 38،957 پی پی ام

در اینجا برخی دیگر از منابع خوب اسید رزماری (2) آمده است:

  • ریحان شیرین
  • نعناع
  • بادرنجبویه
  • حکیمان
  • حکیم اسپانیایی
  • مرزنجوش
  • آویشن
  • اسطوخودوس
  • پریلا
  • زنبور عسل
  • ترنج وحشی
  • آویشن خزنده
  • آلهوف
  • تابستانی تند

دوز و اشکال

شواهد موجود از مطالعات انسانی نشان می دهد که دوزهای روزانه 200 تا 300 میلی گرم رزماری اسید ممکن است به درمان التهاب ، آلرژی و علائم آسم کمک کند (12، 13، 30)

با این حال ، مطالعات زیادی در مورد دوزهای موثر اسید رزماری وجود ندارد. تحقیقات بیشتری برای درک کامل تأثیر دوز مکمل های رزماری اسید بر سلامت و کدام دوزها در درمان بیماری های خاص مثرتر است.

اگر به دنبال مکمل های رزماری اسید هستید ، ممکن است اسید رزماری جدا شده پیدا نکنید. در عوض ، شما ممکن است آن را به عنوان یک ماده افزودنی که حاوی گیاهان و عصاره آنها است پیدا کنید.

رزماری اسید در انواع مکمل های غذایی زیر وجود دارد:

  • عصاره رزماری
  • خود درمانی (Prunella vulgaris الف) افزودنی ها
  • عصاره بادرنجبویه
  • روغن افزودنی پونه کوهی

به خاطر داشته باشید که اکثر این مکمل ها میزان اسید رزماری را نشان نمی دهند.

اگر می خواهید مکمل حاوی رزماری اسید را امتحان کنید ، ابتدا با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. آنها می توانند تعیین کنند که آیا مکمل ها برای نیازهای خاص شما ضروری و مناسب هستند.

به جای استفاده از مکمل های اسید رزماری ، ممکن است بخواهید گیاهان غنی از رزماری مانند پونه کوهی ، رزماری ، نعناع ، مرزنجوش ، آویشن و بادرنجبویه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

خلاصه

برخی از گیاهان حاوی اسید رزماری هستند ، از جمله نعناع ، پونه کوهی ، رزماری و اسطوخودوس. برخی مکمل ها ، مانند خوددرمانی و عصاره رزماری ، همچنین حاوی رزماری اسید هستند ، اما اکثر آنها مقدار اسید رزماری را که ذکر کرده اند ذکر نکرده اند.

رزماری اسید ترکیبی است که در چندین گیاه آشپزخانه معمولی و گیاهان دیگر از جمله رزماری یافت می شود.

رزماری اسید ممکن است دارای خواص درمانی ، از جمله اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی باشد ، اما مطالعات انجام شده روی انسان در مورد اثرات سلامتی رزماری اسید در حال حاضر محدود است. این بدان معناست که ما نمی توانیم به طور قطعی بگوییم که چگونه بر افراد تأثیر می گذارد.

اگر می خواهید میزان مصرف اسید رزماری را افزایش دهید ، مصرف گیاهان غنی از رزماری مانند رزماری ، پونه کوهی ، نعناع و آویشن را افزایش دهید.

همچنین می توانید مکمل های گیاهی حاوی اسید رزماری را امتحان کنید ، اما ممکن است به شما بگویند که در هر وعده چقدر دریافت می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید