«مهبد مقدم»، هم‌بنیان‌گذار ایرانی پلتفرم Genius در 41 سالگی درگذشت


«مهبد مقدم»، هم‌بنیان‌گذار ایرانی-آمریکایی پلتفرم‌های Genius و Everipedia، به‌دلیل عوارض ناشی از تومور مغزی در سن 41 سالگی درگذشت.

«جاش کنستین»، نویسنده و سرمایه‌گذار سابق سایت Tech Crunch که زمانی با مقدم مصاحبه کرده بود، درباره او گفته است:

«برای مهبد طلب آرامش می‌کنم. او مردی پیچیده، تندخو، گاهی مشکل‌ساز، اما واقعاً بامزه، درخشان و همیشه منحصربه‌فرد بود.»

مقدم اخیراً در تلاش برای ساخت یک شبکه اجتماعی به نام HellaDoge بود. در این پلتفرم، کاربران به‌ازای مشارکت در تولید و اشتراک محتوا، دوج‌کوین دریافت می‌کردند. ایده این پلتفرم درواقع این بود که برخلاف فیسبوک یا توییتر که براساس مشارکت کاربرانشان درآمد تبلیغاتی برای خود ایجاد می‌کنند، کاربران HellaDoge مستقیماً با تولید محتوا سود ببرند.

درگذشت مهبد مقدم؛ کارآفرین ایرانی-آمریکایی

مهبد مقدم

علاقه مقدم به نحوه دریافت درآمد و مشارکت کاربران در ساخت یک پلتفرم سودمحور، به سال 2009 برمی‌گردد. او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه ییل و سپس دانشکده حقوق استنفورد، درست در دوران بحران مالی 2008 (بحران مالی جهانی 2008)، وکیل شد. او به‌رغم تمام تلاشش برای شاغل‌ماندن در یک شرکت حقوقی، در اوضاع نابسامان آن سال‌ها اخراج شد.

مقدم در مصاحبه‌ای گفته بود که آن شرکت حقوقی درنهایت فقط مقداری به او پول داد و اخراجش کرد. او از این پول برای تأسیس پلتفرم Rap Genius با دو تن از دوستانش در ییل استفاده کرد. در ابتدا، این سایت از کاربران دعوت می‌کرد تا متن ترانه‌های هیپ‌هاپ را بنویسند یا درباره آن توضیح دهند؛ درنهایت این سایت آن‌قدر معروف شد که خواننده‌های معروف رپ برای توضیح و تصحیح اشعار خود به این پلتفرم جذب شدند. بعدها نام این پلتفرم به Genius تغییر کرد.

مقدم سپس سایت Everipedia، یک دایره‌المعارف مبتنی بر بلاکچین را تأسیس کرد. کاربران در این سایت می‌توانند مادامی که محتوای آن‌ها بی‌طرف و صادقانه باشد و بتوان به آن استناد کرد، درباره هر موضوعی صفحه جدید ایجاد کنند.



منبع