جدال ChatGPT و Grok؛ کار سم آلتمن و ایلان ماسک به تنش لفظی رسید


شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک هفته گذشته از چت‌بات «گروک» (Grok) رونمایی کرد. حالا مدیرعامل OpenAI در پستی کنایه‌آمیز نشان داده که به‌راحتی می‌توان با استفاده از ابزار جدید GPT Builder که اجازه ساخت نسخه‌های سفارشی ChatGPT را می‌دهد، گروک را ساخت. این پست واکنش تند ایلان ماسک را به همراه داشته است.

«سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI با انتشار اسکرین‌شاتی در صفحه شخصی خود در ایکس به‌صورت کنایه‌آمیز نشان داد که نیازی به ساخت Grok نبوده است و قابلیت GPT Builder به‌سادگی می‌تواند نسخه‌های مختلفی از چت‌بات‌ها را به‌وجود بیاورد.

در این اسکرین‌شات می‌توانیم ببینیم که او از GPT Builder خواسته تا به چت‌باتی تبدیل شود که پاسخ سؤالات را با شوخ‌طبعیِ «حال‌به‌هم‌زن» بومرها بدهد و به‌نوعی سعی کند از طریق شکل نامتعارف و عجیب غافل‌گیری از مخاطب خنده بگیرد. اسم این چت‌بات Grok گذاشته شده و در توضیح اصلی آن آمده است: «من مثل پدر پدر شما جوک می‌گویم.»

به‌نظر می‌آید که آلتمن با این اسکرین‌شات سعی داشته نظر خودش را درباره چت‌بات جدید ایلان ماسک ابراز کند. او همچنین در توضیحات پست خود نوشته است که GPTها می‌توانند از بار زحمات شما کم کنند.

واکنش Grok به عملکرد هوش مصنوعی ChatGPT

در پاسخ به این پست، ایلان ماسک نیز پستی را منتشر کرد که گویی پاسخ تند گروک به GPT-4 است. هوش مصنوعی شرکت xAI، مدل GPT-4 را به یک مدل «خواب‌آلود» تشبیه کرده است. گروک می‌گوید GPT-4 در زمینه شوخ‌طبعی مانند درب ثانویه توریِ یک زیردریایی است.

در پاسخ گروک که ماسک آن را منتشر کرده، آمده است: «شوخ‌طبعی به‌وضوح در OpenAI ممنوع شده، درست مثل بسیاری از موضوعات دیگر که این شرکت آن‌ها را سانسور می‌کند.»

اگرچه ایلان ماسک یکی از سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران اولیه OpenAI بود، اما از این کسب‌وکار خارج شد و حالا به‌نظر می‌رسد که رقابت داغی میان شرکت او یعنی xAI و سازنده ChatGPT به‌وجود آمده است.