بلو اوریجین درحال برنامه‌ریزی برای ساخت تاسیسات پرتاب بین‌المللی است


«باب اسمیت» مدیر عامل شرکت فضایی «بلو اوریجین» (Blue Origin) به تازگی اعلام کرده است این شرکت درحال برنامه‌ریزی برای ساخت تاسیسات پرتاب در خارج از ایالات متحده است و هم‌اکنون جستجو برای محل مورد نظر را آغاز کرده است.

البته برنامه‌های توسعه بلو اوریجین در ساخت تاسیسات پرتاب خارج از ایالات متحده به میزان موفقیت موشک «نیو گلن» بستگی دارد که هنوز پرتاب نشده است.

با وجود اینکه بلو اوریجین هنوز موفق به انجام پرواز مداری نشده است، اما این شرکت درحال سرمایه‌گذاری برای پرتاب‌هایی با حجم بالا است. به تازگی ایالات متحده با کمبود شدید ظرفیت پرتاب موجه شده است زیرا موشک‌های «Ariane 6»، «Ariane 5» و «Vega-C» تا سال 2024 بازنشسته خواهند شد.

درحالیکه راه‌اندازی تاسیسات پرتاب سال‌ها طول می‌کشد، اما بلو اوریجین امیدوار است بتواند با ساخت این تاسیسات بین‌المللی به برطرف کردن این مشکل و رفع کمبود سامانه‌های پرواز در بازار کمک کند.

یکی از ماموریت‌هایی که احتمالا نیو گلن به عهده خواهد گرفت، پرتاب در سال 2024 با هدف حمل ماهواره «EscaPADE» ناسا است. درحالی که عمدتا پرتاب موشک‌ها برای اولین بار با چالش‌های متعدد روبرو می‌شود و از این رو به تاخیر می‌افتد، رئیس تیم ماهواره EscaPADE عقیده دارد نیو گلن مسیر درستی را در پیش دارد و احتمالا شاهد هیچ تاخیری در پرتاب آن نباشیم.

موشک نیو گلن قادر است 45 هزار کیلوگرم تجهیزات و لوازم را به مدار پایین زمین برساند. این قابلیت موشک نیو گلن آن را از نظر ظرفیت حمل میان موشک‌های «فالکون 9» و «فالکون هوی» قرار می‌دهد.

بلو اوریجین

بلو اوریجین همچنین در تلاش است تا تجهیزات به کار رفته در ساخت این موشک به طوری باشد که آن را به یک موشک قابل استفاده مجدد تبدیل کند.

این شرکت فضایی قصد دارد نیو گلن را سال آینده در اولین سفر خود به فضا پرتاب کند. از آنجایی که شرکت فضایی بلو اوریجین هم‌اکنون بر تکمیل ساخت این موشک و برنامه‌ریزی برای پرتاب آن متمرکز است، شروع فرآیند ساخت تاسیسات پرتاب بین‌المللی به روزهای پس از پرتاب این موشک موکول شده است.

در صورت موفقیت، شرکت فضایی بلو اوریجین امیدوار است بتواند با موشک‌های نسل جدید شرکت فضایی «اسپیس ایکس» در داخل کشور رقابت کند و همچنین عمده پرتاب‌های فضایی در اروپا و سایر کشورها را به عهده بگیرد. این شرکت همچنین به دنبال مشارکت با سایر کشورها به خصوص با کشورهای اروپایی است.