آیا پرتقال برای افراد دیابتی مناسب است؟


اگر مبتلا به دیابت هستید ، ممکن است این سوال برای شما پیش آید که آیا خوردن پرتقال بی خطر است یا خیر.

این به این دلیل است که بیماران دیابتی باید سطح قند خون خود را که تحت تأثیر رژیم غذایی آنهاست ، به دقت کنترل کنند. در واقع رژیم غذایی ، ورزش و دارو بهترین راه برای کنترل قند خون است (1).

این تصور غلط گسترده وجود دارد که میوه ها ، از جمله پرتقال ، برای افراد مبتلا به دیابت مضر است و نباید مصرف شوند (2)

در واقع ، پرتقال می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم و دوستدار دیابت باشد ، اگرچه ممکن است لازم باشد مصرف خود را محدود کنید.

این مقاله نحوه تاثیر پرتقال بر افراد دیابتی را توضیح می دهد.

پرتقال به دلیل فیبر ، ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها تغذیه خوبی است. وقتی از این مرکبات در حد اعتدال استفاده شود ، برای افراد مبتلا به دیابت کاملاً سالم است (3)

شاخص گلیسمی پایین

شاخص قند خون (GI) میزان تأثیر سریع غذا بر سطح قند خون بعد از غذا را اندازه گیری می کند. خوردن غذاهای با GI پایین می تواند قند خون شما را بهبود بخشد (4، 5).

غذاهایی با GI بالا که می تواند باعث افزایش سریع قند خون شود شامل میوه های خشک ، غلات صبحانه و نان است.

از آنجا که پرتقال GI پایینی دارد ، باعث افزایش تدریجی سطح قند خون می شود و برای افراد دیابتی مفیدتر است.

با این حال ، GI نباید تنها عاملی باشد که هنگام مدیریت قند خون باید مورد توجه قرار گیرد. واکنش بدن شما به قند خون نیز بستگی به جفت با غذاهای دیگر مانند چربی یا پروتئین سالم دارد.

فیبر

فیبر موجود در روده شما هضم نمی شود و فواید زیادی برای سلامتی از جمله پیشگیری و درمان بیماری ها دارد. به طور خاص ، غذاهای سرشار از فیبر می توانند سطح قند خون را بهبود بخشند (5).

پرتقال متوسط ​​حاوی 4 گرم فیبر است (6)

در بررسی 15 کارآزمایی بالینی بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، فیبر باعث کاهش قند ناشتا و هموگلوبین A1C شد.7)

فیبر افزایش قند خون را بعد از غذا کند می کند و از تخلیه معده جلوگیری می کند و زمان لازم برای عبور غذا از طریق دستگاه گوارش را کاهش می دهد (8)

ویتامین ها و مواد معدنی

پرتقال سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که می تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

پرتقال متوسط ​​حاوی 91 درصد از ارزش روزانه (C) ویتامین C است. این ویتامین همچنین به عنوان یک مولکول آنتی اکسیدان عمل می کند که با استرس اکسیداتیو در بدن شما مبارزه می کند (6، 9)

یعنی ، قند خون بالا باعث ایجاد استرس اکسیداتیو می شود که می تواند منجر به آسیب و بیماری سلولی شود. اگر دیابت دارید ، ممکن است نیاز بیشتری به ویتامین C برای کمک به تسکین استرس اکسیداتیو داشته باشید (10)

فولات نارنجی متوسط ​​نیز 12 درصد MS را تأمین می کند. اگرچه نتایج این مطالعه مخلوط است ، اما مطالعات نشان می دهد که این ماده معدنی می تواند سطح انسولین را کاهش داده و مقاومت به انسولین ، قند خون و علائم بیماری دیابتی چشم را بهبود بخشد.6، 11، 12)

انسولین هورمونی است که به کنترل سطح قند خون کمک می کند ، در حالی که مقاومت به انسولین شرایطی است که در آن بدن شما به انسولین پاسخ نمی دهد.

در نهایت ، پرتقال حاوی 6 درصد پتاسیم DV است. سطوح پایین پتاسیم می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود (6، 13)

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی دارای مزایای متعددی برای افراد مبتلا به دیابت هستند ، از جمله مبارزه با التهاب ، استرس اکسیداتیو و مقاومت به انسولین و همچنین حساسیت به انسولین (14، 15)

به ویژه ، پرتقال یکی از در دسترس ترین منابع آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است (16)

علاوه بر این ، پرتقال خونی دارای آنتوسیانین ها است ، یک زیر گروه از فلاونوئیدها که مشخصه میوه ها و سبزیجات قرمز ، بنفش یا آبی است. مطالعات نشان می دهد که این ترکیبات می توانند با استرس اکسیداتیو ، بیماری های قلبی و التهاب مبارزه کنند (17، 18)

خلاصه

پرتقال دارای مزایای متعددی برای افراد مبتلا به دیابت است زیرا دارای GI و مشخصات مغذی کمی هستند که شامل فیبر ، ویتامین C ، فولات ، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها است.

خوردن پرتقال سالم در صورت ابتلا به دیابت هیچگونه عوارضی ندارد.

در واقع ، انجمن دیابت آمریکا (ADA) افراد مبتلا به دیابت را به خوردن مرکبات مانند پرتقال تشویق می کند (19).

سایر محصولات نارنجی چطور؟

با این حال ، اگر مبتلا به دیابت هستید ، ممکن است لازم باشد استفاده از سایر محصولات نارنجی را محدود کنید.

آب پرتقال

اگرچه 100٪ آب پرتقال تعدادی ویتامین و مواد معدنی را تأمین می کند ، اما فاقد فیبر است که برای تنظیم قند خون ضروری است (20)

علاوه بر این ، آب پرتقال دارای GI بالا است و معمولاً با غذاهای غنی از کربوهیدرات ترکیب می شود که می تواند خطر قند خون بالا را افزایش دهد. بنابراین ، مصرف افراد مبتلا به دیابت باید محدود شود.

با این حال ، اگر قند خون شما خیلی پایین بیاید-شرایطی که به آن هیپوگلیسمی گفته می شود-یک وعده آب اونس (120 میلی لیتر) آب پرتقال می تواند آنها را به سطح طبیعی بازگرداند.

کنسرو پرتقال نارنگی

ADA توصیه می کند برای محدود کردن مصرف قند اضافه شده ، کنسرو پرتقال را به جای شربت در آب میوه خریداری کنید.

شما همچنین باید به دنبال عباراتی مانند “بدون قند اضافه” یا “بدون شکر” در جعبه باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید (21).

خلاصه

اگر مبتلا به دیابت هستید ، بهتر است مصرف آب پرتقال را محدود کنید و فقط کنسروهای پرتقال بسته بندی شده در آب را خریداری کنید. به طور کلی ، پرتقال کامل به دلیل داشتن فیبر ، انتخاب بهتری است.

اگر مبتلا به دیابت هستید ، باید سعی کنید انواع میوه های سالم از جمله پرتقال را بخورید. میوه برای یک رژیم غذایی سالم و متعادل بسیار مهم است.

پرتقال کامل طیف وسیعی از مواد مغذی مورد نیاز برای کنترل قند خون را تأمین می کند و باید اولین انتخاب شما باشد ، نه 100٪ آب میوه.

چقدر باید بخورید؟

برای حفظ قند خون در محدوده طبیعی ، توصیه می شود که میزان کربوهیدرات خود را به 50-60 of از کل کالری خود محدود کنید. برای رژیم 2000 کالری ، این مقدار 1000 تا 1200 کالری کربوهیدرات یا 250 تا 300 گرم کربوهیدرات در روز است (22)

به دلیل تفاوت در اندازه بدن و سطح فعالیت ، هیچ عدد جادویی از تعداد پرتقال شما وجود ندارد.

با این حال ، می توانید با خیال راحت چند وعده پرتقال در روز بخورید ، در نظر داشته باشید که یک وعده کربوهیدرات 15 گرم است (23)

یکی از وعده های مختلف محصولات نارنجی این است:

  • 1/2 فنجان (123 گرم) کنسرو پرتقال نارنگی
  • پرتقال متوسط ​​(154 گرم)
  • 4 اونس (120 میلی لیتر) 100٪ آب پرتقال

میزان کربوهیدرات مورد نیاز در هر وعده غذایی و میان وعده بسته به اندازه بدن و سطح فعالیت متفاوت است. برای حفظ سطح قند خون ثابت ، باید برای خوردن تقریباً همان مقدار کربوهیدرات در وعده های غذایی و میان وعده ها برنامه ریزی کنید (23، 24).

برای دریافت برنامه غذایی که نیازهای فردی شما را برآورده می کند ، با یک متخصص تغذیه ثبت شده (RD) یا یک مربی معتبر دیابت مشورت کنید.

خلاصه

افراد مبتلا به دیابت باید پرتقال را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم مصرف کنند. برای کمک به کنترل قند خون ، باید کربوهیدرات خود را به حدود نیمی از کالری روزانه خود محدود کنید.

در صورت ابتلا به دیابت ، خوردن انواع میوه ها از جمله پرتقال برای سلامتی مفید است.

پرتقال سالم می تواند سطح قند خون را به دلیل GI پایین ، فیبر و سایر مواد مغذی ثابت نگه دارد. به ویژه ، محتوای ویتامین و آنتی اکسیدان آنها می تواند با التهاب ، بیماری های قلبی و استرس اکسیداتیو ناشی از فشار خون بالا مبارزه کند.

به طور کلی ، خوردن پرتقال کامل بهتر از نوشیدن آب پرتقال است.

در صورت نیاز به کمک پرتقال در منوی خود ، با یک RD یا مربی دیابت معتبر مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید