سازمان توسعه پرتابگر اروپا تأسیس شد


29 فوریه 1964، سازمان توسعه پرتابگر اروپا (ELDO) تأسیس شد.

تولد سازمان توسعه پرتابگر اروپا (ELDO) در این روز و سازمان تحقیقات فضایی اروپا (ESRO)، سه هفته بعد، در 20 مارس 1964 بود.

آژانس فضایی اروپا که در 30 مه 1975 با ادغام ESRO و ELDO تشکیل شد، میراث تعداد انگشت‌شماری از «پیشگامان فضایی» اروپایی است که تلاش‌های دوراندیشانه آن دو سازمان را در اوایل دهه شصت میلادی به وجود آورد.

سازمان توسعه پرتابگر اولین‌بار به منظور ایجاد یک وسیله پرتاب ماهواره برای اروپا توسعه یافت. موشک سه مرحله‌ای توسعه یافته‌ به‌نام الهه اساطیری یونان، اروپا نام گرفت.

سازمان توسعه پرتابگر اروپا

به‌طور کلی، 10 راه‌اندازی وجود داشت که تحت بودجه ELDO انجام شد. این سازمان متشکل از بلژیک، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند بود. استرالیا یکی از اعضای وابسته این سازمان بود.

حتی در ابتدا، مکان پرتاب در استرالیا بود، اما بعداً به گویان فرانسه منتقل شد. در سال 1974، پس از پرتاب ناموفق ماهواره بلو استریک، این برنامه با سازمان تحقیقات فضایی اروپا ادغام شد و آژانس فضایی اروپا را تشکیل داد.

به‌طور کلی، سازمان توسعه پرتابگر اروپا یازده پرتاب را برنامه‌ریزی کرده‌ بود که تنها ده مورد از آنها واقعاً رخ داده‌ است. از 9 پرتاب، چهار مورد موفقیت‌آمیز بود. چهار پرتاب دیگر ناموفق بود و یک پرتاب دیگر هم متوقف شد.

پرتاب دهم، F-9، در 12 ژوئن 1970 انجام شد که تمام مراحل موفقیت‌آمیز بود، بااین‌حال ماهواره نتوانست در مدار قرار بگیرد.

پس از این راه‌اندازی، ELDO شروع به ازدست‌دادن‌ بودجه و اعضای خود کرد و درنهایت برای ایجاد آژانس فضایی اروپا به ESRO منتقل شد.



منبع