فرودگر ژاپنی SLIM تصاویر خیره‌کننده‌ای از سطح ماه ثبت کرد + عکس


فرودگر ماه ژاپن با موفقیت اولین تصاویر خود را از سطح ماه به زمین مخابره کرد. این فرودگر در روز کریسمس (۴ دی) وارد مدار ماه شد. فرودگر هوشمند بررسی ماه (SLIM) متعلق به آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) این تصاویر را با جزئیات شگفت‌انگیز از دهانه‌های ماه تهیه کرده است.

فضاپیمای SLIM با مانوری بی‌نقص و پس از تکمیل احتراق موتور مرکزی خود در مدار ماه قرار گرفت. JAXA در پستی در شبکه اجتماعی X بخشی از این تصاویر را به‌ اشتراک گذاشت.

مأموریت فرودگر ماه ژاپن

فضاپیمای ۲٫۷ متری SLIM احتمالاً در تاریخ ۲۹ دی‌ماه روی ماه فرود می‌آید. اگر این فرود با موفقیت انجام شود، ژاپن بعد از ایالات‌متحده، روسیه، چین و هند، پنجمین کشوری می‌شود که یک فضاپیما روی ماه فرود می‌آورد.

SLIM در تاریخ ۱۶ شهریور به‌همراه تلسکوپ فضایی XRISM (مأموریت تصویربرداری و طیف‌سنجی اشعه ایکس) به فضا پرتاب شد. حالا XRISM نیز با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته است.

SLIM در مدار خود به فاصله ۶۰۰ کیلومتر از سطح ماه نزدیک می‌شود. همچنین بیشترین فاصله آن از ماه ۴٬۰۰۰ کیلومتر خواهد بود.

هدف اصلی SLIM، با نام مستعار «اسنایپر ماه»، این است که تکنولوژی فرود دقیق آن روی سطح ماه آزمایش شود. قرار است این کاوشگر سبک روی «دریای شهد» در نیمه نزدیک ماه فرود بیاید. دقت فرود SLIM حدود ۱۰۰ متر از نقطه تعیین‌شده خواهد بود.

این تکنیک فرود دقیق درصورت موفقیت، به سازمان‌های فضایی این توانایی را می‌دهد که کاوشگرهای رباتیک را در هر نقطه‌ای روی ماه یا حتی سطوح خاص باقی اجرام منظومه شمسی فرود آورند.

JAXA می‌گوید با تکنولوژی فرودگر SLIM، انسان‌ها خواهند توانست هر جایی که می‌خواهند فرود بیایند، نه فقط جاهایی که فرود آسان‌تر است. به این ترتیب این امکان وجود خواهد داشت که انسان‌ها روی سیاره‌هایی فرود بیایند که منابع‌شان حتی از ماه نیز محدودتر و کمیاب‌تر است.



منبع