گزارشی از برنامه صعود به دماوند از جهت شمال شرق

گزارش کردن گلو روح الله احمدی گزارشی از صعود به قله دماوند از جهت شمال شرقی در سمت همکلا به اشتراک گذاشت و نوشت:

قبل از ظهر پنجشنبه (۲۳ مرداد) به ناندل رسیدیم تا چند ساعت قبل از صعود در منطقه باشیم.

طبق پیش بینی هواشناسی عصر پنجشنبه باید دوره کوتاهی از ناپایداری داشته باشیم. بعد از گذر از این جبهه هوای بارانی منتظر حرکت بودیم.

باران از غروب شروع شد، اما تا شب ادامه داشت. آسمان در طول شب صاف شد، اما چون فرصت را از دست دادیم، تصمیم گرفتیم بخوابیم تا صبح جمعه سفر خود را آغاز کنیم.

اکثر کوهنوردان و گروه هایی که در روزهای قبل اقدام به صعود کردند به دلیل وزش باد شدید، طوفان، باران و رعد و برق موفق به صعود نشدند.

البته روزهای قبل چنین هوای نامساعدی پیش بینی شده بود، اما با این وجود گروه ها سعی در صعود داشتند!

بعد از بررسی موقعیت های هواشناسی و مشورت با آقای هاشم نژاد متوجه شدیم که صبح جمعه و شنبه در هوای خوبی هستیم.

البته چشم به آسمان دوخته بودیم تا در صورت بدتر شدن اوضاع سریعا اقدام کنیم. می خواستیم جمعه در کمپ باشیم و شنبه صعود کنیم.

صبح جمعه با کوله پشتی های سنگین از گرنسار (گوسفندسر) سفر آغاز شد. از قبل تصمیم گرفته بودیم که از قاطر برای حمل کیف هایمان به سبزالش (اردوگاه) استفاده نکنیم و همه وسایلمان را روی دوش ببریم.

در هوای عالی به سبزه رفتیم و چادرهایمان را برپا کردیم و بعد از ناهار برای همخوانی بهتر کمی بیشتر کوهنوردی کردیم و برگشتیم.

نیمه های شب باد کمی شدت گرفت اما مشکلی نبود و کم کم آرام شد. صبح شنبه (۱۵ مرداد) با هوای خوب به قله رفتیم.

با طلوع آفتاب از پناهگاه تخت فریدون گذشتیم. با هوای مساعدی همراه شدیم و قبل از ظهر به قله دماوند رسیدیم.

کاسه قله خوب بود، اما طبق معمول در جبهه جنوبی، نقاشی با علامت قله یک مبارزه بود. مبارزه به معنای واقعی! وضعیت در عین حال غم انگیز و خنده دار بود.

در هوای به همان اندازه زیبا به کمپ برگشتیم. برای شنبه شب رعد و برق و باران پیش بینی می شود. این پیش بینی به موقع محقق شد! به چادرهایمان که رسیدیم اولین قطرات باران به صورتمان اصابت کرد و به دنبال آن رعد و برق های کوتاهی رخ داد.

به خاطر بارندگی یکی دو ساعت عقب بودیم. تا روشن شدن هوا در چادرها ماندیم. بعد از آن به سرعت کمپ را تمیز کردیم و چمدان هایمان را پایین آوردیم و به سمت غروب به سمت گردنه حرکت کردیم. آخر شب به نیسان رسیدیم.

قرار بود در چند روز آینده هوا بدتر شود اما شد! و گزارش طوفان در روزهای یکشنبه و دوشنبه به ویژه در مسیرهای شمالی و شمال شرقی صادر شد.

برنامه گلونی را دنبال کنید

ویدیوی بالا تصویری از سفر ماست، اما می‌خواستم عکس زیر را بگذارم. این تصویر وضعیت آب و هوای قله دماوند را در روزهای بررسی ما و روزهای قبل و بعد از آن نشان می دهد.

گزارشی از برنامه صعود به دماوند از جهت شمال شرق

در این تصویر چند نکته وجود دارد:

همانطور که می بینید سعی کردیم با توجه به پیش بینی های موجود بهترین زمان را برای صعود انتخاب کنیم اما گروه های زیادی از روزهای قبل برنامه داشتند و به دلیل بدی هوا موفق به صعود نشدند. وقتی در ناندل بودیم این افراد را از نزدیک دیدیم و با آنها صحبت کردیم.

به پایان نرسیدن صعود و نرسیدن به قله بخشی از صعود است و جای نگرانی و نگرانی نیست، بلکه این نگرانی است که گروه در هوای بد گیر کند و برای افراد گروه خطر ایجاد کند.

بنابراین کارشناسان و اساتید می گویند در روزهایی که هوا به نفع ما نیست بهتر است برنامه را لغو کنیم.

تصویری که مشاهده می کنید پیش بینی آب و هوای قله است و شامل مسیرهای مختلف صعود نمی شود. خیلی وقت ها هوا در جبهه های مختلف با قله فرق می کند و گاهی اوقات هوا در یال های قله بدتر است!

پیش بینی ها در سایت های مختلف دقیق نیست و بهتر است با کارشناسان داخلی مشورت کنید و به هشدارهای هواشناسی توجه کنید.

چهارشنبه و پنجشنبه در ارتفاعات طوفانی بود که در پیش بینی سایت نبود!

اگر همه پیش بینی ها را بررسی کردید و به نظر کارشناسان گوش دادید، منتظر بدتر شدن شرایط کوهستان باشید و همیشه برای بدتر از پیش بینی هوا آماده باشید.