هفتادمین پرواز هلیکوپتر نبوغ ناسا با ثبت یک رکورد جدید


از زمانی که هلیکوپتر نبوغ ناسا به‌همراه مریخ‌نورد استقامت روی سیاره سرخ فرود آمد، کارهای خارق‌العاده‌ای انجام داده است. این هلیکوپتر در وهله اول ثابت کرد که پرواز روی یک سیاره بیگانه ممکن است. اما حالا هلیکوپتر نبوغ، که تنها برای انجام پنج پرواز طراحی شده بود، هفتادمین پرواز خود را با رکوردی جدید تمام کرده است.

این برای دوستداران فضا، که در سال‌های اخیر چشم از کاوش‌های مریخ توسط ناسا و دیگر سازمان‌های فضایی برنداشته‌اند، بسیار هیجان‌انگیز است. هلیکوپتر نبوغ در هفتادمین پرواز خود موفق شد مسافتی ۲۶۰ متری را در ۱۳۲ ثانیه طی کند.

طبق اعلام اکانت ایکس آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، این یعنی مسافتی برابر با ۹ نهنگ آبی!

تصویر سیاه و سفیدی که ناسا از این پرواز منتشر کرده، سایه هلیکوپتر نبوغ را روی سطح مریخ نشان می‌دهد. می‌توانیم به‌سادگی آثار وزش باد را بر ماسه‌های سطح زمین مشاهده کنیم. همچنین هر چهار تیغه نبوغ به‌وضوح در این تصویر مشخص هستند.

هفتادمین پرواز هلیکوپتر نبوغ
تصویری که ناسا از هفتادمین پرواز هلیکوپتر نبوغ منتشر کرده است.
NASA JPL

آینده کاوش‌های فضایی پس از موفقیت‌های هلیکوپتر نبوغ

هلیکوپتر نبوغ در مدت‌زمان حضور خود در مریخ، به شناسایی نقاط مناسب برای کاوشگر استقامت پرداخته است. نبوغ حتی از تجربیات نزدیک به مرگ نیز جان سالم به‌در برده تا همچنان با جهش‌های کوچک خود، به کاوش سطح همسایه کیهانی ما بپردازد.

با هر پرواز هلیکوپتر نبوغ، دانشمندان و مهندسان ناسا چیزهای بیشتری درباره پرواز در اتمسفر رقیق مریخ یاد می‌گیرند.

پرواز در اتمسفر رقیق بسیار سخت‌تر از پرواز در اتمسفر زمین است که تمام تکنولوژی‌های پرواز ما براساس آن تکامل یافته‌اند.

اهمیت هلیکوپتر نبوغ در این است که می‌تواند راه را برای هلیکوپترهای آینده در مریخ و توسعه فضاپیماهایی برای پرواز روی سطح سیاره سرخ هموار کند. درصورتی که انسان‌ها بخواهند در مریخ یا ماه ساکن شوند، چنین وسایل نقلیه‌ای برای جابجایی در همسایه‌های فضایی ما بسیار حیاتی خواهند بود.

مشخص نیست که هلیکوپتر مریخ چه مدت دیگر بتواند روی این سیاره دوام آورد. اما تا زمانی که نبوغ بتواند به پروازهای خود ادامه دهد، دانشمندان می‌توانند اطلاعات بیشتری را درباره اتمسفر ناسا و چگونگی اندرکنش فضاپیماها با آن کسب کنند.



منبع