ایلان ماسک علت انفجار دومین مأموریت استارشیپ را توضیح داد


دومین پرواز آزمایشی بزرگ‌ترین راکت فضایی، یعنی استارشیپ اسپیس ایکس، اگرچه موفقیت بزرگی بود، اما بوستر سوپر هوی آن در راه بازگشت منفجر شد و هشت دقیقه بعد نیز خود فضاپیمای استارشیپ به سرنوشت مشابهی دچار گردید. حالا «ایلان ماسک» مدیرعامل اسپیس ایکس، در یک سخنرانی علت این انفجار را توضیح داده است.

براساس گزارشی تازه، ایلان ماسک در جلسه‌ای برای شرکت اسپیس ایکس گفت که انفجار استارشیپ به این دلیل رخ داد که این شرکت مجبور بود اکسیژن مایع را از این فضاپیما خارج کند. در آزمایش موشک‌های جدید معمولاً شرکت‌ها به‌جای محموله‌های واقعی، از ماده‌های دیگری مانند اکسیژن مایع، برای اضافه‌کردن وزن به فضاپیما استفاده می‌کنند؛ ماسک گفت که اگر اسپیس ایکس از محموله واقعی استفاده می‌کرد، می‌توانست از انفجار جلوگیری کند.

علت انفجار استارشیپ در دومین پرواز آزمایشی خود

ماسک درباره انفجار مرحله دوم استارشیپ گفت که علت این ناهنجاری خود اسپیس ایکس بوده است. او بیان کرد که اسپیس ایکس مرحله دوم استارشیپ را به‌طور کامل با اکسیژن مایع و متان پر کرده بود. او توضیح داد زمانی که این شرکت سعی کرد این اکسیژن را در حین پرواز تخلیه کند، مرحله دوم استارشیپ منفجر شد.

ایلان ماسک گفت:

«دومین پرواز درواقع تقریباً به مدار رسیده بود و از قضا اگر محموله‌ای داشت، می‌توانست آن را در مدار زمین رها کند؛ زیرا دلیل اینکه واقعاً استارشیپ به مدار نرسید این بود که ما اکسیژن مایع را تخلیه کردیم. و اکسیژن مایع منجر به آتش‌سوزی و انفجار شد. بنابراین من فکر می‌کنم که ما یک راهکار واقعی برای رسیدن به مدار در سومین پرواز پیدا کرده‌ایم.»

در پرتاب آزمایشی استارشیپ، می‌بایست معادل وزن محموله‌ای که این راکت قرار است روزی به فضا ببرد، ماده‌ای دیگر در آن قرار بگیرد تا مشخصات رانش و قدرت بوستر برای بلندکردن این فضاپیما دقیقاً آزمایش و بررسی شود. براساس گفته‌های ایلان ماسک، اسپیس ایکس قصد دارد در مأموریت‌های ناسا 200 تُن محموله را به‌طور منظم با استارشیپ به مدار برساند.

همچنین ماسک درباره استارلینک صحبت‌هایی داشت و گفت که اسپیس ایکس اکنون به 2.3 میلیون کاربر در سراسر جهان خدمات ارائه می‌دهد. او گفت که تا اواخر سال 2024 اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در کشورهای بیشتری در دسترس خواهد بود.



منبع