سود بزرگترین تراشه‌ساز چین در فصل سوم 2023 حدود 80 درصد کاهش یافت


شرکت SMIC با وجود افزایش تقاضا برای تراشه Kirin 9000S که از محبوبیت زیاد هواوی میت 60 در چین ناشی می‌شود، با کاهش 80 درصدی سود در فصل سوم 2023 مواجه شده است. به نظر می‌آید افزایش تعداد سفارشات Kirin 9000S کمکی به امور مالی SMIC نکرده است. البته به‌طورکلی درآمد این شرکت از 1.621 میلیارد دلار فراتر رفته و به 93.98 میلیون دلار سود رسیده است.

براساس گزارش منتشرشده در CNBC، شرکت SMIC به غیر از پردازنده Kirin 9000S موجود در سری میت 60 هواوی، تراشه‌هایی را برای انواع کاربردهای دیگر از جمله خودرو تولید می‌کند. اکنون پس از فروکش‌کردن شرایط کمبود تراشه در سال‌های اخیر، موجودی تراشه‌ها در سطح بالاتری قرار دارند. ولی به گفته گزارش‌ها، این رکود به دلیل تقاضای کم برای این قطعات و سخت‌گیری چندین مشتری در انجام سفارش‌ها اتفاق افتاده و به وضعیت مالی SMIC آسیب رسانده است. کنترل‌های صادراتی ایالات متحده نیز همچنان کار را برای این شرکت چینی دشوار می‌کند.

کاهش سود شرکت SMIC

کاهش سود شرکت SMIC در سه‌ماهه سوم 2023

مشکل موجودی بالای محصولات این شرکت که از سه‌ماهه سوم سال 2022 آغاز شده بود، اکنون در بازار چین کاهش یافته و موجودی به سطح نسبتاً مناسبی رسیده است. اما موجودی این شرکت برای مشتریان آمریکایی و اروپایی در سطوح بسیار بالایی باقی مانده است.

درحال‌حاضر برنامه‌های هواوی نیز مشخص نیست، زیرا تراشه Kirin 9000S از فرایند 7 نانومتری استفاده می‌کند. برای نزدیک‌شدن به رقبا، هواوی باید به سمت فرایندهای پیشرفته‌تر برود، به نظر می‌آید فرایند 5 نانومتری انتخاب خوبی برای این شرکت باشد.

انتقال تراشه‌های هواوی از 7 به 5 نانومتری ممکن است چشم‌انداز مالی SMIC را تقویت کند؛ بااین‌حال تازمانی که این شرکت مشتریان بزرگ‌تری نداشته باشد، درآمد آن بهبود چشم‌گیری نخواهد یافت. تخمین زده می‌شود که هواوی 100 میلیون گوشی هوشمند را در سال 2024 روانه بازار کند. باتوجه به اینکه اکثر این گوشی‌ها احتمالاً دارای پردازنده‌های Kirin شرکت SMIC خواهند بود، ممکن است اوضاع برای بزرگ‌ترین سازنده تراشه چین بهتر شود.