10 فایده و استفاده امیدوارکننده از پکتین سیب


پکتین ، نوعی فیبر در دیواره سلولهای گیاهی ، به ساختار گیاهان کمک می کند (1)

پکتین سیب از سیب بدست می آید که یکی از غنی ترین منابع فیبر است. حدود 15-20 درصد مغز میوه از پکتین ساخته می شود.

پکتین همچنین در پوست مرکبات ، کپسول گیلاس ، آلو و سایر میوه ها و سبزیجات یافت می شود (1، 2)

پکتین سیب با تعدادی از مزایای سلامتی جدید از جمله کاهش کلسترول و بهبود قند خون همراه است (3، 4)

در اینجا 10 فایده و استفاده امیدوارکننده از پکتین سیب آورده شده است.

میکروبیوم روده شما برای سالم ماندن به پری بیوتیک و پروبیوتیک نیاز دارد (5)

پروبیوتیک ها باکتری های سالم در روده شما هستند که غذاهای خاصی را تجزیه می کنند ، موجودات خطرناک را از بین می برند و ویتامین تولید می کنند. پری بیوتیک ها می توانند به تغذیه این باکتری های خوب کمک کنند (5، 6، 7)

از آنجایی که رشد و فعالیت باکتری های مفید را تحریک می کند ، پکتین سیب یک پری بیوتیک محسوب می شود. علاوه بر این ، می تواند به جلوگیری از رشد باکتری های مضر مانند کلستریدیوم و باکتروئیدز، دستگاه گوارش (6، 7)

خلاصه

پکتین سیب یک پری بیوتیک است که با تغذیه باکتری های مفید در دستگاه گوارش ، سلامت روده را افزایش می دهد.

پکتین سیب با جلوگیری از تخلیه معده می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

هضم کندتر می تواند به شما کمک کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید. این به نوبه خود می تواند مصرف غذا را کاهش داده و منجر به کاهش وزن شود (8)

در یک مطالعه 2 روزه ، 74 فرد بزرگسال 5 تا 20 گرم پکتین با آب پرتقال را بعد از یک روزه داری شبانه مصرف کردند. حتی کسانی که کمترین دوز را مصرف می کردند ، کاملتر و کاهش مصرف غذا را داشتند (9)

با این حال ، در یک مطالعه 3 هفته ای روی 11 بزرگسال ، مشخص شد که مکمل 27 گرم پکتین پوست مرکبات در روز بر کمال یا کاهش وزن تأثیر نمی گذارد (10)

بنابراین ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

پکتین می تواند به شما کمک کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید ، که می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. با این حال ، نتایج متفاوت است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

تصور می شود که فیبر محلول ، مانند پکتین ، قند خون را کاهش می دهد ، که می تواند به بیماریهایی مانند دیابت نوع 2 کمک کند.11)

در یک مطالعه کوچک 4 هفته ای ، 12 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 روزانه 20 گرم پکتین سیب مصرف کردند و پاسخ خود را به قند خون بهبود بخشیدند (14)

با این حال ، این بررسی نشان داد که هر دوز استاندارد پکتین باعث کاهش قند خون نمی شود (12، 13)

بنابراین ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

پکتین سیب می تواند به کنترل قند خون کمک کند ، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

پکتین سیب با کاهش کلسترول و فشار خون می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد.

این ماده به اسیدهای صفراوی روده کوچک متصل می شود که ممکن است به بهبود سطح کلسترول کمک کند (15)

تجزیه و تحلیل 67 مطالعه بر روی 2900 بزرگسال نشان داد که پکتین کلسترول LDL (بد) را بدون تأثیر بر کلسترول HDL (خوب) کاهش می دهد. به طور کلی ، پکتین کلسترول تام را بین 5 تا 16 درصد کاهش می دهد (15)

این مهم است زیرا کلسترول کل بالا و LDL (بد) یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی هستند (16)

سایر مطالعات انسانی و حیوانی نتایج مشابهی را نشان داده اند (17، 18، 19، 20)

علاوه بر این ، پکتین سیب می تواند بر فشار خون تأثیر بگذارد ، که یکی دیگر از عوامل خطر بیماری قلبی است (21)

مروری بر 43 مطالعه نشان داد که 9 گرم پکتین در روز به مدت 7 هفته فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را ، هم در بالا و هم پایین ، کاهش می دهد. این تأثیر به ویژه در افراد مبتلا به فشار خون بالا (22)

با این حال ، تحقیقات بیشتری در مورد پکتین سیب و فشار خون مورد نیاز است.

خلاصه

پکتین سیب می تواند عوامل خطر بیماری های قلبی از جمله فشار خون و کلسترول تام و LDL (بد) را کاهش دهد.

یبوست و اسهال شکایات شایع هستند. در واقع ، حدود 14 درصد از مردم جهان دچار یبوست مزمن هستند (23)

پکتین سیب می تواند اسهال و یبوست را کاهش دهد (24)

پکتین ، به عنوان یک فیبر ژل ساز ، به راحتی آب را جذب می کند و ثابت شده است که مدفوع را عادی می کند (24، 25)

در دو مطالعه ، افرادی که 24 گرم پکتین در روز مصرف می کردند ، علائم اسهال و یبوست کمتری داشتند (26، 27)

خلاصه

پکتین سیب یک فیبر ژل ساز است که به راحتی آب را جذب می کند و به کاهش یبوست و اسهال کمک می کند.

برخی مطالعات وجود دارد که نشان می دهد پکتین سیب می تواند مصرف آهن را بهبود بخشد.

آهن یک ماده معدنی ضروری است که اکسیژن را به سراسر بدن منتقل می کند و گلبول های قرمز خون را تشکیل می دهد (28، 29)

این می تواند به ویژه برای افراد مبتلا به کم خونی مهم باشد ، وضعیتی که با ضعف و خستگی همراه است ، که اغلب ناشی از کمبود آهن است. به طور خاص ، سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می زند که بیش از 30 درصد از زنان در سن باروری در جهان مبتلا به کم خونی هستند (30)

افرادی که در دوران قاعدگی هستند و افرادی که از رژیم گیاهخواری یا گیاهخواری استفاده می کنند در معرض خطر کمبود آهن هستند. قاعدگی می تواند باعث از دست دادن آهن شود ، اما آهن موجود در رژیم غذایی با منشا گیاهی جذب نمی شود و همچنین آهن موجود در غذاهای با منشاء حیوانی (31، 32)

با این حال ، مطالعات روی پکتین سیب نتایج متفاوتی را ارائه می دهد.

اگرچه یک مطالعه روی موش ها نشان داد که پکتین جذب آهن را بهبود می بخشد ، مطالعه دیگری این کار را نکرد (33 ، 34)

به همین دلیل تحقیقات مورد نیاز است که افراد را درگیر کند.

خلاصه

پکتین سیب می تواند جذب آهن را بهبود بخشد ، اما نتایج آن مخلوط است. بنابراین ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

پکتین می تواند علائم رفلاکس اسید را بهبود بخشد.

حدود 20 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده ریفلاکس اسید دارند ، وضعیتی که در آن اسید معده وارد مری می شود. اگر بیش از حد اتفاق بیفتد می تواند باعث سوزش سر دل یا بیماری رفلاکس معده (GERD) شود (35، 36)

در مطالعه ای روی 18 کودک مبتلا به فلج مغزی که از لوله تغذیه می کردند ، کسانی که پکتین را به صورت مخلوط دریافت می کردند ، قسمتهای شدیدتر و کمتری از رفلاکس اسید داشتند (37)

با این حال ، به دلیل ماهیت محدود این مطالعه ، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

پکتین سیب می تواند رفلاکس اسید را بهبود بخشد ، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

ریزش مو میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار می دهد و درمان آن مشکل تلقی می شود (38)

شواهد حدی پکتین سیب را با مو و پوست قوی تر مرتبط می کند. حتی به لوازم آرایشی مانند شامپوها اضافه شده و موهای پرپشت تر را نوید می دهد (39)

با این حال ، هیچ شواهد علمی وجود ندارد که پکتین را با سلامت مو یا پوست مرتبط کند.

بهتر است سیب کامل بخورید زیرا محتوای ویتامین C آنها سلامت پوست را تضمین می کند (40)

خلاصه

بسیاری از مردم معتقدند که پکتین سیب سلامت مو و پوست را بهبود می بخشد ، اما تحقیقات در حال حاضر این ادعا را تایید نمی کند.

رژیم غذایی در ایجاد و پیشرفت سرطان نقش دارد و افزایش مصرف میوه و سبزیجات به طور بالقوه خطر را کاهش می دهد (41)

مطالعات روی لوله ها نشان داده است که پکتین می تواند با سلول های سرطانی پروستات و روده مبارزه کند (42 ، 43، 44)

یک مطالعه روی موش ها نشان داد که پکتین مرکبات میزان ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد اما بر تومورهای اولیه تأثیر نمی گذارد (45)

اگرچه این مطالعات امیدوار کننده هستند ، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

برخی از مطالعات روی حیوانات یا لوله ها نشان می دهد که پکتین ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد ، اما تحقیقات بیشتری از جمله در انسان مورد نیاز است.

پکتین یک ماده رایج در مربا و پرکننده پای است زیرا به غلیظ شدن و تثبیت غذا کمک می کند (1، 25)

پکتین سیب نیز به عنوان مکمل در دسترس است.

علاوه بر این ، سیب کامل پکتین ارائه می دهد و گونه گراندی اسمیت بیشترین مقدار را ارائه می دهد (2، 46)

خوردن برش های سیب به صورت خام ، سرخ کردن آنها با دارچین یا افزودن به اسموتی آسان است. همچنین می توانید آنها را در بلغور جو دوسر مخلوط کنید.

خلاصه

پکتین سیب را می توانید به راحتی به عنوان مکمل به رژیم غذایی خود اضافه کنید ، اگرچه سیب های کامل – به ویژه انواع گرانیت اسمیت – نیز مقدار زیادی از آن را ارائه می دهند.

پکتین سیب نوعی فیبر محلول است که دارای چندین مزیت برای سلامتی است.

این می تواند کلسترول ، فشار خون ، سلامت روده و ثبات روده را بهبود بخشد ، اگرچه نتایج آن مخلوط است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

می توانید از آن به عنوان یک افزودنی ، به شکل مربا و ژله استفاده کنید ، یا با خوردن سیب کامل با پوست ، حداکثر مقدار پکتین را بدست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید