روسیه قصد دارد تا سال 2030 تراشه‌های 14 نانومتری خود را تولید کند


از آنجایی که بیشتر کشورهای جهان به‌دلیل جنگ علیه اوکراین، روسیه را تحریم کرده‌اند، این کشور با معرفی طرح‌هایی به‌دنبال احیای تولید صنعت نیمه‌هادی داخلی خود است؛ زیرا دیگر نمی‌تواند تراشه‌های موردنیاز خود را از تأمین‌کنندگان دریافت کند. طرح جدید روسیه شامل یک سرمایه‌گذاری در هشت سال آینده می‌‌شود که البته اهداف چندان بلندپروازانه‌ای ندارد. به عنوان مثال، درحالی‌که TSMC قصد دارد تا سال 2026 تراشه‌های 2 نانومتری تولید کند، روسیه خواهان تولید داخلی تراشه‌های 28 نانومتری تا سال 2027 و 14 نانومتری تا سال 2030 است.

دولت روسیه نسخه اولیه طرح توسعه میکروالکترونیک جدید خود را تدوین کرده است که به سرمایه‌گذاری حدود 38.43 میلیارد دلار تا سال 2030 اشاره دارد. وجوه سرمایه‌گذاری‌شده از این طریق، صرف توسعه فناوری‌های تولید نیمه‌هادی، توسعه تراشه‌های داخلی، زیرساخت‌های مرکز داده، توسعه استعدادهای محلی و بازاریابی تراشه‌ها و رویکردهای خانگی می‌شود.

رشد روسیه در‌زمینه نیمه‌هادی

در بخش تولید نیمه‌هادی، این کشور قصد دارد 5 میلیارد دلار برای فناوری‌های ساخت جدید و افزایش آن‌ها هزینه کنید. یکی از اهداف کوتاه‌مدت آن افزایش تولید تراشه‌های محلی با استفاده از فناوری ساخت 90 نانومتری تا پایان سال است. ساخت فناوری 28 نانومتری تا سال 2027 نیز جزء اهداف بلندمدت روسیه محسوب می‌شود؛ کاری که TSMC در سال 2011 انجام داده بود.

روسیه تا حدودی در زمینه‌های نرم‌افزار و خدمات موفق بوده، اما اقدامات این کشور در‌زمینه طراحی و ساخت تراشه نسبتاً ناموفق بوده است. درحالی‌که برنامه‌هایی برای آموزش استعدادهای محلی و توسعه تراشه‌ها در داخل این کشور وجود دارد، روسیه مصمم است که تا پایان سال برنامه مهندسی معکوس از «رویکردهای خارجی» را برای انتقال فناوری‌های تولید به داخل این کشور ایجاد کند. همچنین تمام اقلام دیجیتال روسیه تا سال 2024 باید در داخل کشور تولید شوند. انتظار می‌رود فناوری‌هایی که این کشور توانایی تولید داخلی آن‌ها را نداشته باشند، از چین تأمین شود.