BMI سالم برای زنان چیست؟ سن ، ملیت ، ماهیچه ها و سایر موارد


شاخص توده بدن (BMI) ابزاری است که اغلب توسط محققان برای ردیابی چاقی در سطح جمعیت استفاده می شود.

همچنین توسط پزشکان و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی برای ارزیابی سلامت انسان استفاده می شود.

با این حال ، جامعه پزشکی با توجه به محدودیت های قابل توجه آن ، به ویژه هنگام ارزیابی سلامت سیاهان و اسپانیایی زبانان در مورد عموم مردم ، نگرانی خود را در مورد استفاده از BMI برای اندازه گیری چاقی و سلامت ابراز کرده است.

با این حال ، برخی از سازمان های بهداشتی توصیه می کنند که افراد در محدوده معینی از BMI بمانند تا خطر بیماری کاهش یابد.

این مقاله BMI و ارتباط آن با سلامت زنان را توضیح می دهد.

آدولف کتلت ، ستاره شناس و آمارشناس بلژیکی BMI را 180 سال پیش توسعه داد. با این حال ، BMI در بین محققان از محبوبیت زیادی برخوردار نشد تا زمانی که توسط اپیدمیولوژیست Ancel Keys به عنوان راهی موثر برای ردیابی نسبت چربی بدن در سطح جمعیت شناخته شد (1)

BMI از قد و وزن فرد برای برآورد میزان چربی بدن استفاده می کند.

مشکلات BMI

استفاده از BMI به عنوان نشانگر سلامتی به دلایل مختلفی مشکل ساز است.

اگرچه برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی از BMI برای طبقه بندی افراد بر اساس چربی بدن استفاده می کنند ، اما در واقع چربی بدن یا توده بدون چربی بدن را در نظر نمی گیرد. این بدان معناست که BMI تفاوت بین ماهیچه و چربی را تشخیص نمی دهد (2)

به همین دلیل ، BMI می تواند فردی با درصد بسیار زیاد توده عضلانی را در گروه اضافه وزن یا چاق طبقه بندی کند ، حتی اگر چربی بدن او کم باشد (2)

یکی دیگر از معایب BMI این است که نشان نمی دهد که چربی در بدن ذخیره می شود. بنابراین ، تفاوت در توزیع چربی بین جنس ها یا انواع مختلف بدن را در نظر نمی گیرد. همچنین از دست دادن توده عضلانی مربوط به سن را در نظر نمی گیرد.

این سیستم می تواند یک فریم کوچک را در محدوده BMI سالم طبقه بندی کند ، حتی اگر مقدار قابل توجهی چربی شکم داشته باشند. با این حال ، این فرد ممکن است در معرض خطر باشد زیرا چربی شکم به طور قابل توجهی با بسیاری از بیماری های مزمن و مرگ زودرس (2، 3)

به عبارت دیگر ، ممکن است فردی با BMI سالم در واقع در معرض خطر قابل توجهی از بیماری ، عوارض جراحی و افزایش مرگ و میر باشد (4).

علاوه بر این ، سلامت چند بعدی است. هنگام ارزیابی سلامت کلی و خطر بیماری ها ، عوامل زیادی باید در نظر گرفته شود.

کارشناسان می گویند BMI یک اندازه گیری بسیار ساده برای استفاده به عنوان شاخص سلامتی است (1)

خلاصه

BMI چربی بدن یا توده بدون چربی بدن را در نظر نمی گیرد. همچنین محل ذخیره چربی در بدن را در نظر نمی گیرد. به دلیل این مشکلات ، می تواند اطلاعات بهداشتی گمراه کننده ای را در اختیار برخی افراد قرار دهد.

با وجود کاستی های قابل توجه ، BMI یکی از م effectiveثرترین ، ساده ترین و ارزان ترین روش ها برای ردیابی چاقی در سطح جمعیت برای محققان است که برای تحقیقات پزشکی بسیار مهم است (1)

علاوه بر این ، BMI بالا با سطوح بالاتر چربی بدن همراه است و مطالعات نشان می دهد BMI ممکن است راهی دقیق برای تعیین خطر بیماری و مرگ و میر در افراد باشد.5)

افرادی که BMI آنها را چاق طبقه بندی می کند ، خطر مرگ زودرس و بیماریهای مزمن ، از جمله بیماری های قلبی و کلیوی ، نسبت به افرادی که در محدوده BMI طبیعی قرار دارند ، بسیار بیشتر است (5، 6، 7، 8، 9)

افرادی که BMI آنها را کم وزن طبقه بندی می کند نیز بیشتر در معرض مرگ و بیماری زودرس هستند (10، 11)

علاوه بر این ، حتی اگر مردم نباید BMI را یک شاخص قابل اعتماد برای سلامت بدانند ، متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند از BMI در ترکیب با سایر ابزارهای تشخیصی برای ارزیابی سلامت فرد و نظارت بر خطر بیماری استفاده کنند.

ابزارهای دیگر شامل دور کمر و مقادیر آزمایشگاهی مانند سطح کلسترول است.

خلاصه

BMI دارای کاستی های قابل توجهی است. با این حال ، این یک ابزار مهم برای محققان است و می تواند توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی به همراه سایر اندازه گیری های سلامت برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری مورد استفاده قرار گیرد.

BMI بین مردان و زنان فرقی نمی گذارد. این یک فرمول ساده است که از قد و وزن برای محاسبه رقم طراحی شده برای نشان دادن سطح چربی بدن افراد استفاده می کند.

این ارقام در دسته های زیر قرار می گیرند (12):

زنان سفید ، سیاه و اسپانیایی

BMI اساساً بین افراد با زمینه های ژنتیکی مختلف تفاوت قائل نمی شود. با این حال ، همانطور که بعداً در این مقاله مورد بحث قرار می گیرد ، محدودیت های BMI متفاوتی برای مردم آسیا و جنوب آسیا ایجاد شده است.

زنان سفیدپوست ، سیاه پوست و اسپانیایی اگر BMI آنها بین 18.5 تا 24.9 باشد “وزن سالم” محسوب می شوند.

به عنوان مثال ، با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، زنی که 65 اینچ (1.65 متر) قد دارد ، اگر وزن او 50 تا 68 کیلوگرم (111 تا 150 پوند) باشد ، در محدوده BMI طبیعی قرار دارد.13)

با این حال ، زنان از نظر شکل بدن و ترکیب بدن متفاوت هستند.

به عنوان مثال ، مطالعات نشان می دهد که زنان مکزیکی آمریکایی تمایل به توزیع چربی بدن متفاوتی نسبت به زنان سفید پوست یا سیاه پوست دارند. علاوه بر این ، زنان سیاه پوست نسبت به زنان سفیدپوست یا آمریکایی مکزیکی توده عضلانی بیشتری دارند (14)

به طور متوسط ​​، زنان مکزیکی آمریکایی وزن شکمی بیشتری دارند. یک بررسی نشان داد که زنان مکزیکی-آمریکایی ممکن است 3-5 درصد بیشتر از زنان چربی بدن و دور کمر بزرگتر از زنان سفید پوست یا سیاه پوست با BMI مشابه (14)

این تفاوت ها بین زنان از ملیت های مختلف بر اساس داده های محاسبه شده به طور متوسط ​​برای بسیاری از افراد است.

با این حال ، منشأ قومی فرد تعیین کننده وزن ، توزیع چربی بدن ، نسبت توده عضلانی ، دور کمر یا سایر ویژگی های بدن نیست. هر کس متفاوت است.

این بدان معناست که حتی اگر دو زن BMI یکسانی داشته باشند ، ممکن است توزیع چربی منطقه ای بدن و توده عضلانی آنها بسیار متفاوت باشد (14)

علاوه بر این ، محققان اذعان دارند که ارتباط بین BMI و خطر مرگ و میر برای زنان سیاه پوست بسیار ضعیف تر از زنان سفیدپوست است (15، 16)

این به این دلیل است که BMI شاخص پایین تری برای میزان چربی بدن در زنان سیاه پوست است و به دلیل این که زنان سیاه پوست نسبتاً متفاوت از زنان سفیدپوست چربی دارند. علاوه بر این ، BMI با میزان چربی خون در زنان سیاهپوست ارتباطی ندارد ، مانند زنان سفیدپوست (15)

مطالعات نشان می دهد که متخصصان مراقبت های بهداشتی بیشتر احتمال دارد زنان سیاه پوست را به عنوان چاق طبقه بندی کنند زیرا درصد بیشتری از توده عضلانی دارند (17)

زنان آسیایی و آسیای جنوبی

مطالعات نشان می دهد که جمعیت آسیایی و جنوب آسیا از نظر وزن بدن بیشتر از جمعیت سفیدپوست است و شرایط بهداشتی مانند دیابت نوع 2 در جمعیت های آسیایی با BMI پایین تر از جمعیت سفیدپوستان رخ می دهد.17)

این امر منجر به تغییر BMI در جمعیت آسیایی شده است.

اگر BMI آنها بین 23 تا 27.5 باشد ، زنان آسیایی و آسیای جنوبی دارای اضافه وزن هستند و اگر BMI آنها بالای 27.5 باشد ، چاق محسوب می شوند.18)

با این حال ، تعدادی محدودیت BMI مختلف برای جمعیت های آسیایی پیشنهاد شده است.

بدنسازان و ورزشکاران

سیستم BMI اغلب زنان با توده عضلانی قابل توجه که دارای اضافه وزن یا چاق هستند را طبقه بندی اشتباه می کند ، حتی اگر سطح چربی بدن آنها پایین باشد. این شامل افرادی مانند بدنسازان و ورزشکاران حرفه ای می شود (19، 20، 21، 22)

این به این دلیل است که BMI بین توده عضلانی و چربی تفاوتی قائل نمی شود و بنابراین افراد نباید از BMI به عنوان معیار ترکیب بدن استفاده کنند.

زنان یائسه

زنان مسن توده عضلانی کمتری و چربی بیشتری در ناحیه میانی خود نسبت به زنان جوان تر دارند.

این با تغییرات مرتبط با سن در سطح هورمون ها ، کند شدن فعالیت بدنی و تغییر طول تنه به دلیل پوکی استخوان همراه است (14)

اگرچه یک زن مسن ممکن است BMI یک زن جوانتر داشته باشد ، اما یک زن مسن بیشتر دارای توده عضلانی کمتر و چربی بدن بیشتری است ، که این امر خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.

مطالعه ای در سال 2016 بر روی 1329 زن یائسه نشان داد که برآورد BMI 30 نشانگر دقیق چاقی در این جمعیت نیست. محققان اشاره کردند که BMI ممکن است نشان دهنده چاقی در بسیاری از زنان یائسه چاق نباشد (23)

توصیه هایی برای افزایش وزن در دوران بارداری بر اساس BMI

متخصصان مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند که زنان وزن خاصی را در دوران بارداری بر اساس BMI خود قبل از بارداری افزایش دهند (24 ، 25)

در اینجا دستورالعمل های موسسه پزشکی برای افزایش وزن در دوران بارداری آمده است:

حتی اگر می توانید از این نکات به عنوان راهنمای مفید استفاده کنید ، مهم است که با ارائه دهنده خدمات درمانی خود کار کنید. آنها می توانند بر اساس نیازهای خاص شما و سلامت کلی بدن ، به افزایش وزن سالم در دوران بارداری کمک کنند.

به خاطر داشته باشید که دستورالعمل های افزایش وزن برای زنانی که بیش از یک فرزند دارند ، متفاوت است.

خلاصه

BMI “طبیعی” برای زنان از 18.5 تا 24.9 متغیر است. با این حال ، BMI یک شاخص دقیق چاقی در بسیاری از افراد نیست. این به طور کلی برای زنان یائسه ، ورزشکاران و به ویژه زنان سیاه پوست و اسپانیایی زبان رقم خوبی نیست.

روشهای مناسب تر دیگری برای اندازه گیری سلامتی نسبت به BMI وجود دارد.

در اینجا چند روش دقیق تر برای اندازه گیری ترکیب بدن وجود دارد:

  • DEX روش جذب اشعه ایکس دوگانه (DEXA) یک روش دقیق برای اندازه گیری کل چربی بدن و توده عضلانی و همچنین توده استخوان است. اگر به اسکن DEXA علاقه دارید با ارائه دهنده خدمات درمانی خود مشورت کنید (23، 26)
  • اندازه گیری دور بدن دور کمر یک شاخص مهم برای خطر بیماری است. دور بیش از 35 اینچ (89 سانتی متر) برای زنان یا بیش از 31 سانتی متر (79 سانتی متر) برای زنان آسیایی با افزایش خطر بیماری همراه است (27، 28، 29)
  • کالیپرهای تاشو چرم. کالیپرهای پوستی یکی دیگر از روشهای آسان برای اندازه گیری چربی بدن است. با این حال ، آنها می توانند ناراحت کننده باشند و قبل از اندازه گیری دقیق نیاز به آموزش دارند.

روشهای دیگر زیادی برای اندازه گیری ترکیب بدن وجود دارد ، از جمله طیف سنجی زیستی امپدانس (BIS) و پلتیسموگرافی هوایی. با این حال ، آنها معمولاً فقط در مراکز درمانی یا مراکز تناسب اندام موجود هستند.

اگرچه می توان از این روش ها برای اندازه گیری ترکیب بدن استفاده کرد ، اما بسیاری از عوامل دیگر باید از نظر سلامت کلی و رفاه مورد توجه قرار گیرند.

به عنوان مثال ، آزمایش خون در ارزیابی سلامت و خطر بیماری بسیار مهم است.

به همین دلیل ، زنان باید به طور منظم به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنند ، که ممکن است آزمایش خون مانند آزمایش کلسترول را بر اساس سابقه فردی و وضعیت سلامتی خود توصیه کند.

هنگام ارزیابی سلامت جسمی و روانی خود ، متخصص مراقبت های بهداشتی شما باید عادات غذایی ، سطح فعالیت ، ژنتیک ، عادات خواب ، سلامت روانی ، استرس و وضعیت اقتصادی اجتماعی شما را نیز در نظر بگیرد (1، 30، 31)

خلاصه

اندازه گیری دقیق ترکیب بدن شامل DEXA و اندازه گیری دور بدن است. روش های مختلفی برای اندازه گیری سلامتی وجود دارد و بسیاری از آنها هیچ ارتباطی با وزن بدن یا ترکیب بدن ندارند.

دانشمندان و متخصصان مراقبت های بهداشتی به خوبی می دانند که BMI دارای نقایص قابل توجهی است. با این حال ، این یک ابزار مهم برای ارزیابی سلامت عمومی در سطح جمعیت است.

همچنین می تواند توسط افراد به عنوان یک شاخص کلی سلامت مورد استفاده قرار گیرد ، اگرچه برای برخی افراد ممکن است دقیق نباشد. BMI بین 18.5 تا 24.9 برای اکثر زنان طبیعی یا سالم تلقی می شود.

اگرچه متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند از BMI به عنوان ابزار غربالگری استفاده کنند ، اما نباید از آن به عنوان روشی برای ارزیابی سطح چربی بدن انسان یا وضعیت سلامتی استفاده کنند (32)

به خاطر داشته باشید که سلامتی بسیار بیشتر از وزن بدن یا ترکیب بدن است. برای ارزیابی صحیح سلامت کلی و رفاه شما ، یک متخصص مراقبت های بهداشتی باید عوامل زیادی از جمله نتایج آزمایش خون ، رژیم غذایی ، سطح فعالیت و عادات خواب را در نظر بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید