کاهش فشار خون با آرامش عمیق

شناخته شده است که فشار خون بالا می تواند ناشی از استرس باشد. به همین دلیل است که به ما توصیه می شود زمان استراحت را در برنامه روزانه خود قرار دهیم. آرامش در کاهش فشار خون چقدر موثر است؟

من این را با انجام یک آزمایش (غیر علمی) از خودم در زمینه آرامش عمیق بررسی کرده ام. نتایج شگفت انگیز بود.

انواع مختلف آرامش

دو نوع آرامش وجود دارد:

  1. آرامش فعال؛ و
  2. آرامش غیر فعال

وقتی در مورد آرامش صحبت می کنیم، معمولاً به آرامش غیرفعال مانند گوش دادن به موسیقی آرام، لذت بردن از مناظر زیبای اطرافمان یا صرفاً آرام کردن ذهن خود برای مدتی فکر می کنیم. افراد دارای نظم ذهنی بیشتر در میان ما ممکن است مراقبه کنند. این روش ها می توانند فشار خون بالا را کاهش دهند.

یک دور گلف یا یک بازی تنیس ممکن است به عنوان تمدد اعصاب فعال در نظر گرفته شود، اما اینها لزوماً همان تأثیر آرامش غیرفعال را ندارند.

آزمایش من

چند هفته پیش، تصمیم گرفتم به “مراقبه هدایت شده” اثر گلن هارولد گوش کنم که از سال ۲۰۰۳ در قفسه گرد و غبار جمع شده بود. سطح بسیار عمیقی از آرامش ذهنی و جسمی را در من ایجاد کرد. همانطور که اتفاق افتاد، من مانیتور دیجیتال BP خانه خود را نزدیک خودم داشتم. مدیتیشن هدایت شده حدود نیم ساعت به طول انجامید که در پایان آن، بنا به هوس، تصمیم گرفتم فشار سیستولیک و دیاستولیک خود را اندازه گیری کنم.

چهار ساعت بعد دوباره این فشارها را اندازه گرفتم.

نتایج من را شگفت زده کرد. قرائت های صبحگاهی من ۱۴۰/۹۳ با ضربان نبض ۷۰ بود. این قرائت ها کمی بیشتر از حد معمول بود، اما با این وجود برای یک فرد هم سن و سال من طبیعی در نظر گرفته می شود.

پس از گوش دادن به “مراقبه هدایت شده”، خوانش من ۱۲۷/۸۰ با ضربان نبض ۶۳ بود. با تشویق از این موضوع، آزمایش را برای شش روز آینده تکرار کردم. سپس به سی دی “آرامش عمیق پل مک کنا” گوش دادم که به مدت یک هفته هر روز به آن گوش می دادم. اتفاقاً این سی دی هم از سال ۲۰۰۳ روی قفسه گرد و غبار جمع می کرد.

نتایج

لازم به ذکر است که:

  1. نه “مدیتیشن هدایت شده” و نه “آرامش عمیق پل مک کنا” ادعای کاهش فشار خون ندارند. و
  2. این برنامه ها محصولات قابل مقایسه نیستند.

با این حال، هر دو فشار سیستولیک و دیاستولیک من را به میزان قابل توجهی کاهش دادند، اما به مقدار متفاوت:

  • “مدیتیشن هدایت شده” به طور مداوم منجر به خوانش فشار خون در محدوده ۱۱ تا ۱۳ امتیاز کمتر از اندازه گیری هایی شد که در ابتدای روز انجام دادم. این اثر پس از چهار ساعت همچنان قابل توجه بود، البته کاهش یافت.
  • در حالی که، “آرامش عمیق پل مک کنا” به طور مداوم منجر به خوانش فشار خون در محدوده ۵ تا ۷ امتیاز کمتر از اندازه گیری هایی می شود که در ابتدای روز انجام می دادم. اثر پس از چهار ساعت قابل اندازه گیری نبود.

من ادعا نمی کنم که از روش شناسی علمی استفاده کرده ام. علاوه بر این، نتایج مختص من بود، بنابراین نتایج من باید به عنوان شواهد حکایتی در نظر گرفته شود. با این وجود، هر دو مجموعه نتایج بسیار خوب هستند. اثرات مفید آرامش عمیق حدود چهار ساعت ادامه داشت.

نتیجه

این بخش از علم خشن تأیید می کند که آرامش عمیق راهی موثر برای از بین بردن استرس جسمی و روحی است و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد. هم «مدیتیشن هدایت شده» و هم «آرامش عمیق پل مک کنا» نتایج خوبی برای من به همراه داشت. اگرچه این فواید فقط چند ساعت طول می کشد، اما همچنان ارزشمند است زیرا مکمل روش های دیگری است که برای کاهش فشار خون بالا استفاده می شود.