منگنز در مقابل منیزیم: تفاوت چیست؟


بیش از 30 ویتامین و مواد معدنی مواد مغذی ضروری برای مصرف انسان محسوب می شوند.

بدن شما نمی تواند این مواد مغذی را به تنهایی تولید کند ، بنابراین باید مقدار کافی آنها را از طریق غذا دریافت کنید. ویتامین ها و مواد معدنی ضروری اغلب به مقدار زیاد در میوه ها ، سبزیجات و محصولات حیوانی مانند گوشت ، شیر و تخم مرغ یافت می شود.

منگنز و منیزیم دو ماده معدنی ضروری هستند. برای اینکه بدن شما به درستی عمل کند ، باید به طور منظم به اندازه کافی ورزش کنید.

اگرچه نام آنها شبیه به هم است ، منگنز و منیزیم نقشهای متفاوتی در بدن ایفا می کنند.

این مقاله عملکردها ، مزایا و ملاحظات ایمنی هر دو ماده معدنی را مقایسه کرده و با هم مقایسه می کند. همچنین شامل برخی از بهترین منابع غذایی است.

یکی از اصلی ترین تفاوتهای عملی بین منگنز و منیزیم ، میزان مصرف روزانه آنها است.

منگنز به عنوان یک عنصر کمیاب یا ریزمعدنی در نظر گرفته می شود – فقط در مقادیر کم مورد نیاز است (1).

منیزیم یک ماده درشت معدنی است. بدن شما روزانه صدها بار بیشتر از منگنز به منیزیم نیاز دارد (1).

با این حال ، این دو کانی شباهت هایی با هم دارند. به عنوان مثال ، هر دو آنها در آجیل ، حبوبات ، سبزیجات برگ دار و غلات کامل یافت می شوند (2، 3)

علاوه بر این ، منگنز و منیزیم دارای ساختار شیمیایی فلزات هستند.

هر دو نیز می توانند در مقادیر زیاد سمی باشند. بنابراین ، اگر از مکمل های غذایی استفاده می کنید یا مستقیماً در معرض آن قرار دارید ، باید احتیاط کنید.2، 3)

خوشبختانه به دست آوردن مقدار زیادی مواد معدنی تنها از طریق رژیم غذایی دشوار است. اگر مردم مقدار زیادی از آن را مصرف کنند ، معمولاً از مکمل های غذایی یا داروهای بدون نسخه مانند آنتی اسیدها یا ملین های منیزیم استفاده می شود (2، 3)

نمودار زیر برخی دیگر از خواص منگنز و منیزیم را مقایسه می کند (2، 3، 4، 5).

خلاصه

منگنز و منیزیم مواد معدنی ضروری هستند ، به این معنی که آنها باید مصرف شوند. هر دو دارای طیف وسیعی از عملکردها هستند ، اما نقشهای مشابهی مانند حمایت از سلامت استخوان و فعالیت آنزیمی دارند.

اگرچه منگنز یک ماده معدنی است که بدن شما فقط در مقادیر کم به آن نیاز دارد ، اما عملکرد آن گسترده و مهم است.

منگنز برای بسیاری از واکنشهای کوچک که در سلولهای شما اتفاق می افتد ، مانند کمک به آنزیم ها برای انجام عملکردهای بدن ، از جمله هضم ، متابولیسم ، رشد ، تولید مثل و تولید انرژی ضروری است.6، 7، 8، 9)

همچنین در فعالیت آنتی اکسیدانی در سراسر بدن نقش دارد (7، 8، 10)

در حقیقت ، منگنز یک جزء کلیدی از یک ترکیب شیمیایی است که به نام سوپر اکسید دیسموتاز منگنز (MnSOD) شناخته می شود. این آنتی اکسیدان مسئول محافظت از مکانیسم های سلولی شما در برابر فرآیند شیمیایی به نام اکسیداسیون (8، 11، 12، 13)

دانشمندان هنوز در تلاش هستند تا روشهای دقیق این کار را کشف کنند. توانایی MnSOD برای جلوگیری از آسیب سلولی به این معنی است که ممکن است نقش مهمی در پیشگیری از سرطان و سایر بیماریهای مزمن ایفا کند (8، 11، 14، 15)

فواید

منگنز به عنوان یک آنتی اکسیدان ، اکسیداسیون سلولی را مهار می کند و می تواند از بیماری های مزمن جلوگیری کند. مصرف منظم منگنز به اندازه کافی با سایر مزایای سلامتی همراه است ، از جمله:

  • از رشد استخوان حمایت می کند. در دوران کودکی ، منگنز از رشد استخوان حمایت می کند. این می تواند از تحلیل استخوان در افراد مسن جلوگیری کند (16، 17)
  • ممکن است یک عامل درمانی برای دیابت وجود داشته باشد. چندین مطالعه روی انسان ارتباط بین منگنز غذایی بیشتر و خطر کمتر دیابت نوع 2 در بزرگسالان را نشان داده است (18، 19، 20، 21)
  • بر فشار خون تأثیر می گذارد. اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک ارتباط دقیق مورد نیاز است ، برخی از مطالعات اخیر ارتباط بین فشار خون و سطح منگنز در خون و ادرار را نشان داده اند (22، 23)
  • در سلامت مغز نقش دارد. منگنز نه تنها در رشد مغز نقش دارد ، بلکه حفظ سطح طبیعی مواد معدنی خون می تواند از بیماری های عصبی مانند بیماری پارکینسون و صرع جلوگیری کند.24، 25، 26، 27)

نگرانی های امنیتی

منگنز یک ماده مغذی ضروری است که افراد برای زنده ماندن و توسعه به آن نیاز دارند. همچنین واضح است که حفظ سطح طبیعی مواد مغذی در خون مهم است. ممکن است عوارض جانبی بسیار زیاد یا بسیار کم باشد (26، 28، 29)

از آنجا که منگنز می تواند در مقادیر زیاد سمی باشد ، توجه ویژه به مواد افزودنی بسیار مهم است. از مکمل های منگنز فقط زیر نظر متخصص مراقبت های بهداشتی استفاده کنید (29)

بیش از حد برای به دست آوردن

قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی منگنز در محیط ، مانند بخار جوش یا آب آلوده ، می تواند بسیار خطرناک باشد. حتی می تواند بر عملکرد مغز ، مهارت های حرکتی ، حافظه و خلق و خو تأثیر منفی بگذارد (30، 31، 32، 33)

برخی مطالعات حتی قرار گرفتن در معرض منگنز را با افزایش خطر پوکی استخوان در زنان و ناتوانی های ذهنی در کودکان مرتبط کرده اند (33، 34)

خیلی کوچک

از سوی دیگر ، برخی از افراد به دلیل اختلال مادرزادی یا به دلیل عدم مصرف مواد معدنی کافی در رژیم غذایی خود ، منگنز کافی دریافت نمی کنند.

کمبود منگنز می تواند به تشنج ، تغییر شکل استخوان ، تاخیر در رشد و بی نظمی قاعدگی و سایر عوارض جانبی کمک کند (35، 36، 37، 38)

خلاصه

منگنز مقدار کمی از مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن است. مقدار کمی منگنز می تواند خطر تشنج و تاخیر در رشد را افزایش دهد ، اما مقدار زیاد آن می تواند عوارض جانبی در مغز و سیستم عصبی ایجاد کند.

منیزیم یکی از رایج ترین عناصر تشکیل دهنده سیاره زمین است و همچنین در بدن انسان گسترده است (39).

این ماده معدنی جزء مهمی از فعالیت سلولی است که باعث تحریک آنزیم ها ، تولید انرژی و حفظ ماهیچه ها از جمله قلب ، انقباض و آرامش می شود. این شبیه منگنز است زیرا هر دو نقش مهمی در فرآیندهای سلولی دارند (40)

از سوی دیگر ، بدن به مقدار بیشتری به منیزیم احتیاج دارد و برخی از افراد آن را به اندازه کافی دریافت نمی کنند. این ماده معدنی در بسیاری از غذاها یافت می شود و به مقدار کافی از رژیم غذایی سالم غنی از لوبیا ، آجیل و غلات کامل (41، 42، 43)

با این حال ، برخی از افراد به احتمال زیاد دچار کمبود منیزیم هستند. این افراد شامل افراد مسن ، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا بیماری گوارشی و افراد وابسته به الکل (3)

دریافت بیش از حد منیزیم از غذا بسیار دشوار است ، اما علائم مصرف بیش از حد منیزیم از مکمل ها یا داروها شایع تر است.

به عنوان مثال ، منیزیم به عنوان یک عنصر در داروهایی مانند ملین ها و آنتی اسیدها استفاده می شود ، بنابراین اگر این داروها را به مقدار زیاد یا همراه با مکمل های منیزیم مصرف کنید ، ممکن است بیش از حد مصرف کنید (44).

فواید

منیزیم نه تنها در سطح سلولی نقش مهمی دارد ، بلکه اگر دارای مواد معدنی کافی در بدن باشد ، می تواند مزایای زیر را نیز برای سلامتی داشته باشد (42، 45):

  • می تواند به جلوگیری از میگرن کمک کند. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به سردرد شدید معمولاً سطوح منیزیم کمتری دارند. سطح کافی منیزیم می تواند از سردردهای شدید جلوگیری کند و برخی مطالعات نشان می دهند که منیزیم مکمل می تواند شدت میگرن را کاهش دهد (46، 47، 48، چهل و نه)
  • می تواند از افسردگی جلوگیری کند. منیزیم بر بیوشیمی مغز و مسیرهای عصبی تأثیر می گذارد. به دلیل نقش آن در سلامت روان مورد مطالعه قرار گرفته است. چندین مطالعه بین مصرف کم منیزیم و افسردگی ارتباطی نشان داده اند (50، 51، 52، پنجاه و سه)
  • ممکن است خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. منیزیم همچنین در التهاب که بر سیستم قلبی عروقی تأثیر می گذارد ، نقش دارد. کمبود منیزیم می تواند منجر به فشار خون بالا ، مشکلات شریانی و افزایش خطر بیماری های قلبی شود (54، 55، 56، 57)
  • می توان خطر دیابت را کاهش داد. کمبود منیزیم اغلب در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 رخ می دهد. برخی مطالعات همچنین نشان داده اند که افزایش مصرف منیزیم مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد ، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد و ممکن است نشانگرهای التهابی را در افراد مبتلا به پیش دیابت کاهش دهد.58، 59، 60، 61)

نگرانی های امنیتی

مانند منگنز ، اگر منیزیم بیش از حد یا بسیار کم مصرف کنید ، می تواند عوارض جانبی قابل توجهی داشته باشد.

بیش از حد برای به دست آوردن

هایپرماژنیمی زمانی رخ می دهد که منیزیم زیادی در جریان خون وجود داشته باشد. این معمولاً نتیجه سمی منیزیم بیش از حد ناشی از مکمل های غذایی یا داروها برای افرادی است که مشکلات کلیوی دارند (62 ، 63، 64)

اگر هایپرماژمی به سرعت درمان نشود ، می تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی و سیستم عصبی شود و در موارد شدید ، کشنده باشد (65، 66)

خیلی کوچک

هیپومنیزمی – منیزیم بسیار کم در خون – بیشتر در افرادی که دارای بیماری هستند و باعث دفع زیاد منیزیم می شود شایع است.

این ممکن است در مورد افرادی که رژیم غذایی بسیار طولانی مدت بسیار غنی از منیزیم دارند نیز اتفاق بیفتد (3، 42)

عوارض جانبی می تواند خفیف باشد و شامل تهوع ، کاهش اشتها و خستگی باشد. با این حال ، آنها می توانند به اندازه تشنج ، بی حسی اندام ها و ریتم غیرطبیعی قلب شدید باشند (3، 62 ، 67).

خلاصه

بدن شما از منیزیم برای تولید انرژی و اطمینان از عملکرد مناسب قلب استفاده می کند. برای جلوگیری از عوارض جانبی بر سیستم قلبی عروقی ، حفظ سطح منیزیم در محدوده طبیعی مهم است.

منگنز و منیزیم ممکن است شبیه به نظر برسند ، اما متفاوت هستند.

بدن شما به هر دو ماده معدنی ضروری نیاز دارد ، اما عملکردهای متفاوتی دارند. بدن شما به منیزیم بیشتری نسبت به منگنز به طور روزانه نیاز دارد.

یکی از شباهت های این دو این است که هر دو در غذاهای غنی از مواد مغذی مانند آجیل ، حبوبات ، غلات کامل و سبزیجات یافت می شوند.

اگر بدن شما منگنز یا منیزیم بسیار کم یا زیاد دارد ، ممکن است عوارض جانبی از خفیف تا شدید داشته باشد. بنابراین ، داشتن رژیم غذایی مغذی و اجتناب از قرار گرفتن بیش از حد در مکمل ها و داروها بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید