تعمیر مک بوک: نکات و راهنمایی‌های کاربردی


سلب مسئولیت: صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

مک بوک یا لپ‌تاپ اپل، یکی از محبوب‌ترین سیستم‌ها در بین طراحان، برنامه‌نویس‌ها و… است. دلیل این امر کارایی، قدرت پردازش بالا و کیفیت بی‌نظیر این سیستم است. در این مقاله به بررسی تعمیر مک بوک همراه نکات و راهنمایی‌های کاربردی آن خواهیم پرداخت. این لپ تاپ‌ها از نظر کیفیت، جزو برترین لپ‌تاپ‌هی بازار هستند؛ اما گاهی اوقات به دلیل نگهداری و استفادۀ نامناسب نیاز به تعمیر دارند.

شکستگی ال‌سی‌دی، خرابی باتری، خرابی دکمه‌های کیبورد و هنگی آن از جمله شایع‌ترین موارد خرابی مک بوک‌ها هستند. گاهی اوقات این خرابی مربوط به سخت‌افزار است که با رعایت اصول و ارتقا هارد و رم می‌توان این مشکلات را برطرف کرد.

بخش یک: رایج‌ترین مشکلات در مک بوک‌ها و راه‌حل آن‌ها

برخی از قطعات مک بوک طول عمر مشخصی دارند. برخی دیگر نیز ممکن است به اثر صدمات فیزیکی، ریختگی مایعات و… دچار مشکل می‌شوند. به همین دلیل ما در این مطلب به بررسی مشکلات شایع در مک بوک‌ها و یافتن راه‌حل برای آن‌ها می‌پردازیم. اگر لپ‌تاپ اپل شما نیز دچار مشکلات نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری است، با ما همراه باشید.

1. اختلال در مادر برد

به‌مرورزمان، کیفیت و عملکرد مک بوک‌ها کاهش پیدا می‌کند. این کاهش اغلب به دلیل خرابی مادر برد (مین‌برد) است. رم، پردازنده، ورودی / خروجی و کارت گرافیک روی مادربورد قرار دارند. عواملی مانند  ضربه به دستگاه، نفوذ رطوبت، اتصال کابل‌های غیراورجینال و نوسانات برق می‌تواند در خرابی مادر برد تأثیرگذار باشد. برای جلوگیری از ایجاد اختلال در مادر برد، بهتر است موارد زیر را انجام دهید:

  • محافظت از دستگاه در برابر هر گونه فشار و ضربه‌
  • استفاده از کابل‌های اصل و اورجینال برای اتصال
  • نگهداری لپ‌تاپ در مناطق غیر مرطوب و نم‌دار
  • خاموشی دستگاه در هنگام نوسانات برق

2. خرابی باتری مک بوک

باتری مک بوک یا هر نوع لپ‌تاپ دیگری، نوعی قطعۀ مصرفی است. این قطعه دیر یا زود خراب شده و نیاز به تعویض دارد. اگر باتری مک بوک شما زود خالی شده یا دستگاه خاموش می‌شود، زمان تعویض باتری مک بوک رسیده است. با انجام چند نکته می‌توانید عمر مفید باتری را افزایش دهید.

  • پیش از آنکه شارژ باتری لپ‌تاپ به‌صورت کامل تمام شود، آن را شارژ کنید.
  • زمانی که دستگاه به برق وصل است، از آن استفاده نکنید.
  • استفاده طولانی‌مدت از مک بوک، باعث کاهش عمر باتری می‌شود؛ پس از هر یک ساعت استفاده، یک ربع دستگاه را خاموش کنید.

اگر با انجام موارد بالا، مک بوک شما همچنان زود شارژ خالی می‌کند، لازم است لپ‌تاپ را نزد تکنسین‌های حرفه‌ای ببرید.

3. تغییر رنگ قسمتی از نمایشگر

گاهی اوقات در نمایشگر مک بوک‌ها شاهد تغییر رنگ، نقطۀ سیاه‌رنگ بزرگ، خطوط عمودی افقی و عمودی، پیکسل سوختگی، نداشتن نور و… هستید. این مشکلات اغلب به‌دلیل واردشدن ضربه به نمایشگر مک بوک ایجاد می‌شود. در برخی موارد این تغییرات مربوط به ال‌سی‌دی نیست و مشکل از فلت لپ‌تاپ است. فلت مک بوک وظیفۀ انتقال تصاویر از مادر برد به نمایشگر دارد.

به همین منظور، در صورت مواجه‌شدن با مشکلات ال‌سی‌دی، فلت، مادر برد و چیپ گرافیکی نمایشگر؛ بهترین گزینه عیب‌یابی، تعمیر و تعویض این قطعه توسط تکنسین‌های مجرب است. این افراد به‌صورت حرفه‌ای منشأ دقیق مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف می‌کنند.

4. مشکلات با صفحه کلید

در اثر استفاده طولانی‌مدت یا فشار زیاد، گاهی اوقات کیبورد به‌صورت کامل یا تنها یک یا دو کلید آن از کار می‌افتند. اگر کیبورد به‌صورت کامل کار نکند، مشکل از قسمت نرم‌افزار لپ‌تاپ است. این مشکل اغلب به دلیل نصب بدافزار و یا هنگ کردن؛ ایجاد می‌شود. برای رفع این مشکل به شما پیشنهاد می‌شود:

  • اگر از یک سایت نامعتبر نرم‌افزاری را دانلود و نصب کرده‌اید، سریعاً آن را حذف کنید.
  • شاید سیستم شما هنگ کرده باشد، بهتر است آن را یک‌بار ریستارت کنید.

اگر با انجام تمامی مراحل بالا، همچنان کیبورد کار نکرد، احتمالاً مادربرد دستگاه دچار اختلال شده است. برای عیب‌یابی مادربرد آن را به نمایندگی تعمیرات مک بوک بسپارید.

بخش ۲: نگه‌داری و تعمیرات توسط کاربر

تعمیر مک بوک‌ها زمانی ضروری است که شما قادر به رفع مشکلات آن نباشید. اگر مشکل‌های لپ‌تاپ شما با موارد قسمت بالا حل شد، نیازی به بردن مک بوک نزد تعمیرگاه نیست. در برخی موارد، نرم‌افزاری مانند بالا نیامدن ویندوز، نصب و آپدیت نشدن آن، ویروسی شدن، حذف اطلاعات؛ می‌توانید از یک کارشناس حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. برای مشکلات سخت‌افزاری مانند شکستن ال‌سی‌دی، کارنکردن کیبورد، تار شدن ناگهانی و… لپ‌تاپ خود را به تعمیرگاه معتبر ببرید.

این مشکلات ذکر شده تنها توسط افراد متخصص رفع می‌شود و افرادی که با مک بوک‌های آشنای کامل ندارند، نمی‌توانند آن‌ها را رفع کنند.

از نصب فایل‌های مخرب و بازی‌های بدافزار جلوگیری کرده و به‌صورت منظم مک بوک خود را تمیز کنید. استفاده نادرست و بیش از اندازه و عوامل محیطی مانند گرد، خاک و…، می‌تواند به‌مرور زمان عملکرد قسمت‌های مختلف لپ‌تاپ شما را مختل کنند. برای افزایش طول عمر مک بوک‌ها، از آن‌ها نگهداری کنید.

بخش ۳: انتخاب بهترین تعمیرگاه با تکنسین‌های متخصص

قطعات تمامی مدل‌های مک بوک از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزار تا حدودی با یکدیگر مشترک هستند. تفاوت‌های کوچک این لپ‌تاپ‌ها باعث ایجاد مشکلات متنوع در بین آن‌ها می‌شود. یکی از نکات مهم هنگام رفع مشکلات مک بوک، انتخاب تکنسین حرفه‌ای مسلط بر این مشکلات است.

 دانش کافی تعمیرکار و شناخت انواع مک بوک‌ها به پیدا کردن سریع قطعه آسیب‌دیده، کمک می‌کند. این امر باعث کاهش هزینه‌های نهایی تعمیرات و ارائه خدمات باکیفیت بالاتری می‌شود.

به همین منظور، اگر مک بوک شما دچار افت عملکرد یا اختلال در حین کار شده است، به گارانتی آروند مراجعه کنید که یک نمایندگی تخصصی تعمیرات اپل است. رعایت اصول مشتری‌مداری، رعایت استاندار‌های بین‌المللی در زمینۀ ترمیم و تعمیر مک بوک‌های اپل، از نقاط قوت مجموعۀ آروند است. برای رفع مشکلات مک بوک، در دو حوزۀ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، کارشناسان آن تمام تلاش و تمرکز خود را به کار بسته‌اند. به دلیل داشتن گارانتی یک ماه برای تعمیر و تعویض قطعه، می‌توانید به‌راحتی به این مجموعه اعتماد کنید.

بخش ۴: پیشنهادها و دیگر نکات مهم

مراکز معتبر فروش و خدامت پس از فروش، در مدت زمانی که مشخص می‌کنند، اگر تعمیرات یا قطعات  تعویض دستگاه شما دچار مشکل شود، نمایندگی آن را رفع خواهد کرد. گارانتی تعمیر مک بوک معمولاً شامل هزینۀ قطعات و دستمزد کارشناسان است؛ اما در صورت رعایت‌نکردن نکات استفاده از دستگاه توسط کاربر، گارانتی پذیرفته نمی‌شود.

هنگام تعمیر مک بوک‌ها، برخی تعمیرکاران غیرمتخصص از قطعات فیک و بی‌کیفیت استفاده می‌کنند. استفاده از این قطعات بی‌اصالت، می‌تواند به دستگاه شما آسیب بیشتری وارد کند. به همین دلیل بهتر است برای تعویض قطعات آسیب‌دیدۀ مک بوک، به مراکز معتبر مراجعه کنید.

اگر به دنبال نمایندگی معتبر برای تعمیر مک بوک اپل هستید، شرکت آروند بهترین انتخاب برای شماست. این شرکت با داشتن کادری متخصص و کارآمد، یکی بهترین تعمیرگاه‌ها در حوزۀ رفع مشکلات مک بوک است. قطعاتی که برای تعویض لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شوند، همه دارای کیفیت بالا و اصالت هستند. شرکت آروند همچنین برای بالابردن اطمینان مشتری، یک ماه گارانتی تعویض قطعات دارد.

نتیجه‌گیری

تعمیر به‌موقع و زود هنگام بخش‌های مختلف مک بوک، می‌تواند از آسیب‌دیدن بخش‌های دیگر جلوگیری کند. پس در صورت بروز هر گونه اختلالی، برای رفع مشکلات مک بوک اقدام کنید.

فراموش نکنید که قطعات باکیفیت مک بوک‌ها قیمت بالایی دارند، به همین دلیل یکی از دغدغه‌های مردم هنگام تعمیر مک بوک، پرداخت هزینه زیاد است. نگهداری منظم، آپدیت سیستم‌عامل، حذف فایل‌های بزرگ غیرضروری، استفاده بهینه و… می‌تواند عمر مفید دستگاه شما را افزایش دهد. بنابراین از لپ‌تاپ اپل خود به‌درستی استفاده کنید.