مشخصات فنی و آپشن ها


شب شنبه 23 مردادماه 1402، آرین پارس موتور در جریان مراسمی از لاماری ایما X رونمایی کرد. این خودرو در حقیقت نسخه فول آپشن لاماری ایما است که امکانات بیشتری را در مقایسه با نمونه اصلی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کمبود امکانات رفاهی یکی از نقاط ضعف لاماری ایما در مقایسه با سایر رقبای همرده‌اش بود. از این رو آرین موتور با عرضه نسخه فول آپشن از کراس‌اوور خود، سعی دارد تا این نقطه ضعف را نیز برطرف کند.

مشخصات فنی، یک بهبود کوچک اما تاثیرگذار

در بخش مشخصات فنی، تفاوت خاصی میان لاماری ایما X و نسخه‌های فعلی این خودرو دیده نمی‌شود. این کراس‌اوور همچنان به پیشرانه 1.5 لیتری TGDi مجهز است که حداکثر 195 اسب‌بخار قدرت و 285 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. گیربکس هفت سرعته دوکلاچه نیز وظیفه انتقال قدرت را به چرخ‌های جلو برعهده دارد. مصرف سوخت ترکیبی 6.6 لیتر و شتاب صفر تا صد 9.5 ثانیه دیگر بخش‌های مشخصات فنی لاماری ایما ایکس را تشکیل می‌دهند.

رونمایی از لاماری ایما X

در نسخه معمولی ایما، امکان تعویض دنده به صورت دستی برای راننده فراهم نشده بود. این مساله یکی از نقاط ضعف این کراس‌اوور به شمار می‌رفت که در نسخه X برطرف شده است. کنترلر گیربکس این خودرو اکنون قابلیت تعویض دنده را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این قابلیت باعث خواهد شد تا لاماری ایما X بتواند به عنوان یک کراس‌اوور اسپرت ایفای نقش کند.

تغییرات ظاهری بنابر انتخاب مشتری

از نظر ظاهر خارجی، تفاوتی میان لاماری ایما X و دیگر نسخه‌های این خودرو وجود ندارد. با این حال آرین موتور یک کیت بدنه اسپرت را برای این خودرو در نظر گرفته است که مشتریان قادر به سفارش آن خواهند بود. این کیت بدنه تغییراتی را در بخش سپرها و رکاب خودرو ایجاد می‌کند تا ظاهر خودرو جلوه اسپرت‌تری داشته باشد.

کاتالوگ لاماری ایما ایکس

بنابراین اگر مایل هستید که خرید نسخه X را به سایرین اثبات کنید، کیت بدنه اسپرت را نیز به همراه اتومبیل خود سفارش دهید. در کابین این خودرو تفاوت خاصی میان نسخه جدید و نسخه فعلی مشاهده نمی‌شود. تمامی ادوات در جایگاه پیشین خود قرار دارند اما به دلیل افزایش امکانات خودرو، دکمه‌های کنترلی بیشتری را در کابین نسخه ایکس خواهید دید.

امکانات بیشتری لاماری ایما X چه هستند؟

ارائه امکانات رفاهی بیشتر، برگ برنده لاماری ایما X در مقایسه با رقبایش خواهد بود. ابتدا از صندلی‌های این خودرو شروع می‌کنیم. صندلی‌های ردیف جلو به گرمکن مجهز هستند و صندلی راننده در کنار آن، سیستم سردکن و ماساژور را نیز ارائه می‌دهد. تنظیم این صندلی‌ها نیز به صورت برقی انجام می‌شود. صندلی راننده در ده حالت قابل تنظیم است و سرنشینان ردیف عقب نیز می‌توانند صندلی سرنشین را برای دستیابی به فضای پای بیشتر، حرکت دهند.

آینه‌های خودرو از نوع تنظیم شونده برقی به همراه گرمکن هستند که در هوای سرد، دید کاملی را برای راننده فراهم می‌آورند. یکی از آپشن‌های مهم برای مشتریان ایرانی نیز روی این خودرو نصب شده است. نسخه X‌ به آپشن درب صندوق برقی مجهز خواهد بود که اخیرا مورد توجه مصرف‌کنندگان ایرانی قرار گرفته است. در نهایت چند سوکت نیز به عنوان شارژر تلفن همراه سرنشینان به این خودرو اضافه شده است.

کابین لاماری ایما X

دوربین 360 درجه آپشن جدید دیگری در این خودرو است که قابلیت دید کامل را برای راننده فراهم می‌آورد. با این حال امکانات ایمنی لاماری ایما X به همین جا ختم نمی‌شوند. این خودرو اکنون قادر است تا برخی قابلیت‌های مربوط به خودروهای خودران را در اختیار راننده قرار دهد. رادار نقطه کور، سیستم هشدار برخورد از جلو و سیستم هشدار خروج از خط سه آپشن جدید ایمنی نسخه ایکس لاماری ایما هستند. وجود این آپشن‌ها در کنار کروز کنترل تطبیقی، امکان رانندگی خودکار و بدون دخالت راننده را در اتوبان‌ها فراهم می‌آورد. در نهایت می‌توان چراغ‌های LED‌ جلو را به عنوان آخرین افزودنی این خودرو ذکر کرد.

نکات پایانی رونمایی لاماری ایما X

بنابر اعلام مدیران و مسوولان آرین موتور، لاماری ایما X در اواخر پاییز سال جاری به مرحله عرضه خواهد رسید. بنابراین علاقمندان به خرید این خودرو، بایستی تا ابتدای زمستان را برای خرید آن صبر کنند. همچنین قیمت این خودرو بالاتر از نسخه فعلی ایما خواهد بود.

شوروم آرین موتور

آرین موتور تصمیم دارد تا نسخه هیبریدی این خودرو را نیز به بازار ایران عرضه کند. با این حال مشکلات اعتباری و عدم تامین ارز مورد نیاز از سوی دولت، عرضه این خودرو را با وقفه مواجه کرده است. با این حال طی ماه‌های آتی شاهد معرفی یک سدان، یک کراس‌اوور و یک شاسی بلند اندازه بزرگ با برند لاماری نیز خواهیم بود.

در حاشیه مراسم رونمایی….

در جریان مراسم رونمایی از لاماری ایما X، برخی خدمات دیگر آرین موتور نیز به مخاطبان معرفی شدند. این مراسم با افتتاح شوروم مرکزی لاماری در تهران همراه بود. نخستین بخش اکسسوری‌های برند لاماری است که شامل انواع عطر و ادکلن، کراوات، کلاه، دکمه سردست، سنجاق سینه و ماکت لاماری ایما می‌شود.

در بخش دیگری از این مراسم نیز خودرو امدادی آرین پارس موتور به همراه تعمیرگاه مجهز این شرکت به نمایش درآمد. آرین موتور با رونمایی از این تجهیزات قصد دارد به مشتریان ایما اعلام کند در ارائه خدمات ‌پس از فروش خودروهایش، مشکلی وجود نخواهد داشت. مراسم رونمایی از لاماری ایما X و همچنین افتتاح شوروم مرکزی این برند با حضور اصحاب رسانه و یک جشن کوچک همراه بود.