8 مزیت شگفت انگیز Cherimoya (سیب کاستارد)


چریمویا (آنونا چریمولا) یک میوه سبز رنگ مخروطی شکل با پوستی چرمی و گوشتی خامه ای و شیرین است.

تصور می شود که از کوههای آند در آمریکای جنوبی سرچشمه گرفته است و در مناطق گرمسیری با ارتفاع زیاد رشد می کند (1، 2)

به دلیل بافت خامه ای ، چیرمویا به سیب کاستارد نیز معروف است. غالباً با قاشق خورده می شود و به عنوان خمیر سرو می شود. چرمویا طعم شیرینی مشابه سایر میوه های گرمسیری مانند موز و آناناس دارد (2)

این میوه منحصر به فرد ، سرشار از فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی ، می تواند از ایمنی بدن جلوگیری کند ، التهاب را کاهش داده و سلامت چشم و قلب را تقویت کند (3، 4)

با این حال ، برخی از قسمت های دریافتی حاوی سموم هستند که در صورت مصرف زیاد می تواند به سیستم عصبی شما آسیب برساند (5 ، 6)

در اینجا 8 فایده شگفت انگیز چریمویا آورده شده است.

Cherimoya سرشار از آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد در بدن شما مبارزه می کند. سطوح بالای رادیکال های آزاد می تواند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در ارتباط با بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سرطان و بیماری های قلبی شود (7 ، 8)

برخی از ترکیبات سرطان زا ، از جمله اسید کارنیک ، فلاونوئیدها ، کاروتنوئیدها و ویتامین C ، دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی هستند (3، 4)

یک مطالعه با لوله ها نشان داد که پوست و تفاله منابع عالی آنتی اکسیدان هستند – ترکیبات موجود در پوست به ویژه در جلوگیری از آسیب اکسیداتیو موثر هستند (9).

با این حال ، به خاطر داشته باشید که به دلیل مشکلات سلامتی نباید پوست پوست کنده را بخورید. این موضوع در زیر با جزئیات بیشتری توضیح داده شده است.

آنتی اکسیدان های کاروتنوئید Cherimoya ، مانند لوتئین ، می توانند به ویژه قوی باشند. مطالعات نشان می دهد که غذاهای غنی از کاروتنوئیدها می توانند سلامت چشم را بهبود بخشیده و خطر بیماری های قلبی و برخی از سرطان ها را کاهش دهند.10، 11)

Cherimoya منبع عالی ویتامین B6 (پیریدوکسین) است. در حقیقت ، 1 لیوان (160 گرم) میوه حاوی 24 درصد از میزان مصرف روزانه مرجع (RDI) است (12)به

ویتامین B6 نقش مهمی در تولید انتقال دهنده های عصبی از جمله سروتونین و دوپامین دارد که به تنظیم خلق و خو کمک می کند.13، 14)

سطح ناکافی این ویتامین می تواند به اختلالات خلقی کمک کند.

در حقیقت ، سطوح پایین ویتامین B6 در خون با افسردگی ارتباط دارد ، به ویژه در افراد مسن. یک مطالعه در افراد مسن نشان داد که کمبود ویتامین B6 احتمال افسردگی را دو برابر می کند (13، 15).

با افزایش سطح این ویتامین مهم ، خوردن غذاهایی مانند افسنطین می تواند خطر افسردگی مرتبط با کمبود ویتامین B6 را کاهش دهد.

3. می تواند برای سلامت چشم مفید باشد

Cherimoya سرشار از آنتی اکسیدان کاروتنوئید لوتئین است ، یکی از آنتی اکسیدان های کلیدی در چشم شما که با مبارزه با رادیکال های آزاد بینایی سالم را حفظ می کند (3، 16)

چندین مطالعه مصرف زیاد لوتئین را با سلامت چشم و کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا (AMD) مرتبط کرده اند که با آسیب چشم و از دست دادن بینایی مشخص می شود (17، 18، 19)

لوتئین همچنین می تواند در برابر سایر مشکلات چشمی ، از جمله آب مروارید ، که کدر شدن چشم است و باعث ضعف بینایی و از دست دادن بینایی می شود ، محافظت کند (16، 20)

مروری بر 8 مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین میزان لوتئین را در خون دارند در مقایسه با افرادی که کمترین میزان را دارند ، 27٪ کمتر در معرض ابتلا به آب مروارید هستند.21)

بنابراین ، استفاده از غذاهای غنی از لوتئین مانند cherimoya می تواند سلامت چشم را ارتقا دهد و خطر بیماری هایی مانند AMD و آب مروارید را کاهش دهد.

4. از فشار خون بالا می توان جلوگیری کرد

Cherimoya حاوی مواد مغذی زیادی است که به تنظیم فشار خون مانند پتاسیم و منیزیم کمک می کند.

یعنی یک لیوان (160 گرم) میوه دارای 10٪ پتاسیم RDI و بیش از 6٪ منیزیم RDI است (11)

هر دو پتاسیم و منیزیم باعث اتساع عروق خونی می شوند که به نوبه خود به کاهش فشار خون کمک می کند. فشار خون بالا می تواند خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد (22، 23، 24)

یک بررسی نشان داد که استفاده از DV برای پتاسیم ، 4700 میلی گرم در روز ، می تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولی را به ترتیب حدود 8 و 4 میلی متر جیوه کاهش دهد (20)

یک بررسی دیگر رابطه معکوس بین مصرف منیزیم و خطر فشار خون بالا را در مقایسه افراد با بیشترین میزان مصرف منیزیم با افرادی با کمترین دوز نشان داد. هر 100 میلی گرم منیزیم اضافی مصرف شده در روز با 5 lower خطر کمتر برای فشار خون بالا همراه بود (25)

5- می تواند باعث هضم خوب شود

یک لیوان (160 گرم) افسنطین تقریبا 5 گرم فیبر غذایی دارد که بیش از 17 درصد RDI است (12)

از آنجا که فیبر قابل هضم یا جذب نیست ، مقدار زیادی به مدفوع می افزاید و به دفع آن از روده کمک می کند (26)

علاوه بر این ، فیبرهای محلول مانند افسنطین می توانند باکتری های خوب روده را تغذیه کرده و تخمیر کرده و اسیدهای چرب کوتاه زنجیره ای (SCFAs) تولید کنند. این اسیدها شامل بوتیرات ، استات و پروپیونات (27، 28، 29، 30).

SCFA ها منابع انرژی بدن شما هستند و می توانند در برابر بیماریهای التهابی که بر دستگاه گوارش شما تأثیر می گذارد ، مانند بیماری کرون و کولیت اولسروز محافظت کنند.31)

با حمایت از حرکات روده سالم و تغذیه باکتری های روده ، چیرمویا و سایر غذاهای پر فیبر می توانند سلامت گوارشی مطلوب را ارتقا دهند.

6. ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد

برخی از ترکیبات درمانی می توانند به مبارزه با سرطان کمک کنند.

Cherimoya حاوی فلاونوئیدها ، از جمله کاتچین ، اپی کاتچین و اپی گالوکاتچین است که نشان داده شده است رشد سلول های سرطانی در لوله ها را متوقف می کند.4، 32، 33)

یک مطالعه نشان داد که درمان سلول های سرطانی مثانه با اپی کاتچین منجر به رشد و تکثیر سلول ها به میزان قابل توجهی در مقایسه با سلول هایی که این فلاونوئید را دریافت نکرده اند ، شده است.34)

مطالعه دیگری در لوله ها نشان داد که برخی از کاتچین ها ، از جمله آنهایی که در مایع مغزی نخاعی هستند ، تا 100 درصد رشد سلول های سرطانی پستان را متوقف می کنند (35)

علاوه بر این ، مطالعات جمعیتی نشان می دهد افرادی که رژیم غذایی سرشار از فلاونوئیدها دارند ، در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی پایینی دارند ، کمتر در معرض ابتلا به انواع خاصی از سرطان ، مانند سرطان معده و روده بزرگ هستند.36، 37)

با این حال ، تحقیقات بیشتری برای درک کامل نحوه تأثیر ترکیبات موجود در سرلاندین و سایر میوه ها بر سرطان مورد نیاز است.

7. می تواند با التهاب مبارزه کند

التهاب مزمن با افزایش خطر بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و سرطان همراه است (38، 39)

یعنی ، cherimoya چندین ترکیب ضد التهابی از جمله اسید کارنیک (39)

این اسید دارای اثر ضد التهابی قوی است و در مطالعات حیوانی نشان داده است که برخی از پروتئین های التهابی را کاهش می دهد (40، 41، 42)

علاوه بر این ، کریموجا دارای کاتچین و اپی کاتچین است ، آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی که در لوله ها و مطالعات روی حیوانات دارای اثرات ضد التهابی قوی است (43، 44، 45، 46)

در یک مطالعه ، موش هایی که از رژیم غذایی غنی از اپی کاتچین استفاده می کردند ، سطح پروتئین واکنشی C نشانگر التهابی (CRP) را در خون خود در مقایسه با گروه کنترل کاهش دادند.47)

سطوح بالای CRP با تصلب شرایین ، سخت شدن و تنگ شدن عروق همراه است که به طور قابل توجهی خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد (47، 48)

مانند دیگر میوه های گرمسیری ، چیرمویا سرشار از ویتامین C است – یک ماده مغذی که از ایمنی در مبارزه با عفونت ها و بیماری ها پشتیبانی می کند.چهل و نه، 50، 51)

کمبود ویتامین C با تضعیف ایمنی و افزایش خطر عفونت همراه است (چهل و نه)

مطالعات بر روی انسانها نیز نشان می دهد که ویتامین C می تواند به کاهش مدت زمان سرماخوردگی کمک کند. با این حال ، تحقیقات متنوع است و عمدتا بر مکمل های غذایی تمرکز دارد تا ویتامین C رژیم غذایی (52)

استفاده از Cherimoya و سایر غذاهای غنی از این ویتامین راهی آسان برای اطمینان از سیستم ایمنی مناسب است.

اگرچه میخک فواید چشمگیری برای سلامتی دارد ، اما حاوی مقادیر کمی از ترکیبات سمی است.

چریمویا و سایر میوه ها آنونا گونه ها حاوی آنوناسین هستند ، سمی که می تواند بر مغز و سیستم عصبی شما تأثیر بگذارد (پنجاه و سه، 54، 55).

در حقیقت ، مطالعات مشاهده ای در مناطق گرمسیری با مصرف زیاد همراه است آنونا افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از بیماری پارکینسون که به داروهای معمولی پاسخ نمی دهد (56 ، 57)

تمام قسمتهای گیاه گیرنده ممکن است حاوی آنوناسین باشند ، اما بیشتر در دانه ها و پوست متمرکز شده است (پنجاه و سه، 58)

برای لذت بردن از سیروز و محدود کردن اثرات آنوناسین ، دانه ها و پوست را قبل از غذا حذف کرده و دور بیندازید.

اگر نگران آنوناسین هستید یا مبتلا به بیماری پارکینسون یا بیماری دیگری از سیستم عصبی هستید ، بهتر است از شریمویا اجتناب کنید.

Cherimoya را می توان در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی و غذاهای سالم یافت ، اما بسته به موقعیت شما ممکن است در دسترس نباشد.

باید در دمای اتاق نگهداری شود تا نرم شود و سپس در یخچال تا 3 روز نگهداری شود.

برای تهیه افسنطین ، پوست و دانه ها را جدا کرده و دور بیندازید ، سپس با استفاده از یک چاقو هرس را برش دهید و میوه را به قطعات برش دهید.

طعم چریمویا در سالادهای میوه ای ، مخلوط با ماست یا بلغور جو دوسر یا مخلوط با کوکتل یا سس سالاد ، خوشمزه است. همچنین می توانید شیرمویای سرد شده را به عنوان کرم تخم مرغ بخورید ، میوه را به نصف برسانید ، سپس گوشت را با قاشق بیرون بیاورید.

دستور العمل های دسر را می توانید امتحان کنید:

همچنین در غذاهای خوش طعم مانند چریمویا با میگوی آهک شیلی و سوپ تابستانی سرد چیرمویا به خوبی عمل می کند.

Cherimoya – همچنین به عنوان سیب کاستارد شناخته می شود – یک میوه گرمسیری شیرین با بافت خامه ای است.

سرشار از مواد مغذی است که می تواند از خلق و خو ، ایمنی و هضم شما حمایت کند.

با این حال ، افسنطین حاوی مقادیر کمی از ترکیبات سمی است – به ویژه در پوست و دانه ها. برای مصرف بی خطر سیروز ، ابتدا پوست را جدا کرده و دانه ها را جدا کنید.

این میوه منحصر به فرد می تواند یک افزودنی عالی برای یک رژیم غذایی متعادل و مغذی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید