مکمل یا نه؟ مزایا و خطرات را درک کنید


۲۶ ژانویه ۲۰۲۲ – به افزودن مکمل ها به رژیم غذایی خود فکر می کنید؟ یک متخصص تغذیه می‌گوید در حالی که مکمل‌ها در برخی موارد می‌توانند مفید باشند، می‌توانند بسیار لغزنده باشند و مصرف‌کنندگان باید با احتیاط عمل کنند.

جیمی لی مک‌اینتایر، متخصص تغذیه و مشاور تغذیه در JamieLeeRDN.com، می‌گوید که علاقه بیشتری به مصرف مکمل‌ها در ژانویه با تصمیمات مردم در سال نو می‌بیند. اما او می‌گوید که کنجکاوی در طول سال نیز وجود داشته است، به خصوص از زمان شروع همه‌گیری، که درک خطرات و پاداش‌های مرتبط با آن‌ها را بیش از پیش مهم می‌کند.

اول، مهم است که توجه داشته باشید که سازمان غذا و داروی مکمل ها را تنظیم نمی کند.

مک اینتایر می گوید: “اگرچه آنها بدون نسخه فروخته می شوند، اما می توانند به اندازه داروها خطرناک باشند. بدترین سناریو هدر دادن پول است. به عنوان مثال، مگادوز ویتامین های محلول در آب عملاً از طریق ادرار به داخل توالت ریخته می شود. هیچ نیاز پزشکی یا کمبود تغذیه ای واقعی در فرد مصرف کننده وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: «جدی‌ترین سناریوهای ممکن می‌تواند تداخل غذا و دارو باشد، مانند تداخل ویتامین K با داروهای رقیق‌کننده خون، یا مسمومیت، که می‌تواند با ویتامین‌های محلول در چربی و سایر موارد رخ دهد.»

خواندن پوستر برای صدور گواهینامه می تواند کمک کننده باشد، اما این مکان دیگری است که در آن آموزش ضروری است. بسیاری از سازندگان مکمل تصمیم می گیرند که توسط یک اپراتور شخص ثالث آزمایش شوند تا کیفیت بالا را نشان دهند و ثابت کنند آنچه روی برچسب است واقعاً همان چیزی است که در بطری است.

McIntyre توصیه می‌کند در صورت چک کردن، به دنبال گواهینامه Informed Sport، NSF Certified for Sport، یا USP باشید.

به غیر از خواندن برچسب ها، ضروری است که نیازهای واقعی خود را قبل از ریختن قرص ها یا اضافه کردن پودر به نوشیدنی های خود درک کنید. مک اینتایر می گوید: استفاده آزادانه از مکمل ها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

او می‌گوید: «یکی از اولین بیمارانی که به‌عنوان یک متخصص تغذیه جدید ملاقات کردم، فردی در بیمارستان بود که به دلیل استفاده منظم از فهرستی از مکمل‌های ویتامین، دچار خونریزی گوارشی شد. حتی بسیاری از علائم نیز در این مورد هشدار می دهند. در حالی که مسمومیت و تداخلات غذایی و دارویی جدی ترین عوارض هستند، مشکلات کمتر جدی اما ناخواسته می توانند ایجاد شوند، مانند پوشاندن کمبود یا وضعیت سلامتی تشخیص داده نشده، یا ایجاد مشکل یا علائم جدید ناشی از مصرف مکمل های غیر ضروری. “

برای کسانی که به دنبال افزایش تناسب اندام خود با مکمل های هدفمند هستند، شیب می تواند کاملاً لغزنده باشد.

مک اینتایر می گوید: «من اغلب مشتریانی را می بینم که مکمل های قبل از تمرین یا «افزایش انرژی» با مقادیر زیاد کافئین مصرف می کنند. این می تواند منجر به اسهال، ضربان قلب سریع و نامنظم، فشار خون بالا و سرگیجه و موارد دیگر شود. سایر عوارض جانبی رایج عبارتند از ناراحتی گوارشی و ناراحتی معده.

چگونه آن را به درستی دریافت کنیم

اگر از خود می‌پرسید که آیا به هر نوع مکملی نیاز دارید و می‌خواهید آن را به روشی ایمن به رژیم غذایی خود اضافه کنید، اقداماتی برای تحقق آن وجود دارد. اولین و بهترین راه برای دریافت مکمل این است که با پزشک یا متخصص تغذیه خود شروع کنید.

من ابتدا یک ارزیابی کامل تغذیه‌ای انجام می‌دهم، با مروری بر تاریخچه پزشکی گذشته، آلرژی‌ها، مصرف فعلی و گذشته داروها، استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای فعلی، کارهای آزمایشگاهی (اغلب میله‌های شیمیایی، هِم و چربی‌ها) و البته رژیم غذایی. مک اینتایر می‌گوید: با استفاده از سوابق غذا یا پرسشنامه‌های غذا مرور کنید. آزمایشگاه‌هایی که من جدا از میله‌هایی که ذکر کردم سفارش می‌دهم آهن و ظرفیت اتصال کل، فریتین، B12 و اسیدهای فولیک و ویتامین D هستند.

بسته به سبک زندگی شما، این رویکرد ممکن است متفاوت باشد.

برای برخی از جمعیت‌ها، مانند ورزشکارانی که مکمل‌های کم خطر را در نظر می‌گیرند، ممکن است کار آزمایشگاهی برای استفاده از محصولی مانند کراتین مونوهیدرات ضروری نباشد. یا اگر متوجه شدید که مشتری در برآوردن نیازهای پروتئینی یک رژیم غذایی گیاهی مشکل دارد، یک رژیم غذایی کم‌خطر در آزمایشگاه وجود دارد. مک اینتایر می گوید: پودر پروتئین گیاهی پروتئین ممکن است مواد کم خطری باشد. مانند همه چیزهای تغذیه، این به خود فرد بستگی دارد و اینکه چه چیزی برای تعیین بهترین رویکرد خود واقعاً لازم است.

مصرف یک مولتی ویتامین ساده چطور؟ آیا باید برای این کار با یک پزشک یا متخصص تغذیه ثبت نام کنید؟

مک اینتایر می گوید: «یک مولتی ویتامین، در غیاب سایر مواد مغذی و شرایط جدی سلامتی، می تواند یک برنامه بیمه خوب باشد. اگر فردی تصمیم به مصرف مولتی ویتامین دارد، توصیه می‌کنم به دنبال مولتی ویتامینی بگردید که توسط شخص ثالث آزمایش شده باشد، دارای دوزهای مغذی خاص برای نیازهای فرد بر اساس جنسیت و سن باشد، به خوبی برای مواد مغذی کلیدی در دسترس باشد، راحت باشد و مناسب باشد. با قیمت مقرون به صرفه فروخته می شود.»

برخی از مولتی ویتامین ها جمعیت شناسی خاصی مانند زنان یائسه را هدف قرار می دهند. اگرچه ممکن است این یک ایده معتبر به نظر برسد، باید قبل از استفاده مجدد با دقت قدم بردارید. برای مثال، مراقب مکمل‌های غذایی باشید که نوید تعادل هورمونی را می‌دهند یا روش استاندارد نیستند، بدون اینکه ابتدا یک ارزیابی تغذیه‌ای کامل و نیاز پزشکی اثبات شده به چنین مکملی انجام دهید.

این در لحظه کنونی همه گیری نیز صادق است. اطلاعات نادرستی در مورد مکمل‌های غذایی که می‌توانند و نمی‌توانند از COVID-19 پیشگیری یا درمان کنند، در حال پخش است.

مک اینتایر هشدار می دهد: “شما نمی توانید، و نمی خواهید، سیستم ایمنی خود را با مکمل ها تقویت کنید.” “بله، درست است که برخی از مواد مغذی از سلامت ایمنی حمایت می کنند. ویتامین های A، C و E و مواد معدنی مانند روی در عملکرد سیستم ایمنی نقش دارند.”

با این حال، «اگر رژیم غذایی متعادلی دارید، نیازی به مصرف مکمل‌ها نیست، بنابراین توصیه باید این باشد که این غذاها را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید تا مواد مغذی ضروری را دریافت کنید که از سیستم ایمنی بدن شما حمایت می‌کند».

و در یک دنیای عالی، شما دقیقاً همین کار را انجام می دهید – مواد مغذی مورد نیاز خود را بدون مکمل دریافت کنید.

مک اینتایر می گوید: «اگر نیاز درک شده و شناسایی شده ای برای مکمل وجود دارد، همیشه ایده خوبی است که نگرانی خود را با پزشک، متخصص تغذیه و داروساز خود مرور کنید تا بتوانند به بهترین شکل به شما در مسیریابی و انتخاب آنچه برای شما مناسب است کمک کنند.