ایلان ماسک تبلیغ‌کنندگان ایکس را سرکوبگران آزادی بیان خطاب کرد


روز گذشته اپل، آی‌بی‌ام، دیزنی و چندین شرکت دیگر اعلام کردند که به‌دلیل پست‌های جنجالی «ایلان ماسک» دیگر مایل به خرید تبلیغات از ایکس نیستند. حالا ماسک گفته است که از گروه ناظر بر رسانه Media Matters به‌دلیل ادعاهای نادرست شکایت می‌کند. او همچنین تبلیغ‌کنندگان ایکس را مصداق سرکوبگران آزادی بیان دانست.

ماسک در حساب ایکس خود نوشت:

«دادگاه دوم دوشنبه شروع می‌شود و ایکس یک شکایت شدید علیه Media Matters و تمام کسانی که در این حمله فریب‌کارانه علیه شرکت ما تبانی کرده‌اند، تنظیم خواهد کرد. هیئت‌مدیره آن‌ها، اهداکنندگان آن‌ها شبکه پولی سیاه آن‌ها، تمامشان…»

Media Matters هفته گذشته گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد تبلیغات برندهای محبوب در شبکه اجتماعی ایکس در کنار پست کاربران حامی دیدگاه‌های طرفدار نازی نمایش داده می‌شود. همچنین این گزارش پس از آن منتشر شد که ماسک شخصاً پست‌هایی را منتشر کرد که کاخ سفید آن‌ها را «ترویج نفرت‌انگیز یهودستیزی و نژادپرستانه» خواند. تنش بین ماسک و Media Matters به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ مالک ایکس با انتشار یک پست جدید این نهاد را «شر مطلق» خوانده است.

به‌دنبال انتشار این گزارش‌ها، تبلیغ‌کنندگان بزرگی ازجمله اپل، دیزنی، IBM، پارامونت و برادران وارنر دیسکاوری تصمیم گرفتند خرید تبلیغات در ایکس را حداقل به‌طور موقت متوقف کنند. در همین راستا، ایلان ماسک در پستی نوشت: «بسیاری از تبلیغ‌کنندگان بزرگ، بزرگ‌ترین سرکوبگران حق آزادی بیان شما هستند.»

ایکس حتی درباره گزارش Media Matters یک بیانیه طولانی در وب‌سایت خود با عنوان «برای محافظت از آزادی بیان در کنار X بایستید» منتشر کرده است. در ابتدای این گزارش آمده:

«این هفته Media Matters for America به‌عنوان تلاش دیگر خود برای تضعیف آزادی بیان و گمراه‌کردن تبلیغ‌کنندگان، گزارشی را منتشر کرد که تجربه کاربران در ایکس را به‌طور کاملاً نادرست نشان می‌دهد.»

درهمین‌حال، تحقیقات مرکز مقابله با نفرت دیجیتال بریتانیا، اتحادیه ضدافترای آمریکا و گروه‌های دیگر نشان می‌دهند که میزان سخنان نفرت‌انگیز و محتواهای مشکل‌زا در این پلتفرم پس از به قدرت رسیدن ماسک به‌شدت افزایش یافته است.





منبع