دلیل شکست اپل در توسعه مودم 5G مشخص شد


اپل درحالی‌که سال‌ها مشغول توسعه مودم‌های خود بوده است، اما به تازگی قرارداد خود را برای مودم‌های کوالکام تمدید کرد و حالا دلیل آن مشخص شده است. طبق گزارش مفصلی که توسط وال استریت ژورنال منتشر شده، تلاش‌های اپل برای توسعه مودم 5G داخلی خود به دلیل مشکلات ناشی از دست کم گرفتن پیچیدگی و چالش‌های فنی این فناوری توسط سازنده آیفون، با مشکل مواجه شده است.

اپل برای توسعه مودم‌های خود انگیزه بسیار زیادی دارد. دلیل اول این امر بهبود عملکرد دستگاه‌ها و افزایش حاشیه سود این شرکت خواهد بود و دلیل دوم کاهش وابستگی به کوالکام است که در سال 2017 غول سازنده آیفون از آن به دلیل هزینه زیاد پتنت‌هایش شکایت کرده بود. اما همانطور که وال استریت ژورنال در گزارش خود اشاره کرده است، ساخت یک مودم بی‌سیم 5G بسیار پیچیده‌تر از انتظارات اپل بوده است.

مودم اپل ضعیف‌تر از تراشه‌های کوالکام بوده است

در ادامه این گزارش گفته شده که نمونه اولیه تراشه‌هایی که کوپرتینویی‌ها سال گذشته آن را آزمایش کرده بودند سرعت کمی داشته و «در اصل سه سال از بهترین مودم‌های کوالکام عقب‌تر بوده است». در واقع اپل متوجه شده که استفاده از مهندسان بسیار زیاد و یک استراتژی موفق برای تولید سریع تراشه مودم کافی نیست.

بنابراین این شرکت به جای اینکه طبق برنامه‌ریزی در نسخه‌های آیفون 15 امسال از مودم‌های ساخته شده خود استفاده کند، مجبور شده تا این برنامه‌ها را تا سال 2024 به تعویق بیندازد اما ظاهراً مدیران اپل متوجه شده‌اند که این هدف نیز قابل دسترس نیست. به همین دلیل غول سازنده آیفون تنها چند روز قبل از معرفی آیفون 15، قرارداد مودم خود را با کوالکام که در پایان سال جاری منقضی می‌شود، تمدید کرده است.

با این حال کار روی مودم سفارشی اپل همچنان ادامه دارد و «مارک گرمن» از بلومبرگ اشاره کرده که احتمالاً تا قبل از پایان قرارداد فعلی کوالکام در سال 2026، شاهد عرضه تدریجی آن‌ها خواهیم بود.