غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی


غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد

عدم تحمل غذایی با منشاء آلرژیک کاملاً فردی است و باید توسط متخصص تشخیص داده شود. برای جلوگیری از کمبود مواد مغذی به دلیل حذف برخی از غذاها ، مشورت با متخصص تغذیه بسیار مهم است.

شیر به دلیل کمبود یا کمبود لاکتاز نباید در رژیم غذایی افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز گنجانده شود. به این عارضه عدم تحمل متابولیک نیز می گویند.

میوه ، آب میوه و مشتقات میوه نباید در رژیم غذایی افرادی که دچار کمبود فروکتوز هستند ، ایجاد شود ، که منجر به عدم تحمل فروکتوز می شود.

پنیر ، اسفناج ، گوجه فرنگی ، سوسیس ، کیلکا ، ساردین و غذاهای کنسرو شده می توانند در افراد حساس واکنش های غیر آلرژیک ایجاد کنند. عدم تحمل این مواد مغذی می تواند بر پوست ، عروق خونی و نایژه ها تأثیر بگذارد ، باعث کهیر ، سوزش ، بلع ، تورم ، خارش و سردردهای میگرنی شود.

پنیر ، مخمر ، شاه ماهی ، آووکادو و تمشک حاوی ترکیبی به نام تیرامین هستند. با اثرات مشابه هیستامین. فنیل اتیل آمین موجود در شکلات ممکن است تأثیر مشابهی داشته باشد.

قهوه ، چای ، نوشابه های کولا ، داروهای سرماخوردگی ، مسکن ها و شکلات تلخ حاوی کافئین هستند. آنها سیستم عصبی را تحریک می کنند. مصرف زیاد کافئین می تواند باعث لرزش ، تعریق ، تنگی نفس ، تپش قلب و بی خوابی غیرطبیعی شود.

سیب زمینی سبز حاوی ترکیباتی به نام سولانین و چاکونین است. این مواد می توانند باعث عدم تحمل و مسمومیت شوند که با خواب آلودگی ، سوزش سر دل ، اسهال و حتی فلج اندام ها همراه است.

عسل تهیه شده از زنبورهایی که از گل صد تومانی تغذیه می کنند می تواند باعث عدم تحمل و مسمومیت شود. چند دقیقه پس از استفاده ، با سوزش ، خارش و بی حسی اندام ها همراه است. توصیه می شود از عسل تهیه شده از منابع معتبر استفاده کنید.

غذای مفید

داشتن یک رژیم غذایی متعادل بسیار مهم است تا همه مواد مغذی لازم به تناسب سن و نیازهای جنسی بیمار تامین شود. یک متخصص تغذیه می تواند چنین رژیم متعادلی را با حذف غذاهای غیرقابل تحمل تنظیم کند.

شیر سویا ، پودر شیر سویا بچه ، محصولات شیر ​​سویا مانند ماست و پنیر جایگزین مناسبی برای افرادی است که شیر گاو را تحمل نمی کنند. در صورت امکان ، از محصولات لبنی غنی شده با کلسیم استفاده کنید.

بوقلمون ، گوسفند و گوشت گاو منابع پروتئینی ارزشمندی هستند که به ندرت می توانند باعث عدم تحمل غذایی شوند.

هویج ، گل کلم و کلم بروکلی از جمله سبزیجاتی هستند که به ندرت باعث عدم تحمل غذایی می شوند.

برنج ، سیب زمینی ، سیب زمینی شیرین ، کاساوا و شیرینی های تهیه شده از نشاسته ساگو منابع خوبی از کربوهیدرات ها هستند.

آنها پرانرژی هستند ، به خوبی تحمل می شوند.

به طور کلی گلابی ، هلو و اکثر میوه ها به خوبی تحمل می شوند ، به جز مرکبات که بسیار اسیدی هستند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی رژیم غذایی و میزان و روش غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان رضا آتمینانی کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

بهترین منابع غذایی ویتامین C (C)

7 مکمل و ویتامین ضروری برای پوکی استخوان

مکمل هایی برای درمان پوکی استخوان

آلرژی غذایی



دیدگاهتان را بنویسید