برای اولین‌بار ویدیویی از مهم‌ترین فرایند تقسیم سلولی منتشر شد


تیمی از محققان اسپانیایی برای اولین‌بار ویدیویی را منتشر کرده‌اند که نحوه تشکیل میکروتوبول‌ها در طول تقسیم سلولی را نشان می‌دهد. تحقیق جدید دانشمندان می‌تواند به توسعه درمان‌های هدفمند برای سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر کمک کند.

«توماس ساری»، زیست‌شیمیدان مرکز تنظیم ژنومی بارسلون می‌گوید:

«میکروتوبول‌ها اجزای حیاتی سلول‌ها هستند، اما تمام تصویری که در کتاب‌های درسی می‌بینیم که اولین لحظات تشکیل آن‌ها را نشان می‌دهد، مدل‌ها یا کارتون‌هایی هستند که براساس ساختار مخمر آن ساخته شده‌اند.»

او در ادامه می‌گوید:

«ما این فرایند را در عمل و داخل سلول‌های انسانی نشان داده‌ایم. اکنون که می‌دانیم این اتفاق چگونه رخ می‌دهد، می‌توانیم نحوه تنظیم آن را بررسی کنیم. با توجه به نقش اساسی میکروتوبول‌ها در زیست‌شناسی سلولی، این امر می‌تواند در نهایت منجر به رویکردهای درمانی جدیدی برای طیف گسترده‌ای از اختلالات شود.»

نقش میکروتوبول‌ها در تقسیم سلولی

در یک سلول، میکروتوبول‌ها مانند یک بزرگراه برای انتقال اجزا بین مناطق مختلف عمل می‌کنند آن‌ها همچنین در تقسیم سلولی نقش مهمی دارند و به سلول اجازه می‌دهند تا به دو قسمت تقسیم شوند. میکروتوبول‌ها به وسطه فرایندی به‌نام هسته‌زایی میکروتوبول‌ها، از پروتئین‌هایی به نام توبولین توسط ساختاری به نام کمپلکس حلقه گاما-توبولین (γ-TuRC) شکل می‌گیرند.

محققان از میکروسکوپ الکترونی کرایو و برخی تکنیک‌های پردازش تصویر پیچیده برای تعیین ساختار سه‌بعدی γ-TuRC در طول تشکیل میکروتوبول استفاده کردند. آ‌ن‌‌ها با انجام این کار متوجه شدند که با شروع هسته‌سازی γ-TuRC و رشد میکروتوبول، شکل آن تغییر می‌یابد.

مشکلات مربوط به میکروتوبول‌ها می‌تواند عوارض زیادی برای سلامتی ازجمله سرطان را به همراه داشته باشد. اختلال عملکرد میکروتوبول همچنین می‌تواند شرایطی مانند آسم و بیماری قلبی را تشدید کند و همچنین به ظهور اختلالات عصبی کمک کند.

هرچند برای درمان برخی سرطان‌ها، میکروتوبول‌ها هدف قرار می‌گیرند، اما این داروها دارای عوارض جانبی ناخوشایندی هستند که بر سلول‌های سالم نیز تأثیر می‌گذارند. همچنین تومورها این پتانسیل را دارند که با گذشت زمان به این دسته از داروها مقاوم شوند. بنابراین کسب اطلاعات بیشتر در مورد میکروتوبول‌ها و نحوه شکل‌گرفتن آن‌ها بسیار ارزشمند است.



منبع