سرمایه‌گذاری گوگل در رقیب استارلینک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای در گوشی‌ها


گوگل و AT&T حدود 206.5 میلیون دلار در شرکت AST SpaceMobile سرمایه‌گذاری می‌کنند. این شرکت که رقیب استارلینک شرکت اسپیس‌‌ایکس است، قصد دارد دسترسی مستقیم به اینترنت ماهواره‌ای را با ماهواره‌های مدار پایین زمین در گوشی‌های معمولی ممکن کند. ودافون نیز پیش‌تر در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بود.

براساس گزارش Ars Technica، سرمایه‌گذاران جدید گوگل و AT&T به همراه ودافون، مجموعاً به AST SpaceMobile حدود 206 میلیون دلار سرمایه تزریق خواهند کرد. این شرکت همچنین در یک بیانیه مطبوعاتی بودجه خود را اعلام کرد و از عرضه عمومی سهامش به ارزش 100 میلیون دلار خبر داد.

AT&T تنها شرکت مخابراتی ایالات‌متحده نیست که در چنین پروژه‌هایی همکاری می‌کند. پیش‌ازاین، T-Mobile نیز با اسپیس‌ایکس برای قابلیت ارتباط ماهواره‌ای مستقیم با استارلینک همکاری داشته است.

اینترنت ماهواره‌ای در گوشی‌های عادی

ماهواره آزمایشی BlueWalker 3 شرکت AST SpaceMobile که اندازه آن حدود 65 متر مربع است.

هدف این همکاری و سرمایه‌گذاری‌ها اتصال مستقیم گوشی‌های هوشمند معمولی به ماهواره‌هایی شبیه BlueWalker 3 شرکت AST SpaceMobile است. این شرکت ادعا می‌کند که فناوری آن سرعت انتقال داده را تا 120 مگابیت‌ بر ثانیه امکان‌پذیر می‌کند. این شرکت می‌گوید که با بیش از 40 اپراتور شبکه تلفن‌ همراه در سراسر جهان توافق‌نامه امضا کرده است و درمجموع به بیش از 2 میلیارد مشترک خدمات خواهد رساند.

اگرچه این شرکت درحال‌حاضر تنها یک ماهواره در مدار پایین زمین دارد، اما در سال 2023 دستاوردهای بسیاری داشت. اولین تماس صوتی 2G از فضا به گوشی هوشمند، اولین اتصال 4G LTE، اولین تماس صوتی 5G و دانلود داده با سرعت 14 مگابیت‌ بر ثانیه از دستاوردهای مهم این شرکت در سال 2023 محسوب می‌شوند.

نمونه اولیه ماهواره AST SpaceMobile از یک موشک اسپیس‌ایکس در سپتامبر 2022 (شهریورماه 1401) پرتاب شد. طبق برنامه‌های AST که در سال 2020 اعلام شد، این شرکت قصد دارد مجموعاً 243 ماهواره را به مدار بفرستد و انتظار می‌رود پنج ماهواره را تا 31 مارس 2024 (12 فروردین‌ماه 1403) به فضا پرتاب کند. اکنون AST درحال ساخت ماهواره‌های خود است.



منبع