نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A24؛ به‌صرفه‌ترین میان‌رده کره‌ای‌ها


نسل جدید میان‌رده‌های سری گلکسی A را می‌توان کامل‌ترین نسل از این گوشی‌ها دانست. به‌همین‌ترتیب، گلکسی A24 هم یکی از ارزشمندترین گوشی‌های سامسونگ در بازار ایران محسوب می‌شود. این گوشی به‌لطف برخورداری از نمایشگر با کیفیت، ترکیب نرم‌افزاری با پشتیبانی منسجم، عملکرد سخت‌افزاری مناسب و قیمت پایه حدود ٧.۵ میلیون تومان، بهترین گوشی سامسونگ تا سقف ۸ میلیون تومان است. گلکسی A24 امروز به دفتر آمده و در ادامه تجربه استفاده از آن را در کالبد بررسی قرار داده‌ایم. با همراه باشید.

گلکسی A24 از نظر فنی برادر کوچک‌تر گلکسی A34 (بررسی ) است، چرا که مشخصات مشابهی با آن دارد. با وجود این شباهات قابل‌توجه اما گلکسی A24 قیمت بسیار کم‌تری داشته و همین موضوع منجر به افزایش چشمگیر ارزش خرید آن شده می‌شود. بی‌شک اصلی‌ترین رقیب گلکسی A24 در بازار ایران، ردمی نوت ١٢ ۴جی است که در کنار این گوشی از اصلی‌ترین گزینه‌های خریداران به‌شمار می‌روند. در این مطلب اما به بررسی ویژگی‌ها و عملکرد گلکسی A24 می‌پردازیم و آن را با رقبایش نیز مقایسه می‌کنیم تا در تصمیم‌گیری برای خرید به شما کمک کنیم.

بررسی ویدیویی سامسونگ گلکسی A24

تماشای ویدیو از یوتوب

https://www.youtube.com/watch?v=gOWPGsdxXkU

تماشای ویدیو از آپارات

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A24

نام گوشی سامسونگ گلکسی A24
نمایشگر ۶.۵ اینچی سوپر امولد با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل و نرخ رفرش ۹۰ هرتزی
چیپست مدیاتک Helio G99
ترکیب رم و حافظه داخلی ۴/۱۲۸، ۶/۱۲۸ و ۸/۱۲۸ گیگابایتی
سیستم‌عامل اندروید ۱۳ با پوسته اختصاصی One UI 5.1
دوربین اصلی ۳ گانه شامل دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال، فوق‌عریض ۵ مگاپیکسلی و ماکروی ۲ مگاپیکسلی
دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی
باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فناوری شارژ سیمی ۲۵ وات
وزن ۱۹۵ گرم
قابلیت‌های جانبی مجهز به حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و جایگاه اختصاصی کارت حافظه MicroSD
قیمت پایه حدود ۷.۵ میلیون تومان برای مدل ۴/۱۲۸ گیگابایتی

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی سامسونگ گلکسی A24

گلکسی A24 زبان طراحی نوآورانه‌ای ندارد. دقیقا همان المان‌هایی که در طراحی اکثر گوشی‌های جدید سامسونگ به‌کار رفته‌اند را در این دستگاه اقتصادی نیز می‌توان مشاهده کرد. بنابراین تشخیص گلکسی A24 از سایر برادرانش – به‌خصوص از گلکسی A34 – کار آسانی نیست. کره‌ای‌ها میان‌رده اقتصادی خود را در چهار رنگ مشکی، سبز لیمویی، آبی گردینت و قرمز تیره روانه بازار می‌کنند. رنگ مشکی این گوشی موجودی بیشتری نسبت به سایر مدل‌ها دارد و نسخه مورد بررسی نیز مشکی‌رنگ است.

روی قاب پشتی گلکسی A24 همان چیزی را می‌بینیم که در دیگر گوشی‌های جدید سری گلکسی A دیده‌ایم: دوربین اصلی سه‌گانه با جزیره‌های جداگانه لنز، فلش LED و لوگوی سامسونگ. از گلکسی A14 گرفته تا گلکسی A54، همگی این مشخصه را با خود یدک می‌کشند. 

با فاکتور گرفتن این شباهت اما سامسونگ در گلکسی A24 سبک طراحی مدرن‌تر و بهبود یافته‌تری را نسبت به نسل گذشته دنبال کرده است. این امر با توجه به استفاده از قاب پشتی کاملا تخت قابل لمس‌تر هم می‌شود. به‌کارگیری چنین قاب مسطح و تختی در کنار ایجاد حس استفاده بهتر، ارگونومی مناسب‌تری هم دارد تا بهتر در دستتان بنشیند.

بررسی سامسونگ گلکسی A24

قاب پشتی گلکسی A24 با وجود رنگ‌بندی جذابش خیلی زود لک‌های چربی و اثر انگشت را به خود جذب می‌کند. این قاب به‌دلیل جنس پلاستیکی، احتمالاً خط‌و‌خش زیادی را هم به خود می‌پذیرد. پس پیشنهاد می‌کنیم که قاب محافظ مخصوص این گوشی را بلافاصله پس از خرید دستگاه تهیه نمایید تا با این مشکل آزاردهنده دست‌وپنجه نرم نکنید.

بررسی سامسونگ گلکسی A24

فریم میانی گلکسی A24 میزبان دکمه پاور و حسگر اثر انگشت روی آن، کلیدهای ولوم، پورت USB-C، بلندگو، میکروفون‌ها و خشاب سیم‌کارت و کارت حافظه است. یکی از ویژگی‌های جذاب این گوشی، بقای جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در آن به‌شمار می‌رود که احتمالا برای درصد قابل‌توجهی از کاربران حائز اهمیت باشد. حسگر اثر انگشت قرار گرفته در گلکسی A24 سرعت و عملکرد مناسبی در قفل‌گشایی گوشی دارد و هیچ مشکلی در استفاده از آن نخواهید داشت. برای قفل‌گشایی گوشی از تشخیص چهره هم می‌توان استفاده کرد اما سطح امنیت گوشی به مراتب کم‌تر می‌شود. خبری از بلندگوهای استریو در گلکسی A24 نیست و این گوشی نمی‌تواند شما را آن‌طور که باید، راضی کند. جالب این‌که در رقیب این گوشی، یعنی ردمی نوت ۱۲ ۴جی هم شاهد به‌کارگیری تنها یک بلندگو هستیم. این نشان می‌دهد که تولیدکنندگان موبایل اخیراً از هر راهی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها استفاده کرده‌اند.

بررسی سامسونگ گلکسی A24

جلوی گلکسی A24 شامل نمایشگری ۶.۵ اینچی با حاشیه‌های ضخیم در اطرافش دیده می‌شود که تا حدودی طراحی دستگاه در این قسمت را قدیمی جلوه می‌دهد. بالای این نمایشگر نیز از بریدگی قطره‌شکل برای قرارگیری دوربین سلفی استفاده شده که ترند ۵ سال پیش دنیای موبایل محسوب می‌شود. در کل شاید تنها بخش از طراحی گلکسی A24 که می‌توان به آن انتقاد وارد کرد، همین‌جاست. البته که در برادر بزرگ‌تر این گوشی یعنی گلکسی A34 هم شاهد چنین موضوع عجیبی بودیم.

گلکسی A24 از بدنه تماما پلاستیکی استفاده می‌کند که کیفیت ساخت مناسبی دارد و حین کار کردن با آن حس بدی نخواهید داشت؛ اما حتما باید برای آن قاب محافظ تهیه کنید. سامسونگ هیچ اطلاعات رسمی در مورد نوع شیشه محافظ روی نمایشگر گلکسی A24 منتشر نکرده است. همچنین خبری از استاندارد مقاومت در برابر آب و گردوغبار IP برای این میان‌رده اقتصادی نیست. گلکسی A24 با توجه به وزن ۱۹۵ گرمی و ضخامت ۸.۳ میلی‌متری که دارد، در استفاده طولانی دستتان را چندان خسته نمی‌کند اما رقبایی مانند ردمی نوت ۱۲ ۴جی می‌توانند خوش‌دست‌تر از رقیب کره‌ای خود باشند.

نمایشگر گلکسی A24

بررسی سامسونگ گلکسی A24

گلکسی A24 یکی از بهترین نمایشگرهای گوشی‌های زیر ۱۰ میلیون تومان را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. این میان‌رده اقتصادی به نمایشگر ۶.۵ اینچی سوپر امولد با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس مجهز شده که کیفیت تصویر بسیار بالایی را در کنار رنگ‌های پویا و جذاب به‌نمایش می‌گذارد. این در حالیست که نسل قبلی به نمایشگر IPS LCD با روشنایی نه‌چندان بالا مجهز بود. صفحه نمایش گلکسی A24 حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیتی را داراست که در کم‌تر گوشی در این رنج قیمتی به‌چشم می‌خورد. با توجه به چنین روشنایی بالایی عملا مشکلی حین کار کردن با گوشی زیر نور مستقیم آفتاب نیز نخواهید داشت.

بررسی سامسونگ گلکسی A24

پشتیبانی از نرخ رفرش ۹۰ هرتزی یکی دیگر از مشخصه‌های نمایشگر گلکسی A24 محسوب می‌شود. نرخ رفرش مذکور در کارکرد عادی رضایت‌بخش است اما حین مقایسه آن با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی ردمی نوت ۱۲ ۴جی متوجه تفاوت محسوس آن‌ها خواهید داشت. با این حال اگر خیلی روی این بخش حساس نیستید، نیازی به نگرانی نیست. سامسونگ امکان محدود کردن نرخ رفرش به ۶۰ هرتز را نیز در اختیارتان می‌گذارد تا به‌همین‌ترتیب شارژدهی باتری دستگاه را افزایش دهید.

نرم‌افزار و رابط کاربری

بررسی سامسونگ گلکسی A24

ترکیب نرم‌افزاری گلکسی A24 به‌عنوان میان‌رده‌ای اقتصادی، تفاوتی با پرچمداران چند ده میلیون تومانی سامسونگ ندارد. این گوشی ۷.۵ میلیون تومانی به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۳ روانه بازار شده و جدیدترین رابط کاربری اختصاصی سامسونگ یعنی One UI 5.1 این ترکیب را تکمیل می‌کند. سامسونگ همان‌طور که از پرچمدارانش پشتیبانی می‌کند، سیاست مشابهی را هم برای گلکسی A24 پیاده کرده است. 

به‌ادعای کره‌ای‌ها، این میان‌رده اقتصادی تا ۴ نسل آپدیت اساسی اندروید و ۵ سال آپدیت امنیتی دریافت خواهد کرد. با توجه به این امر می‌توان گفت که گلکسی A24 به‌لطف دریافت به‌روزرسانی تا اندروید ۱۷، هیچ رقیبی در این قسمت ندارد و سایر رقبا در بهترین حالت نصف این مدت تحت پشتیبانی نرم‌افزاری شرکت سازنده خود قرار می‌گیرند. در نتیجه گلکسی A24 احتمالا می‌تواند تا سال‌های سال همراه شما باشد. این گوشی آپدیت‌های نرم‌افزاری سامسونگ را مرتباً دریافت خواهد نمود.

رابط کاربری One UI 5.1 سامسونگ تمام قابلیت‌های جدید اندروید ۱۳ را به بهینه‌ترین شکل ارائه می‌دهد. در این نسل از One UI کارکرد رابط کاربری روان‌تر شده، مالتی تسکینگ بهبود یافته و شاهد نمایش انیمیشن‌های جذاب‌تری در باز و بسته شدن اپلیکیشن‌ها هستیم. در کنار این پیشرفت‌ها، تا حدودی طراحی اپ‌های دوربین، گالری و سایر اپ‌های پیش‌فرض نیز تغییر کرده و بهای بیشتری به سازگاری تم رنگی Material You با برنامه‌ها داده شده است.

تجربه استفاده از رابط کاربری گلکسی A24 و گشت و گذار در قسمت‌های مختلف آن لذت‌بخش بود. با این حال اگر می‌خواهید بهترین و روان‌ترین تجربه کاربری را داشته باشید، پیشنهاد می‌شود که نسخه مجهز به رم ۶ یا ۸ گیگابایتی این میان‌رده اقتصادی را تهیه کنید تا طی طولانی‌مدت با مشکلی مواجه نشوید.

عملکرد سخت‌افزاری گلکسی A24

بررسی سامسونگ گلکسی A24

کره‌ای‌ها در اقدامی جدید نیمی از اعضای تازه‌وارد سری گلکسی A را به چیپست‌های مدیاتک مجهز کرده‌اند. گلکسی A24 هم از این قاعده مستثنی نیست. این میان‌رده از چیپ مدیاتک Helio G99 با فناوری ساخت ۶ نانومتری TSMC انرژی می‌گیرد که یکی از بهترین گزینه‌ها برای گوشی‌های این بازه قیمتی به‌شمار می‌آید. این چیپست به پردازنده‌ای با دو هسته قدرتمند Cortex-A76 و ۶ هسته کم‌مصرف Cortex-A55 با حداکثر فرکانس کاری ۲.۲ گیگاهرتزی مجهز شده و پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2 نیز به آن قدرت می‌دهد. کره‌ای‌ها گلکسی A24 را با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی UFS 2.2 به‌همراه ۴، ۶ یا ۸ گیگابایت رم LPDDR4X عرضه کرده‌اند. اگر حافظه داخلی این گوشی برایتان کافی نیست نیز می‌توانید به‌وسیله جایگاه اختصاصی کارت‌حافظه MicroSD فضای ذخیره‌سازی را تا حداکثر ۱ ترابایت دیگر افزایش دهید.

گلکسی A24 روی کاغذ از ترکیب سخت‌افزاری جذابی در بازه قیمتی خود بهره می‌برد، اما در عمل چه حرف‌‌هایی برای گفتن دارد؟ پیرامون بررسی این موضوع، سراغ اجرا و تست بنچمارک‌های همیشگی یعنی انتوتو، گیک‌بنچ، پی‌سی‌مارک و تری‌دی مارک می‌رویم.

گلکسی A24 به‌لطف مجموعه سخت‌افزاری به‌روز و بهینه، یکی از قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند بازار با قیمت کم‌تر از ۸ میلیون تومان است. این گوشی پس از اجرای تست‌های مختلف بنچمارک‌‌ها، امتیازات رضایت‌بخشی را کسب کرد تا نوید عملکرد قابل اتکا را بدهد. در جدول زیر امتیازات بنچمارک گلکسی A24 را با گلکسی A34 و گلکسی A14 مقایسه کرده‌ایم و بر همین اساس، عملکرد سخت‌افزاری گلکسی A24 دقیقا بین این دو قرار می‌گیرد:

نام گوشی Antutu 9 GeekBench 5 Single-Core GeekBench 5 Multi-Core PCMark Work 3.0 3DMark WL Unlimited 3DMark WL Extreme Unlimited
گلکسی A24 ۳۲۲۰۰۸ ۵۵۴ ۱۸۸۶ ۹۲۸۴ ۱۰۸۲ ۳۲۴
گلکسی A34 ۴۸۰۳۵۵ ۷۸۳ ۲۳۳۵ ۱۱۹۵۴ ۲۲۶۴ ۶۲۱
گلکسی A14 ۲۰۱۴۰۹ ۳۵۰ ۱۳۴۲ ۶۰۶۳ ۷۱۶ ۱۸۰

این نماینده جدید سامسونگ در تست عملکرد 3DMark نیز دچار هیچ افتی در قدرت پردازشی نشد و در سخت‌ترین شرایط نیز پایداری خود را حفظ کرد. جالب این‌که حین این پروسه حتی شاهد داغ شدن دستگاه در سنگین‌ترین کارها هم نبودیم و همه چیز به‌شکل بهینه اجرا می‌شود.

برای داشتن تجربه‌ای نزدیک‌تر به واقعیت، بازی‌های کال‌آودوتی موبایل و آلتو ادیسه را روی گلکسی A24 نصب و اجرا کردیم. عملکرد این میان‌رده اقتصادی با توجه به رده قیمتی‌اش کاملاً رضایت‌بخش بود و چیپست مدیاتک Helio G99 حین پروسه بازی کردن با مشکل داغی یا افت قدرت پردازشی مواجه نشد. بنابراین اگر انتظار عملکرد سخت‌افزاری در حد پرچمداران از این گوشی نداشته باشید، کارتان را در بازی‌های نه‌چندان سنگین راه می‌اندازد.

دوربین

بررسی سامسونگ گلکسی A24

گلکسی A24 برای عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای ساخته نشده و مشخصاً با توجه به برچسب قیمتی اقتصادی‌اش، نمی‌تواند پاسخگوی کاربران حرفه‌ای باشد. با این حال می‌توانید به دوربین اصلی آن برای ثبت تصاویر قابل‌قبول و با کیفیت مناسب اتکا کنید. دوربین‌های این گوشی – حداقل روی کاغذ – هیچ فرقی با نسل قبلی ندارند. تنها اقدام محسوس سامسونگ در این نسل، مربوط به حذف دوربین اضافی عمق‌سنج و بهبود کیفیت دوربین سلفی می‌شود. پیش از بررسی تصاویر گرفته شده با دوربین‌های گلکسی A24، مروری بر مشخصات دوربین‌های آن داریم:

  • دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال / اندازه سنسور ۱/۲.۷۶ اینچی / مجهز به فوکوس خودکار PDAF / ضریب اف ۱.۸
  • دوربین فوق‌عریض ۵ مگاپیکسلی با زاویه دید ۱۲۳ درجه / ضریب اف ۲.۲
  • دوربین ماکروی ۲ مگاپیکسلی با ضریب اف ۲.۴
  • دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی با ضریب اف ۲.۲
  • قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت 1080p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه

سامسونگ در میان‌رده به‌صرفه‌اش از لرزشگیر اپتیکال برای دوربین اصلی استفاده کرده تا عکاسی را برای کاربران سهولت ببخشد. در ادامه تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های اصلی، فوق‌عریض و سلفی این گوشی را در شرایط مختلف بررسی می‌کنیم. از آن‌جایی که دوربین ماکروی ۲ مگاپیکسلی این گوشی تأثیری در تجربه عکاسی ندارد، به عملکرد آن نیز نمی‌پردازیم.

دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی گلکسی A24 در نور روز و شرایط نوری مناسب، حداقل نسبت به قیمتش نقص خاصی ندارد و نتایجی که با آن به‌دست می‌آیند رضایت اکثر کاربران را جلب خواهد کرد. همان‌طور که در نمونه تصاویر از دریچه دوربین اصلی گلکسی A24 می‌بینید، شفافیت بالا و رنگ‌های زنده از مهم‌ترین فاکتورها هستند. بنابراین اگر بیشتر در روز با این گوشی عکاسی می‌کنید، مشکلی با آن نخواهید داشت.

در شب‌هنگام و شرایط نوری ضعیف‌تر اما بهتر است حین عکاسی، از قابلیت Night Mode این میان‌رده سامسونگ استفاده کنید؛ در غیر این‌صورت نتیجه چندان دلچسبی را دریافت نخواهید کرد. اگر منبع نور مناسبی در صحنه عکاسی حضور داشته باشد، شرایط تا حدودی بهتر می‌شود و نیازی به روشن کردن Night Mode هم نخواهید داشت. تصاویر در این حالت شارپنس خوبی دارند، اما جزئیات چندانی در آن‌ها به چشم نمی‌خورد.

نوبت به دوربین فوق‌عریض ۵ مگاپیکسلی گلکسی A24 می‌رسد که عملاً کیفیتی بسیار پایین‌تر از دوربین اصلی دستگاه دارد. این دوربین شاید بتواند باوجود نور مناسب در صحنه تا حدودی شما را راضی کند، اما بهتر است در شرایط نوری ضعیف سراغ استفاده از این دوربین نروید؛ زیرا هیچ خبری از جزئیات در تصویر نیست.

گلکسی A24 از دوربین ۱۳ مگاپیکسلی برای گرفتن تصاویر سلفی بهره می‌برد. این دوربین نیز همان‌طور که انتظار می‌رود کیفیت تصویر پرچمداران را ارائه نمی‌دهد، اما برای ثبت سلفی‌‌های روزمره کفایت می‌کند. البته با کم‌تر شدن نور حین گرفتن تصویر، نتیجه نهایی نیز با نویز بیشتری همراه خواهد بود.

باتری و شارژ

بررسی سامسونگ گلکسی A24

گلکسی A24 را به‌لطف برخورداری از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی در کنار ترکیب نرم‌افزاری بهینه و سخت‌افزار کم‌مصرف می‌توان یکی از بهترین گوشی‌های از حیث شارژدهی باتری دانست. این گوشی در بررسی‌های در بنچمارک PCMark توانست شارژدهی ۱۴ ساعته را ثبت کند که رقم بسیار خوبیست. بنابراین اگر استفاده ترکیبی متوسطی با این گوشی داشته باشید، می‌توانید ۱ روز یا حتی نزدیک به ۲ روز از آن بدون نیاز به شارژ مجدد استفاده کنید.

برای شارژ کردن گلکسی A24 نیز مانند سایر گوشی‌های سامسونگ باید شارژر ۲۵ واتی مخصوص این گوشی که حدود ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد را تهیه کنید. این در حالیست که شیائومی شارژر ۳۳ واتی مخصوصی را درون جعبه اصلی‌ترین رقیب گلکسی A24، یعنی ردمی نوت ۱۲ ۴جی تعبیه کرده است. با استفاده از شارژر ۲۵ واتی مورد پشتیبانی گلکسی A24، شارژ کامل آن تقریبا ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد که زمان نسبتا زیادیست.

جمع‌بندی بررسی سامسونگ گلکسی A24

بررسی سامسونگ گلکسی A24

گلکسی A24 بی‌نقص نیست؛ نماینده جدید سامسونگ برای رقابت با گوشی‌های تازه‌وارد شیائومی از جمله ردمی نوت ۱۲ 4G و ردمی نوت ۱۲S کار سختی را پیش‌رو دارد. اگر برای خرید گوشی تا ۸ میلیون تومان برنامه‌ریزی کرده‌اید، این میان‌رده از ویژگی‌های شاخصی همچون نمایشگر چشم‌نواز، عملکرد سخت‌افزاری نسبتاً قدرتمند، شارژدهی باتری بالا و البته پشتیبانی طولانی‌مدت نرم‌افزاری برخوردار شده تا یکی از به‌صرفه‌ترین گوشی‌های سامسونگ در بازار کشورمان باشد.