6 مزایای سلامتی خوردن گیاهخواری


مشخص است که رژیم های گیاهی به افراد در کاهش وزن کمک می کند.

با این حال ، آنها تعدادی از مزایای سلامتی اضافی را ارائه می دهند.

برای مبتدیان ، رژیم گیاهی می تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند.

علاوه بر این ، این رژیم غذایی ممکن است در برابر دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطان محافظت کند.

در اینجا 6 فایده رژیم گیاهخواری مبتنی بر علم وجود دارد.

1. رژیم گیاهخواری غنی از برخی مواد مغذی است

اگر از رژیم غذایی معمولی غربی به رژیم گیاهخواری روی آورید ، گوشت و محصولات حیوانی را حذف خواهید کرد.

این امر به ناچار باعث می شود بیشتر به غذاهای دیگر اعتماد کنید. در مورد رژیم غذایی گیاهی مفید ، غلات کامل ، میوه ها ، سبزیجات ، لوبیا ، نخود ، آجیل و دانه ها جایگزین می شوند.

از آنجا که این غذاها بخش بزرگی از رژیم گیاهخواری را نسبت به رژیم معمولی غربی تشکیل می دهند ، می توانند در دریافت روزانه برخی از مواد مغذی مفید کمک کنند.

چندین مطالعه گزارش داده اند که رژیم گیاهخواری تمایل به تأمین فیبر بیشتر ، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات مفید گیاهی دارد. همچنین به نظر می رسد که آنها غنی از پتاسیم ، منیزیم ، فولات و ویتامین های A ، C و E هستند (1، 2، 3)

به نظر می رسد رژیم گیاهخواری حاوی آهن بیشتری باشد ، اگرچه شکل آهن موجود در گیاهان به اندازه غذای حیوانات زیستی در دسترس نیست (1، 3)

با این حال ، همه رژیم های گیاهخواری یکسان نیستند.

به عنوان مثال ، یک رژیم غذایی گیاهی وگان ممکن است به اندازه کافی اسیدهای چرب ضروری ، ویتامین B12 ، نیاسین ، ریبوفلاوین (ویتامین B2) ، ویتامین D ، کلسیم ، ید ، سلنیوم یا روی (1، 2، 3، 4، 5)

بنابراین ، مهم است که غذاهای گیاهی مناسب و غذاهای غنی شده را انتخاب کنید. ممکن است لازم باشد مکمل های مغذی مانند ویتامین B12 و D ، روی و کلسیم را در نظر بگیرید ، زیرا ممکن است در رژیم گیاهخواری وجود نداشته باشد.

خلاصه

اگرچه رژیم های گیاهخواری با رژیم غذایی کامل معمولاً حاوی مواد مغذی بیشتری هستند ، اما رژیم غذایی گیاهی نادرست می تواند منجر به کمبود چندین ماده مغذی کلیدی شود.

2. می تواند به شما در کاهش وزن اضافی کمک کند

بیشتر مردم به امید رهایی از اضافه وزن به رژیم گیاهی روی می آورند. این ممکن است به دلیل موجهی باشد.

بسیاری از مطالعات مشاهده ای نشان می دهد که گیاهخواران نازک تر هستند و شاخص توده بدنی (BMI) پایین تری نسبت به گیاهخواران دارند (6)

علاوه بر این ، چندین آزمایش تصادفی کنترل شده – استاندارد طلایی در مطالعات علمی – گزارش می دهند که رژیم های وگان برای کاهش وزن م thanثرتر از رژیم هایی است که با آنها مقایسه می شود (7 ، 8 ، 9، 10)

علاوه بر این ، یک مطالعه کوچک با مقایسه اثرات کاهش وزن پنج رژیم غذایی مختلف به این نتیجه رسید که رژیم های گیاهخواری و گیاهخواری به اندازه رژیم های نیمه گیاهی و استاندارد غربی پذیرفته شده اند (11)

حتی وقتی رژیم غذایی خود را به طور کامل رعایت نکرده اند ، اعضای گروه های گیاهخوار و گیاهخوار همچنان کمی بیشتر از کسانی که رژیم استاندارد غربی را رعایت کرده اند وزن کم کرده اند (11)

خلاصه

البته ، رژیم گیاهی باعث کاهش کالری دریافتی شما می شود. این امر آنها را در ترویج کاهش وزن بدون نیاز به تمرکز فعال بر کاهش کالری م effectiveثر می کند.

3. به نظر می رسد قند خون را کاهش داده و عملکرد کلیه را بهبود می بخشد

روی آوردن به گیاهخواری همچنین می تواند برای دیابت نوع 2 و بدتر شدن عملکرد کلیه مفید باشد.

در واقع ، گیاهخواران دارای قند خون پایین و حساسیت به انسولین بالاتر هستند و ممکن است در معرض خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار بگیرند (12، 13 ، 14، 15، 16)

مطالعات حتی گزارش می دهند که رژیم گیاهی میزان قند خون را در افراد مبتلا به دیابت بیشتر از انجمن دیابت آمریکا (ADA) و برنامه ملی آموزش کلسترول کاهش می دهد (17، 18)

در مطالعه ای در سال 2009 ، 43 participants از شرکت کنندگان در رژیم غذایی گیاهی توانستند دوز کاهش قند خون خود را کاهش دهند ، در حالی که تنها 26 participants از شرکت کنندگان در رژیم غذایی توصیه شده توسط ADA بودند (17)

مطالعات همچنین نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت که گوشت را با پروتئین های گیاهی جایگزین می کنند ، ممکن است خطر ابتلا به مشکلات کلیوی را کاهش دهند ، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است (19، 20)

علاوه بر این ، مطالعات متعددی نشان می دهد که رژیم غذایی گیاهی ممکن است علائم پلی نوروپاتی سیستمیک دیستال را کاهش دهد ، وضعیتی در افراد مبتلا به دیابت که باعث درد شدید و سوزش می شود (21، 22).

خلاصه

رژیم گیاهخواری می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. آنها همچنین به طور خاص در کاهش قند خون م andثر هستند و می توانند از مشکلات بیشتر پزشکی جلوگیری کنند.

4- رژیم گیاهخواری می تواند در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت کند

به گفته سازمان بهداشت جهانی ، حدود یک سوم همه سرطانها را می توان با عوامل تحت کنترل خود ، از جمله رژیم غذایی (23)

به عنوان مثال ، خوردن منظم حبوبات می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را 9 تا 18 درصد کاهش دهد (24)

مطالعات همچنین نشان می دهد که خوردن حداقل 7 وعده میوه و سبزیجات تازه در روز می تواند خطر ابتلا به سرطان را تا 15 درصد کاهش دهد (25، 26)

گیاهخواران به طور معمول بیشتر از گیاهخواران حبوبات ، میوه و سبزیجات می خورند. این ممکن است توضیح دهد که چرا در بررسی 96 مطالعه مشخص شد که گیاهخواران 15 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند یا می میرند (10)

علاوه بر این ، رژیم گیاهخواری معمولاً حاوی محصولات سویای بیشتری است که می تواند در برابر سرطان سینه محافظت کند (27، 28)

اجتناب از برخی محصولات با منشاء حیوانی نیز می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات ، سینه و روده کمک کند.

این ممکن است به این دلیل باشد که رژیم گیاهخواری حاوی گوشت دودی یا فرآوری شده و گوشت پخته شده در دمای بالا نیست ، که تصور می شود در برخی از انواع سرطان نقش دارد (29، 30، 31، 32)

گیاهخواران همچنین از محصولات لبنی اجتناب می کنند ، که طبق برخی مطالعات ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کمی افزایش دهد (33)

از سوی دیگر ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد محصولات لبنی می توانند به کاهش خطر ابتلا به سایر سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ کمک کنند. بنابراین ممکن است اجتناب از محصولات لبنی عاملی برای کاهش خطر کلی سرطان وگان نباشد (34، 35)

لازم به ذکر است که این مطالعات مشاهده ای هستند. آنها نمی توانند دلیل دقیق اینکه چرا گیاهخواران کمتر در معرض سرطان هستند را مشخص کنند.

با این حال ، تا زمانی که محققان بیشتر بدانند ، منطقی به نظر می رسد که بر افزایش مقدار میوه ، سبزیجات و حبوبات تازه ای که هر روز می خورید تمرکز کنید ، در حالی که مصرف گوشت فرآوری شده ، دودی و پخته را محدود کنید.

خلاصه

برخی از جنبه های رژیم گیاهخواری ممکن است در برابر سرطان پروستات ، سینه و روده بزرگ محافظت کند.

5- با خطر کمتر بیماری قلبی همراه است

خوردن میوه و سبزیجات تازه ، حبوبات و فیبر با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است (36، 37، 38)

یک رژیم غذایی گیاهی برنامه ریزی شده معمولاً شامل همه این غذاها به مقدار زیاد است.

مطالعات مشاهده ای در مقایسه گیاهخواران با گیاهخواران و عموم مردم گزارش می دهد که گیاهخواران ممکن است تا 75 less کمتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا باشند (39)

مرگ گیاهخواران تا 42 درصد کمتر در اثر بیماری قلبی است (39، 40).

علاوه بر این ، چندین کارآزمایی تصادفی کنترل شده گزارش می دهند که رژیم گیاهی در کاهش قند خون ، کلسترول بد (LDL) و کلسترول تام م thanثرتر از رژیم های مورد مقایسه است.12، 13 ، 41)

این می تواند به ویژه برای سلامت قلب مفید باشد ، زیرا کاهش فشار خون بالا ، کلسترول و قند می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 46 درصد کاهش دهد (42)

در مقایسه با مردم عادی ، گیاهخواران بیشتر از غلات کامل و آجیل استفاده می کنند که هر دو برای قلب مفید هستند (43، 44)

خلاصه

رژیم وگان می تواند با کاهش چشمگیر عوامل خطرساز بیماری های قلبی ، برای سلامت قلب مفید باشد.

6. رژیم گیاهخواری می تواند درد ناشی از آرتریت را کاهش دهد

برخی مطالعات گزارش داده اند که رژیم گیاهخواری بر افراد مبتلا به انواع مختلف آرتروز تأثیر مثبت دارد.

یک مطالعه 40 بیمار مبتلا به آرتریت را تصادفی کرد یا رژیم غذایی همه چیز خوار را ادامه دادند یا به مدت 6 هفته به رژیم گیاهی کامل و گیاهی روی آوردند (45)

کسانی که رژیم غذایی گیاهی داشتند ، سطح انرژی بالاتر و عملکرد کلی بهتری نسبت به افرادی که رژیم غذایی خود را تغییر ندادند ، گزارش کردند (45)

چندین مطالعه دیگر نشان می دهد که رژیم گیاهخواری ممکن است به بهبود علائم روماتیسم مفصلی از جمله درد ، تورم مفاصل و سفتی صبح کمک کند (46، 47)

این مزایا ممکن است به دلیل محتوای بیشتر آنتی اکسیدان ها ، پروبیوتیک ها و فیبر در رژیم گیاهخواری و همچنین کمبود برخی غذاهای محرک باشد (46، 47)

خلاصه

رژیم غذایی گیاهی مبتنی بر غذاهای سالم غنی از پروبیوتیک می تواند علائم آرتروز و آرتریت روماتوئید را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

رژیم گیاهخواری می تواند تعدادی از مزایای سلامتی را به همراه داشته باشد.

در بیشتر موارد ، محققان هنوز به درستی نمی دانند که چه چیزی باعث این مزایا می شود.

این بدان معناست که تا تحقیقات بیشتری انجام نشود ، تنها می توانید از افزایش میزان غذاهای گیاهی سالم و غنی از مواد مغذی در رژیم غذایی خود بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید