بهترین فیلم های کمدی جنایی که باید تماشا کنید


بدون شک جرم نباید خنده دار باشد؛ فیلم‌هایی مانند پدرخوانده، صورت زخمی و محرمانه لس آنجلس از ظرفیت جنایت برای نمایش فساد اخلاقی و شکاف‌های سیستمی در جامعه نهایت استفاده را کردند. اما هر زمانی را صرف خواندن اخبار عجیب و غریب کنید، خواهید دید که فعالیت‌های غیرقانونی گاهی می‌تواند خنده دار باشد. گاهی افراد ناامید در حال انجام کارهای ناامیدکننده به نتایج وحشتناکی می‌رسند. بنابراین، در این زمان فیلم های جنایی کمدی شکل می‌گیرد و در این ژانر باید به بهترین فیلم های کمدی جنایی توجه ویژه‌ای کرد.

برای دهه‌ها، فیلمسازان کمدی‌های جنایی بزرگی ساخته‌اند که بسیاری از آنها در تاریخ سینما جای می‌گیرند. اگرچه فیلم‌ های جنایی کمدی بسیار خوبی وجود دارد، اما تعداد کمی از آن‌ها به عنوان کلاسیک واقعی بالاتر از بقیه هستند. اکنون ما در ویجیاتو می‌خواهیم بهترین فیلم های کمدی جنایی که باید تماشا کنید را به شما معرفی کنیم.

Ocean’s Eleven

Ocean’s Eleven
کارگردان استیون سودربرگ
بازیگران جرج کلونی
برد پیت
مت دیمون
اندی گارسیا
سال انتشار 2001
امتیاز IMDb 7.7

به عنوان یک مجموعه فیلم، فرنچایز اوشن با هر دنباله رو به نابودی رفت، اما اجازه ندهید که شهرت قسمت اول، که مسلماً کماکان نیز بسیار تازه است، خدشه دار شود. نگاه تیزبین استیون سودربرگ و گروهی از بازیگران بزرگ از جمله جورج کلونی، برد پیت، مت دیمون و دان چیدل، به این فیلم سبکی تماشایی بخشیده که همه باید برای یک‌بار آن را تماشا کنند.

شاید به یاد داشته باشید، طرح داستان حول محور دنی اوشن بود که گروهی را برای انجام یک سرقت بزرگ در لاس وگاس، استخدام کرد. این فیلم هالیوود خالص بود، اما همچنین حس هالیوود قدیمی با آن دیالوگ‌های تند را داشت. این فرنچایز با دنباله‌های خود به یک آشفتگی تبدیل شد که هیچ کس نتوانست آن را نجات دهد. با این حال، ما همیشه فیلم اول را خواهیم داشت.

Dirty Rotten Scoundrels

Dirty Rotten Scoundrels
کارگردان فرانک اوز
بازیگران مایکل کین
استیو مارتین
گلن هدلی
باربارا هریس
سال انتشار 1988
امتیاز IMDb 7.4

دهه 80 میلادی نقطه اوج فیلم‌ های کمدی جنایی بود و فرانک اوز به عنوان کارگردان، یکی از کلاسیک‌های این دهه را با نام «لات‌های کثیف فاسد» ارائه کرد. این فیلم با بازی استیو مارتین و مایکل کین در نقش هنرمندان کلاهبرداری که در ریویرای فرانسه کلاهبرداری می‌کنند، تا حد زیادی به دلیل اجرای عالی بازیگران خود و ریتم تندش کار می‌کند.

عنصر جنایت بدون استفاده از خون و خون‌ریزی در اینجا با پیروی از سنت فیلمی کلاسیک چون The Sting و دیگر کمدی‌های شخصیت محور و شوخ، به سمت کمدی می‌رود.

How to Steal a Million

How to Steal a Million
کارگردان ویلیام وایلر
بازیگران آدری هپبورن
پیتر اوتول
ایلای والاک
هیو گریفیث
سال انتشار 1966
امتیاز IMDb 7.5

در این کمدی کلاسیک آدری هپبورن، ستاره محبوب آن دوران سینما نقش دختر مردی را بازی می‌کند که برای امرار معاش، نقاشی‌ها و مجسمه‌های معروف را جعل می‌کند. اما در میان این شیوه جعل یک بار همه‌چیز گیر می‌کند و این شروع یک چالش بزرگ است. در واقع پدر دختر ناخواسته و از همه جا بی‌خبر جعل هنری دخترش را برای فروش به بازار می‌برد.

اگرچه هپبورن پیچیده‌ترین یا تندترین بازیگر کمدی جنایی ساخته شده نیست، اما بازی هپبورن در فیلم «چگونه یک‌میلیون بدزدیم» غیرقابل انکار جذاب است و در این اثر که جز اثار شاخص فیلم های سینمایی کمدی جنایی است، بازیگوش و سرقتی به شکل‌گیری فضایی سرگرم‌کننده برای مخاطب دامن می‌زند.

Analyze This

Analyze This
کارگردان هارولد رامیس
بازیگران رابرت دنیرو
بیلی کریستال
لیسا کودرو
سال انتشار 1999
امتیاز IMDb 6.7

فیلم کمدی جنایی «تحلیلش کنید» از آن دست آثاری است که موفقیتش رابرت دنیرو را به این ژانر چسباند؛ متأسفانه دنیرو پس از این فیلم در بسیاری از کمدی‌های اشتباه بازی کرده که شهرت همه کارهای بهتر او کاملاً خدشه دار شده است. با این حال، شخصیت مافیای عصبی او در این فیلم به بهترین شکل ممکن کار می‌کند.

داستان فیلم بدین شرح است که پدر خوانده یک گروه مافیایی به ناگهان دستخوش احساس شده و کنترلی بر عواطف خود ندارد که این مشکل برای جایگاه او به عنوان رهبر گروه تبهکار بسیار خطرناک است. به ناچار نزد دکتر روانشناسی می‌رود اما این شروع ماجراست…!

Bernie

Bernie
کارگردان  ریچارد لینکلیتر
بازیگران جک بلک
شرلی مک‌لین
متیو مک‌کانهی
گابریل لونا
سال انتشار 2011
امتیاز IMDb 6.8

فیلم «برنی» از ریچارد لینکلیتر آنقدر تاریک و حتی گاهی خنده‌دار است که تقریباً در سال اکران خود یعنی 2012 تقریباً بر تمام کمدی‌های دیگر غلبه کرد. جک بلک نقش برنی تید را بازی می‌کند، یک قاتل واقعی که بیوه ثروتمندی را می‌کشد که اخیراً با او دوست شده است. در یکی از شهرهای کوچک تگزاس، مردی بنام برنی با یک زن بیوه ثروتمند آشنا شده، و بعد از کشتن آن زن برای بدست آوردن ثروتش، دست به هر کاری می‌زند تا مردم شهر باور کنند که زن هنوز زنده است.

برنی بیش از یک کمدی سیاه و سفید، مطالعه‌ای در ادراک است، و اینکه مردم چگونه قتل را زمانی که توسط کسی که دوست دارند انجام شود، سخت باور می‌کنند. همچنین این فیلم شامل اجرای حرفه‌ای از جک بلک است.

Small Time Crooks

Small Time Crooks
کارگردان وودی آلن
بازیگران تریسی آلمن
الین می
هیو گرانت
وودی آلن
سال انتشار 2000
امتیاز IMDb 6.6

دهه 90 و اوایل دهه 2000 میلادی برای وودی آلن زمان از دست دادن آثار بزرگ‌تر و تجربه ضربه‌های حاشیه‌ای بود، اما فیلم «دزدهای خرده‌پا» به عنوان یک استثنای جذاب در این دوران عمل کرد. در این فیلم شخصیت آلن، با نام ری، همسرش فرنچسی (تریسی اولمن) و دوستانشان (مایکل راپاپورت و جان لوویتز) رستورانی می‌خرند که آن را به نانوایی تبدیل می‌کنند تا کلوچه بفروشند. اما این کسب و کار فقط یک شو و نمایش است، زیرا برنامه واقعی آنها این است که از زیرزمین به یک صندوق بانکی در نزدیکی آن نانوایی تونل بزنند.

این فیلم از آن دست آثار تماشایی وودی آلن است که می‌تواند لبخند را به لب شما بیاورد. همچنین همزمان این یک فرضیه عجیب و غریب است که یادآور اولین کارهای تماشایی این کارگردان است.

Get Shorty

Get Shorty
کارگردان بری ساننفلد 
بازیگران جان تراولتا
جین هکمن
رنه روسو
دنی دویتو
سال انتشار 1995
امتیاز IMDb 6.9

اقتباسی از رمانی به همین نام اثر المور لئونارد، Get Shorty در زمانی منتشر شد که همه استودیوها در جستجوی داستان Pulp Fiction بعدی بودند. لئونارد نیز مانند تارانتینو دیالوگ‌های باورنکردنی می‌نویسد، اما رویکرد او در داستان‌گویی کلاسیک‌تر است. به عبارت دیگر، او بچه‌ای نیست که در یک فروشگاه ویدیویی بزرگ شده باشد و با وجود نماهایی که این فیلم از هالیوود می‌گیرد، به دنبال ساختارشکنی نیست.

جان تراولتا در نقش مردی به نام چیلی پالمر بازی می‌کند که دوست دارد خود را از شر موقعیت زیر دستی خود خلاص کند، اما با یک رشته رئیس بی‌کفایت بالای سرش، متقاعد شده است که هرگز از یک سیستم مافیایی فاسد بیرون نخواهد آمد. با این حال، پس از اینکه او به وگاس می‌رود تا از یک تهیه‌کننده فیلم از هالیوود مقداری پول جمع‌آوری کند، ایده‌ای را برای او مطرح می‌کند و به سرعت خود را در بخش نمایش می‌بیند. طنز سیاه، آمیخته با مفهوم یک آدمکش مافیا که تبدیل به تهیه‌کننده فیلم شده است، بیش از اندازه کافی است که Get Shorty را در این لیست متمایز کند.

Trainspotting

Trainspotting
کارگردان دنی بویل
بازیگران یوان مک‌گرگور
اون بریمنر
جانی لی میلر
کوین مک‌کید
سال انتشار 1996
امتیاز IMDb 8.1

فیلم رگ‌یابی یا Trainspotting که با شوخ طبعی تیره اسکاتلندی و با دست شیدای کارگردانی چون دنی بویل هدایت می‌شود، تمرکز ویژه‌ای را به فروشندگان مواد مخدر و معتادان شهر ادینبورگ می‌دهد. هیچ چیز عجیبی در فیلم وجود ندارد، فقط جزئیات تلخ و در عین حال کمیک زندگی شخصی به عنوان یک معتاد است که در این فیلم به نمایش درمی‌آید.

همه افراد در Trainspotting یا معتاد، فروشنده یا دزد هستند و همه آنها قصد دارند به اندازه کافی مواد مخدر بفروشند یا به اندازه کافی پول بدزدند تا بتوانند از پس هزینه‌های اعتیاد خود برآیند. بنابراین، وقتی مردم درباره سینمای خاص دنی بویل صحبت می‌کنند، بدانید این افراد در مورد رگ‌یابی صحبت می‌کنند.

The Ladykillers

The Ladykillers
کارگردان  الکساندر ماکندریک
بازیگران الک گینس
هربرت لام
پیتر سلرز
سسیل پارکر
سال انتشار 1955
امتیاز IMDb 7.6

با تماشای «قاتلین پیرزن» با پروفسور مارکوس آشنا شوید، شخصی که اتاقی را در خانه‌ای که متعلق به پیرزنی عجیب و غریب است اجاره می‌کند. او در لباس یک نوازنده به پیرزن می‌گوید که دوستانش به طور معمول با سازهای خود برای تمرین به خانه او وارد و خارج می‌شوند. فقط در این حرف یک جای کار می‌لنگد، چون آنها چیزی را تمرین نمی‌کنند. در مقابل این گروه در حال یک دزدی برنامه ریزی‌ شده هستند.

بازیگران فیلم اصلی The Ladykillers که نباید با بازسازی نه‌چندان جذاب کوئن‌ها اشتباه گرفته شود، دارای شخصیت‌های بزرگ کمدی مانند الک گینس و پیتر سلرز هستند و همین بازیگران فیلم را با نوعی طنز بریتانیایی پر می‌کنند که در مرز جذابیت و جنون قرار می‌گیرد. این فیلم از برترین فیلم های کمدی جنایی تاریخ سینما است.

Kiss Kiss, Bang Bang

Kiss Kiss, Bang Bang
کارگردان شین بلک
بازیگران رابرت داونی جونیور
وال کیلمر
میشل موناهن
کوربین برنسن
سال انتشار 2005
امتیاز IMDb 7.5

مجموعه‌ای از داستان‌های کارآگاهی ناب را با رابرت داونی جونیوری که در نقش یک دزد حرفه‌ای بازی می‌کند ترکیب کنید، خب شما اکنون با فیلمی روبرو هستید که حس جذابی از یک ماجرای کمدی جنایی را به شما می‌دهد.

این فیلم داستان یک کلاهبردار به نام هری لاکهارت را دنبال می‌کند که پس از حضور تصادفی در تست بازیگری برای نقش یک گارآگاه فیلم معمایی انتخاب می‌شود و فورا درگیر یک توطئه قتل‌عام می‌شود. رابرت داونی جونیور در این فیلم جنایی کمدی خود را ثابت می‌کند، اثری که توسط خود کارگردان به عنوان نیمی کمدی رمانتیک، نیمی معمای قتل توصیف شده است. خنده‌دار، خشن، باهوش و هیجان انگیز، این چکیده این اثر دیدنی است.

Clue

Clue
کارگردان جاناتان لین
بازیگران تیم کوری
کریستوفر لوید
لزلی ان وارن
مدلین کان
سال انتشار 1985
امتیاز IMDb 7.2

یکی دیگر از آثار شاخص این لیست همین فیلم سرنخ است که هر مخاطبی باید یک‌بار آن را تماشا کند. این کمدی جنایی که بر اساس یک بازی رومیزی نمادین ساخته شده است، یکی از محبوب ترین فیلم‌های معمایی قتل در تمام دوران تاریخ سینمای جنایی است.

فیلم گروهی از مهمانان را در یک مهمانی شام دنبال می‌کند که وقتی میزبانشان به قتل می‌رسد، همه به یکدیگر مشکوک هستند. این یکی از موارد نادری است که در آن یک بازی اقتباسی واقعاً کار می‌کند، و جالب اینجاست که نسخه اصلی نمایش داده شده در سینما دارای پایان‌های متعددی بود که به‌طور تصادفی بین تماشاگران توزیع می‌شد.

Bad Santa

Bad Santa
کارگردان تری زوئیگاف
بازیگران بیلی باب تورنتون
برنی مک
لورن گراهام
آنتونی کاکس
سال انتشار 2003
امتیاز IMDb 7.1

با وجود تمام لحن سیاه و بی‌رحمی‌اش، به راحتی می‌توان فراموش کرد که بابانوئل بد واقعاً یک کمدی است. بیلی باب تورنتون در این فیلم یک سانتا یا همان کسی است که لباس بابانوئل را می‌پوشد، یک الکلی که با شریکی به نام مارکوس دست به هر خلافی می‌زند. این زوج در مراکز خرید کار می‌کنند تا بتوانند از مردم سرقت کنند. این یک فیلم کریسمسی برای توده‌های خسته مردم است.

برخلاف بسیاری از فیلم‌های کمدی جنایی، بابا نوئل بد شخصیت محور است و نه اثری متکی به یک قصه پر از پیچ و خم. شما مراقب نبود نبوغ طرح نیستید، بلکه به این دلیل که بابانوئل موجود در فیلم یک جنایتکار عجیب است آن را دنبال می‌کنید. تری زویگوف کارگردان، استاد انسان‌دوستی است و تعداد کمی از کمدی‌های جنایی وجود دارند که بتوانند با بدبینی بابا نوئل بد برابری کنند.

Monsieur Verdoux

Monsieur Verdoux
کارگردان چارلی چاپلین
بازیگران چارلی چاپلین
مارتا ری
ویلیام فرالی
مرلین نش 
سال انتشار ۱۹۴۷
امتیاز IMDb ۷.۸

چارلی چاپلین پس از بازنشستگی شخصیت همیشگی ولگرد کوچولو، با بازی در نقش یک جنایتکار که با بیوه‌های ثروتمند ازدواج می‌کند و سپس آنها را به خاطر ثروتشان می‌کشد، تماشاگران را در همه جا با مسیو وردو شگفت‌زده کرد. او توانست از زانر کمدی به سمت جنایی برود و یکی از برترین فیلم های کمدی جنایی را بسازد.

مسیو وردو، یک کمدی سیاه درباره یک مرد خانواده پاریسی است که برای حفظ همسر و پسرش، نقشه‌ای برای ازدواج با بیوه‌های ثروتمند و سپس قتل آنها برای حفظ ثروتشان طراحی می‌کند. با وجود عدم تمرکز شدید و پایان وحشتناک، موسیو وردو دمدمی مزاج، گیرا و خنده دار است. با این حال، ویژگی برجسته، بازی جذاب چاپلین به عنوان یک قاتل سریالی کاریزماتیک و در عین حال بدبین و نیهیلیست است که به طرز عجیبی سخت است که به آن اهمیت ندهید.

Gosford Park

Gosford Park
کارگردان رابرت آلتمن
بازیگران مگ وین اوون
مگی اسمیت
مایکل گمبون
سال انتشار 2001
امتیاز IMDb 7.2

یکی کمدی سیاه معمایی با چاشنی راز یک قتل؛ این فیلم رابرت آلتمن تمام فاکتور‌های مورد نیاز برای حضور در این فهرست را دارد. اما چرا؟ برای داشتن یک مهمانی شام، گروهی از اشراف و یک قتل ناگهانی. قطعا طرفداران سریال Downtown Abbey این یکی را دوست خواهند داشت، زیرا توسط خالق آن سریال یعنی «جولین فلوز» نوشته شده است. جالب است بدانید فلوز در ابتدا Downtown Abbey را به عنوان یک اسپین آف از Gosford Park برنامه ریزی کرده بود.

این فیلم برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی و کاندیدای پنج اسکار دیگر (کاندیدای اسکار بهترین طراحی لباس-کاندیدای اسکار بهترین طراحی هنری-کاندیدای اسکار بهترین کارگردانی-کاندیدای اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن-کاندیدای اسکار بهترین فیلم) در سال ۲۰۰۳ شد.

Seven Psychopaths

Seven Psychopaths
کارگردان مارتین مک‌دونا
بازیگران کالین فارل
ابی کورنیش
وودی هارلسون
کریستوفر واکن
سال انتشار 2012
امتیاز IMDb 7.1

اغلب اوقات، وقتی فیلم‌های فوق‌العاده جذاب کلاسیک فهرست «بهترین‌ها» را می‌سازند، به این دلیل است که هنوز در ذهن مردم تازه و ماندگار هستند، اما من پیش‌بینی می‌کنم که «هفت روانی» به عنوان یکی از کمدی‌های جنایی مدرن بزرگ در دهه‌های آینده در نظر گرفته می‌شود. فرضیه داستان ساده است: دو بازنده (کریستوفر واکن و سم راکول) سگ‌هایی را از سرتاسر لس‌آنجلس می‌دزدند و سپس پول جایزه و مژدگانی این کار را می‌گیرند. ولی متأسفانه، آنها در این کار سگی را می‌دزدند که متعلق به یک گانگستر شرور (وودی هارلسون) است و همه چیز به سرعت از کنترل خارج می‌شود.

دومین فیلم از مارتین مک‌دونا، نمایشنامه‌نویس چیره‌دست ایرلندی به نام «هفت روانی» بازار ضعیفی داشت، به این معنی که بسیاری از مردم در سال نمایش فیلم تماشای آن را از دست دادند، اما شما به این اشتباه ادامه ندهید.

Fargo

Fargo
کارگردان برادران کوئن
بازیگران فرانسیس مک‌دورمند
ویلیام اچ میسی
استیو بوشمی
استیو پارک
سال انتشار 1996
امتیاز IMDb 8.1

برادران کوئن همیشه جنبه‌هایی از ژانرهای مختلف را در فیلم‌های خود به کار برده‌اند که فارگو نمونه بارز آن است. برخی ممکن است آن را صرفاً یک درام جنایی ببینند، اما این امر طنز فوق‌العاده خاصی که فیلم را به چیزی بسیار ناراحت‌کننده‌تر تبدیل می‌کند نادیده می‌گیرد.

یک رئیس پلیس باردار (فرانسیس مک دورمند) در حال بررسی یک سری قتل در اطراف شهر فارگو، داکوتای شمالی است، در حالی که سوء استفاده‌های مردی (ویلیام اچ میسی) را دنبال می‌کند که دو جنایتکار را برای ربودن همسرش استخدام کرده است. پیتر استورمر و استیو بوشمی نقش کمک استخدام شده را بازی می‌کنند، که نمی‌توانستند در کارشان بدتر از این باشند. به طور کلی این فیلم از آن دست آثار ماندگاری است که به راحتی نمی‌توان از کنارش عبور کرد و برخی این اثر را بهترین فیلم کمدی جنایی تاریخ می‌دانند.

Raising Arizona

Raising Arizona
کارگردان برادران کوئن
بازیگران نیکولاس کیج
هالی هانتر
سال انتشار 1987
امتیاز IMDb 7.3

این فیلم به اندازه هر چیزی که برادران کوئن‌ ساخته‌اند فوق العاده است، پر از شخصیت‌های عجیب و غریب و حتی موقعیت‌های عجیب‌تر. یک کمدی اسکروبال درباره یک بچه دزدیده شده که دیگر فیلمسازان مدرن چیزی شبیه به آن را نمی‌سازند.

خوشبختانه، هیچ منطقه جنگی یا اساسا نبردی برای بقا در Raising Arizona وجود ندارد. این فیلم یکی از اولین آثار سینمایی برادران کوئن بود، یک کمدی جنایی از دهه 80 میلادی که ما را به یک سفر جاده‌ای در سراسر جنوب غربی ایالات متحده آمریکا می‌برد. «های» (با بازی نیکلاس کیج) و «اد» (با بازی هالی هانتر) پس از نقل مکان به خانه‌ای در بیابان متوجه می‌شوند که نابارور هستند. طبیعتاً، اقدام بعدی آنها این است که یکی از پنج قلوهای یک تاجر ثروتمند را می‌ربایند، و این شروع یک موش و گربه بازی هیجان‌انگیز و شیرین است.

A Fish Called Wanda

A Fish Called Wanda
کارگردان  چارلز کریچتون
بازیگران جیمی لی کرتیس
کوین کلاین
مایکل پیلین
جان کلیز
سال انتشار 1988
امتیاز IMDb 7.5

ماهی به نام واندا که یکی از بامزه‌ترین گروه بازیگری تاریخ را به رخ می‌کشد، داستان جنایت و خیانت است، زیرا چهار شرکت‌کننده در یک سرقت جواهرات، همگی راه‌های مختلفی را برای حفظ نتیجه غارت برای خود طراحی می‌کنند.

همه چیز این فیلم از طریق بدل‌کاری‌های شیرین و صحنه‌های کارتونی فزاینده پیش می‌رود، مانند شخصیت کوین کلاین که مایکل پیلین را با خوردن تمام ماهی‌های آکواریومش شکنجه می‌دهد. از اساس این فیلم با همین لحن متفاوت است که می‌تواند مخاطب را به فضای خاصش جذب کند. جالب است بدانید کلاین برای بازی خود برنده اسکار شد، اما کل بازیگران در این فیلم می‌درخشند. این اثر مظهر کمدی اسکروبال است.

Lock, Stock and Two Smoking Barrels 

Lock, Stock and Two Smoking Barrels
کارگردان گای ریچی
بازیگران جیسون فلمینگ
دکستر فلچر
نیک موران
جیسون استاتهام
سال انتشار 1998
امتیاز IMDb 8.1

هر فیلم و سریال گانگستری بریتانیایی که در دهه 2000 میلادی در ایالات متحده به موفقیت دست یافت، همه چیز را مدیون «ضامن، قنداق و دو لوله تفنگ شلیک شده» گای ریچی است. این فیلم داستان گروهی از دوستان را روایت می‌کند که با از دست دادن ثروت اندکی در جریان بازی ورق با یک رئیس جنایتکار قدرتمند دیگر، سعی می‌کنند از گروهی که در همسایگی آن‌ها زندگی می‌کنند سرقت کرده و پول خود را زنده‌ کنند.

خب شاید بگویید کمدی این فیلم کجاست؟ تمام کمدی چنین اثری در کلمات و رد و بدل شدن دیالوگ‌های افسارگسیخته است. شخصیت‌های این فیلم چند پسر عوضی کنایه آمیز و بداخلاق هستند که نمی‌توانند خنده‌دار نباشند، حتی زمانی که به شدت تلاش می‌کنند نقش آدم‌های سرسخت را بازی کنند.

In Bruges

In Bruges
کارگردان مارتین مک‌دونا
بازیگران کالین فارل
برندن گلسون
رالف فاینس
کلیمانس پوزی
سال انتشار 2008
امتیاز IMDb 7.9

اولین فیلم بلند مارتین مک‌دونا، کالین فارل را در نقش یک قاتل به نمایش می‌گذارد که به طور تصادفی پسر جوانی را در حین کار اشتباه کشته است. او به همراه همکار زندگی خود توسط رئیسش به شهر بروژ فرستاده می‌شود تا در آنجا منتظر دستور بعدی باشد. اگر بیشتر از این پیرامون داستان بگوییم، شگفتی‌های یکی از بهترین فیلم‌نامه‌های پانزده سال اخیر را از بین می‌برد.

فارل در اینجا به راحتی در بهترین حالت خود است، به خصوص در طول مبارزه‌اش با یک معتاد به مواد مخدر که نشان دهنده انحراف فیلم به طنز پوچ است. فیلم در بروژ آنقدر تاریک است که تقریباً یک تراژدی است. اما تهدید اشک‌آلود شدن فیلم باعث می‌شود که مخاطب از قرار گرفتن در چنین موقعیت خاصی بهتر بخندد.

Take the Money and Run

Take the Money and Run
کارگردان وودی آلن
بازیگران وودی اَلن
جنت مارگولین
لوئیز لسر
مارسل هیلر
سال انتشار 1969
امتیاز IMDb 7.2

فیلم «پول را بردار و فرار کن» نه تنها یکی از اولین نمونه‌های ژانر جنایی-کمدی است، بلکه یکی از اولین فیلم‌های خوب وودی آلن است که تا به حال به نمایش درآمده. فیلم وودی آلن زندگی ویرجیل استارکول، یک دزد حرفه‌ای بانک را دنبال می‌کند که در طول ولگردی‌ها و دوره‌های مختلف زندگی‌اش در زندان است. مانند بسیاری از فیلم‌های اولیه آلن، طنز از شوخی‌های کلاسیک خاص سینمای این فیلمساز ناشی می‌شود.

از درخواست مشاوره جنسی از یک کلانتر گرفته تا تلاش شوم او برای تبدیل شدن به ویولنسل در یک گروه راهپیمایی، ماجراهای ناگوار استارکول مجموعه‌ای از لحظات درخشان را تشکیل می‌دهد که می‌تواند هر مخاطبی را به خنده درآورد. البته باید گفت که عناصر جنایی به اندازه کمدی در این یکی مهم نیستند، اما این مانع از آن نمی‌شود که فیلم یکی از بهترین‌های این فهرست باشد.

The Big Lebowski 

The Big Lebowski 
کارگردان برادران کوئن
بازیگران جف بریجز
جان گودمن
جولیان مور
استیو بوشمی
سال انتشار 1998
امتیاز IMDb 8.1

نامه‌ای عاشقانه به ریموند چندلر، لبوفسکی بزرگ خنده دارترین فیلم در مجموعه آثار برادران کوئن است. تمام نکات موجود در این داستان مصداق بارز سردرگمی است، از هویت‌های اشتباه تا فرش‌های دزدیده شده، بولینگ، ویتنام، مقدار زیادی گلدان، آدم ربایی و اختلاس. اما طرح داستان فقط بهانه‌ای برای شخصیت‌های عجیب و غریب و دیالوگ‌های باورنکردنی است.

جف لبوفسکی فوق‌العاده سرد، راضی است که در آپارتمانش در لس‌آنجلس بچرخد و بنوشد و سپس به دوستانش والتر و دانی برای بولینگ بپیوندد. اما برخی آدم رباها او را با یک میلیونرِ هم‌نامِ خودش اشتباه می‌گیرند و او باید به جنایتکاران عجیب و غریبی که همسر لبوفسکی دیگر را ربوده‌اند باج بدهد.

A Shot in the Dark

A Shot in the Dark
کارگردان بلیک ادواردز
بازیگران پیتر سلرز
الکه زومر
جرج سندرز
هربرت لام
سال انتشار 1964
امتیاز IMDb 7.4

نمی‌توان در چنین فهرستی از فیلم‌های ماندگار پلنگ‌صورتی یادی نکرد؛ اما تیری در تاریکی محصول سال ۱۹۶۴ از خنده دارترین فیلم‌های کلاسیک است و دنباله‌ای بر فیلم پلنگ صورتی محسوب می‌شود. به باور بسیاری، تیری در تاریکی جذابیت زیادی دارد و آن را تبدیل به یکی از خنده‌دار‌ترین فیلم‌های جهان کرده است. در نقش اصلی فیلم که پیتر سلرز (بازپرس کلوزو) آن را بازی می‌کند، آدم سبک‌مغزی است، اما با اعتماد به نفس کاذبش دیگران را متقاعد می‌کند که نابغه است.

داستان فیلم از این قرار است که پرونده قتلی به بازپرس کلوزو سپرده می‌شود و با وجود اینکه تمامی شواهد حاکی از این است که ارتکاب قتل، کار یکی از مظنون‌های پرونده است، بازپرس کلوزو نظر دیگری دارد و همین مسئله باعث می‌شود تا فیلم صحنه‌های خنده‌دار زیادی داشته باشد.

The Sting

The Sting
کارگردان جورج روی هیل
بازیگران پل نیومن
رابرت ردفورد
رابرت شاو
چارلز دورنینگ
سال انتشار 1973
امتیاز IMDb 8.3

یکی از ناب‌ترین نمونه‌های کمدی جنایی که تا به حال به نمایش درآمده است، فیلم کلاسیک «نیش» است که هرکسی علاقه‌مند به گشت و گذار در آثار بزرگ تاریخ هالیوود است، باید آن را ببیند. این فیلم داستان دو مرد حرفه‌ای (پل نیومن و رابرت ردفورد) را به تصویر می‌کشد که سعی می‌کنند از یک رئیس اوباش کلاهبرداری کنند. اما طرح پیچیده‌ فیلم، نسبت به شیمی دو بازیگر اصلی روی صفحه نمایش ثانویه است، زیرا هر دو جذابیت کمدی غیرقابل انکاری را برای هر کلاهبرداری که انجام می‌دهند، به ارمغان می‌آورند.

می‌توانید به کارگردانی جورج روی هیل در فیلم The Sting نگاه کنید و با اطمینان ادعا کنید که این فیلمی است که کل ژانر جنایی-کمدی را که امروز می‌شناسیم آغاز کرد. صحنه‌هایی مانند بازی پوکر نیومن با لونگان، لحن منحصربه‌فرد فیلم را کاملاً خلاصه می‌کند: اثری که هرگز خیلی شوخ نیست، و به خون و خون‌ریزی وابستگی ندارد. این به سادگی یک کمدی تند و باکلاس است که با قدرت یک فیلمنامه عالی و حتی اجرای بهتر موفق می‌شود.

Pulp Fiction

Pulp Fiction
کارگردان  کوئنتین تارانتینو
بازیگران جان تراولتا
ساموئل ال. جکسون
اوما تورمن
هاروی کایتل
سال انتشار 1994
امتیاز IMDb 8.9

آیا هیچ فیلم دیگری به جز Pulp Fiction می‌توانست رتبه اول را به خود اختصاص دهد؟ برخی از مردم ممکن است این را یک کمدی جنایی به معنای سنتی ندانند، اما زمانی که شما بی وقفه می‌خندید و در عین حال تماشاگران را با دزدی و قتل بر روی صفحه به خود مشغول می‌کنید، به نظر من این شما هستید که به راحتی وارد این ژانر شده‌اید. از صحنه آغازین با تیم راث و آماندا پلامر که قبل از سرقت از یک غذاخوری صحبت‌های کوچکی می‌کنند، تا جولز و وینسنت وگا در حال اجرای برخی کارها، این فیلم مملو از شوخی و دیالوگ‌هایی است که نه تنها خنده دار، بلکه بسیار نقل قولی نیز هستند.

چیزی که باعث می‌شود پالپ فیکشن به خوبی کار کند این است که کاملاً صاحب شخصیت‌های قابل باور است. در واقع شما هیچ‌وقت باور نمی‌کنید که شخصیت‌های روی پرده برای خنداندن شما طراحی شده‌اند. اما نقل قول‌های این شخصیت‌ها آنقدر تیز هستند و بازیگران همگی آنقدر درخشان هستند که تقریباً غیرممکن است که بیش از پنج دقیقه یک چهره بدون لبخند داشته باشید. حتی صحنه‌های پیش پا افتاده‌ای مانند صحنه بین تراولتا و اوما تورمن در رستورانی با مضمون دهه 1950 بسیار خنده‌دار است، فقط به این دلیل که دنیای جنایتکاران را از نمایی جدید مشاهده می‌کنید.

بر همین اساس Pulp Fiction فیلمی است که فقط به یک ژانر پایبند نیست، اما این باعث نمی‌شود که بهترین کمدی جنایی نباشد که تا به حال دیده‌ایم.

کلام پایانی درباره فیلم های کمدی جنایی

ترکیب دو ژانر جنایی و کمدی نباید اینقدر سرگرم کننده باشند. اما فیلم‌های معرفی شده در این فهرست ویجیاتو ثابت می‌کنند که قانون شکنی می‌تواند خنده دارترین کار دنیا باشد. کمدی جنایی اغلب مفاهیم سخت را دلپذیرتر می‌کند، به خصوص در دنیای سینما، جایی که به معنای واقعی کلمه هر چیزی می‌تواند جلوی چشم مخاطب آشکار شود.

بهترین فیلم‌های کمدی جنایی به اشکال مختلفی عرضه می‌شوند. برخی از فیلم‌های کمدی جنایی با کمدی فیزیکی خود خنده‌دار هستند، در حالی که سایر فیلم‌های کمدی جنایی خوب، دیالوگ‌های خنده‌دار دارند. تعدادی از بهترین فیلم‌های کمدی جنایی حتی جوایز اسکار را نیز به خانه بردند. اما شما بگویید که کدام یکی از فیلم های کمدی جنایی برای شما بهترین فیلم کمدی جنایی تاریخ سینما بوده است؟!