چگونه رژیم غذایی بر ریزش مو تأثیر می گذارد


ریزش مو یک بیماری رایج در پزشکی به نام آلوپسی است.

دلایل زیادی برای این امر وجود دارد ، از جمله (1، 2):

  • ژنتیک
  • اختلال در تنظیم هورمون ها
  • کم کاری تیروئید
  • تنش روی مو
  • ضربه
  • عفونت
  • شیمی درمانی

ریزش مو همچنین می تواند ناشی از عوامل غذایی مانند کمبود مواد مغذی و استفاده از مکمل های غذایی باشد.3)

این مقاله توضیح می دهد که رژیم چگونه می تواند بر ریزش مو تأثیر بگذارد.

مو از دو ساختار اصلی تشکیل شده است – ساقه مویی که مشاهده می کنید و فولیکول مو که در زیر پوست پنهان شده است. مو از فولیکول مو رشد می کند (4)

موها معمولاً 0.35 میلی متر در روز رشد می کنند. پوست سر روزانه حدود 100 تار مو از دست می دهد که با تکنیک های مراقبت از مو مانند شستشو و مسواک زدن موهای سر افزایش می یابد.5)

فولیکول های مو بسیار فعال و حساس هستند. در واقع ، سلول های فولیکول مو یکی از سریع ترین سلول های تقسیم کننده بدن شما هستند ، بنابراین تعجبی ندارد که کمبود مواد مغذی می تواند بر رشد مو تأثیر منفی بگذارد (3)

اهن

کمبود آهن شایع ترین کمبود مواد مغذی در جهان است و می تواند منجر به ریزش مو شود (3)

این وضعیت با نوعی ریزش مو معروف است که تحت عنوان telogen effluvium (TE) شناخته می شود ، نوعی از ریزش مو که با اختلال در چرخه طبیعی رشد مو مشخص می شود. این منجر به ریزش بیش از حد مو و ریزش مو می شود (5)

محققان هنوز در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه کمبود آهن باعث ریزش مو می شود ، اما به نظر می رسد که با هدایت ذخایر آهن موجود در فولیکول مو به سایر نواحی بدن ، در رشد موها اختلال ایجاد می کند.6)

برخی از مطالعات نشان می دهد که میزان ریزش آهن در افرادی که دچار ریزش خون و ریزش مو هستند کمتر از افراد بدون ریزش مو است (7، 8)

ویتامین دی

ویتامین D نقش مهمی در رشد مو و سلامت فولیکول مو دارد (6)

مطالعات نشان می دهد که میزان ویتامین D در افراد مبتلا به ریزش مو کمتر است ، از جمله ریزش موی زنان و بیماری پوستی خود ایمنی به نام آلوپسی.9، 10، 11، 12)

مطالعات نشان می دهد که استفاده از مکمل های ویتامین D در برخی از افراد مبتلا به ریزش مو همراه با کمبود ویتامین D باعث رشد مو می شود.13)

مطالعه ای در سال 2020 بر روی 109 نفر نشان داد که میزان ریزش مو در افرادی که دچار ریزش مو هستند به میزان قابل توجهی کمتر از افراد بدون ریزش مو است. در حقیقت ، تقریباً 80 درصد از افرادی که ریزش مو داشتند ، سطح پایینی از ویتامین D داشتند (14)

کمبود آهن نیز در افرادی که ریزش مو دارند شایع بود (14)

این یافته ها باعث شد تا محققان توصیه کنند همه افراد مبتلا به ریزش مو از نظر سطح پایین ویتامین D و آهن آزمایش کنند (14)

فلز روی

روی یک ماده معدنی است که نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ، سنتز پروتئین ، تقسیم سلولی و غیره دارد.

این ماده برای عملکرد فولیکول های مو ضروری است و به جلوگیری از جمع شدن و کند شدن رشد فولیکول های مو کمک می کند. همچنین به بازسازی فولیکول مو کمک می کند (15)

کمبود روی می تواند باعث ریزش مو شود و مطالعات نشان می دهد که افرادی که شرایط خاصی از ریزش مو دارند ، سطوح زینک پایین تری نسبت به افراد بدون ریزش مو دارند. این شرایط شامل (6، 15):

  • آلوپسی آره آتا
  • ریزش مو از نوع مردانه
  • ریزش موی زنانه
  • تلوژن افلوویوم (TE)

سایر مواد مغذی که می توانند بر ریزش مو تأثیر بگذارند

علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده در بالا ، مطالعات نشان داده اند که کمبود چنین مواد مغذی با ریزش مو ارتباط دارد (6، 16، 17، 18):

  • مس
  • بیوتین
  • ویتامین B12
  • فولات
  • ریبوفلاوین

به خاطر داشته باشید که ریزش مو می تواند توسط عوامل متعددی از جمله یک یا چند کمبود مواد مغذی ایجاد شود (18)

اگر فکر می کنید به دلیل کمبود مواد مغذی ممکن است موهای شما کم شده باشد ، با پزشک خود مشورت کنید. آنها ممکن است آزمایش خون را برای ارزیابی سطح عناصر کمیاب و رد نقص توصیه کنند.

خلاصه

کمبود یک یا چند عنصر کمیاب می تواند باعث ریزش مو شود. اگر دچار ریزش مو می شوید ، ممکن است بخواهید کمبود آهن ، ویتامین D ، روی ، ویتامین B و مس را بررسی کنید.

سلولهای تشکیل دهنده فولیکول مو ، بخشی از فولیکولهای مو که مو را تشکیل می دهند ، دارای سرعت گردش بالایی هستند ، به این معنی که سلولهای جدید به سرعت رشد کرده و جایگزین سلولهای قدیمی می شوند (4)

به همین دلیل ، موها نسبت به کمبود پروتئین و کالری مورد نیاز هر دو فولیکول برای رشد و عملکرد مناسب بسیار حساس هستند (6)

محدودیت کالری بر تامین انرژی فولیکول های مو تأثیر می گذارد که می تواند منجر به ریزش مو شود.

مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی بسیار کم کالری می تواند باعث ریزش مو در برخی افراد شود (19، 20، 21)

محدودیت های پروتئینی می تواند در برخی رژیم های بسیار کم کالری ایجاد شود و باعث ریزش مو و ریزش مو شود.

موهای شما به اسیدهای آمینه نیاز دارند ، عناصر سازنده پروتئین برای رشد مناسب ، بنابراین رژیم غذایی بدون پروتئین کافی می تواند باعث اختلالات رشد مو مانند ریزش مو و موهای نازک و شکننده شود.22، 23، 24)

دریافت کالری بسیار کم و محدودیت پروتئین نیز می تواند از جهات دیگر بر سلامت تأثیر منفی بگذارد.

بنابراین مهم است که بدن خود را با کالری کافی تامین کنید و غذاهای غنی از پروتئین را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن اطمینان حاصل کنید (25)

خلاصه

کالری و پروتئین کافی ، مانند رژیم غذایی کم کالری ، می تواند منجر به ریزش مو شود.

هنگامی که افراد وزن قابل توجهی را از دست می دهند ، ممکن است دچار ریزش مو شوند.

با این حال ، مردم تمایل دارند آن را در شرایط شدید مانند بعد از جراحی چاقی یا پس از یک رژیم غذایی اضطراری که کالری یا مواد مغذی کافی را تأمین نمی کند ، تجربه کنند (26)

ممکن است فکر کنید که کمبود مواد مغذی می تواند باعث ریزش مو بعد از عمل جراحی چاقی شود ، و به درستی. با این حال ، جالب است که برای برخی از افراد ، دلایل ممکن است استرس جراحی و کاهش سریع وزن باشد.

مطالعات نشان می دهد که ریزش موی حاد طی 3 ماه پس از عمل جراحی چاقی با خود جراحی همراه است (26)

با این حال ، ریزش مو 6 ماه بعد و بعد از عمل ممکن است به دلیل کمبود مواد مغذی ناشی از سوء جذب ناشی از جراحی باشد (26)

بنابراین ، استفاده از مکمل های ریز مغذی برای افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می گیرند ، مهم است. آنها به جلوگیری از ریزش مو در ارتباط با جراحی و سایر عوارض جدی کمک می کنند (27، 28)

مطالعات نشان می دهد که کاهش سریع وزن ، که اغلب در افرادی که رژیم غذایی محدود و کم کالری دارند ، رخ می دهد ، همچنین می تواند منجر به ریزش مو شود (29، 30، 31، 32)

خلاصه

اگر خیلی سریع وزن خود را کاهش دهید ، از جمله پیروی از رژیم غذایی بعد از رژیم یا بعد از جراحی چاقی ، ریزش مو نیز ممکن است رخ دهد.

با مصرف برخی مواد مغذی به شکل مکمل ، موهای شما می توانند سالم بمانند و با سرعت مطلوب رشد کنند. با این حال ، استفاده از انواع دیگر مکمل ها می تواند تأثیر معکوس داشته باشد. در حقیقت ، برخی مکمل ها با ریزش مو ارتباط دارند.

اگر کمبود مواد مغذی ندارید ، مصرف دوزهای زیاد مکمل ها می تواند به موهای شما آسیب برساند. این اضافات شامل (3):

  • سلنیوم
  • ویتامین E
  • ویتامین A

به عنوان مثال ، مصرف بیش از حد ویتامین A با مکمل های ویتامین A می تواند کبد را بیش از حد سنگین کند ، جایی که ویتامین A اضافی معمولاً در آن ذخیره می شود.

اگر مقدار زیادی ویتامین A در کبد وجود داشته باشد ، ویتامین A اضافی وارد گردش خون می شود و باعث افزایش سطح خون می شود.

از آنجا که حفظ سطح مطلوب ویتامین A در خون برای فولیکول های مو ضروری است ، مقادیر بیش از حد این ماده مغذی در بدن می تواند باعث ریزش مو شود. اگر مقدار زیادی ویتامین A در بدن خود دارید ، به آن هیپروویتامینوز A نیز می گویند (33)

مصرف بیش از حد مواد مغذی از غذا نیز می تواند باعث ریزش مو شود.

در یک گزارش موردی مشخص شد که زنی که روزانه 10 تا 15 عدد آجیل غنی از بهشت ​​مصرف می کرد ، دچار مشکلات جدی سلامتی شد و تمام موهای سرش را از دست داد.

متخصصان مراقبت های بهداشتی دریافتند که سطح سلنیوم در خون او تقریباً پنج برابر بیشتر از حد معمول بود. پزشکان استدلال کردند که علت ریزش موی او این است (34)

نگران کننده است که بسیاری از مکمل های غذایی که ادعا می کنند رشد مو را تقویت می کنند ، حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی هستند که در صورت مصرف زیاد می توانند باعث ریزش مو شوند.

مکمل های دیگر ، از جمله مکمل های گیاهی ، می توانند باعث ریزش مو شوند ، به ویژه در دوزهای بالا. بنابراین ، مهم است که قبل از مصرف مکمل ها با یک متخصص مراقبت بهداشتی مورد اعتماد صحبت کنید (35، 36)

خلاصه

اگر کمبود ویتامین ندارید ، مصرف مواد مغذی بالا مانند ویتامین A ، ویتامین E و سلنیوم می تواند باعث ریزش مو شود.

مطالعات نشان می دهد که عوامل دیگری نیز می توانند با افزایش خطر ریزش مو مرتبط باشند. این شامل:

مطالعه ای در سال 2013 بر روی 92 دوقلوهای نر یکسان نشان داد که سیگار کشیدن ، نوشیدن بیش از چهار نوشیدنی الکلی در هفته ، افزایش مصرف کافئین و افزایش مدت زمان استرس با ریزش مو ارتباط دارد.

جالب توجه است ، این مطالعه نشان داد که پرهیز کامل از الکل و افزایش مدت ورزش نیز با ریزش مو ارتباط دارد (37)

سیگار کشیدن همچنین با یک بیماری خود ایمنی همراه است – آلوپسی ، که باعث ریزش مو می شود.38)

مطالعات همچنین نشان داده است که کیفیت پایین خواب یک عامل خطر برای آلوپسی آرئاتا است (39)

مطالعه ای در سال 2020 بر روی 1825 زن نشان داد که مصرف الکل و خواب ضعیف با ریزش موی شدید زنان ارتباط دارد.40)

از سوی دیگر ، اجتناب از الکل و خواب کافی با ریزش شدید مو در زنان همراه بود (40)

اگر می خواهید عوامل دیگری را که می توانند باعث ریزش مو شوند محدود کنید ، سیگار کشیدن ، محدود کردن مصرف الکل ، خواب مطلوب و مدیریت سطح استرس را در نظر بگیرید.

همراه با رژیم غذایی مغذی ، این فعالیت ها می تواند به سلامت مو کمک کرده و خطر ریزش مو را کاهش دهد.

خلاصه

سیگار کشیدن ، نوشیدن الکل ، استرس و کمبود خواب می تواند خطر ریزش مو را افزایش دهد.

ریزش مو می تواند تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله سلامت ، اختلال در هورمون ها و عفونت قرار گیرد.

سایر عواملی که می توانند باعث ریزش مو شوند عبارتند از: فقدان عناصر کمیاب ، دریافت کالری یا پروتئین کافی و استفاده از دوزهای زیاد مکمل ها.

اگر ریزش موی قابل توجهی دارید ، برای اطلاع از علت یا دلایل ریزش مو باید به یک متخصص بهداشت مراجعه کنید تا بتوانید درمان مورد نیاز خود را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید